ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۵۹۰۹۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۱ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
چهارمین ریویوی ریتم نو درباره قطعات جدید هفته

خواجه امیری در پی اصلاح مسیر، چاوشی در بند جورچین

چهارمین ریویوی ریتم نو درباره قطعات منتشرشده هفته را با بررسی آثار احسان خواجه امیری، آرون افشار و محسن چاوشی می‌خوانید.
خواجه امیری در پی اصلاح مسیر، چاوشی در بند جورچیناحسان خواجه امیری/ باید برگشت
موقعیت خواننده‌ای با میزان موفقیت و توانایی صدای احسان خواجه امیری که بسیاری از بزرگان موسیقی این مملکت مثل زنده‌یاد محمدرضا لطفی صدایش را تائید کرده بودند و به کارهایش علاقه نشان داده بودند، نباید این‌طور می‌شد که قطعات و آلبوم‌هایی از او منتشر شوند و اتفاقی در بازار موسیقی ما نیفتد. دلیل اصلی این مساله، به خط عوض کردن‌های پی‌درپی خواجه امیری مرتبط است. او در این مدت، فرمول موفقیت و عوامل موفقیتش را انگار عامدانه کنار گذاشته بود. لحن خواندنش هم عوض‌شده بود و تصنعی به نظر می‌رسید. بعضی حروف را حرص درآور اجرا می‌کرد و جان کلام از دست می‌رفت. حالا در قطعه جدید با شعر حسین غیاثی و ملودی علیرضا افکاری او دارد وارد مسیر خودش می‌شود؛ هنوز کمی لحنش اذیت می‌کند ولی واقعاً این قطعه بارها و بارها بهتر از قطعاتی است که طی دو سه سال گذشته از احسان خواجه امیری شنیده‌ایم. (دانلود قطعه باید برگشت)


خواجه امیری در پی اصلاح مسیر، چاوشی در بند جورچین

خواجه امیری در پی اصلاح مسیر، چاوشی در بند جورچینآرون افشار/دلشوره
آرون افشار که با دو قطعه، دل خیلی از علاقه‌مندان موسیقی را برد، با دو قطعه بعدی خیلی از آن‌ها را ناامید کرد. مسیری که معین راهبر و آرون افشار می‌روند، مسیر موفقیت قطعی نیست. این مسیر، ریسک‌های بالایی در مسیر موفقیت آرون افشار ایجاد می‌کند. احتمالاً راهبر و افشار، می‌خواهند در سبک‌های مختلف طبع‌آزمایی کنند و قدرت صدای خواننده و تکنیکش را نشان دهند یا این صدا محملی شده برای نمایش توانایی راهبر به‌عنوان پرودوسر کار، اما چه بسیار صداهای قوی و با تکنیک که رنگ موفقیت ندیدند و چه فراوان تنظیم‌ها و پرودوس‌های حرفه‌ای که با مخاطب ارتباطی برقرار نکردند. مسیر طبیعی برای قطعات سوم و چهارم یک چهره موفق جدید این است که به تعداد شنونده‌های او افزوده شود، اما این مساله درباره آرون افشار صادق نیست. قطعه سوم و چهارم او کمتر از قطعات اول و دوم شنیده‌شده‌اند و این زنگ خطر جدی برای این تیم و تهیه‌کننده آن‌هاست. (دانلود قطعه دلشوره)

خواجه امیری در پی اصلاح مسیر، چاوشی در بند جورچین

خواجه امیری در پی اصلاح مسیر، چاوشی در بند جورچینمحسن چاوشی/ جورچین
شنیده‌ام که خواننده جدیدی در حال ضبط قطعاتی است که صدایش بسیار شبیه چاوشی است. اگر تیم همکار او باهوش و وقت‌شناس باشند، باید هرچه سریع‌تر با انتشار کارهایی در فضای آثار قدیمی‌تر چاوشی، برای مخاطبان سرگشته او مسیر جدیدی بگشایند. چاوشی به این نتیجه رسیده که پیچیده و مغلق بخواند و تنها کسی که می‌تواند برای او پیچیده و مبهم بنویسد، دوستش حسین صفاست. احتمالاً فقط خودشان و چند نفر اطرافیانشان می‌دانند که چاوشی چه می‌خواند و چه می‌گوید. ترانه جورچین درباره دیدار کوتاه عاشق و معشوق در آپارتمان عاشق و خداحافظی همیشگی با اوست. حالا چطور در این میان عشق هم به‌عنوان آخرین تکه جورچین خلق‌شده، حسین صفا می‌داند و چاوشی. این‌قدر ایهام و ابهام دارد اشعار او که مخاطب وفادار و دوآتشه چاوشی با رودربایستی مجبور است او را همراهی کند. (دانلود قطعه جورچین)


نویسنده : حمید فلاح
منبع: ریتم نو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه