ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۵۹۰۳۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۳ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸
کسی نمی‌دانست بنیامین چنین مخالفان جدی دارد

طالع نحس خواننده پاپ!

با توجه به رخدادهای عجیب‌وغریب و گفته‌ها و شنیده‌ها و زمزمه‌های درِگوشی، می‌دانستیم که تلویزیون ماه رمضان را بی‌حاشیه و بی‌جنجال نخواهد گذراند.

طالع نحس خواننده پاپ!به گزارش ریتم نو به نقل از شهروند، اما این‌که تلویزیون شوک بزرگش را درست در نخستین روز ماه رمضان وارد آورد، چیزی نبود که حتی بدبین‌ترین مخاطبان جعبه جادو نیز توقعش را داشته باشند. اما این اتفاق حوالی نخستین غروب رمضان امسال رخ داد و درحالی‌‌که بسیاری منتظر رونمایی از برنامه ماه ماه و مجری کنجکاوی‌برانگیزش، بنیامین بودند تا شاهد گفت‌وگوی از پیش اعلام‌شده بنیامین با احسان علیخانی باشند؛ علف زیر پای منتظران سبز شد و ماه ماه روی آنتن نرفت که نرفت. این نخستین حاشیه روز اول ماه رمضان امسال بود. حاشیه‌ای البته بسیاربسیار بزرگتر از یک حاشیه یا حتی جنجال؛ یک شوک تمام‌عیار که سنت مدیریت غیر قابل ‌پیش‌بینی در شبکه سه را امتداد بخشید.
 البته از ساعاتی پیش تا حدودی معلوم بود که اتفاقی در جریان است و بنیامین به این سادگی‌ها روی پخش زنده را نخواهد دید. این‌که ساعاتی مانده به نخستین قسمت برنامه‌ای که شبکه‌ای مهم روی موفقیت آن قماری سنگین بسته؛ نامی از آن برنامه در کنداکتور برنامه‌ها نباشد، اتفاقی عادی نیست. با این‌حال خیلی‌ها این را حاصل بی‌برنامگی همیشگی رسانه‌های این آب‌وخاک دانسته و همچنان منتظر بنیامین و ماه‌اش بودند. درواقع خیلی‌ها باور داشتند که با رفع مشکلات اولیه و به‌ویژه با آماده شدن دکور سنگین برنامه، تأخیر یا اخلال رخ‌داده نیز حل خواهد شد. اما وقتی در نیمروز دوم رمضان نیز نامی از ماه ماه در کنداکتور شبکه سه نیامد، زمزمه‌هایی که درباره تعطیلی برنامه وجود داشت، علنی و بر زبان‌ها جاری شد. یکی از نزدیکان بنیامین بهادری هم در گفت‌وگو با «شهروند» خبر داد که تولید ماه ماه به ‌کل منتفی شده؛ تا ماجرا تقریبا قطعی شود.
 در ساعاتی که از حذف بنیامین گذشته، گمانه‌زنی‌های زیادی را در این مورد شاهد بوده‌ایم؛ گمانه‌زنی‌هایی که البته بیشترشان ریشه در شایعات موجود دارند و خودداری مدیران و مسئولان تلویزیون و شبکه سه از پاسخگویی نیز این شایعات را بیشتر شاخ‌وبرگ داده است. مسائلی چون ترس تلویزیون از انتقادات رسانه‌های خاص؛ ممنوع‌الفعالیتی و درخواست بالای مالی بنیامین؛ اختلافات داخلی تلویزیون؛ مخالفت معاونت سیما و... که هر کدام می‌توانند ریشه در واقعیت داشته باشند و البته هر کدام نیز از زور و توان کافی برای زمین زدن هر برنامه‌ای بهره‌مندند.
   بعد از این‌که جلوس بنیامین بر صندلی اجرای ماه ماه قطعی شد، روزنامه کیهان با لحنی عصبانی او را «یک سلبریتی فراموش‌شده» لقب داد و پرسید که «چرا و چگونه یک خواننده بدون تجربه اجرای برنامه، یکی از برنامه‌های مهم و پرتماشاگر سیما در ماه رمضان را بناست اجرا کند؟»
انتقاد کیهان و همفکران این رسانه البته تنها انتقادات موجود نبود. سپردن سکان اجرای برنامه مناسبتی به بنیامین انتقادات بسیاری را موجب شده بود؛ که برخی از رسانه‌ها و افراد مستقل در این بین به جنبه‌های فنی و هنری کار نظر داشتند. مثل محمود شهریاری مجری کنار گذاشته شده تلویزیون که گفته بود: «کسی‌ که نمی‌تواند چهار جمله در کنسرتش بگوید، چگونه ممکن است یک‌دفعه برنامه‌ای را اجرا کند؟ من برای خودم تأسف می‌خورم که ٣١‌سال در سازمانی عمر و انرژی گذاشتم که چنین تصوری بر آن حاکم است.»
حالا بعد از منتفی‌شدن پخش ماه ماه خیلی‌ها بر این گمانند که انتقاداتی از این دست (سیاسی و غیرسیاسی) مدیران تلویزیون را واداشته سری را که درد نمی‌کند، دستمال نبندند و عطای این کار را به لقایش ببخشند.
مسائل و مواردی مانند ممنوع‌الفعالیتی بنیامین و درخواست بالای مالی این خواننده نیز در برخی از فضاها و رسانه‌ها به‌عنوان دلایل روی آنتن نرفتن ماه ماه ذکر شده ‌است. برخی گفته‌اند حاشیه‌هایی که ‌سال گذشته برای قطعه «کبیر» پیش آمد، بنیامین را در بحث بر سر اجرای برنامه‌ای مذهبی در موضع ضعف قرار داده است. شایعاتی چون درخواست ٥٠‌میلیون برای هر اجرا هم که در فضای مجازی فراوان است، به‌عنوان دیگر دلیل منتفی شدن حضور بنیامین در برنامه زنده تلویزیون عنوان شده است.
اما بیشترین بحث سر مخالفت معاون سیما با بنیامین به‌عمل آمده است. فارس که از حامیان مدیر شبکه سه به‌شمار می‌آید، نوشت که «مرتضی میرباقری، معاون سیما مانع حضور این خواننده شده است». در خبر فارس دلایل مخالفت میرباقری به تفصیل ذکر شده است: «نداشتن تجربه اجرای تلویزیونی و متناسب‌نبودن نفس حضور یک خواننده و سلبریتی در قامت مجری ویژه‌برنامه افطار ازجمله دلایل مخالفت معاون سیما با اجرای این برنامه بوده.»
  دلیل حذف ناگهانی برنامه بنیامین از کنداکتور برنامه‌ها هرچه باشد، تغییری در این واقعیت ایجاد نمی‌کند که بنیامین و مدیر شبکه سه بازندگان این داستان هستند. علی فروغی که در یک‌سال اخیر دو بار خواسته سکان برنامه‌هایی مهم را به بنیامین بدهد، در هر دو بار ناکام مانده؛ تا معلوم شود ممکن است در برخی موارد چون ماجرای عادل دست بازی برای پیشبرد سیاست‌هایش یا منویات مقامات تلویزیون داشته باشد، اما این‌گونه هم نیست که او مجوز اتخاذ هرگونه تصمیمی را  در حوزه مدیریتش داشته باشد. البته گفته می‌شود که این روزها فروغی بشدت درحال رایزنی با معاونت سیماست و با توجه به این‌که «گروه ماه ماه آیتم‌ها و برنامه‌های مستند زیادی برای چهار پنج قسمت اول برنامه تولید کرده‌اند» می‌کوشد رضایت میرباقری را برای روی آنتن رفتن بنیامین به‌دست آورد. برای همین ‌هم شبکه سه در اعلام کنداکتور خود محتاط عمل‌ کرده و آگهی‌های قبل از ساعت ۱۹ خود را با نام «آگهی‌ قبل از ویژه‌برنامه ۱۹» درج کرده است.
این‌که آیا ماجرا ختم به‌خیر شده و طلسم بنیامین خواهد شکست یا نه؛ در روزهای آتی مشخص‌تر خواهد شد.


نویسنده : پولاد امین| شهروند
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه