ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۵۹۰۱۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۲ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸
ریویوی ریتم نو بر قطعات تازه منتشرشده هفته

سوژه‌های سیروان تکراری نیستند

سومین ريويوی ریتم نو درباره قطعات منتشرشده هفته را با بررسی آثار سیروان خسروی، محمدرضا گلزار و مسعود صادقلو می‌خوانید.
سوژه‌های سیروان تکراری نیستندسیروان/ درست نمی شم
یک کار خوب دیگر از سیروان؛ سیروان در هر قطعه جدیدی حتماً از صداهای جدید موسیقی روز در تنظیم استفاده می‌کند؛ کاری که در موسیقی پاپ ما یگانه است. شاید فقط وقتی پیام شمس در مارکت داخلی فعالیت می‌کرد، از این حیث، شبیه او بود. سیروان در اجرای قطعه هم بسیار خوب عمل کرده و کاملاً در فضای شعر قرارگرفته و احساس ترانه را به‌خوبی به مخاطب منتقل می‌کند؛ دراین‌باره هم خوانندگان موسیقی پاپ ما عموماً موفق نیستند. لحن سیروان در درست نمیشم شبیه " قاب عکس خالی" و "سوژه هات تکراریه" رها و یله است؛ الهام گرفته از لحنی که آرش و مسیح وارد موسیقی پاپ ما کردند. ولی باز هم سیروان، شبیه آن‌ها نشده و با آرایش سازها و بیت متفاوت کار و فضاسازی بسیار خوب، این لحن رها و درعین‌حال غمگین را نیز مال خود کرده است. بعد از مدت‌ها یک کار استاندارد و جذاب شنیدیم. 



سوژه‌های سیروان تکراری نیستندمحمدرضا گلزار/بازی دادی
به نسبت شروع دوره خوانندگی، گلزار در انتخاب نوع ترانه‌ها و موسیقی‌اش پخته‌تر عمل می‌کند. سعی می‌کند فضای ویژه خودش را داشته باشد و مدام در سبک‌های مختلف و با تنظیم‌های متفاوت، طبع‌آزمایی نکند و این نکته مثبتی است. استفاده از همخوان هم تمهید بسیار خوبی است در کار جدید گلزار. ولی لحن گلزار در این قطعه، صاف و لطیف (smooth) نیست. دندانه‌دار است. "دال" ها را تقریبا "ذال" اجرا می‌کند؛ مثل "برو ذیگه نذه منو عذابم". کلمات را هم جویده جویده بر زبان می‌آورد و کامل ادا نمی‌کند. احساس هم در اجرایش کمرنگ است. حس صدای مهدی جهانی به‌عنوان همخوان گلزار در این قطعه، بسیار بیشتر از صدای گلزار است. گلزار اگر به جزییات توجه بیشتری داشته باشد، در این سبک ترانه و ملودی و تنظیم می‌تواند بسیار موفق‌تر عمل کند.



سوژه‌های سیروان تکراری نیستندمسعود صادقلو/ خاص بودیم
صادقلو با لحن و صدا و اجرای متفاوتش برای خود نامی دست و پا کرد و مخاطبان زیادی را هم به‌سوی خود جلب کرد. چه بسیار خوانندگانی که تلاش کردند از شیوه اجرای او تقلید کنند. او اما برای مجاز شدن، مدتی از صحنه دور بود و در این مدت هم آثاری که برای فیلم‌هایی ساخت، نتوانست موفقیت‌های قبلی را تکرار کند. مسعود جهانی هم که در موفقیت کارهای قبلی صادقلو بسیار مؤثر بود، با حضور در هوروش بند و پروژه‌های متنوع دیگر و شلوغ‌تر شدن سرش، در قطعه جدید صادقلو به سبک سابق، کار یونیکی نساخته. صداهای استفاده‌شده در تنظیم الکترونیک این قطعه، جدید نیستند و نام جهانی در این بخش، آورده زیادی برای صادقلو نداشته است. 
در ترانه خاص بودیم تلاش شده تا فضای موفقی مثل " آخرشم تا آخر شب... " ساخته شود ولی کار اصطلاحاً درنیامده است. مثل این بخش کار؛ "خنده هام رفتن، لحظه هام تلخن و بازم از من، تو رو می پرسن همه" شاید باید بازی هیپ‌هاپ گونه با ترانه در ترجیع‌بند می‌آمد. 
استفاده از افکت صدای "خنده" و صدای "باران" هم وقتی متن ترانه به "خنده" و "بارون" می‌رسد، کمی دم‌دستی است.


نویسنده : حمید فلاح
منبع: ریتم نو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه