ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۵۸۹۳۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۸ - ۳۱ فروردين ۱۳۹۸
ریویویی بر قطعات تازه منتشرشده هفته آخر فروردین

بازگشت مهدی جهانی به مدار موفقیت

دومين ريويوی ریتم نو درباره قطعات منتشرشده هفته گذشته را با بررسی آثار محمد اصفهانی، مازیار فلاحی و مهدی جهانی می‌خوانید.
بازگشت مهدی جهانی به مدار موفقیتمازیار فلاحی/ نازنین
طی یكی دو ماه گذشته چند قطعه شنیده‌اید كه در آن‌ها "جان جانان" تكرار شده باشد؟ عجیب است كه شاعران ما این‌قدر یک کلمه یا اصطلاح یا جمله را در آثارشان تکرار می‌کنند که باعث لوث شدن کار می‌شود. مازیار فلاحی بعد از موفقیت نسبی قطعه "دست بزن " کار جدیدش نازنین را در همان حال و هوا منتشر کرده، اما کار درنیامده است. تنظیم نمی‌تواند با این ترانه همراهی و هماوردی کند و خیلی جاها کم می‌آورد؛ همان‌طور که صدای لطیف مازیار هم با این شعر همخوانی چندانی ندارد. اگر از تکراری بودن "جان جانان" در کار بگذریم، این شعر، یک تنظیم شلوغ‌تر، ضربی‌تر و یک‌صدای غرنده و قوی‌تر نیاز دارد. به همین دلیل هم این کار برای مازیار فلاحی آورده زیادی ندارد و موقعیت او را بهبود نمی‌دهد. 



بازگشت مهدی جهانی به مدار موفقیتمحمد اصفهانی/ بیش از هوا
قطعه جدید محمد اصفهانی چهره برجسته موسیقی پاپ ایران با تنظیمی معمولی همراه با سمپل‌ها و صداهایی قدیمی کاری نیست که بتوان ادعا کرد در امتداد کارهای بسیار خوب اصفهانی است. اصفهانی که همچنان یکی از بهترین و اصیل‌ترین صداهای موسیقی پاپ ایران است، با این سبک آهنگ‌ها نمی‌تواند به موقعیت سابق خود دست یابد. شاید بتوان گفت اصفهانی بیشتر دارد از تکنیک بالای خواندنش در اجرای "بیش از هوا" استفاده می‌کند و در انتقال مفهوم و حس و حال شعر چندان موفق نیست. به نظر می‌رسد شعر را خوب احساس نکرده و بااحساس هم اجرایش نکرده است. درواقع خواننده، شعر را باور ندارد. ترجیع‌بند هم بیش‌ازحد تکرار می‌شود و کار را کمی ملال‌آور می‌کند. شعر خوب و عاشقانه کار با این موسیقی به حقش نرسیده است. 



بازگشت مهدی جهانی به مدار موفقیتمهدی جهانی/ بخواب دنیا (نسخه کنسرت)
مهدی جهانی که زمانی نه‌چندان دور جزو چهره‌های هیت موسیقی پاپ بود، نتوانست آن موقعیت را تثبیت کند. در این مدت، آثاری از او منتشر شد که باب میل علاقه‌مندانش نبود. اما قطعه ساده "بخواب دنیا" برای او خیلی کار کرد؛ تا جایی که ویدیویی از اجرای زنده این قطعه را هم منتشر کرد. از نگاه موزیسین‌های حرفه‌ای، ملودی بخواب دنیا و بیت آن خیلی ساده است؛ کار ویژه‌ای نیست و ساخت چنین قطعه‌ای از هرکسی برمی‌آید. اما اتفاقاً همین نقطه موفقیت قطعه "بخواب دنیا" است؛ سادگی و اجرای بااحساس. جهانی روی تنظیم ساده و خوب و مردم‌پسند عماد لاریجانی بسیار خوب خوانده و ملودی کار، لحظات جذابی دارد. باوجود ضعف ترانه این قطعه، کار به دل علاقه‌مندان جهانی و تعداد قابل‌توجهی از سایر مخاطبان موسیقی پاپ نشسته است. جهانی با یک شعر بهتر، می‌توانست یک قطعه مگاهیت بسازد.



نویسنده : حمید فلاح
منبع: ریتم نو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه