ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۵۸۷۳۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۳ - ۳۰ بهمن ۱۳۹۷

روایت کر شهر تهران از لالالند تا مینیاتورهای کرال

در آخرین شب از سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر تالار رودکی میزبان گروه «کر شهر تهران» به رهبری مهدی قاسمی بود.
روایت کر شهر تهران از لالالند تا مینیاتورهای کرالبه گزارش ریتم نو، در این برنامه ابتدا اثری از احمد پژمان به نام «ای یار» اجرا شد و پس‌ازآن قطعه «زمستان» به آهنگسازی حمید عسگری به اجرا درآمد. فضای سرد و زمستانی توسط اعضای گروه با ایجاد صدای باد و خش‌خش برگ‌ها تداعی شد و کلماتی مانند سفید و زمستان مدام توسط خوانندگان تکرار می‌شد.
«سه مینیاتور کرال» اثر محمدرضا تفضلی در ادامه برنامه اجرا شد و دریکی از بخش‌های آن متن «نمی‌دانم پس از مرگم چه خواهد شد» نوشته دکتر علی شریعتی توسط گروه کر در فضایی سنگین و آرام خوانده شد.
پس‌ازآن قطعه «دریا» اثر محمد سعید شریفیان به اجرا درآمد و تلاطم‌های دریا و اوج و فرود آن توسط اعضای گروه کر تداعی شد. نکته قابل‌توجه در این قطعه آن بود که متن این اثر مفهوم نبود و تنها آوایی از کلمات شنیده می‌شد. در ادامه اثری از امین هنرمند بانام «به دیدارم بیا» اجرا شد که با موسیقی پیانو همراه بود و سپس قطعه «دیر مغان» با آهنگسازی امیر اسلامی به اجرا درآمد. 
در ادامه بخش نخست کنسرت آثاری از آهنگسازان غیر ایرانی اجرا شد. چهار ترانه محلی اسلواک اثر بلا بارتوک، «در این شب درخشان» و «اگنوس دئی» اثر ساموئل باربر قطعاتی بودند که در پی هم اجرا شدند.
بخش دوم برنامه به اجرای منتخبی از ترانه‌های سه فیلم موزیکال اختصاص داشت. نخست منتخبی از موسیقی فیلم «اشک‌ها و لبخندها» به اجرا درآمد. ابتدا قطعات انگلیسی توسط گروه اجرا شد و در ادامه، ترانه‌های فارسی که در نسخه دوبله شده فیلم استفاده شده است اجرا شد.
پس‌ازآن نوبت به اجرای ترانه‌های فیلم «لالالند» رسید. پیانو کار را آغاز کرد و پس‌ازآن درامز و پیزیکاتوهای کنترباس با سرعت زیاد فضایی را ایجاد کردند تا ترانه‌ای توسط گروه کر اجرا شود. قطعه «شهر ستارگان» با تک‌خوانی و هم‌نوازی پیانو اجرا شد و در ادامه با روشن شدن چراغ‌های ریز بر روی صحنه، ترانه‌های آرام و ملایم فیلم اجرا شد. آخرین بخش از این برنامه به اجرای منتخبی از آهنگ‌های انیمیشن‌های والت دیزنی اختصاص داشت که مخاطبان را شاد کرده و توجه آن‌ها را جلب کرد.

عکس: امین رجبی

منبع: ریتم نو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه