ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۵۸۶۵۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۶ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۷
در اختتامیه سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر برگزار خواهد شد:

تقدیر از سه استاد برجسته موسیقی

هم‌زمان با اختتامیه جشنواره موسیقی فجر از استادان برجسته حوزه موسیقی تقدیر خواهد شد.
تقدیر از سه استاد برجسته موسیقیبه گزارش ریتم نو، استاد کریم صالح عظیمی ردیف دان، خواننده و مدرس آواز، استاد فخری ملک پور، نوازنده پیانوی ایرانی و استاد رامین جزایری سازنده و نوازنده تار و سه‌تار، اساتیدی هستند که از آن‌ها در تالار وحدت، به‌پاس سال‌ها فعالیت در حوزه موسیقی تقدیر خواهد شد.
کریم صالح‌ عظیمی سال 1325 در تبریز متولد شد. او با شنیدن صدای آواز ابوالحسن خان اقبال آذر (اقبال السطان) به موسیقی سنتی علاقه‌مند شد و پس از معرفی از سوی محمود فرنام (نوازنده نامی دایره) به محضر ابوالحسن اقبال آذر راه یافت. صالح عظیمی ردیف دان و مدرس آواز و خواننده موسیقی سنتی تاكنون تنها ارائه‌دهنده سبك و شیوه آوازی استاد اقبال آذر است و وفادارترین شاگردی به شمار می‌رود که استاد آذر طی یک‌صد و چند سال زندگی خویش تربیت کرد. صالح عظیمی از سال 1360 در مركز موسیقی صداوسیما، مركز حفظ و پژوهش موسیقی سنتی ایران، حوزه هنری، مركز موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دانشگاه سوره به تدریس موسیقی و آواز مشغول بود.
فخری ملک پور استاد پیانوی ایرانی نیز در یکم مهرماه ۱۳۱۴ در تهران به دنیا آمد. پدرش سید ذبیح‌الله مَلِک پور از هنردوستان و مشاهیر زمان خود بود. او آموختن موسیقی را با نواختن ساز پیانو در سن ۹ سالگی آغاز کرد و طی مدت ١۲ سال به‌طور پیوسته ردیف‌سازی و آوازی موسیقی دستگاهی ایران و تمامی قطعات و ساخته‌های استاد مرتضی محجوبی را فراگرفت. ملک پور تنها شاگرد بازمانده مرتضی خان محجوبی (از بنیان‌گذاران موسیقی ملی ایران) است که پیانو را به شکل سینه‌به‌سینه و با نت‌های ابداعی محجوبی یاد گرفته است. به همین دلیل استادان موسیقی سنتی، او را به‌عنوان تنها مکتب دار وفادار و فعال در نگهداری و تدریس شیوه‌ی استاد مرتضی محجوبی معرفی می‌کنند.
رامین جزایری ساز برجسته و نوازنده تار و سه‌تار متولد 1340 در تهران است. وی آموزش موسیقی را نزد محمدرضا لطفی آغاز کرد و از سال 1363 به سازندگی ساز علاقه‌مند شد و در کلاس معروف ساز سازی چاووش شرکت کرد و از محضر محمود فرهمند‌،‌ آموزه‌های ساز سازی را فراگرفت. در کنار آن، وی در نزد زنده‌یاد استاد مهدی کمالیان، سه‌تار ساز پیشکسوت آموخته‌های ساز سازی را تکمیل کرد. جزایری در نواختن سه‌تار به شیوه استاد ابوالحسن صبا دستی چیره دارد و آلبوم «حدیث صبا» ی وی پژوهشی است درباره شیوه سه‌تار نوازی صبا که در قالب باز نوازی برخی از قطعات ابوالحسن صبا منتشر شد.
لازم به ذکر است اختتامیه سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر، 30 بهمن در تالار وحدت برگزار خواهد شد.
نویسنده : مهدی کاشی
منبع: ریتم نو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه