ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۱۴:۲۶ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۷

قطعهٔ تصویری «هورآسای» منتشر شد

قطعهٔ تصویری «هورآسای» به آهنگسازی و نوازندگی سنتورِ امیرحسین رئوفی و همراهیِ سازهای کوبه‌ایِ ماهان ببری منتشر شد و در دسترس مخاطبان قرار گرفت.
قطعهٔ تصویری «هورآسای» منتشر شدبه گزارش ریتم نو، هورآسای به یـاد «حاج قربان سلیمانی» و با الهام از موسیقی مقامی خراسان برای دو نوازی سنتور و بِندیر-دایره ساخته، تنظیم و در کنسرت «گروه سنتور نوازان تآی» در تالار فارابیِ دانشگاه هنر تهران اجرا و ضبط زنده شده است.
مؤلّف اثر دراین‌باره می‌نویسد: پرواضح است موسیقیِ هر قوم یا ملّت با سازهای بومیِ آن و با رعایتِ ظرایفِ مخصوصِ آن موسیقی و در همان جغرافیا شنیدنی‌تر است. این سه در جمع کافی است تا روح هر شنونده‌ای را به تسخیر درآورد. با این توضیح، ترجمان عینی نغمات موسیقیِ مقامی، محلی یا نواحی با سازی شهری چون سنتور، ناممکن می‌نماید. گو اینکه هورآسای به شکل مطلق در جرگهٔ موسیقاییِ یادشده قرار نمی‌گیرد و تنها خوانشی‌ است از موسیقیِ خراسان برای ساز سنتور متأثّر از یگانه دوتار نواز این خطّه، استاد حاج قربان سلیمانی که از همان آغازین روزهای شنیدن زخمهٔ آسمانی‌اش ذهن مرا بدین سیاق روانه داد که جامهٔ زربفت فرهنگی گران‌سنگ و دیرپای را بر قامت سنتور نظاره‌گر باشم، تا چه خوش نشسته باشد…
«من مرید دم پیران خراسانم از آنک
شهسواران را جولان به خراسان یابم»
*سنایی*
شایان‌ذکر است پیش‌تر، از امیرحسین رئوفی پنج اثر تصویریِ بانام‌های «شورِ پرواز»، «یاد»، «بداهه‌نوازیِ ابوعطا»، «چشم‌هایش» و همچنین «نی‌نوا»(کنسرت گروه سنتور نوازانِ تآی) منتشر شده است. گفتنی است آثار مذکور همگی از اجراهای زندهٔ این هنرمند بوده است.

در ادامه می‌توانید قطعهٔ تصویری «هورآسای» به آهنگسازی و نوازندگی امیرحسین رئوفی را از اینجا مشاهده و دانلود کنید.
منبع: ریتم نو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه