ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۵۸۳۵۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۵ - ۱۲ آذر ۱۳۹۷
از موسیقی شهری گیلان تا نغمه‌های عرفانی گلستان

دومین شب از پنجمین دوره فستیوال موسیقی آینه دار برگزار شد

دومین شب از پنجمین دوره فستیوال موسیقی آینه دار در دو سانس با اجراهای گوناگونی از دو استان گلستان و گیلان برگزار شد.
دومین شب از پنجمین دوره فستیوال موسیقی آینه دار برگزار شدبه گزارش ریتم نو، تالار رودکی دهم آذرماه را با اجرای موسیقی کلاسیک و شهری رشت آغاز کرد. آنسامبل «ما» با حضور سه خواننده روی صحنه رفت و سابقه درخشان موسیقی ارکسترال با لحن و طعم گیلکی را به رخ کشید. آنسامبل «ما» بخشی از رپرتوآر ترانه‌های احمد عاشور پور همچنین ترانه «نوشو» را با یادی از  فهیمه اکبر، موسیقیدان برجسته رشت اجرا کردند. 
پس‌ازآن سید محمد میر غفاری از لشت نشا چاوشی خوانی  کرد و  بعد  کرنی‌نوازی منطقه آستانه اجرا شد. اکبر سهرابی پور، ابراهیم سهرابی، محمد عبداللهی، حسین ثابتی و حسن مهدی دخت کرنِی‌هایی را به روی صحنه آوردند تا بخشی از موسیقی منطقه آستانه اشرفیه را به نمایش بگذارند. این برای دومین بار بود که آن‌ها در این فستیوال روی صحنه می‌رفتند. اجرای آن‌ها در روز افتتاحیه هم موردتوجه قرار گرفته بود. 
اجرای پایانی سانس اول به علی اوسط کشت پرور اختصاص داشت که به‌تنهایی روی صحنه آد و آیین «تشت زنی و آواز» را اجرا کرد. او اجرایش را با قطعه‌ای از ناصر مسعودی، مشهور به بلبل گیلان آغاز کرد. کشت پرور  ترانه‌هایی باسابقه ۶۰ ساله را اجرا کرد و از تماشاگران خواست با او در برخی از اجراها همکاری کنند.
علی مغازه‌های طی سخنان کوتاهی در سانس نخست روز دوم فستیوال آینه دار با اشاره به قدمت موسیقی علمی  در رشت گفت : موسیقی علمی هم‌زمان با تهران در گیلان و تولیدات آن بر پایه زبان و فرهنگ همان منطقه شکل می‌گیرد. همچنین افراد برجسته‌ای در طول ۱۰۰ سال در این موسیقی ظاهر می‌شوند و خودنمایی می‌کنند و از طرفی بسیاری نیز ناشناخته می‌مانند. سابقه موسیقی علمی در گیلان به روابط فرهنگی و رفت آمد ایران و شوروی برمی‌گردد. حتی در رشت سالنی تأسیس می‌شود که علی نقی وزیری و روح الله خالقی در مراسم افتتاح آن حاضر می‌شوند. در این بین آهنگسازان برجسته مثل جهانگیر سرتیپ پور و خوانندگانی مثل احمد عاشور پور معرفی شدند و برخی دیگر مثل علی اکبرپور ناشناخته ماندند. همچنین خوانندگان خوبی ازجمله فهیمه اکبر که ما از وجود او بی‌خبر بودیم نیز شکل می‌گیرند. 
سانس دوم در روز دوم که ساعت 21 آغاز شد به موسیقی منطقه گلستان و علی‌آباد کتول اختصاص داشت و گزیده‌ای جذاب از موسیقی کهن این منطقه را به نمایش گذاشت.
در آغاز احمد نظری دِتار نواز و بیدخوان علی آباد با لباس خاص این منطقه به‌تنهایی روی صحنه آمد و اشعاری با مضامین مذهبی را به سبک بیدخوانی اجرا گرد. 
علی مغازه‌ای هم درباره بیدخوانی  این‌گونه توضیح داد: بید از بیت استخراج‌شده و درواقع بیدخوانی همان بیت خوانی است. علی اکبر اصلانی کتولی و درویشعلی خسروی بیدخوانان علی آباد اهل پیچک محله هستند و درواقع ویترین برجسته موسیقی کتول محسوب می‌شوند.
نعمت اصلانی کتولی نوازنده نی، خسروی و علی اکبر اصلانی را در دو بخش مجزا همراهی کرد. 
مغازه‌ای در ادامه اعلام کرد که شاه خانم دنکو بانوی 90 ساله لالایی خوان از علی‌آباد کتول به دلیل فوت یکی از اقوام نزدیکش به تران نیامده و برنامه او که قرار بود با شمشاد نوازی احمد نظری برگزار شود به شکل اجرای سلو نظری برگزار شد. نظری این ساز را هم استادانه نواخت. 
 بیدخوانی موسی ملک حسینی، از هنرمندان شاخ کتولی هم با دِتار احمد نظری اجرا شد و دومین شب  از پنجمین دوره از فستیوال آینه‌دار با سرنا نوازی هوشنگ مرادیان و دهل نوازی اصغر عاشقی از منطقه کردکوی در تالار رودکی به پایان رسید.
پنجمین فستیوال موسیقی آینه‌دار که با دبیری علی مغازه‌ای و ریاست احسان رسول‎ اف در حال برگزاری است، دو روز دیگر هم ( یکشنبه یازدهم و دوشنبه دوازدهم آذر در دو سانس 18:30 و 21)  در تالار رودکی میزبان موسیقی شمال ایران (دامنه شمالی البزر)؛ گیلان، مازندران و گلستان است. اختتامیه این رویداد نیز روز سه‌شنبه سیزدهم آذر ساعت 21 در تالار وحدت برگزار می‌شود. علاقه‌مندان برای تهیه بلیت می‌توانند به سایت تیوال مراجعه کنند.
منبع: ریتم نو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه