ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۵۷۵۵۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۸ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷

پیکر ناصر چشم‌آذر تشییع شد/ حامی: دیگر قهرمانی ندارم!

مراسم تشییع پیکر زنده یاد ناصر چشم آذر آهنگساز و نوازنده پیشکسوت موسیقی کشورمان صبح یکشنبه شانزدهم اردیبهشت در تالار وحدت تهران برگزار شد.
پیکر ناصر چشم‌آذر تشییع شد/ دیگر قهرمانی ندارم!به گزارش ریتم نو به نقل از خبرگزاری مهر، مراسم تشییع پیکر زنده یاد ناصر چشم آذر آهنگساز و نوازنده پیشکسوت موسیقی کشورمان روز یکشنبه شانزدهم اردیبهشت ماه در تالار وحدت تهران برگزار شد.
بهرام حصیری، همایون اسعدیان، ایرج حسابی، ستار اورکی، محمدرضا عقیلی، پوری بنایی، غلامحسین شاه علی، محمد سریر، فرهاد هراتی، هوشنگ کامکار، بیتا فرهی، بابک چمن آرا، علی ثابت نیا، شهرام صارمی، همایون نصیری، رسول ترابی، بابک صحرایی، بیژن کامکار، مهراج محمدی، حمیدرضا نوربخش، سامان احتشامی، حسن رضایی، منوچهر اسماعیلی، بیژن بیرنگ، محمد فرشته نژاد، محمد ساربان، حمید حامی، خشایار اعتمادی، سعید داخ، حبیب اسماعیلی، باربد بیات از جمله افرادی هستند که در این مراسم حضور داشتنند.

محمد سریر آهنگساز پیشکسوت در ابتدای این مراسم بیان کرد: من از سال ۴۰ در جریان داوری مسابقات دانش آموزی با چشم آذر آشنا شدم. وی از جمله هنرمندانی بود که از همان ابتدای نوازندگی خود به همه ما نشان داد که آینده بسیار خوبی دارد. زنده یاد چشم آذر در حضور خانواده ای هنرمند رشد کرد و فضای ارزشمندی در کارهای او وجود داشت.
وی ادامه داد: او از همان ابتدا در ردیف استعدادهای درخشان موسیقی کشورمان قرار داشت و کارهایش به شکلی بود که ذهن خلاقش همواره بر احساسش غلبه می کرد. او هنرمندی بود که آثارش با عشق همراه بود و نغمه های متفاوتی را هم به مخاطبان تقدیم می کرد.

هنوز وقت رفتن ناصر چشم آذر نبود

حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی نیز ضمن گرامیداشت یاد و خاطره زنده یاد ناصرچشم آذر گفت: درگذشت استاد ناصر چشم آذر اتفاقی ناباورانه است که زبان یارای بیان آن را ندارد. او سراسر شور و انگیز بوده و هر جا می آمد با خود شور و نشاط می آورد. بسیاری از هنرمندان جوان به او نگاه می کردند و از کارهای وی الگو می گرفتند.
وی افزود: به اعتقاد من این روزها وقت رفتن ناصر چشم آذر نبود ولی چه کنیم که ناصر ناباورانه ما را ترک کرد و به لقای معشوق رسید و همه ما را داغدار کرد. زنده یاد ناصر چشم آذر به راستی یکی از استوانه های خانه موسیقی و یاریگر ما بود. بنده از طرف خانه موسیقی و جامعه موسیقی کشور به همسر صبور و داغدارش تسلیت می گویم و امیدوارم روح این هنرمند قرین رحمت الهی باشد.

با مرگ قهرمان سوم زندگی، دیگر قهرمانی ندارم

حمید حامی خواننده موسیقی پاپ کلاسیک پس از صحبت های نوربخش بیان کرد: هرکسی در زندگی خود قهرمان هایی دارد که با حضورشان می تواند به فعالیت ادامه دهد. در زندگی من سه قهرمان وجود داشتند؛ اول پدرم، دوم بابک بیات و سوم ناصر چشم آذر که با مرگ این سه قهرمان من دیگر قهرمانی در زندگی ام ندارم.
این خواننده ضمن قدردانی از همسر مرحوم چشم آذر گفت: بانو شیرین طی سال های اخیر با تمام وجود زندگی خود را وقف مرحوم چشم آذر کرد و من کمتر بانویی را دیده بودم که این چنین عاشقانه تمام جوانی اش را وقف همسرش کند.
پس از اجرای یک قطعه کوتاه آوازی توسط حمید حامی، بیتا فرهی بازیگر سینما ضمن ابراز تاسف از درگذشت ناصر چشم آذر قطعه ای ادبی از بابک صحرایی را برای حاضران قرائت کرد و گفت: مرگ ناصر چشم آذر واقعا ناگهانی بود و همه ما را متاثر کرد.

آخرین کنسرت استاد برگزار شد

رسول ترابی مدیر موسسه فرهنگی هنری «آوای دوران» و تهیه کننده کنسرت های ناصر چشم آذر نیز در این مراسم گفت: امروز شانزدهم اردیبهشت  قرار بود در همین جایی که امروز مراسم تشییع را برگزار می کنیم، میزبان شما مخاطبان عزیز با کنسرت استاد ناصر چشم آذر باشیم. حیف شد، خیلی حیف شد که دیگر نمی توانیم این کنسرت را برگزار کنیم.

ناصر را به تلویزیون راه ندادند

شاهد احمدلو بازیگر و کارگردان سینمای ایران و برادر همسر زنده یاد ناصرچشم آذر هم در این مراسم گفت: هر وقت با ناصر از مردم صحبت می کردیم، او می گفت «نگو مردم، بگو یاران باران عشق». ناصر رفیق جوانی من بود، ناصر دنیای من بود و من با ملودی های او بود که عاشق سینما شدم. او این مملکت را رها نکرد و در ایران ماند.
وی ادامه داد: یک هفته قبل از مرگ ناصر، او به یک برنامه تلویزیونی دعوت شده بود و بسیار خوشحال بود که دوباره این فرصت را دارد که می تواند با مخاطبان خود دیدار داشته باشد، او مثل همیشه خوش تیپ منزل را به سمت تلویزیون ترک کرد و ما هم منتظر بودیم که تا تصویر او را ببینیم اما بعد از ۴۰ دقیقه برگشت و وقتی از او پرسیدیم چه شد، گفت «هنگام ورود گفتند که ممنوع الورود هستم». به هر حال امیدوارم پرواز ناصر عزیزم آینه ای باشد برای سیاستمداران و مدیرانی که قدرش را ندانستند.
این کارگردان سینمای ایران در بخش دیگری از صحبت های خود عنوان کرد: چندی پیش در قطعه هنرمندان بهشت زهرا با ناصر قدم می زدیم. او همان روز گفت «شاهد یک روزی هم من در اینجا زیر خاک می روم، فقط اگر سر خاک من آمدید گریه نکنید». او به ما از کد و رمزی گفت که فقط خودش می دانست. او به ما گفت: «اگر سر خاک من می آیید، بگویید پی.او.وی. این رمز ناصر چشم آذر بود که می خواهم شما آن را تکرار کنید.
پس از صحبت های احمدلو و قرائت متنی نوشته سیروس الوند، منوچهر اسماعیلی گوینده پیشکسوت سینما و تلویزیون پشت تریبون آمد و گفت: سلام به ناصر چشم آذر، سلام به اسطوره موسیقی، به راستی که او متعلق به همه ایرانیان است. او ثروت بی پایانی است که به همه خانواده ملت ایران تعلق دارد و اکنون که از میان ما رفت همه ما با رفتنش غمزده شدیم. من واقعا نمی دانم چه بگویم. فقط باید بگویم همه ما امروز داغدار مرگ ناصر چشم آذر هستیم. او از جمله دوستان بسیار خوب من بود که هفته ای دو بار به من زنگ می زد و از کارهایش با من صحبت می کرد. او عاشق هنر بود.
اسماعیلی افزود: نمی دانم به شما مردم عزیز و خانواده مرحوم چشم آذر چه بگویم. فقط می گویم روحت شاد ناصر جان تو تنها نیستی، ما همه با تو هستیم.

با رعنا حق ناصر را می گیرم

شیرین احمدلو همسر زنده یاد ناصر چشم آذر نیز در این برنامه گفت: ناصر تنها عشق من بود. من خیلی مواظب او بودم و سعی کردم قدرش را بدانم، من از همه شما مردم عزیزم ممنونم که همیشه همراه ما بودید و حالا خوشحالم که رعنا دخترم را دارم و می توانم با او حق ناصر را بگیرم.


ناصر را ما کشتیم!

اشکان خطیبی بازیگر و خواننده نیز در این مراسم که با اجرای ضعیف بابک صحرایی همراه بود، ضمن ابراز تاسف از مرگ ناصر چشم آذر عنوان کرد: من بر این باورم که ناصر را ما کشتیم، این ما بودیم که با او بی مهری کردیم و آنجایی که باید همراهش بودیم ، کمکی نکردیم. نمی دانم او چه انگیزه عجیبی داشت که همواره این بی مهری ها را تحمل می کرد و حالا من از شما خواهش می کنم با جنس ناصر چشم آذر از او خداحافطی کنیم.
وی بعد از صحبت هایش قطعه موسیقایی را خواند و از مخاطبان خواست تا با تکرار این قطعه او را در بدرقه ناصر چشم آذر همراهی کنند.

شنیدن یک نغمه ترکی در هنگام رانندگی

عباس سجادی ترانه سرا و مدیر بنیاد آفرینش های هنری نیاوران نیز در این برنامه گفت: هفته پیش زنده یاد ناصرچشم آذر به من در هنگام رانندگی زنگ زد و گفت «می خواهم برایت یک نغمه ترکی بزنم» و من ایستادم و با آکاردئون خود نغمه ترکی را برای من اجرا کرد که بی نهایت زیبا بود.
وی ادامه داد: زنده یاد ناصر چشم آذر باران عشق را بارید و با نغمه هایش جاودانه شد. از جانب خودم و تمامی هنرمندان موسیقی درگذشت این هنرمند فقید را تسلیت می گویم. او به راستی در میان مردم جاودانه شد.
منوچهر چشم آذر برادر مرحوم ناصر چشم آذر نیز در پیام تلفنی که از خارج کشور به این مراسم ارسال کرده بود، گفت: من و ناصر از همان ابتدا یک هدف را دنبال می کردیم و می توان گفت که یک روح در دو بدن بودیم. ما همیشه می خواستیم انسان های موثری برای وطن باشیم. به طور حتم یاد او زنده و قطعا مانند گذشته جایگاه والایی خواهد داشت زیرا هنرمند واقعی در هیچ شرایطی نمی میرد.
پوری بنایی بازیگر قدیمی سینما هم در این مراسم توضیح داد: من و ناصر چشم آذر در یک دوره از آمریکا به ایران بازگشتیم. من همیشه به او می گفتم که باید در ایران باشی و در کشور خودت به کارهایی که مدنظر داری ادامه بدهی. غم از دست دادن او برای همه ما سخت است و من می دانم همسرش شیرین احمدلو چه قدر بزرگوارانه در زندگی او کنارش حضورش داشت. ای کاش که هفته گذشته به تلویزیون نمی رفت که این چنین با او برخورد شود.
منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما نیز با قدردانی از خانه موسیقی ایران در برگزاری این مراسم بیان کرد: همه دوستان و نزدیکان زنده یاد ناصرچشم آذر می دانند که او از سر دوستی و مهر چه کارهای ارزشمندی انجام می داد، او به همه ما جرعه جرعه بدون هیچ بهایی عشق می فروخت. برای من امروز یک نکته بسیار قابل توجه بود که دوستان ما در این مراسم بارها از خاطره با مرحوم چشم آذر صحبت می کردند و چه خوب که نام های فراوانی چون او این چنین برای ما خاطره ساختند.
وی ادامه داد: آنچه ناصر چشم آذر برای موسیقی سینمای ایران ساخت تبلور جنس دیگری از موسیقی در پیوند داستان و تصویر بود که از نظر من تجربه بسیار گرانبهایی است و می توان آن را به نسل های آینده آموزش داد.
آرش قنادی، کیارش پوزشی و امیر قنادی  اعضای گروه موسیقی «سون» نیز در این مراسم ضمن اجرای یک قطعه کوتاه از درگذشت زنده یاد ناصر چشم آذر ابراز تاسف کردند.
بیژن بیرنگ کارگردان تلویزیون نیز در این مراسم ضمن ابراز تاسف از درگذشت ناصر چشم آذر به انتقاد از شرایط فعلی برخی از هنرمندان پرداخت و گفت: شاید الان باید بگوییم که حال همه خوب است و اهالی هنر به ویژه هنرمندان موسیقی در این مدت هر کاری که می خواستند انجام داده اند اما اگر به چهل سال گذشته برگردیم می بینیم چه مسیری طی شده است. یک نوازنده در یک دوره خاص برای اینکه بخواهد سازی را از جایی به جای دیگر منتقل کند باید مانند سلاح از مراجع ذی ربط مجوز دریافت می کرد و این نشان دهنده نکته ای است که موسیقی بخش غریب، مظلوم و صدمه دیده در کشور است که هنوز هم تکلیف مشخصی ندارد.
بیرنگ در پایان تصریح کرد: هنرمند متعلق به خودش نیست، هنرمند متعلق به کسانی است که موسیقی و هنر را می شنوند و من حتم دارم رعنای عزیز با استعدادی که در حوزه موسیقی دارد به طور حتم حق پدرش را می گیرد، به درستی که ناصر چشم آذر انسان خاصی بود و انسان های خاص نیز سرنوشت اینچنین دارند که این گونه در میان قلب و ذهن مردم باقی می مانند.
پس از صحبت های بیژن بیرنگ پیکر زنده یاد ناصر چشم آذر پس از اقامه نماز میت توسط حجت الاسلام دعایی به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) تشییع شد.
مراسم یادبود زنده یاد ناصرچشم آذر ساعت ۱۷ تا ۱۸:۳۰ روز سه شنبه ۱۸ دی ماه در مجتمع فرهنگی پیامبر اعظم تهران برگزار می شود.


منبع: مهر/ عکس: ریتم نو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه