ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۱۴:۵۳ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
با یاد استادان مشکاتیان و لطفی و ویژه‌برنامه‌ای با یاد استاد بنان با حضور همسر استاد

فینال هزار صدای سنتی با داوری استادان شهبازیان، تعریف و بهمنی برگزار شد

عصر چهارشنبه پنجم اردیبهشت، فینال بخش کلاسیک ایرانی برنامه هزار صدا در سالن اصلی در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد تا بعد از یک سال برگزاری مسابقه بین بیش از بیست از گروه موسیقی ایرانی در بخش‌ها‌ی مقدماتی و نیمه‌نهایی، این برنامه موسیقایی به سرانجام برسد و شاهد ویژه‌برنامه پایانی خود باشد.
فینال هزار صدای سنتی با داوری استادان شهبازیان، تعریف و بهمنی برگزار شدبه گزارش ریتم نو، این برنامه راس ساعت ۱۹ و با یک ساعت تأخیر آغاز شد که دلیل عمده این تأخیر، هماهنگی‌ها‌ی تصویربرداری و آماده‌سازی دکور برای ضبط تصویری حرفه‌ای برنامه عنوان شد. تهیه‌کننده شناخته‌شده برنامه‌ها‌ی هنری به ویژه‌برنامه‌های موسیقایی تلویزیون، سید محمد مناجاتی با گروه خود به این برنامه آمده بودند تا دور نهایی این تنها برنامه مسابقه منسجم ساز و آواز ایرانی را ثبت و ضبط کنند. به این مناسبت تغییرات عمده‌ای نیز در دکور برنامه ایجادشده بود.
در این برنامه، بعد از خواندن غزلی زیبا از استاد محمدعلی بهمنی توسط مدیر و مجری برنامه، تیتراژ برنامه روی صدای استاد محمدرضا شجریان پخش شد. این تیتراژ روی آهنگ ماندگار سپیده (ایران ای سرای امید) ساخته استاد محمدرضا لطفی ساخته‌شده بود و بهانه آن نیز سالگرد درگذشت ایشان در دوازدهم اردیبهشت‌ماه بود. این برنامه به این  استاد بزرگ موسیقی ایرانی و استاد پرویز مشکاتیان تقدیم شد. زادروز زنده‌یاد مشکاتیان هم در بیست و چهارم اردیبهشت است.

کارشناسان این برنامه استادان فریدون شهبازیان برای بخش آهنگسازی، صدیق تعریف برای بخش آواز و خوانندگی و محمدعلی بهمنی برای بخش شعر و ترانه بودند که در جای‌جای برنامه نظرات ارزشمندی را ارائه کردند.
مهمان ویژه این برنامه نیز بانو پری بنان، همسر استاد غلامحسین بنان بود و در خلال این برنامه، مراسم ویژه‌ای هم به مناسبت سالروز درگذشت این صدای ماندگار موسیقی ایران برگزار شد. به این مناسبت ابتدا گروهی متشکل از علیرضا جعفرزاده(خواننده)، جهانبخش احمدپور(تار) و پرهام کوچک(تنبک)، غزل «من زنده بودم اما، انگار مرده بودم» استاد محمدعلی بهمنی را با آواز و سپس یک تصنیف قدیمی از استاد بنان را اجرا کردند. سپس بخش‌ها‌یی از فیلم مصاحبه آرش نصیری با همسر استاد بنان پخش شد که مورد استقبال قرار گرفت.
پخش فیلم اجرای زیبای یک تصنیف کردی از کنسرت ونیز گروه نوروز به سرپرستی و خوانندگی استاد صدیق تعریف یکی دیگر از میان برنامه‌ها‌ی هزار صدای فینال بود.
فینال هزار صدای سنتی با داوری استادان شهبازیان، تعریف و بهمنی برگزار شد
در پایان و قبل از دعوت از کارشناسان و گروه‌ها به روی صحنه برای اهدای لوح تقدیر، مدرس، خواننده و ردیف دان پیشکسوت محمد رئوف قنبری با سنتور نوازی موزیسین و کارشناس موسیقی، رضا مهدوی به‌عنوان مهمان و حسن ختام اجرای موسیقی کردند.
پس از اهدای لوح تقدیر و اتمام صحبت‌ها‌ی استاد فریدون شهبازیان، آرش نصیری با ذکر مقدمه‌ای از صدیق تعریف درخواست کرد که به‌صورت زنده برای حضار بخواند. این استاد باسابقه موسیقی ایرانی با درخواست و تشویق تماشاگران تصنیف زیبا و خاطره‌انگیز «از نگاه یاران» و آواز ابتدای آن روی شعری از سیمین بهبهانی را اجرا کرد و در هنگام اجرای تصنیف حضار با ایشان همخوانی کردند. تعریف قبل از اجرا هم به‌صورت موجز شرح ماوقع ساخته‌شدن ترانه این تصنیف توسط زنده‌یاد فریدون مشیری را بیان کرد. این قطعه که بر اساس یک آهنگ کردی قدیمی است، توسط استاد تعریف ساخته و تنظیم‌شده و یکی از قطعات آلبوم شیدایی است که ناظر ضبط آن استاد فریدون شهبازیان بود.
در پایان گروه‌های صفیر و رها به‌عنوان گروه‌های برتر سال ۱۳۹۶ هزار صدای سنتی معرفی شدند و لوح تقدیر دریافت کردند.
فینال هزار صدای سنتی با داوری استادان شهبازیان، تعریف و بهمنی برگزار شد
اعضای گروه موسیقی صفیر
فرامرز خسروی :آهنگساز و نوازنده تار/  مهدی اصغر پور:آواز
علیرضا مینویی :سنتور / محمدامین سیف: کمانچه/ مجتبی صفایی: نی حامد مهرآبادی :عود
محمود جعفری: تنبک/ کیاوش نادر شاهی: بم تار
اعضای گروه موسیقی رها از یزد:
خواننده معین آقایی
سرپرست گروه و نوازنده سنتور  محمد صالح کریمی:
نوازنده تار: عرفان کوچه باغی
نوازنده بم تار و تنبور: علی دهقانی
تنبک: فرزاد امینی
نوازنده دف: محمدمهدی کریمی
حواشی
-حضور همسر استاد بنان با استقبال گسترده حضار روبرو شد طوری که ایشان که به‌سختی راه می‌رفت، دوباره مجبور شد بلند شود تا به ابراز احساسات تماشاگران پاسخ دهد.
فینال هزار صدای سنتی با داوری استادان شهبازیان، تعریف و بهمنی برگزار شد
-قبل از اجرای هر گروه، فیلمی از اجراهای قبلی گروه‌ها در دور مقدماتی و نیمه‌نهایی پخش می‌شد. بعد از پخش فیلم گروه رها نصیری عنوان کرد: در آن برنامه استاد کامبیز روشن‌روان در کنار سالار عقیلی و اهورا ایمان داور برنامه بودند و آنجا سر صحنه اعلام کردم که آقای عقیلی با اغلب بزرگان موسیقی همکاری کرده اما تابه‌حال با استاد روشن‌روان همکاری نکرده است. خوشبختانه آن‌ها در حضور تماشاگران قول همکاری دادند و حالا این همکاری شکل‌گرفته است.» نصیری افزود: الان که نگاه می‌کنم می‌بینم که استاد تعریف هم تاکنون با استاد شهبازیان همکاری نداشته و خدا کند این برنامه هزار صدا باعث شکل‌گیری این همکاری شود و چه‌بهتر که این همکاری روی شعری از استاد بهمنی باشد.» این نظر با استقبال و تشویق همگان مواجه شد.
فینال هزار صدای سنتی با داوری استادان شهبازیان، تعریف و بهمنی برگزار شد
هزار صدا برنامه‌ای برای معرفی استعدادها و چهره‌های تازه موسیقی است که در دو بخش سنتی و پاپ برگزار می‌شود. این برنامه به ابتکار، مدیریت و اجرای روزنامه‌نگار حوزه موسیقی، آرش نصیری از سال ۱۳۹۲ آغازشده و اولیه برنامه‌ساز و آواز منسجم و ادامه‌دار در موسیقی ایران است. هزار صدا دو بار در ماه برای دو بخش سنتی و پاپ برگزار می‌شود و بنا بر توافق جدید با فرهنگسرای ارسباران، بخش سنتی آن در اولین چهارشنبه و بخش پاپ آن در سومین چهارشنبه هرماه برگزار می‌شود. به‌این‌ترتیب و بنا بر اعلام مدیر و مجری این برنامه، فینال بخش پاپ هزار صدا نیز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت برگزار و بهترین خواننده پاپ سال گذشته نیز معرفی و سپس روال عادی مقدماتی هزار صدا برای سال جدید با رویکردی تازه آغاز خواهد شد.

منبع: ریتم نو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه