ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۵۷۴۱۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۵ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۷
توضیحات تهیه‌کننده کنسرت پیانیست ایتالیایی در ایران

بلیت‌های ۳۰۰ هزار تومانی کنسرت، ماحصل یوروی ۶۵۰۰ تومانی است/ احتمال سفر «کِنی جی» و «ژان‌ میشل ‌ژار» به ایران

مصطفی کبیری گفت: کافی است مقایسه‌ای بین رقم دستمزد هنرمندان ایرانی که معمولا بین ۵۰ تا ۷۰ میلیون است با هنرمند خارجی که ۶۰-۷۰ هزار دلار یا یورو دریافت می‌کند، صورت گیرد تا متوجه علت قیمت‌گذاری کنسرت لودوویکو اینائودی بشویم.
بلیت‌های ۳۰۰ هزار تومانی کنسرت، ماحصل یوروی ۶۵۰۰ تومانی است/ احتمال سفر «کِنی جی» و «ژان‌ میشل ‌ژار» به ایرانبه گزارش ریتم نو به نقل از خبرگزاری فارس، طی روزهای آینده لودوویکو اینائودی آهنگساز، پیانیست ایتالیایی و خالق موسیقی فیلم‌های «طردشدگان»، «اینجا انگلستان است»، «من هنوز این‌جام» و سریال «دکتر ژیواگو»، که بیش از آلبوم‌هایش، تک‌نوازی‌اش روی یخ‌های قطبی در اعتراض به آب شدن یخچال‌های طبیعی در قطب شمال مورد توجه قرار گرفته، قرار است تا در تالار بزرگ کشور روی صحنه برود.
اما بلیت‌های این کنسرت که طی سه شب قرار است برگزار شود از 100 تا 300 هزار تومان قیمت گذاری شده؛ مصطفی کبیری تهیه‌کننده این کنسرت درباره علت بالا بودن قیمت بلیت‌ها گفت: در این مورد شما کافی است که دستمزدهای هنرمندان ایرانی و خارجی که قاعدتا با دلار و یورو محاسبه می‌شوند، را مقایسه کنید. برای کنسرت‌های هنرمندان کشورمان که روزانه برگزار می‌شود معمولا سقف قیمت رقم 150 هزار تومان است. البته سال گذشته در همین تالار وزارت کشور هنرمندی با بلیت‌های 300 هزار تومانی به اجرای برنامه پرداخت.
وی افزود: کافی است مقایسه‌ای بین رقم دستمزده هنرمندان ایرانی که معمولا بین 50 تا 70 میلیون است با هنرمند خارجی که 60 -70 هزار دلار یا یورو دریافت می‌کند، صورت گیرد تا متوجه علت قیمت‌گذاری کنسرت لودویکو اناودی بشویم. شما اگر همین مبلغی که به هنرمندان ایرانی هم پرداخت میشود را وقتی به دلار یا یورو بخواهید پرداخت کنید قطعا اعداد و ارقام بسیار متفاوت خواهند بود.
تهیه‌کننده کنسرت «شیلر» در ایران ادامه داد: ما دستمزدی که برای هنرمند خارجی پرداخت می‌کنیم شاید 10 برابر رقمی باشد که هنرمندان داخلی برای یک شب اجرا دریافت می‌کنند اما با این وجود قیمت بلیت‌ها نهایتا دوبرابر کنسرت‌های هنرمندان خودمان است. ضمن اینکه افزایش قیمت ارز هم بسیار تعیین کننده‌است.
کبیری عنوان کرد: به عنوان نمونه در سفر اول شیلر به ایران با یورو 5000 تومانی دستمزد پرداخت شد اما در سفر دوم او به ایران که کمتر از دو ماه اتفاق افتاد دستمزد با یورو 6200 تومانی پرداخت شده است. همین افزایش قیمت ارز رقم بسیار هنگفتی را به ما تحمیل می‌کند و ما چاره‌ای جز اینکه بخشی از این هزینه‌ها را با بلیت فروشی جبران کنیم،‌ نداریم. طبعا ما هم خوشحال می‌شویم که قیمت ارز کاهش پیدا کند تا ما بتوانیم قیمت‌ اجراهای بین‌المللی را کاهش دهیم چرا که بی‌تردید دایره مخاطبان خود ماهم گسترده تر خواهد شد.

این هنرمند و نوازنده پیانو در پاسخ به این سوال که شرایط آمد و رفت هنرمندان خارجی در حوزه موسیقی طی سال‌های اخیر تغییری کرده و شرایط قدری آسان‌تر شده یا کماکان استعلامات طولانی‌ مدت در جریان است، عنوان کرد: از ابتدا هم روند به این شکل بوده که برای هنرمندان خارجی از سازمان‌های مختلفی باید استعلام گرفته شود از جمله وزارت ارشاد، وزارت امور خارجه، وزارت اطلاعات و اداره اماکن تهران. به هرجهت اخد این استعلامات زمان‌بر  است اما با توجه به این‌که روش‌های صدور مجوز تغییر پیدا کرده اندکی سریع‌تر این اتفاق می‌افتد.
کبیری در پاسخ به اینکه معمولا برای اخد مجوزهای هنرمندان خارجی چقدر زمان نیاز است، گفت: ما از زمانی که تمام مدارک را تحویل ارشاد می‌دهیم بین 40 تا 45 روز زمان لازم است تا استعلامات بیاید و مجوز صادر شود.
این تهیه‌کننده موسیقی در پایان درباره برنامه‌های آتی برگزاری اجرا برای هنرمندان خارجی نیز گفت: ما هدفمان این است که در ابتدا با برخی هنرمندان خارجی کار کنیم تا آنها با فضای ایران آشنا شوند. بعد از آن تصمیم داریم پروژه‌های مشترکی را با هنرمندان ایرانی و خارجی پیش ببریم. البته سعی می‌کنیم این پروژه‌ها محدود به ایران نباشند و برخی از همکاری‌های مشترک را در کشورهای هدفمان اجرا کنیم. ببیند تجربه به ما نشان داده که هنرمندان خارجی بسیار مشتاق فضای ایران و مردمانش می‌شوند و این کار را برای پیش‌بردن همکاری‌های مشترک مهیا می‌کند. به عنوان نمونه شیلر بدون هیچ درخواستی خودش یک تحت عنوان «تهران-برلین» ساخت. گزینه‌هایی برای اجرای‌های آینده مدنظر داریم که در حال رایزنی و مکاتبه هستیم که از جمله آنها می‌توانم به ژان میشل ژار، گروه سکرت گاردن و کنی جی اشاره کنم.

گفتنی است،نخستین کنسرت لودوویکو اینائودی به همت پایگاه خبری «ریتم نو» برگزارکننده دو کنسرت گروه آلمانی شیلر در ایران روی صحنه خواهد رفت و علاقه‌مندان جهت تهیه بلیت می‌توانند به سایت تیکت به نشانی www.tik8.com مراجعه نمایند.

منبع: خبرگزاری فارس
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
انتشار یافته: ۲
سعید ساشا
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
لودوویکو عشق منه
از همه میخوام عشق منو تنها نزارن
علی
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۷
تشکر فراوان از اینکه این موقعیت رو فراهم کردید که از شنیدن و دیدن اجرای زنده لودوویکو اینائودی بهره مند بشیم. امید که این آخرین بار نباشه
تقویم هنری ادامه