ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۵۷۲۴۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۱ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۶
وحید کریمی فرد خبر داد:

چینود، راک شرقی اجرا می‌کند

وحید کریمی فرد سرپرست، نوازنده گیتار و تنظیم‌کننده گروه چینود از اجرای این گروه در فستیوال موسیقی شب شنبه‌ها در تاریخ 12 اسفندماه سال جاری خبر داد.
چینود، راک شرقی اجرا می‌کندوحید کریمی فرد سرپرست در گفتگو با خبرنگار ریتم نو درباره چگونگی شکل‌گیری گروه چینود و انتشار آلبوم EP و اجرای پیش رویشان صحبت کرد.
*درباره سبک و سیاق گروه و اینکه اعضا چه کسانی هستند کمی توضیح بدهید. 
می‌توان گفت این گروه یک گروه راک‌ است که کششی به سمت موسیقی شرقی دارد اما به لحاظ ساز بندی و فرم و خشن بودن کمی‌ هم متفاوت با راک است. 
از سال ۱۳۹۳ که امیر بنکدار تهرانی(آهنگساز) چند اثر را ساخته بود و با یک گروه کار می‌کرد، گروه چینود شکل‌گرفته بود. جا دارد که بگویم‌ چینود به معنای پل رستاخیز است. مسائلی که پیش می‌آید سبب می‌شود گروه نتواند به کار خود ادامه دهند. امسال من با امیر آشنا شدم.ابتدا تصمیم گرفتیم کارها را رکورد کنیم و آلبومی با قطعات با کلام‌ و بی‌کلام تهیه کنیم.در چند مرحله به دنبال گیتاریست هم بودیم.البته انتخاب سختی بود.چون من آدم جدی‌ای هستم و به‌راحتی نمی‌توانستم باکسی کار کنم. در همین حین با درامری به نام حسین زاهدی(از اعضای گروه اِکوان) آشنا شدیم که تمایل داشتیم باهم همکاری کنیم و سپس کسرا جلالی به‌عنوان نوازنده گیتار لید به ما اضافه شد و تصمیم گرفتیم علاوه بر رکورد قطعات به اجرای لایو هم‌ بپردازیم. چون طی سال‌های اخیر، هنرمند موسیقی راک راحت‌تر مجوز فعالیت می‌گیرد.
 
*با توجه به اینکه گفتید سبک موسیقی شما شرقی است، چرا از سازهای شرقی استفاده نمی‌کنید؟ 
من خیلی مایل به انجام این کار هستم. پانزده سال است که در حوزه موسیقی ایرانی فعالیت می‌کنم و ساز نی می‌نوازم و در تهران و شهرستان در جشنواره‌هایی چون فجر شرکت و با تئاترها در زمینه ساخت موسیقی همکاری کرده‌ام و مقام هم آورده‌ام. اما علت استفاده نکردنمان از سازهای شرقی، نوپا بودن گروه است. شاید برای رکورد قطعات از سازهای شرقی استفاده کنیم، اما تصمیمی بر استفاده از آن‌ها در اجراهای زنده نداریم. 

*آلبوم چه زمانی به‌صورت EP منتشر می‌شود؟ 
قرار بود امسال آن را منتشر کنیم.اما چون کنسرت امسال برگزار می‌شود و تمرینات فشرده داشتیم، انتشار آلبوم را به تابستان سال آینده موکول می‌کنیم. ما آلبوم را به‌صورت EP منتشر می‌کنیم، چون گروه برای ده قطعه لیریک آماده ندارد و میکس مستر و ضبط کارها بسیار زمان‌بر است. 

*با توجه به استقبال مخاطبان از تک قطعه‌ها، چرا کارهایتان را به این صورت منتشر نمی‌کنید؟ 
فعلاً نظر گروه بر تهیه آلبوم است. شاید هم‌ انتشار تک قطعه برای ما اتفاق می‌افتد. من‌ معتقدم وقتی اثری می‌خواهد به جامعه موسیقی معرفی شود باید با بهترین کیفیت باشد.البته انتشار آلبوم EP هم هنوز قطعی نیست. 

*در کنسرت پیش رو، آثار خود گروه را اجرا می‌کنید؟ 
ما چهار قطعه از خود گروه و چهار قطعه از گروه‌های دیگر را به اجرا خواهیم درآورد که تابه‌حال در ایران توسط کسی اجرانشده و از موزیک‌های پرطرفدار است. دو قطعه از گروه دز و دو قطعه دیگر از گروه سپوترا است. اجرای ما احتمالاً مشترک با گروه‌هایی دیگر است. 

*اجرای شما در فستیوال شب شنبه‌ها خواهد بود؟ 
ابتدا تصمیم داشتیم در برج آزادی اجرا کنیم.اما به دلیل کمبود قطعات فکر کردیم بهتر است ابتدا برای محک خودمان 12 اسفندماه در شب شنبه‌ها به اجرا بپردازیم. 

*موردی که در موسیقی راک باعث ناراحتی برخی مخاطبان این نوع موسیقی می‌شود،  اجرا از گروه‌های خارجی است. نمی‌توانستید زمان اجرا را تغییر داده یا قطعات را با سرعت بیشتری کامل کنید تا به اجرا برسند؟ اصلاً این انتقاد مخاطبان را قبول دارید؟ 
فکر می‌کنم در ایران حتی گروه‌هایی که آلبوم‌های زیادی منتشر کرده‌اند، هم مخالف با کاور قطعات گروه‌هایی دیگر باشند. چون حتی کاور کردن قطعات هم کار آسانی نیست.ما نوازنده‌های خوبی در ایران داریم.اما ازنظر حرفه‌ای خصوصاً در این سبک به سطح هنرمندان غربی نمی‌رسند.بنابراین اجراهای زنده با کاور این قطعات قوی‌تر می‌شوند. می‌توانم بگویم ‌ما اولین گروهی هستیم که چهار قطعه ساخته خودمان داریم. فقط چون لیریک آماده نیست، مابقی قطعات را برای اجرا معرفی نکردیم. چون قطعه بی‌کلام باعث اذیت شدن شنونده می‌شود و جذابیت کار پایین می‌آید. وکالیست گروه ما نوازنده بیس هم هست و کارهای انتخاب‌شده برای کنسرت ملودیک است. به‌عنوان یک نوازنده اعتقاددارم خواندن و نواختن هم‌زمان کار سختی است، خصوصاً برای نوازنده بیس. تا جایی که می‌دانم فقط یک‌ گروه دیگر این کار را کرده است. 

چینود، راک شرقی اجرا می‌کند

*با توجه به اینکه شما که موسیقی سنتی را کارکرده‌اید، چه شد که به سمت این سبک موسیقی رفتید؟ 
من تقریباً از سال پنجم ابتدایی موسیقی سنتی را به‌صورت جدی دنبال کرده و زیر نظر استادهای خوبی آموزش‌دیده‌ام. موسیقی اصیل ما بسیار جدی و دل‌نشین است. من تمام دستگاه‌های ایرانی را زده‌ام و کاملا با این نوع موسیقی آشنایی دارم. اما این موسیقی شاید به دلیل ترانه یا نوع بخصوصش هیجان زیادی نداشت. بنابراین از سال ۸۲ شروع به کار در سبک راک کردم. 

*فکر نمی‌کنید موسیقی راک ‌با فرهنگ ما سازگار نیست و مردم‌ مثل موسیقی پاپ ‌با آن ارتباط برقرار نمی‌کنند؟ 
من خیلی به این‌ قضیه معتقد نیستم.چون بقول معروف وقتی موسیقی اصیل ما در خارج از کشور اجرا می‌شود، از آن استقبال خوبی به عمل می‌آید. پس اگر در خارج از کشور کسی ساز ایرانی نواخت، باید بگویند با فرهنگ آن‌ها سازگار نیست؟ 
برای من جالب است که بهترین نوازنده‌های اروپایی که در این سال‌ها در سبک موسیقی راک فعالیت دارند، به سمت موسیقی شرقی کشش پیدا می‌کنند. به یاد دارم چند سال پیش که گروه آریان روی کار آمد، موسیقی پاپ خیلی اجرا نمی‌شد و شرایط آن مثل حال حاضر موسیقی راک بود. اما به‌مرورزمان، هنرمندان دیگری هم به فعالیت در ابن عرصه پرداختند. من فکر می‌کنم موسیقی راک هم با روندی که از سال ۱۳۹۳ تا الان طی می‌کند، موردتوجه و استقبال مردم قرار می‌گیرد. موسیقی راک خیلی ساده نیست. در خیلی از کنسرت‌هایی که امروزه برگزار می‌شود، موزیک لایو نیست. اما در اجراهای ما چنین اتفاقی نمی‌تواند بیفتد. چون در این صورت مخاطبان موسیقی راک معترض شده و از اجراهای بعدی استقبال نمی‌کنند. به نظر من چون این نوع موسیقی تابه‌حال خیلی روی بورس نبوده، با فرهنگ جور درنیامده است. 
از لحاظ نوع پوشش هم تمام هنرمندان یک سبک خاصی دارند. لباس پوشیدن سلیقه‌ای است و انتقادها به پوشش، نظرات عوامانه است. ما در تمریناتمان پوشش ساده‌ای داریم. اما در اجراها خود من علاقه دارم خیلی جدی لباس بپوشم. 

*نظرتان راجع به شب شنبه‌ها و کیفیت آن چیست و به نظر شما چقدر می‌تواند به این نوع موسیقی کمک کند؟ 
به نظر من خیلی توانسته به موسیقی راک کمک کند.تقریباً سه سال است که شب شنبه‌ها به همت امیر خرازی اجرا می‌شود. این برنامه‌ها اتفاق خوبی است که برای گروه‌های نه‌چندان مطرح که توان اجاره سالن‌های بزرگ و پر کردن آن‌ها را ندارند، فضای خوبی فراهم‌ کرده تا خود را محک زده و دیده شوند. 

*فکر می‌کنید بیشتر شدن فضای رقابت روی کار شما تأثیرگذار است؟ 
قطعاً این‌طور است.اتفاقاً من این رقابت را خیلی دوست دارم. چون باعث می‌شود ما جدی کارکنیم. 
ضمناً موسیقی اجراشده در شب شنبه‌ها مخاطب خاص دارد که با آن آشناست.کسی که به کنسرت پاپ می‌رود، ممکن است فقط یک‌بار به شب شنبه‌ها بیاید. 

*حرف آخر؟ 
کار گروهی مخصوصاً در موسیقی راک خیلی سخت است.اغلب خواننده‌های سبک‌های دیگر به‌راحتی می‌توانند اعضای گروه خود را عوض کنند.اما در سبک ما این‌طور نیست. اگر اعضای یک گروه راک بعد مدتی به دلیل هر مشکلی از آن جدا شوند، آن گروه از هم می‌پاشد و به‌سختی می‌تواند دوباره خود را بالا بکشد. من دوست دارم مردم و مخاطبان ما بدون اجبار ما را حمایت کنند.

گفتنی است گروه راک چینود 12 اسفندماه سال جاری در پردیس تئاتر شهرزاد در قالب فستیوال شب شنبه‌ها به همراه گروه «Negative pole» به روی صحنه می‌رود و علاقه‌مندان جهت تهیه بلیت می‌توانند به سایت تیوال مراجعه نمایند.


نویسنده : سارا طاهری
منبع: ریتم نو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه