ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۵۶۹۴۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۴ - ۱۴ دی ۱۳۹۶
به بهانه اجرای اپرای «پردیس و پریسا» یاشار احمدی در گفت‌وگو با ریتم نو؛

خواننده‌های «اپرا» نباید زیر سایه تئاتری‌ها باشند

یاشار احمدی گفت: خواننده‌های اپرا و نوازندگان موسیقی کلاسیک در ارکستر سمفونیک و ملی از پتانسیل و شایستگی زیادی برخوردارند، برای همین باید از این پتانسیل درست استفاده شود و نباید زیر سایه تئاتری‌ها بروند.
خواننده‌های «اپرا» نباید زیر سایه تئاتری‌ها باشندبه گزارش خبرنگار ریتم نو، 15دی‌ماه به مناسبت تولد80 سالگی «لوریس چکناواریان» گروه اپرای آیو به رهبری پیمان منصوری با همراهی استاد چکناواریان  و به خوانندگی یاشار احمدی،شیوا سروش،عامر شادمان ،آناهیتا حسین زاده  اپرای« پردیس و پریسا» را در تالار وحدت به روی صحنه می‌برند. یاشار احمدی خواننده نقش پردیس در گفت‌وگو با «ریتم نو» از مشکلات پروژه‌های سنگین این‌چنینی که اجرای آن نیاز به تمرین، تمرکز و هزینه‌های بیشتری دارد و بدون حمایت دولت نمی‌توان آن را کار کرد و همچنین از وضعیت اپرا در ایران سخن گفت.

یاشار احمدی با اشاره به اینکه اپرای« پردیس و پریسا»در سال 52 در خانه اپرای تهران (تالار وحدت فعلی )اجراشده بود در گفتگو با خبرنگار ریتم نو گفت: اپرای «پردیس و پریسا» توسط استاد چکناواریان در سال 50 نوشته و سال 52 با آواز خواننده تنور مرحوم «احمد پارسی» در نقش پردیس و به همراه نوازندگان اروپایی اجراشده و اکنون بعد از 45 سال به مناسبت هشتادمین سال تولد استاد در تالار وحدت به روی صحنه می‌رود. 
وی درباره مشکلات و شرایطی که برای تمرین این پروژه بزرگ وجود داشت این‌گونه توضیح داد: ما در شرایط سخت و با امکانات محدودی کار را پیش بردیم چون حمایت جدی از طرف دولت نداشتیم بیشتر تمرینات با حمایت شخصی انجام شد ،البته از بنیاد رودکی هم به خاطر همکاری‌هایی که با ما داشتند نهایت تشکر و قدردانی رادارم . 
احمدی افزود:اجرای کار به این بزرگی خیلی سخت است ، ای‌کاش ما حمایت نهادهای دولتی را داشتیم چون اپرای« پردیس و پریسا» شناسنامه اپرا و میراث بزرگ فرهنگ موسیقی ایرانی است .ارزش این کارها را نسل‌های بعدی بهتر درک خواهند کرد. امیدوارم در آینده با فراهم آمدن امکان اجراهای متعدد حق مطلب در مورد پروژه‌های این‌چنینی ادا شود.
این خواننده در ادامه بابیان اینکه اپرا نباید زیر سایه تئاتری‌ها باشد گفت: در سال 47 تالار وحدت بانام «خانه اپرای تهران» افتتاح شد و صحنه آن شاهد اجراهای بزرگ با حضور هنرمندان درجه‌یک دنیا همچون هربرت فون کارایان و خوانندگان بزرگی چون جوزپه تادئی ،لوکا مارتینوچی بود اما بعد از تعطیلی آن بیشتر اساتید ایرانی رفتند البته از آن نسل کسانی چون استاد وطن دوست ،خانم زند و استاد درباغی اکنون فعال هستند.متأسفانه در طی سال‌های اخیر به اپرا توجهی نشد و تالار وحدت هم مختص همایش‌های مناسبتی و اجراهای تئاتر شد درصورتی‌که این سالن برای اپرا ساخته‌شده و اگر به تاریخچه آن نگاه کنید می‌بینید که با اپرا آغاز به کارکرده است. 
وی یادآور شد: سال 91 به همراه «آنسامبل اپرای تهران» اپرای جانی اسکیکی را اجرا کردیم که با استقبال بی‌نظیر مواجه شد ، بنده در آن اجرا هم سولیست تنور بودم، بعدازاین اجرا کارگردانان تئاتر متوجه پتانسیل موسیقی برای جذب مخاطب شدند و استفاده از موسیقی در جنب تئاتر رونق بیشتری گرفت اما متأسفانه کارگردانان تئاتر ما درک جدی از موسیقی ندارند و برخورد شایسته‌ای با اهالی موسیقی نداشته‌اند؛ معتقدم خواننده‌های اپرا و نوازندگان موسیقی کلاسیک در ارکستر سمفونیک و ملی از پتانسیل و شایستگی زیادی برخوردارند، برای همین باید از این پتانسیل درست استفاده شود و نباید زیر سایه تئاتری‌ها بروند. به‌طور مثال در تئاتر موزیکال الیورتوئیست کار ارزشمند «بردیا کیارس» و«هادی قضات» خواننده اپرا آن‌طور که باید دیده نشد و در تبلیغات هم نامی از آن‌ها ذکر نشده است. دو سال پیش کار تئاتری به من پیشنهاد شد که در آن اجرا داشته باشم اما دستمزد پایین ، عدم برخورد مناسب و شایسته موجب شد که کار را نپذیرم. 
احمدی در ادامه درباره حضور خود در پروژه «پردیس و پریسا» این‌گونه توضیح داد: به دعوت گروه «آیو» به این پروژه پیوستم و برای نخستین بار در کنار استاد چکناواریان حضور یافتم . چکناواریان با وام گرفتن از موضوع یک افسانه ادبیات شفاهی فارسی  کار باارزشی را به نگارش درآورده که متأسفانه تاکنون در داخل ایران حق مطلب درباره آن ادانشده البته ارزش آن در آن معلوم خواهد شد. 
وی با اشاره به داستان اپرای« پردیس و پریسا» گفت: داستان این اپرا برگرفته از فولکلور ایرانی است که در آن حالت اکتو نداریم، در این کار موسیقی و اکتو در یک درجه از اهمیت قرار دارند حتی شاید برجسته‌تر و بزرگ‌تر باشند ، خواننده‌ها با آکوستیک طبیعی آواز می‌خوانند.
خواننده اپرای «پردیس و پریسا» از دیگر کنسرتی که پیش رو دارد خبر داد و درباره آن این‌گونه توضیح داد: 4 بهمن‌ماه کنسرت «رسیتال آواز کلاسیک و فولکلور آذری» را در تالار رودکی اجرا خواهم کرد؛ تجربه اجرا در تالار رودکی را قبلاً در سال 93 داشتم که برای من آن‌قدر خاطر انگیز بود که نمی‌توانم با هیچ‌چیزی مقایسه کنم. 
احمدی در پایان بابیان اینکه ذائقه شنیداری مردم به سمت بیراهه رفته است  گفت: متأسفانه به دلیل ارزه موسیقی غیراستاندارد در کشور ذائقه سمعی مردم به سمت بدی رفته است؛ متولیان فرهنگ کشور در راستای تقویت ذائقه شنیداری مردم باید از موسیقی فاخر حمایت بیشتری کنند. امید است با فراهم کردن امکان ارزه هر چه بیشتر موسیقی جدی کمبودها در این زمینه جبران شود. 
نویسنده : سارا صادقی
منبع: ریتم نو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه