ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۵۶۸۸۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۶ - ۰۳ دی ۱۳۹۶
اختتامیه چهارمین فستیوال موسیقی نواحی آینه دار

آینه دار چهارم رستاخیز موسیقی آذربایجان بود

آیین اختتامیه چهارمین فستیوال موسیقی نواحی آینه دار شنبه‌شب دوم دی‌ماه با حضور معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار وحدت تهران برگزار شد.

آینه دار چهارم رستاخیز موسیقی آذربایجان بود
به گزارش ریتم نو، آیین اختتامیه چهارمین فستیوال موسیقی نواحی آینه دار شنبه‌شب دوم دی‌ماه با حضور معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و قدردانی از هنرمندان شرکت‌کننده این رویداد موسیقایی در تالار وحدت تهران برگزار شد.
علی مغازه‌ای دبیر هنری چهارمین فستیوال موسیقی نواحی آینه دار در ابتدای این مراسم که اجرای آن بر عهده محمد سلوکی بود، بیان کرد: باوجودی که خودم زنجانی هستم و به‌اندازه کافی از موسیقی اقوام شمال غرب ایران اطلاعاتی رادارم اما باید بگویم برگزاری این رویداد موسیقایی کیفیت‌هایی را به ما ارائه داد که فکر می‌کنم که خیلی از ما از آن بی‌اطلاعیم. به هر ترتیب نه به جهت اینکه ما برگزارکنندگان فستیوال موسیقی نواحی آینه دار هستیم اما باید اذعان کنم اتفاق آینه دار ازنظر من رستاخیز موسیقی آذربایجان بود.
وی ادامه داد: در این دوره هنرمندانی در عرصه موسیقی اقوام شمال غرب ایران حضور داشتند که برخی از آن‌ها قریب به 10 سال کنار رفته بودند. حتی برخی از آن‌ها نیز وجود دارند که متأسفانه بنا به شرایطی دیگر نمی‌توانند کار کنند. به‌هرحال تعداد زیادی از این هنرمندان بزرگ دچار گرفتاری‌های زیادی هستند که امیدوارم هرچه زودتر مشکلات آن‌ها مرتفع شده و بتوانند دوباره در حوزه موسیقی به فعالیت مشغول باشند. این هنرمندان از موسیقی ارتزاق می‌کنند. همان موسیقی که طی سال‌های گذشته در عروسی‌ها، قهوه‌خانه‌ها و فضاهایی ازاین‌دست اجرا می‌شد ، اما متأسفانه شرایط به‌گونه‌ای است که همین هنرمندان دیگر از رده خارج شدند.

این پژوهشگر موسیقی اقوام تصریح کرد: آیا ما دیده‌ایم که به تعداد عاشیق‌های منطقه آذربایجان هنرمند دیگری اضافه‌شده باشد؟ باور کنید عاشیق‌ها همین هستند که توقع زیادی هم از مسئولان ندارند. آن‌ها به این نیاز دارند که از کمترین تسهیلات ازجمله بیمه و بازنشستگی برخوردار باشند. ما از دوستان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فقط همین را می‌خواهیم و از آقای حسینی و همکارانشان می‌خواهیم این عزیزان را دریابند.
سید مجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این مراسم ضمن قرائت دل نوشته‌ای در قدردانی از هنرمندان موسیقی اقوام ایران گفت: بهترین دست‌مریزاد به برگزارکنندگان فستیوال آینه دار حضور شماست که موجب دلگرمی آن‌ها می‌شود. بنده در تیرماه سال جاری افتخار حضور در جشنواره موسیقی نواحی کرمان را داشتم و در همان زمان بود که به‌عنوان شنونده موسیقی اقوام احساسات خود را نوشتم که همین‌جا آن متن را برای شما می‌خوانم.
وی در بخش دیگری از مراسم که به اهدای لوح و قدردانی از پیشکسوتان موسیقی نواحی ایران اختصاص داشت در پاسخ به پرسش تعدادی از حاضران مراسم که در تالار پیگیر موضوع بیمه هنرمندان بودند، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تمام دولت نبوده و همه اختیارات را بر عهده ندارد. به هر صورت طبق قوانین، هنرمندان بالای 50 سال نمی‌توانند بیمه تأمین اجتماعی شوند اما بیمه تکمیلی شامل حال آن‌ها می‌شود که وزارت ارشاد آن را عملی کرد. البته در ابتدای دولت یازدهم بدهی وزارت ارشاد به تأمین اجتماعی پرداخت شد و هنرمندان از طریق صندوق اعتباری هنر بیمه شدند. این در حالی است که سه طرح وزارت ارشاد شامل کمک مستمری، تکریم و گرامی داشت پیشکسوتان در حال انجام است و همچنان ادامه دارد.
احسان رسول اف رئیس چهارمین فستیوال موسیقی نواحی آینه دار نیز در بخش دیگری از مراسم بابیان اینکه روزهای برگزاری این فستیوال برای ما جهانی دیگر است، توضیح داد: در کنار فعالیت‌ها و رویدادهای متنوع که در این شهر برگزار می‌شود من و گروه اجرایی جوانی که در این سال‌ها باهم کار می‌کنیم با عشق فراوان انتظار روزهای برگزاری آینه دار را می‌کشیم، میزبانی از استادان پیشکسوت نواحی یکی از آرزوهای ماست که تیم ما را سرپا نگه‌داشته است. ما در طول برگزاری آینه دار از تهران پرتناقض و حرف‌وحدیث به دنیایی می‌رویم که فکر می‌کنیم سورئالیست است.
وی افزود: تصور می‌کنم این دوره شما مخاطبان فهیم موسیقی نسبت به دوره‌های گذشته بهترین استقبال را از فستیوال آینه دار داشته‌اید و امیدواریم به‌واسطه این استقبال بتوانیم تمام اجراهای سال آینده را در تالار وحدت برگزار کنیم. واقعیت این است که شنیدن نام تالار وحدت انگیزه‌ای برای حضور دوستان هنرمند است و امشب این صحنه که 50 سالگی خود را پشت سر می‌گذارد یکی از بهترین روزهای خود را دید. به هر صورت من به نمایندگی از نسلی که در حوزه فرهنگ و هنر فعالیت می‌کند به استادان موسیقی می‌گویم شما سرو قامت‌ها، باوجود تمام مشکلات کشور تنها امید ما در این روزها هستید. من به نمایندگی از گروه‌های اجرایی مقابل شما سر تعظیم فرود می‌آورم و امیدوارم راه شما ادامه پیدا کند و عمری طولانی داشته باشید.

قدردانی از هنرمندان پیشکسوت موسیقی اقوام شمال غرب ایران بخش‌های دیگر مراسم اختتامیه چهارمین فستیوال موسیقی نواحی آینه دار تشکیل می‌داد که در دو بخش انجام گرفت و طی آن از یوسف اوهانس، عاشیق الله وردی تقی زاده، عاشیق یار محمد عیسی بگلو، عاشیق محمد علی محمودی، اوهان داودیان، عشق علی سلیمی، عباس ستاری، نعمت جوانشیر، پیروز حسین زاده، نارد قیاسی، مصطفی بیکار، ولی عبدی، عاشیق عمران حیدری، عاشیق آیت قنبری و عاشیق علی کریمی به‌عنوان هنرمندان پیشکسوت موسیقی اقوام شمال غرب ایران تجلیل شد. این در حالی است که اهدای لوح تقدیر به تمامی گروه‌های شرکت‌کننده در فستیوال یکی دیگر از بخش‌های مراسم اختتامیه بود.
اجرای چند برنامه موسیقایی با هنرمندی تعدادی از گروه‌های شرکت‌کننده در چهارمین فستیوال موسیقی نواحی آینه دار و پخش چند کلیپ تصویری از روند برگزاری این دوره برنامه‌های دیگری بود که در آیین اختتامیه پیش روی مخاطبان قرار گرفت.
چهارمین فستیوال موسیقی نواحی آینه دار از 29 تا 2 دی‌ماه با تمرکز روی موسیقی اقوام شمال غرب ایران در تالار رودکی تهران میزبان علاقه‌مندان موسیقی نواحی بود.

منبع: ریتم نو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه