ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۵۶۸۶۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۹ - ۰۱ دی ۱۳۹۶
گزارش دومین روز از فستیوال موسیقی نواحی آینه دار

اجرای شادیانه‌های شب چله اقوام آذری/ تالار رودکی لرزید

دومین روز از برگزاری چهارمین فستیوال موسیقی نواحی آینه دار در حالی برگزار شد که هنرمندان برگزیده موسیقی آذربایجان شرقی شادیانه‌های شب چله اقوام آذری را در تالار رودکی اجرا کردند.

اجرای شادیانه‌های شب چله اقوام آذری/ تالار رودکی لرزیدبه گزارش ریتم نو، دومین روز از برگزاری چهارمین فستیوال موسیقی نواحی آینه دار پنجشنبه‌شب 30 آذرماه در حالی برگزار شد که هنرمندان برگزیده موسیقی آذربایجان شرقی در طولانی‌ترین شب سال شادیانه‌های شب چله را برای مخاطبان خود در تالار رودکی اجرا کردند.

علی مغازه‌ای دبیر هنری چهارمین فستیوال موسیقی نواحی آینه دار در ابتدای این برنامه گفت:ما قبل از برگزاری دوره‌های مختلف فستیوال آینه دار به‌طور کامل به شناسایی موسیقی‌های مناطق موردنظرمان می‌پردازیم و تمام تلاش هم بر این است که به‌تمامی جزییات پرداخته شود تا گونه‌ای در این پژوهش‌ها مغفول واقع نشود. اما جالب است شما بدانید بسیاری از گونه‌هایی که ما برای حضور در این دوره از فستیوال دعوت کرده‌ایم به‌طور کامل رو به فراموشی است و هنرمندان این سبک‌ها هم‌اکنون به‌طور کامل خانه‌نشین هستند که اگر پای صحبت‌های آن‌ها بنشینید درد دل‌های زیادی برای گفتن دارند.

وی در بخش بعدی از صحبت‌های خود به معرفی گروه‌های شرکت‌کننده در بخش اول و موسیقی موقامی منطقه آذربایجان در استان‌های اردبیل، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و زنجان پرداخت و گفت: برنامه‌های و بازی‌های آیینی که شما امشب شاهد اجرای آن‌ها خواهید بود به‌گونه‌ای است که من حتم دارم تالار رودکی را لرزانده و شب خوبی را برای همه ما رقم خواهد زد.

این پژوهشگر در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به زلزله چهارشنبه‌شب تهران عنوان کرد: هنرمندانی که برای اجرا در این فستیوال به تهران سفرکرده‌اند، پس از زلزله آذربایجان آرزو کردند که هرگز در تهران چنین اتفاقی نیفتد. آن‌ها در همین چند روز از مردم ورزقان یادکردند و گفتند هنوز قلب آذربایجان زخم است و ما برای همه مردم ایران آرزوی سلامتی و تندرستی داریم.

دبیر هنری فستیوال آینه دار با اشاره به کیفیت مناسبت اجراهای در نظر گرفته‌شده در این دوره از فستیوال توضیح داد: جوانان فعال در موسیقی آذربایجان معتقدند موسیقی اقوام ایران موسیقی فعالی نبوده و در عوض موسیقی کشور آذربایجان است که در پرکاری به سر می برود و اتفاقا ازاین‌جهت است که جوانان کشور ما معطوف به آن کشور می‌شوند. ولی من خوب به یاد دارم عالیم قاسم اُف هنرمند موسیقی مقامی آذربایجان در نشستی گفته بود:« در ایران هنرمندان خوبی در حوزه موسیقی دارید، نمی‌دانم چرا از من برای این کار دعوت می‌کنید؟»

در بخش اول که به نسبت برنامه‌های اجراشده روز اول از حال وهوای شادتری برخوردار بود، گروه «گنجلیک» به سرپرستی یعقوب قهرمانی به اجرای بازی‌های آیینی آذری از جمله«قازاقی» و «یاللی» پرداختند.این در حالی است که فیروز حسن زاده خواننده، حمید نامور خواننده، اکبر شعاع خواننده، بهروز مقدم نوازنده تار، روزبه مقدم نوازنده کمانچه، بهنام لشگری نوازنده گارمان، آیدین حسینی نوازنده نقاره و سهند علی رضایی نوازنده قوشا ترانه‌های مردمی یا «فولکلور خلق ماهنی لاری» را به علاقه‌مندان ارائه دادند.

اما در بخش دوم دومین روز از برگزاری چهارمین فستیوال موسیقی نواحی آینه دار که با آیین شب یلدا هم‌زمان‌شده بود، «شادیانه‌های شب چله» یا «شاد چیلله گئجه سی» برای تماشاگران اجرا شد. در این بخش گروه «گنجلیک» به سرپرستی یعقوب قهرمانی با اجرای بازی‌های آیینی «قازاقی»، «توی خانا» و«یاللی» ، استاد نعمت جوانشیر خواننده، سعید محمودیان نوازنده کمانچه، سینا جوانشیر نوازنده قاوال، حسین عطاپور نوازنده تار، عاشیق ولی عبدی نوازنده قوپوز با اجرای موسیقی عاشیقی اهر به اجرای برنامه پرداختند.

چهارمین فستیوال موسیقی نواحی آینه دار به مدیریت احسان رسول اف و دبیری علی مغازه‌ای از روز چهارشنبه 29 آذرماه تا روز جمعه اول دی‌ماه با محوریت موسیقی اقوام شمال غرب ایران در تالار رودکی تهران برگزار می‌شود.


عکس: آرش عاشوری نیا
منبع: ریتم نو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه