ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۱۴:۰۲ - ۰۱ دی ۱۳۹۶

«از بلخ تا قونیه، از تهران تا کراکف» در ارسباران اجرا شد

صادق شیخ زاده و مریوش كلوح موسیقی سیاوش عبدی را با اشعار مولانا در ارسباران به تصویر کشیدند.
«از بلخ تا قونیه، از تهران تا کراکف» در ارسباران اجرا شدبه گزارش ریتم نو، «از بلخ تا قونیه، از تهران تا كراكف» برنامه هنرمندان مولانا پژوه ایران و لهستان در فرهنگسرای ارسباران اجرا شد و استقبال بی‌نظیر مخاطبان را به همراه داشت تا آنجا كه عده زیادی بیش از ظرفیت سالن به‌صورت ایستا این رویداد فرهنگی را دنبال می‌کردند. 
ابتدا نریشن معرفی هنرمندان به وقوع پیوست و یكایك به روی صحنه نقش بستند تا آنجا كه حضور اساتید بنامی چون ، مسعود جاهد، میلاد كیایی، رضا موسوی زاده ، محمد اسماعیل قنبری ، یسنا خوشفكر ، آرتین سیمیلار، جوزف استویبرگ و ...توسط مدعوین تقدیر شد. 
قطعه آواز ابوعطا نخستین موسیقی توامان صادق شیخ زاده و مریوش كلوح بود كه غزلی از مولانا را دستخوش تلفیق قرار می‌داد و سجاد سقایی با هنرمندی خود در ساز عود مایه را در افشاری تغییر داد و منجر به  تصنیف آن دلبر من در مایه افشاری شد كه  به صحنه جلایی تازه بخشید. 
قطعه دوم از آلبوم مولانا جان با موسیقی سیاوش عبدی با استقبال مخاطبان روبرو شد تا مریوش كلوح قطعات خویش را آغاز كند؛ بیا بیا ، برقص  آی  و بنمای رخ كه هرکدام جان دوباره‌ای به این تلفیق می‌داد. 
این اجرا مصادف با سالروز پنجاهمین تولد كلوح بود و صادق شیخ زاده اعلام كرد كه قطعه بیا بیا از آلبوم مولانا جان را دوصدایی اجرا می‌کنند تا هدیه‌ای درخور برای كلوح باشد. 
نوبت به آواز نوا رسید ، مكتب اصفهان در آوردگاه موسیقی اصیل با اتكا به شعر و استفاده از ادوات تحریر مناسب و همگن غزل آغاز شد ، روسر بنه به بالین تنها مرا رها كن، و آوازخوان ایرانی در فاصله پنجم از نت اوج این بیت را در نهفت اجرا نمود كه پس من چگونه گویم این درد را دواکن ، كیارش بیات با تار و بهنوش كاظمی زاده با كمانچه جواب آوازهای دقیقی به شیخ زاده دادند ضمن این‌که این دو به اهتمام سجاد سقایی نوازنده عود توانایی همراهی بداهه قطعات پیچیده مریوش كلوح را هم در دست داشتند . 
تصنیف نمی‌دانم نقطه عطف این اجرا بود كه مخصوصاً نقش كمانچه ، تار و عود ، در آن بسزا احساس می‌شد . 
مریوش كلوح به سراغ قطعه برقص آ رفت و آن را در فضای مینور مبتنی بر موسیقی فولك لهستان با بهره‌مندی از فواصل و ساز بندی ایرانی اجرا كرد كه بهنوش كاظمی زاده و كیارش بیات هماوردان این رویكرد هنری بودند. سپس این اجرا با رقص سمای میثم راثی و ریزهای قوی مریم شهریاری و سیاوش عبدی تصنیف یار بیا آغاز شد و روح متفاوتی را در كالبد اجرا رواند .
 سیاوش عبدی(تنبك )، مریم شهریاری (دف)، سجاد سقایی (عود)، بنوش كاظمی زاده (کمانچه)، كیارش بیات (تار)، ماریوش كلوح ( از لهستان ) و صادق شیخ زاده (آواز) در این کنسرت به هنرنمایی پرداختند.


عکس: شایان شهسواری
منبع: ریتم نو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه