ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۵۶۵۲۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۷ - ۲۵ مهر ۱۳۹۶
با حمایت‌های علی رهبری؛

رضا فکری به اپرای آنتالیا پیوست/ ناگفته‌های سولیست سابق ارکستر سمفونیک تهران

رضا فکری سولیست سابق ارکستر سمفونیک تهران، به‌تازگی و با حمایت‌های علی رهبری در آزمون اپرای آنتالیا قبول شد و ازاین‌پس قرار است به فعالیت‌های خود به‌عنوان سولیست در اپرای آنتالیا ادامه دهد.

رضا فکری به اپرای آنتالیا پیوست/ ناگفته‌های سولیست سابق ارکستر سمفونیک تهرانرضا فکری در گفتگو با خبرنگار ریتم نو درباره آزمون اپرای آنتالیا گفت: «اپرای آنتالیا نیاز به یک سولیست تنور داشت و ازآنجایی‌که آقای علی رهبری رهبر مهمان ارکستر سمفونیک آنتالیا هستند، من را به آن‌ها معرفی کردند و در آنجا آزمونی برگزار شد و خوشبختانه در آن آزمون قبول شدم. من با حمایت‌های آقای رهبری توانستم به این موفقیت برسم و اگر ایشان نبودند، قطعاً نمی‌توانستم به این موفقیت دست پیدا کنم.»

جمعیت حاضر در سالن می‌گفتند؛ رهبر ارکستر سمفونیک آنتالیا یک ایرانی است

فکری درباره محبوبیت علی رهبری در کشور ترکیه نیز گفت: «همه ما می‌دانیم که آقای رهبری به چه صورت از کشور خارج شد و من در آن مقطع بسیار تأسف خوردم که چرا زمانی که ما چنین فردی را در کشورمان داریم که در سطح اول دنیا کار می‌کند، این‌قدر راحت ایشان را از دست دادیم.در کشور ترکیه نوازنده‌ای بود که در ارکستر سمفونیک آنکارا مشغول فعالیت بود اما تنها به دلیل اینکه در ارکستری که آقای رهبری فعالیت می‌کند هم حضورداشته باشد، در مواقعی که ارکستر سمفونیک آنتالیا کنسرتی داشته باشد به آن گروه اضافه می‌شود تا در کنار آقای رهبری ساز بزند.اما نکته بسیار جالبی که برای من پیش آمد این بود که زمانی که آقای رهبری به روی صحنه می‌آمدند، جمعیت حاضر در سالن با یکدیگر صحبت می‌کردند و می‌گفتند که رهبر ارکستر سمفونیک آنتالیا یک ایرانی است و این موضوع باعث غرور ما بود و حس بسیار خوبی داشت.»

در ارکستر سمفونیک تهران نظم وجود ندارد

سولیست سابق ارکستر سمفونیک تهران از وضعیت کنونی این ارکستر نیز ابراز نگرانی کرد و گفت: «اگر وضعیت کنونی ارکستر سمفونیک تهران را بازمانی که آقای رهبری در این ارکستر فعالیت می‌کردند بخواهیم مقایسه کنیم، تقریباً غیرقابل قیاس است. نظمی که در آن زمان وجود داشت، در حال حاضر وجود ندارد. من چندی پیش به تمرین ارکستر سمفونیک تهران رفتم و ساعت 10 صبح بااینکه اواسط تمرین ارکستر بود، اما به‌یک‌باره تعدادی از نوازندگان از راه رسیدند و یک وضعیت نابسامانی در آنجا حاکم بود.اما به خاطر دارم در زمانی که آقای رهبری رهبر ارکستر سمفونیک تهران بودند، اگر تمرین ساعت 9 صبح شروع می‌شد، نوازنده‌ها از ساعت 8 صبح در محل تمرین حاضر می‌شدند و خود را آماده می‌کردند که ساعت 9 صبح که آقای رهبری می‌آمدند، تمرین را شروع کنند.ضمن اینکه در آن زمان تمام اعضای ارکستر یک برنامه جامع و مشخصی داشتند و مجبور بودیم که تمرین مضاعف داشته باشیم.من به‌شخصه در آن زمان یک زندگی حرفه‌ای داشتم به دلیل اینکه من صبح زود باید در ارکستر آواز می‌خواندم، مجبور بودم که برنامه‌های زندگی‌ام را طوری تنظیم کنم که به کارم لطمه‌ای وارد نشود اما در شرایط کنونی ارکستر رپرتوار خوبی ندارد و ازنظر نظم و شرایط کیفی، شرایط خوبی ندارد.»

رضا فکری به اپرای آنتالیا پیوست/ ناگفته‌های سولیست سابق ارکستر سمفونیک تهراناز طرف قدیمی‌های ارکستر سمفونیک تهدید شدم

وی ادامه داد: «تا قبل از اینکه آقای رهبری به ارکستر سمفونیک تهران اضافه شوند، قضیه به این شکل بود که قدیمی سالاری بود یعنی هرکسی که قدیمی‌تر بود و تجربه بیشتری داشت، می‌توانست سولوها را بخواند و افرادی مثل من که سن کمتری داشتیم فقط در گروه کر می‌توانستیم آواز بخوانیم و کسی به ما این اجازه را نمی‌داد که بخواهیم سولو بخوانیم اما زمانی که آقای رهبری به ارکستر سمفونیک تهران اضافه شدند، تنها چیزی که برایشان مهم بود توانایی افراد بود و برایشان اهمیتی نداشت که چه کسی قدیمی‌تر است.ایشان در آن مقطع یک آزمونی را برگزار کردند و هر خواننده‌ای که بهتر می‌توانست آواز بخواند، وی را انتخاب می‌کردند.نکته جالب اینجاست که من نخستین باری که در ارکستر سمفونیک سولو خواندم، از طرف قدیمی‌های گروه تهدید شدم و به من گفتند که نمی‌توانم در این ارکستر آواز بخوانم و تنها کسانی که قدیمی‌تر هستند می‌توانند سولو بخوانند و این موضوع بسیار ناراحت‌کننده بود.»

رضا فکری در مورد فعالیت‌های جدیدش در عرصه موسیقی نیز این‌گونه توضیح داد: «من بعدازاینکه آقای رهبری ایران را ترک کردند، در ارکستر سمفونیک تهران فعالیت نکردم و ازاین‌پس قرار است با اپرای آنتالیا همکاری کنم.»

گفتنی است؛ رضا فکری متولد خردادماه سال 1371 در تهران؛ از دوران کودکی علاقه زیادی به آواز خواندن داشت و در نوجواني با مشاهده یکی از کنسرت‌های ارکستر سمفونیک تهران به موسیقی کلاسیک علاقه‌مند شد و تئوري موسيقي و سلفژ را نزد عليرضا شفقي نژاد، لوريس هويان و آيدين صميمي مفخم فراگرفت و آواز كلاسيك را نيز با لوريس هويان و گوكساي ياران (سوليست ترکیه‌ای) کارکرد.

رضا فکری به اپرای آنتالیا پیوست/ ناگفته‌های سولیست سابق ارکستر سمفونیک تهرانفکری با سرعت زياد خود را به‌عنوان خواننده كُر مطرح كرد و در گروه‌های كر زيادي ازجمله كر اركستر سمفونيك تهران، اركستر سمفونيك صداوسیما ، آواسا و ... آواز خواند. او با برگزاري رسیتال‌های آوازي کم‌کم خود را با عنوان سوليست مطرح كرد و در کنسرت‌های گروه كر آواسا سوليست تنور بود. با حضور استاد علي رهبری در اركستر سمفونيك تهران رضا فكري موردتوجه استاد رهبري قرار گرفت و سوليست اركستر سمفونيك تهران شد. سولوی تنور كارمينا بورانا و قطعه‌ی علمدار به آهنگسازي پوريا خادم از قطعاتي بود كه او با استاد علي رهبري اجرا كرد. همچنين او با خواننده‌های مطرح ايراني همچون استاد شهرام ناظري،سالار عقيلي،حسام‌الدین سراج،نيما مسيحا و ... همكاري داشته است.

در مهرماه ١٣٩٦ با اعلام نياز اُپراي آنتاليا به يك سوليست تنور و با توجه به حضور مستمر علي رهبري در آنتاليا او توسط استاد رهبري به مديريت اپرا معرفي شد.

در روز جمعه ششم اكتبر كميسيوني در اپراي آنتاليا تشكيل شد كه اين كميسيون شامل مديريت،رهبر،دو سوليست و پيانيست اپرا بود و آقاي رضا فكري در جمع آن‌ها به اجراي چند آريا از اپراي فلوت سحرآميز و صيادان مرواريد پرداخت و پس‌ازآن به‌عنوان سوليست اپرا انتخاب شد.لازم به ذكر است با توجه به محدوديت دولت تركيه در صدور ويزاي كار اين همكاري به‌صورت پروژه‌ای خواهد بود.


نویسنده : حمیدرضا پیرمحمدی
منبع: ریتم نو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
انتشار یافته: ۱
مریم
France
۲۰:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۴
رضا فکری هنرمند شایسته ای است در همه ابعاد هنری به عنوان یک انسان تکامل یافته,موفق است.این موفقیت را به ایشان و همچنین جناب آقای علی رهبری,استاد اخلاق و هنر,صمیمانه تبریک می گویم.
تقویم هنری ادامه