ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۵۶۴۱۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۶ - ۲۲ شهريور ۱۳۹۶
در گفتگو با پدرام نیک نفس عنوان شد:

گروه کروم نگاه بازاری به موسیقی ندارد/ اجرای قطعات آلبوم «چتر رویاها» در آزادی

تازه‌ترین کنسرت گروه کروم به خوانندگی پدرام نیک نفس در تاریخ 24 شهریورماه و در یک سانس در سالن اصلی برج آزادی برگزار خواهد شد.

اجرای قطعات آلبوم «چتر رویاها» در آزادی/ گروه کروم نگاه بازاری به موسیقی نداردپدرام نیک نفس خواننده این گروه در آستانه این کنسرت در گفتگویی با خبرنگار ریتم نو درباره برنامه‌هایش برای اجرای پیش رو و همچنین تولید آلبوم دوم گروه صحبت‌هایی را مطرح کرد که در ادامه خواهید خواند.

در ابتدا در مورد جزئیات اجرای جدیدتان در برج آزادی برایمان بگویید؟

در حقیقت برنامه‌ریزی برای این اجرا بر عهده ما نبود بلکه گروهی برگزاری این اجرا را پیشنهاد داد و ما نیز قبول کردیم. البته این مهم اتفاق خوبی است و گروه‌ها نیازمند آن هستند تا فشار و استرس از روی گروه برداشته شود. به‌هرحال هماهنگی سالن و کارها را انجام دادند و مورد استقبال ما قرار گرفت.

ضمن اینکه به دلیل عدم همکاری گیتاریست سابق گروه به دلایل شخصی، تغییری هم در اعضای گروه داشتیم و مجید حیدری به‌عنوان گیتاریست جدید به جمع ما اضافه شد. در این کنسرت قطعات آلبوم نخست گروه به نام «چتر رویاها» را به همراه یک قطعه جدید اجرا می‌کنیم. همچنین تعدادی از قطعات گروه‌های Muse و Daft Pank را به صورت کاور روی صحنه خواهیم برد.

اجرای قطعات آلبوم «چتر رویاها» در آزادی/ گروه کروم نگاه بازاری به موسیقی ندارد

در مورد آلبوم دوم گروه بگویید که قرار است چه زمانی روانه بازار موسیقی کشور شود؟

در ابتدا باید این اجرا را روی صحنه ببریم و بعدازآن با مشورت اعضای گروه تصمیم بر انجام کارها بگیریم. طبیعتاً علاقه‌مند به انتشار دومین آلبوم گروه هستیم چراکه آلبوم نخست تنها یک تجربه بود که به کمک اعضای گروه اتفاقی را شکل دادیم و مسلماً کار گروه از این به بعد شروع خواهد شد اما تصور می‌کنم گروه به کمی استراحت نیاز دارد.

گروه کروم نگاه بازاری به موسیقی ندارد و سعی دارد به این سمت‌وسو نرود به دلیل اینکه موسیقی ما تکنیکی تر است و شاید مردم عام این قطعات را دوست نداشته باشند البته آلبوم دوم کمی پاپیولارتر خواهد بود چراکه هر گروهی با بازخوردهایی که از سمت مخاطبش در طول مسیر فعالیتش می‌گیرد سعی می‌کند مخاطب بیشتری را جذب کند.

چرا باوجوداینکه گروه کروم کنسرت‌های زیادی را برگزار کرده، اما این گروه آن‌چنان‌که باید شناخته‌نشده است؟

گمان کنم این موضوع تنها مختص به گروه ما نیست و متأسفانه گروه‌های دیگری در حوزه فعالیتی موسیقی راک هم درگیر این مسئله هستند که مهم‌ترین علتش بحث تبلیغات است. تبلیغات در سراسر دنیا برخلاف ایران عرف مشخصی دارد و در این زمینه سازمان‌هایی بسیار هوشمند و حساب‌شده کارشان را در قبال دریافت مبلغی انجام می‌دهند و اگر گروه خوبی باشید دیده می‌شوید و مخاطب پیدا و به صورت مداوم رشد می‌کنید.

متأسفانه در ایران چنین فضا وجود ندارد و وجود باندبازی‌ها لطمه‌هایی را به موسیقی وارد می‌کند که مسئله‌ای ست غیرمنطقی! سازمان مشخصی برای حمایت وجود ندارد و از طرفی ما هم بودجه آن‌چنانی برای تبلیغات نداریم. اما مسئله‌ای که به بنده ثابت‌شده این است که هرکسی موسیقی گروه کروم را شنیده راضی بوده است.

از طرفی در صداوسیما هیچ گروهی فضایی برای تبلیغ ندارد و اگر هم بخواهد چنین کاری را انجام بدهد باید مبالغ هنگفتی را بپردازد و این موضوع کار ما را سخت می‌کند. دیگر بحث تبلیغاتی که باعث دیده شدن می‌شود؛ بلیبوردهای تبلیغاتی است که برای استفاده از آن‌ها نیز باید هزینه‌های زیادی را متقبل شویم.

تنها منبع درآمد گروه‌های راک در تمام دنیا شرکت در فستیوال‌های گوناگون است و در کشور ما نیز به همین صورت است. برای مثال فستیوال شب شنبه‌ها فضایی را به وجود آورده است که مخاطبان سبک راک بتوانند این اجراها را از نزدیک ببینند.

به نظر شما در موسیقی ایران مافیا وجود دارد؟

بله! افرادی در موسیقی هستند که کاملاً سلیقه‌ای برخورد می‌کنند و اگر از هنرمندی خوششان نیاید، مانع به شهرت رسیدن آن فرد می‌شوند و بالعکس!

این موضوع مشکل بزرگی است که موزیسین‌ها با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند و تمام گروه‌هایی هم که کارهایشان را گوش می‌کنیم، درگیر مافیا هستند.

گروه کروم اواخر سال گذشته نخستین کنسرت رسمی‌اش را در پردیس چارسو برگزار کرد.از این اجرا برایمان بگویید و اینکه چرا دوباره اجرایی در این سالن برگزار نکردید؟

اواخر سال گذشته تصمیم به برگزاری اجرایی در تهران گرفتیم اما تمامی سالن‌ها پر بود به همین خاطر تصمیم گرفتیم در سالن پردیس چارسو روی صحنه برویم و از طریق اشکان خطیبی کارهایش را انجام دادیم. باوجوداینکه این سالن آکوستیک نسبی خوبی دارد اما سالن سینماست و مناسب اجرا نیست. اما به تمام این مسائل تصمیم به اجرا در این سالن با تمام مشکلات گرفتیم که اجرای خوبی هم شد و تمامی مخاطبان از اجرا راضی بودند و بازخوردهای خوبی هم گرفتیم. اما به دلیل اینکه در این سالن شرایط مناسبی برای اجرا وجود ندارد دیگر قصد اجرا در آن را نداریم.

اجرای قطعات آلبوم «چتر رویاها» در آزادی/ گروه کروم نگاه بازاری به موسیقی ندارد

شما سال گذشته به مدت 4 شب در آموزشگاه موسیقی همدلان فستیوال برگزار کردید.از این فستیوال برایمان بگویید و اینکه آیا قصد دارید بازهم، چنین فستیوالی را برگزار کنید یا خیر؟

در آن زمان شرایط متفاوت‌تر و محدودتر بود اما حالا شرایط به گونه دیگری است. شخصاً هم خیلی به این کار علاقه دارم به دلیل اینکه کسب تجربه می‌کنم.

ازآنجایی‌که در آموزشگاه تدریس می‌کنم با خوانندگان زیادی در ارتباط هستم و آن‌ها در سطوح گوناگون هرکدام گروهی دارند که نیازمند انگیزه است! به همین خاطر سعی کردم با تمام مشکلات این فستیوال را برگزار کنم. درواقع تمام‌کارها را به‌تنهایی انجام دادم و برای تمامی گروه‌های شرکت‌کننده بازخوردهای بسیار خوبی داشت و به‌نوعی سکوی پرتاب خوبی برای این گروه‌ها بود که کمی تجربه کسب کنند. اما برگزاری مجدد این فستیوال در آموزشگاه نیازمند برنامه‌ریزی و زمان است که اکنون مشغول پروژه‌های گوناگون هستم و حتماً در آینده مجدداً برای برگزاری فستیوال اقدام خواهم کرد.

در مورد برنامه‌های آینده گروه کروم بگویید؟

طبیعتاً گروه کروم اجرایی نخواهد داشت و تولید آلبوم کاری‌ست که انجام خواهیم داد و به‌احتمال‌زیاد سال آینده از آن رونمایی خواهیم کرد. مطمئناً تبلیغات آلبوم دوم متفاوت‌تر از آلبوم اول خواهد بود به دلیل اینکه می‌خواهیم این آلبوم بیشتر دیده شود. ضمن اینکه تا قبل از کنسرت یک تک قطعه جدید در فضای مجازی منتشر خواهیم کرد که این قطعه در کنسرت نیز اجرا خواهد شد.


نویسنده : حمیدرضا پیرمحمدی
منبع: ریتم نو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه