ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۱۷:۲۸ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۶

بیژن کامکار: حرمت دف نگه‌داشته نمی‌شود‌/ رونمایی از نسل نوین دو ساز دُم‌دُم و دف

آیین رونمایی دو ساز نوین ایرانی دف و دُم دُم روز شنبه در برج میلاد تهران برگزار شد.

بیژن کامکار: حرمت دف نگه‌داشته نمی‌شود‌/ رونمایی از نسل نوین دو ساز دُم‌دُم و دفبه گزارش خبرنگار ریتم نو استاد بیژن کامکار و همایون نصیری در این مراسم از دو ساز بهینه‌سازی شده‌ی ایرانی دف و دُم دُم رونمایی کردند.

گالری غربی برج میلاد به نحوی میزبان هنرمندان و هنردوستان بود که نمونه‌ای از این سازها در فضای گالری چیده شده بود و شاگردان استاد کامکار و همایون نصیری،و هنرمندان می‌توانستند به نواختن آن‌ها بپردازند.

این دو ساز درگذشته توسط نوازندگان و اساتید گوناگونی استفاده‌شده اما مشکلاتی در آن‌ها وجود داشته که امروزه توسط بیژن کامکار،و همایون نصیری و با همکاری برندHAPA مشکلات آن برطرف شده و نواختن آن را برای نوازندگان آسان‌تر کرده است.

استاد کامکار در این مراسم بیان کرد که عاقبت‌به‌خیرترین نوازنده‌ی دف ایران اوست

وی در سخنانش گفت: «هنگامی‌که شروع به یادگیری دف کردم از ۴ خلیفه اذن و اجازه گرفتم و آن‌ها از من قول گرفتند که به زیباترین شکل حرمت این ساز را نگه‌دارم.من این قول را دادم اما نمی‌دانستم که روزی می‌آید که هزاران نفر دف می‌زنند و عده‌ای حرمت دف را نگه نمی‌دارند. به‌هرحال انقدر شکوه دف و توانمندی نوازنده‌ها زیاد هست که این استفاده‌های نا به‌جایی که از دف می‌شود به چشم نمی‌آید نخستین مشکلی که من با این ساز داشتم،صفحه‌ی وسیع پوستی آن بود، زیرا به‌راحتی و با تغییرات جوی کوک آن تغییر می‌کرد.آن موقع قطعه‌ها دوبانده ضبط می‌شد که بعدها به چهاربانده،هشت بانده،شانزده بانده و دیجیتالی تغییر کرد،آن موقع اگر در حین ضبط یک قطعه اشتباه می‌کردم،ناچار بودم از اول آن را اجرا کنم اما کوک ساز با قطعه‌ی قبل فرق می‌کرد و مجبور می‌شدم پوست را گرم‌کنم که شل می‌شد، و یا آن را سردکنم که سفت می‌شد،گاه می‌شد. به همین خاطر من برای ضبط یک قطعه، ده بار آن را اجرا می‌کردم. گاهی اوقات یک هیتر برقی را برای گرم نگه‌داشتن پوست در کنار خود می‌گذاشتیم، یکی از بزرگ‌ترین مشکلات ما با دف پوستی همین سرد و گرم شدن پوست بود. من آرزو داشتم که یک دف با صفحه‌ی پلاستیکی داشته باشم بدون آن‌که ازنظر کیفیت افت کند. باور کنید گاهی اوقات می‌شد که تا یک ماه دستم پوست می‌انداخت و من حتی الآن که یادآوری‌اش می‌کنم دستم درد می‌گیرد. مشکل دیگری که آن موقع در یادگیری دف وجود داشت سنگینی آن بود،این ساز به‌قدری سنگین بود که من باورم نمی‌شد روزی بانوان هم بتوانند این ساز را به دست بگیرند اما امروزه می‌بینیم که تعداد نوازندگان خانم دف از آقایان بیشتر است. حدود ده سال پیش من با آقای پژمان حدادی آشنا شدم و به همراه آقای محسن فرمانی حدود ده سال است که بهینه‌سازی این ساز انجام‌شده آن‌ها شاید بیشتر از ده نمونه‌ی این ساز را به منزل من میاوردند و من امتحان می‌کردم و ایرادات آن مشخص می‌شد،مثلاً یکی از این ایرادات تیزی صدای زنجیرها در برخورد باپوست بود،انگار پونز روی پوست ریخته شده که من پیشنهاد دادم یک میلی‌متر فاصله‌ی زنجیرها باپوست بیشتر شود شاید صدای آن بهنجارتر شد. مشکل دیگر سنگینی ساز بود که برای من خیلی مهم بود و بعدازآن کوک ساز یکی از قابلیت‌های این دف این هست که کوک می‌شود. من فکر می‌کنم دفی بهتر از این دیگر معجزه باشد.اما این حقیقتی است که فرزند و شاگرد من باید بهتر از من باشد و حتماً آیندگان دفی بهتر از این را خواهند ساخت.

در ادامه‌ی این مراسم همایون نصیری بیان کرد: «بدون شک من آدم خیلی خوشبختی هستم که در این سن و سال به این جایگاه رسیدم. نسل ما نباید فراموش کند که ما زمانی آرزو داشتیم که استاد بیژن کامکار و دیگر اساتید را از نزدیک ببینیم. امروز اگر من اینجا هستم برای معرفی از این نسل از ساز دم دم به نمایندگی دوست بسیار هنرمندم،حبیب مفتاح بوشهری اینجا هستم. این ساز سال‌ها پیش توسط ایشان معرفی و رونمایی شد،در کنسرت‌های ایشان چه در داخل کشور و یا خارج از کشور معرفی شد و ما به این شکل این ساز آشنا شدیم و هرکدام از ما بنا به سلیقه و سبک موسیقی خود از این ساز استفاده کردیم. برای ما اهالی تهران،طناب‌کشی این ساز سخت بود و طناب‌کشی آن مشکل انجام می‌شد،این مشکل را با آقای فرمانی مطرح کردیم و نسل جدید این ساز به نحوی ساخته شد که کوک آن به‌راحتی به‌وسیله یک پیج تنظیم می‌شود.«

همچنین همایون نصیری تاکید کرد که این ساز قبل‌ها رونمایی و معرفی‌شده است،و امروز رونمایی از نسل نوین این ساز هست.

این مراسم میزبان هنرمندانی چون ارژنگ کامکار،اردشیر کامکار،هانا کامکار،قشنگ کامکار،کامبیز گنجه‌ای،داوود گنجه‌ای،موسی گنجه‌ای،نجمه تجدد و حسین رضایی نیا بود.

در ادامه‌ی این آیین، شاگردان بیژن کامکار به همراه صدای آشنا سید زاهدی قطعه‌ای را با استفاده از دف‌های رونمایی شده اجرا و آن را به ایشان تقدیم کردند.


منبع: ریتم نو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه