ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۱۳:۴۱ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۶

برگزاری سومین نشست سالانه مجمع صنفی/ گزارش فعالیت‌های یک‌ساله

سومین نشست سالانه مجمع صنفی تولیدکنندگان آثار شنیداری 20 شهریورماه سال جاری با حضور تعدادی از ناشران در سالن کنفرانس برج میلاد برگزار شد.

برگزاری سومین نشست سالانه مجمع صنفی/ گزارش فعالیت‌های یک‌سالهبه گزارش خبرنگار ریتم نو سومین نشست سالانه مجمع صنفی تولیدکنندگان آثار شنیداری عصر روز گذشته با حضور محسن رجب پور، مهدی کاشی، بابک چمن‌آرا و امیرعباس ستایشگر اعضای هیات مدیره مجمع و حضور ۳2 ناشر در سالن برج میلاد با محوریت گزارش و پیشنهادات مدیرعامل مجمع، گزارش بازرس، تعیین روزنامه کثیرالانتشار، تعیین حق عضویت سالیانه اعضاء و انتخاب بازرس برگزار شد.

بابک چمن‌آرا پیش از حضور نماینده رسمی وزارت کشور درباره روند برگزاری این نشست توضیح داد: «فرم عضویت در مجمع صنفی تولیدکنندگان آثار شنیداری هم‌اکنون در دسترس قرارگرفته است و ناشران محترم می‌توانند نسبت به تکمیل و ارسال مدارک جهت عضویت اقدام نمایند. از این جلسه تمامی کارهای انجام‌شده برای اعضا خواهد بود.»

رئیس هیات‌مدیره مجمع صنفی درباره عضویت در این صنف گفت: «در کوتاه‌مدت قطعاً تمامی شرکت‌ها به عضویت این مجمع درخواهند آمد چراکه برخی از مسوولیت‌ها اعم از تمدید و صدور پروانه شرکت‌ها به بخش خصوصی واگذار می‌شود و حتی اگر مستقیماً بر عهده مجمع صنفی گذاشته نشود، تحت نظر این مجمع خواهد بود و این ساده‌ترین اتفاقی است که در آینده نه‌چندان دور شاهدش هستیم.»

گزارش و پیشنهادات مدیرعامل مجمع صنفی تولیدکنندگان آثار شنیداری

محسن رجب پور مدیرعامل مجمع در ابتدا ضمن ابراز خوشحالی از برداشتن قدم‌های روبه‌جلو در این صنف و تشکر از ناشرانی که در این نشست حضور به هم رسانده‌اند گفت: «امیدوارم همکاران دیگر نیز به عضویت مجمع دربیایند و در این نشست‌ها شرکت کنند تا بتوانیم صنف قدرتمندی داشته باشیم. به ترتیب اتفاقاتی را که در یک سال گذشته رقم‌زده‌ایم را اعلام می‌کنم.»

مدیرعامل مجمع اظهار کرد: «با توجه به رسمیت صنف در دفتر موسیقی، خواستار شدیم تا در تصمیمات بزرگ و مهم با ما مشورت داشته باشند در همین راستا در طرح بزرگی که در دو سال اخیر در دست بررسی و اجرا داشتند که در مجموعه‌های معاونت هنری اعم از موسیقی آن را به انجام برسانند مشارکت کردیم. این طرح در حوزه موسیقی مربوط به اعطای مجوزهای تشویقی به ناشران و تولیدکنندگان است تا دیگر برای برگزاری یک اجرا نیازمند دریافت مجوز نباشند. به همین دلیل رفتارهایی را تعیین کرده بودند و برای رتبه‌بندی از ما در دو مقوله اجرا و تولید مشورت‌هایی را گرفتند. و ما با در نظر گرفتن تمام حقوق همکارانمان تمهیداتی را اندیشیدیم تا این کار بانظم بیشتری انجام شود. البته به انجام رسیدن این طرح به خود دفتر موسیقی مربوط می‌شود.»

وی درباره مشکل دخالت شورای موسیقی در بخش فرا موسیقی آثار شنیداری اشاره کرد و گفت: «این مشکلات اساسی را رفع کردیم که ایراداتی بعضاً به لحن و نوع خوانش خواننده گرفته می‌شد و تلاش کردیم بخش کارشناسی به‌شدت آسان‌تر شود و با تلاش‌ها و همکاری فرزاد طالبی (مدیرکل دفتر موسیقی) در حوزه موسیقی تصمیم بر این شد تا شورای موسیقی را از بخش آثار بی‌کلام سبک‌های کلاسیک و اصیل ایرانی حذف کنیم تا این آثار در مدت‌زمان چند روز مجوزهای لازم را اخذ نماید.»

رجب پور با اعلام اینکه گرفتن شماره‌حساب به نام مجمع صنفی کار آسانی نبود دراین‌باره بیان کرد: «شرکت باید در این حوزه به ثبت می‌رسید که در این راستا چندین بار اقدام کردیم و نهایتاً ماه گذشته شماره‌حساب مجمع صادر شد. با این حساب تلاش خواهیم کرد تا تمامی ناشران به عضویت مجمع دربیایند چراکه سرویس‌دهی صنف صرفاً برای اعضای آن خواهد بود.»

مدیرعامل مجمع بابیان اینکه پیش‌ازاین برای مجوز اماکن کنسرت‌ها به زمانی بین 10 تا 15 روز نیاز بود، گفت: «اکنون این مسئله مرتفع و تقریباً استعلامات در سه مرحله ماه محرم و صفر، ماه رمضان و ایام فاطمیه موکول شده است. با این حساب اگر مشکل جدی برای هنرمند در این اداره نباشد، در کمتر از 48 ساعت مجوز اماکن صادر می‌شود.»

وی اضافه کرد: «با هماهنگی بین مجمع و پلیس امنیت کارتی با عنوان کارت تهیه‌کنندگی به اعضا ارائه خواهد شد که علاوه بر شخص تهیه‌کننده، دو نفر از کارکنان اجرایی نیز نامشان به ثبت می‌رسد تا دیگر برای مراجعه به اداره اماکن، مدیران در صف‌های طولانی معطل نشوند و رفتاری درخور یک مدیرعامل با آن‌ها شود.»

رجب پو بابیان اینکه تاکنون برای حل و بررسی دعاوی هیچ‌گونه هزینه‌ای مبنی بر حق‌الزحمه از سمت مجمع صنفی دریافت نشده است درصورتی‌که پیش‌ازاین برخی افراد با سو استفاده از نام مجمع طلب هزینه و مبلغی را کرده بودند، افزود: «مجمع صنفی تولیدکنندگان آثار شنیداری، دفتر موسیقی وزارت ارشاد اسلامی و خانه موسیقی، مثلث حل دعاوی را در موسیقی راه‌اندازی خواهند کرد چراکه پرونده‌های دادگاه رسانه به دفتر موسیقی ارجاع داده می‌شود که ما برای برطرف کردن مشکلات تلاش می‌کنیم.»

مدیرعامل مجمع اظهار کرد: «جلسه‌ای را با وزیر اقتصاد داشتیم تا بتوانیم از شرکت‌های بزرگ اقتصادی کمک بگیریم که درازایش معافیت‌های مالیاتی شامل حالشان می‌شود که مورد تائید قرارگرفته است.»

وی درباره مالیات بر ارزش‌افزوده آلبوم‌های موسیقی بیان کرد: «این فرهنگ به‌اشتباه در موسیقی جاافتاده بود و باید در حوزه فرهنگی این مالیات کمتر از سایر حوزه‌ها باشد. در موسیقی از ابتدای مراحل چاپ، تکثیر و نشر به یک آلبوم در هر مرحله شامل مالیات بر ارزش‌افزوده می‌شد اما طی جلساتی که داشتیم قرار بر این شد که این مالیات را فقط از سی‌دی‌های به فروش رسیده بپردازیم.»

رجب پور با اشاره به مشکلات همیشگی ناشران و توزیع‌کنندگان آثار شنیداری گفت: «طی جلسه با وزیر صنعت، معدن و تجارت درصدد هستیم تا پایان دوره مجمع صنفی بتوانیم اتحادیه موسیقی را به ثبت برسانیم. چراکه به رسمیت شناخته می‌شویم و می‌توانیم از تمامی شهرستان‌ها عضوگیری کنیم و فعالیت گسترده‌تری داشته باشیم که به مقوله توزیع نیز کمک شایانی خواهد شد.»

رجب پور در بخش پیشنهادات اظهار کرد: «ما پیشنهاد صدر پروانه نشر و تمدید آن را داده‌ایم که به مجمع صنفی واگذار یا با اظهارنظر این صنف انجام شود. از طرفی خواستار شدیم که درصورتی‌که تخطی شرکتی در برگزاری یا نشر، در مرحله نخست رسیدگی را به صنف ارجاع دهند تا با دفتر موسیقی در میان بگذاریم. همچنین ما پیشنهاد دایره حل اختلاف را داده‌ایم تا بتوانیم در شعبه‌ای با حضور نماینده قوه قضاییه‌ای تمامی اختلافات را در این شورا حل کنیم.»

گزارش بازرس از عملکرد مجمع صنفی در یک سال اخیر

علی عزیزی بازرس مجمع بیان کرد: «گزارش‌ها را به‌طور کامل مدیرعامل مجمع صنفی ارائه دادند. به لحاظ مالی نیز گزارشی نمی‌توان ارائه داد به دلیل اینکه دریافتی در مجمع صنفی نداشتیم»

تعیین روزنامه کثیرالانتشار، حق عضویت سالیانه اعضاء و انتخاب بازرس

با رأی‌گیری از اعضا و در حضور هیات‌رئیسه سومین نشست سالیانه مجمع صنفی و نماینده رسمی وزارت کشور، بازرس قانونی انتخاب و روزنامه کثیرالانتشار و حق عضویت سالانه اعضا تعیین شد.

با رأی‌گیری از 32 ناشر حاضر، روزنامه کثیرالانتشار «حمایت» به‌عنوان روزنامه رسمی جهت درج آگهی و اعلامیه‌ها انتخاب و با پیشنهاد هیات مدیره برای مبلغ ۵ میلیون ریال حق عضویت سالانه اعضای مجمع موافقت شد و در آخر علی عزیزی برای سومین بار و با کسب بیشترین رأی به‌عنوان «بازرس اصلی» دوره یک‌ساله انتخاب شد.

گفتنی است؛ بابک چمن‌آرا به‌عنوان رئیس هیئت‌مدیره، محسن رجب پور به سمت مدیرعامل، مهدی کاشی نایب‌رئیس، رامین صدیقی خزانه‌دار و امیرعباس ستایشگر به‌عنوان سخنگوی هیئت‌مدیره اعضای هیات مدیره مجمع صنفی تولیدکنندگان آثار شنیداری را تشکیل می‌دهند.


نویسنده : مریم رفائی | عکس: عرفان زاده سلطان - محبوبه حاتمی
منبع: ریتم نو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه