ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۰۹:۴۴ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۶

نبرد عقل و عشق در نخستین اپرای ایرانی

اپرای «عشق و عقل و آدمی» به کارگردانی امیر دژاکام و آهنگسازی و خوانندگی پرواز همای شانزدهم و هجدهم شهریورماه در کاخ نیاوران به اجرا درآمد.

نبرد عقل و عشق در نخستین اپرای ایرانیبه گزارش خبرنگار ریتم نو این اپرا جنگ بین عقل و عشق از تولد انسان تا روز مرگ را به تصویر می‌کشد. دو عنصر عقل و عشق در قالب شخصیت‌های گوناگون، آدمی را به‌ دنبال خود می‌کشانند.

یکی از عقل‌ها عاشقی ناکام است، یکی عشق را باور ندارد و دیگری پند می‌دهد. عشق‌ها سه نوع هستند.‌ عشق زمینی که دائم برای انسان شرط می‌گذارد و آدم نیز همواره در پی اوست. عشق مادر که جاودانه است و گذر زمان‌ و اتفاقات پیش رو مقدار آن را کم‌وزیاد نمی‌کند. عشق جاودان که موردتوجه کسی نیست. درنهایت، شخصیت آدم تسلیم عشق شده و آن را انتخاب می‌کند. آدم تمام شروط عشق را قبول می‌کند و درنهایت به‌عنوان مرتد از دین به‌مانند حلاج به دار آویخته می‌شود.

در این اپرا، شعر «باز باران با ترانه» و شعر محلی لُری و همچنین موسیقی مناطق گوناگون کشور مانند کردی، گیلانی و خراسانی به همراه نوای سازهای ایرانی شنیده شد. در قسمتی از برنامه نیز همای در میان جمعیت به اجرا پرداخت و مردم نیز او را با روشن کردن نور چراغ‌قوه گوشی‌های خود و تکان دادن آن‌ها همراهی کردند.

عوامل اجرای این‌ اپرا عبارت‌اند از: کارگردان: امیر دژاکام، آهنگساز: پرواز همای ، خوانندگان: پرواز همای، پريسا دلفانى، پگاه عينك چى ، فرشاد فولادوند ، فرشاد رستمى، يلدا عباسى، محمدحسين صفرى ، داود عبداللهى ، سعيد فهمیمی و ... ، طراح صحنه: رضا شاپورزاده و طراح نور: رضا حیدری.

مهمانان ویژه این برنامه حجت‌الاسلام ناصر نقویان، پوری بنایی، کیهان‌ ملکی و امیر کربلایی زاده بودند.

این‌ اپرا روزهای شانزدهم و هجدهم‌ شهریورماه سال‌ جاری به همت موسسه آوای هنر در فضای باز کاخ نیاوران به اجرا گذاشته شد و امشب (بیستم شهریورماه) نیز روی صحنه خواهد رفت.


نویسنده : سارا طاهری
منبع: ریتم نو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه