ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۱۱:۲۸ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۶
آلبوم «خیال آمدنت» در نیاوران رونمایی شد

علیرضا شفایی: «خیال آمدنت» ترجمان عالم درون به زبان موسیقی است

بعدازظهر روز گذشته آلبوم «خیال آمدنت» به خوانندگی علیرضا شفایی در فرهنگسرای نیاوران رونمایی شد.

علیرضا شفایی: «خیال آمدنت» ترجمان عالم درون به زبان موسیقی استبه گزارش ریتم نو مراسم رونمایی از آلبوم موسیقی «خیال آمدنت» بعدازظهر روز شنبه 11 شهریور 1396 در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

«خیال آمدنت» را علیرضا شفایی خوانده و آهنگسازی این اثر بر عهده‌ی فرید سعادتمند و پیمان خازنی بوده است.

مجری این مراسم سیدعباس سجادی در طول برنامه از هنرمندان حاضر در سالن خلیج فارسِ فرهنگسرای نیاوران، خواست که بیایند و دقایقی درباره‌ی «خیال آمدنت» سخن بگویند.

پیش از آغاز سخنرانی هنرمندان، زهرا حسینی-همسر علیرضا شفایی- با قرائت متنی به زبان انگلیسی به مهمانان خارجی زبان خوشامد گفت.

نسل جدید نیاز به عمق دارند

مسعود جاهد آهنگساز و ردیف دان موسیقی ایرانی گفت: آشنایی‌ای که با پیمان خازنی دارم از این حکایت می‌کند که آثارش نشانه‌هایی از مدرنیته دارد. از دیرباز در ایران سنت و مدرنیته همیشه باهم در جدال بوده‌اند و باهم کنار نیامدند. البته در دورانی شاهد آشتی سنت و مدرنیته بودیم. سنت هویت و شناسنامه تاریخی هر سرزمینی است. در اروپا از طریق کنسرواتوارها سعی می‌کنند که سنت را حفظ کنند. بدون سنت پیشینه‌ی یک سرزمین زیر سوال می‌رود. مدرنیته بدون سنت مانند یک حباب است و بالاخره می‌ترکد و از بین می‌رود. اساس سنت صداقت است.

جاهد ادامه داد: اگر صداقت در هنر نباشد نتیجه‌اش شارلاتانیزم است. نمونه‌های این شارلاتانیزم در برخی از آثار هنرمندان امروزی دیده می‌شود. هنرهای هفتگانه به هم وصل هستند. یک هنرمند زمانی می‌تواند در جامعه خودش و البته در سطح بین‌الملل مطرح شود که به سنت‌ها احترام بگذارد.

این ردیف دان موسیقی ایرانی درباره ورود نسل‌های مختلف به عرصه موسیقی گفت: هر نسلی که وارد عرصه هنر می‌شود، بخش محدودی از آن‌ها پایبند به سنت می‌شوند و درعین‌حال بیشترشان آتش مدرنیزم در آن‌ها موج می‌زند. کاری که نسل جدید انجام می‌دهد را نسل‌های گذشته به‌سختی می‌پذیرند؛ اگر هم بپذیرند تنها از سر احترام است. نسل جدید به لحاظ تکنیک واقعاً خوب هستند. اما به نظرم نیاز به عمق دارند. هنر بدون عمق سطحی است و در ذهن نمی‌ماند.

مسعود فروتن مجری باسابقه رادیو و تلویزیون در بخش دیگری از این مراسم گفت: پیمان خازنی آرتیستی است که هیجان از او می‌بارد. هر بار که او را دیدم حس کردم که چقدر باید بدوم تا شاید بتوانم به او برسم و اثرش را بشنوم. مطمئنم «خیال آمدنت» اثری خوب و دلپسند و دل‌نشین است.

در بخش دیگری از برنامه محمدعلی بهمنی شاعر سرشناس عرصه ادبیات روی صحنه آمد و شعری آزاد برای حاضران خواند.

بخش‌هایی از این شعر به این شرح بود:

«تنها آینه‌ی اتاق تو پیر نشانم نمی‌دهد

این جیوه را به اکسیر آغشته‌ای تا شیر شعر از تو بنوشم هر بار جوان‌ترم می‌کنی

امروز کوچک‌تر، فردا کودک‌تر، گهواره‌ام در این اتاق تاب می‌خورد

خواب آوازی بخوان، رویاهای ندیده بر پلک‌هایم سنگینی می‌کند»

«خیال آمدنت» ترجمان عالم درون به زبان موسیقی است

خواننده آلبوم «خیال آمدنت» سخنران بعدی این مراسم بود. او که با پوششی خاص از برساخته‌های فایضه کامیاب به روی صحنه آمد، در آغاز صحبت‌هایش گفت: در این عصر تابستانی در خدمت شما هستم تا اولین قدم جدی‌ام در عرصه موسیقی را با شما جشن بگیرم. آلبوم «خیال آمدنت» مجموعه‌ای از جوشش‌های درونی من و برگرفته از احساسات درونی‌ام بود. «خیال آمدنت» ترجمان عالم درون به زبان موسیقی است.

شفایی گفت: سال پیش تصمیم به حضور در عرصه موسیقی گرفتم و در این سال‌ها در خدمت استادان درس گرفتم. غالب درس‌هایی که در حوزه آواز گرفتم در نزد استاد رستمیان بود.

این خواننده درباره زمان شکل‌گیری «خیال آمدنت» تأکید کرد: سه سال طول کشید که «خیال آمدنت» را تولید کنیم. سعی کردم که از فضای بازار کنونی موسیقی دور باشم. خواستم اسپانسر یا تهیه‌کننده‌ای را وارد بازار کنم اما دیدم که تهیه‌کنندگان به فکر بازار هستند. به همین دلیل کار را خودم بر عهده گرفتم تا آنچه خودم می‌خواهم را بخوانم. از همه‌ی کسانی که من را در این راه کمک کردند تشکر می‌کنم. از پدرم که مؤثرترین شخص در زندگی من بودند تشکر می‌کنم. جای مادرم اگرچه خالی است اما روح بزرگ او همیشه در کنار من بوده و در طول زمان تولید همراهم بوده است.

او در پایان سخنانش از تمامی عواملی که در تهیه و تولید این آلبوم وی را یاری کردند، تشکر فراوان کرد.

هم سوییِ ارکستر و صدای خواننده در آلبوم «خیال آمدنت»

محمود توسلیان منتقد و روزنامه‌نگار که یکی دیگر از مهمانان بود، گفت: نکته‌ی مهم در اثر «خیال آمدنت» هم سویی ارکستراسیون و صدای خواننده است که متأسفانه گاهی در میان آثار بزرگان هم این همسویی در نظر گرفته نمی‌شود. اگر این همسویی وجود داشته باشد، صدای ارکستر را طوری تنظیم می‌کنند که با حجم و ویژگی‌های صدای خواننده متناسب باشد.

توسلیان در ادامه از فرصتی که به هم‌نسلان او داده‌شده تا در عرصه تولید آثار موسیقی حضورداشته باشند، تشکر کرد و گفت: اسم موسیقی را کجاوه‌ی لیلی گذاشته‌ام و امیدوارم مسوولان کمک کنند تا این کجاوه‌ی لیلی را به سرمنزل برسانیم.

صبوری این خواننده ستودنی است

پیمان خازنی یکی از آهنگسازان آلبوم «خیال آمدنت» گفت: چهار سال پیش تلفن من زنگ زد و علیرضا شفایی گفت که روی یکی از آثار بی‌کلام من آواز خوانده‌ام. من از این ماجرا خیلی ناراحت شدم. چون برای ما آهنگسازان آثار بی‌کلام ارزش خاصی دارند. همان اول که این پیشنهاد را داد ناراحت شدم و راضی نبودم که روی اثر بی‌کلامم چیزی خوانده شود. اما به او گفتم که نتیجه را بخوانید و برایم بفرستید. روی کاری آواز خوانده بود که برای من خیلی حساس بود و اصلاً دوست نداشتم رویش کلام باشد. اما وقتی آواز را شنیدم، خیلی خوشم آمد و تصمیم به همکاری با علیرضا گرفتم.

خازنی تأکید کرد: علیرضا هنر اولش صبوری است. خوشحالم که امروز تولد اثرش را باهم جشن می‌گیریم.

در پایان این مراسم پیام سوری پیانونواز خوش‌قریحه با نواختن قطعاتی در مایه‌ی بیات اصفهان، علیرضا شفایی را همراهی کرد که این اجرا با تشویق‌های مکرر حضار روبرو شد.

آلبوم «خیال آمدنت» را موسسه نو خسروانی باربد به مدیریت حمید اسفندیاری منتشر کرده است.

محمدعلی بهمنی،حمید اسفندیاری مسعود فروتن، مسعود جاهد، الهام پاوه‌نژاد،مرتضی صنایعی، سفیر استرالیا، مرتضی قربانی حکیم، کامبیز دارابی، امید صباغ نو، حجت حسنی،نسیم شاملو، وحید عسکریان، بابک بابایی، محمد سلمانی، پیام سوری و جمع کثیری از علاقه‌مندان موسیقی از مهمانان این برنامه بودند.


منبع: ریتم نو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه