ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۱۲:۱۵ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۶

در سومین روز جشنواره ملی موسیقی جوان چه گذشت!

در سومین روز جشنواره ملی موسیقی، نوازندگان ساز سنتور در سه ردۀ سنی روی صحنه آمدند و در حضور هیات داوران متشکل از استادان مجید کیانی، مینا افتاده، رضا شفیعیان به رقابت با یکدیگر پرداختند.

در سومین روز جشنواره ملی موسیقی جوان چه گذشت!به گزارش ریتم نو بنا بر اعلام روابط عمومی یازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، رپرتوار انتخابی در سومین روز جشنواره برای ساز سنتور برای ردۀ سنی الف آوازهای ابوعطا و بیات ترک، ردۀ سنی ب آواز افشاری و دستگاه نوا، و ردۀ سنی ج دستگاه سه‌گاه و تمامی آوازهای متعلق به دستگاه شور بود.

در مبحث آموزش و مِتُد دچار مشکل هستیم

مجید کیانی، نوازندۀ سنتور و عضو هیات داوران یازدهمین جشنواره موسیقی جوان دربارۀ ارزیابی خود از اجراها گفت: خوشبختانه اجراهای خوبی را شاهد بودیم و شرکت‌کنندگان توانستند با اجراهای فوق‌العاده‌شان سطح توقع ما را بالا بیاورند، گرچه هنوز مقداری در مبحث آموزش و مِتُد دچار مشکل هستیم اما در کل خوب بودند.

وی در ادامه افزود: پیش‌تر هم عنوان‌شده که به خاطر تنوع و یکدست نبودن مِتُدهای آموزشی کمی بچه‌ها دچار مشکل می‌شوند و تفاوت‌های سطح آموزشی کمی کار را خراب کرده است.

در سومین روز جشنواره ملی موسیقی جوان چه گذشت!

کیانی توضیح داد: به نظرم هنرجوها باید بیشتر به سمت موسیقی‌های اصیل و با هویت بروند و همچنین به ردیف‌ها در نوازندگی‌شان دقت کنند و تمرینات مداوم داشته باشند تا شاهد موفقیت روزافزونشان باشیم.

وی در مورد تأثیر برگزاری جشنواره موسیقی جوان خاطرنشان کرد: جشنواره ملی موسیقی جوان سهم بسزایی در پیشرفت بچه‌ها دارد و هرساله موفق‌تر ظاهر می‌شود. این جشنواره استعدادها و نخبه‌ها را به جامعۀ موسیقی معرفی می‌کند و به اصالت‌ها توجه دارد.

جشنواره راه را برای بچه‌ها بازکرده است

مینا افتاده، نوازنده و مدرس سنتور و دیگر عضو هیات داوران بخش سنتورِ یازدهمین جشنواره موسیقی جوان دربارۀ ارزیابی خود از اجراها گفت: برخلاف آنچه در سال‌های گذشته با آن مواجه بودیم امسال هنرجوهای شهرستان‌ها رشد بیشتری داشته و گویی از آموزش صحیح برخوردارند. اکثر بچه‌ها توانستند خود را بیشتر به راه درست آموزش نزدیک کنند، اما نیاز به تمرین مداوم دارند.

وی افزود: به دلیل وجود تعداد بالایی از هنرجوها در این ساز یک مقدار سختگیری‌هایی وجود دارد تا بتوانیم بهترین خروجی را از آن داشته باشیم.

وی در مورد برگزاری جشنواره ملی موسیقی جوان گفت: جشنواره ملی موسیقی جوان راه را برای بچه‌ها و حتی خانواده‌ها بازکرده است و به آن‌ها کمک کرده است وارد مسیر درست شوند. ایدۀ بسیار خوبی است و اگر به همین ترتیب پیش برود اتفاقات خوبی در موسیقی خواهد افتاد، چراکه یک رویداد آینده‌ساز است.

در سومین روز جشنواره ملی موسیقی جوان چه گذشت!

جشنواره برای گرد هم آوردن این جوانان تلاش و هزینه‌ زیادی کرده

رضا شفیعیان، نوازندۀ سنتور و دیگر عضو هیات داوران پس از اجراهای سومین روز جشنواره ملی موسیقی جوان گفت: شرکت‌کنندگان بخش سنتور جشنواره در دو مکتب مختلفِ سنتور نوازی یعنی مکتب صبا و مکتب میرزا عبدالله نوازندگی کردند. آن‌ها مطالبی که نزد اساتید خودآموخته بودند را در مدت‌زمانی که بر عهده‌شان گذاشته‌شده بود به‌خوبی اجرا کردند و از پس‌کارشان برآمدند.

وی در خصوص اجرای گروه‌های مختلف سنی جشنواره بیان کرد: در میان اجراهای سه رده سنی الف، ب و ج، اجراهای رده سنی «ب» که جوانان بین 18 تا 23 سال هستند، کیفیت بهتری داشت. برای آینده این گروه سنی باید برنامه‌ریزی بهتری صورت بگیرد. از طرفی انتظار از شرکت‌کنندگان بالای 23 سال بیشتر است چون قاعدتاً آن‌ها باید از گروه سنی «ب» بهتر می‌بودند اما این‌طور نبود.

شفیعیان در پاسخ به پرسشی دربارۀ اینکه آیا شرکت‌کنندگان اصالت سنتور نوازی را حفظ کردند یا خیر، توضیح داد: اصالت اجراها به همان کلاس‌ها و مکاتبی که این جوانان دارند برمی‌گردد. من کمتر دیدم که جوانان از مکاتب خارج شوند و به حاشیه بروند. اگر قرار بر حفظ موسیقی سنتی باشد، این رویه بهتری است. ممکن است برنامه‌های خاصی وجود داشته باشد که در آن‌ها خارج از قاعده و قانون نیز بتوان نوازندگی کرد اما در این جشنواره طی چند سال اخیر جوانان شرکت‌کننده جنبه‌های سنتی و ردیفی را حفظ کرده‌اند.

شفیعیان به لزوم حمایت از برگزیدگان جشنواره اشاره کرد و تصریح داشت: این جوان‌ها با تمام سعی و کوششی که کرده‌اند، توانسته‌اند خودشان را به اینجا برسانند و در حضور استادان نوازندگی کنند و امتیازی کسب کنند. حال این وظیفۀ نهادهای دیگر است که فکری برای برگزیدگان جشنواره کنند. باید برای برگزیده‌های این جشنواره برنامه‌ریزی شود تا بتوانند اجراهای تک‌نوازی و هم‌نوازی داشته باشند و کارشان را ادامه بدهند، وگرنه به فراموشی سپرده می‌شوند.

در سومین روز جشنواره ملی موسیقی جوان چه گذشت!

وی افزود: متأسفانه من ندیده‌ام که برگزیدگان گروه‌های سنی دورۀ گذشته درجایی مورداستفاده قرارگرفته باشند. مگر این‌که به‌طور خصوصی گروهی داشته باشند و با آن گروه کار کنند. لازم است که این جوانان یک پشتوانه‌ای داشته باشند تا همیشه در جریان موسیقی قرار بگیرند. این‌که نوازنده‌ای بخواهد راکت بماند و کار نکند، همیشه نتیجه سوء دارد. جشنواره ملی موسیقی جوان برای گرد هم آوردن این جوانان تلاش و هزینه‌ زیادی کرده و حیف است که در پایان این تلاش‌ها، نوازندگان برگزیده به موسیقی حرفه‌ای کشور ورود نکنند.


منبع: ریتم نو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه