ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۱۵:۰۳ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۶

دعوت ملی حسین علیزاده برای حمایت از جشنواره موسیقی جوان/ جمالی: جشنواره اقتصادی نیست!

حسین علیزاده گفت: از اشخاصی که می‌توانند حمایت مالی داشته باشند، دعوت ملی می‌کنم تا از این جشنواره حمایت کنند.

دعوت ملی حسین علیزاده برای حمایت از جشنواره موسیقی جوان/ جمالی: جشنواره اقتصادی نیست!به گزارش خبرنگار ریتم نو نشست رسانه‌ای یازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان صبح امروز (شنبه 4 شهریورماه) با حضور حسین علیزاده، آذین موحد، حمیدرضا اردلان به‌عنوان نمایندگان هیات داوران در سه بخش موسیقی دستگاهی، موسیقی کلاسیک و موسیقی نواحی، هومان اسعدی دبیر جشنواره و بهرام جمالی مدیرعامل انجمن موسیقی ایران برگزار و از پوستر این جشنواره رونمایی شد.

در ابتدای این نشست هومان اسعدی بیان کرد: برنامه‌ریزی برای یازدهمین جشنواره ملی موسیقی نواحی بلافاصله بعد از اتمام دوره پیشین شروع و شورای تخصصی به تفکیک تشکیل و تدوین فراخوان انجام شد که در زمستان سال گذشته به انتشار رسید و با تمام شدن مهلت ارسال در تاریخ 31 تیرماه سال جاری، 53 درصد درخواست برای موسیقی دستگاهی، 30 درصد موسیقی نواحی و 17 درصد برای موسیقی کلاسیک داشتیم که پس از مراحل داوری و ارزیابی تقریباً یک‌سوم از شرکت‌کنندگان به مرحله نهایی راه یافتند که در مرحله نهایی موسیقی نواحی 46 درصد، موسیقی دستگاهی 37 درصد و موسیقی کلاسیک 17 درصد از شرکت‌کنندگان مرحله نهایی را به خود اختصاص دادند.

اسعدی با اشاره به حضور تیم واحدی از اساتید از ابتدا تا انتهای این برنامه گفت: جشنواره در 20 روز خواهد بود و تا جایی که بنده تحقیق کرده‌ام به‌خودی‌خود در جهان منحصربه‌فرد است.

در ادامه حسین علیزاده با قدردانی از حضور آذین موحد درباره اهمیت حضور زنان در جامعه توضیح داد: در این زمینه انتقادات زیادی مطرح می‌شود اما با تمام این‌ها در تخصص‌های گوناگون حضور زنان بسیار چشمگیر است و جامعه ما هر آنچه لازم دارد را پیدا خواهد کرد و خود مردم حرکت می‌کنند و زنان در این جشنواره چه در بخش داوران چه در بخش شرکت‌کنندگان حضور بسزایی دارند و نوید آن چیزی را می‌دهد که مردم می‌خواهند.

علیزاده با اشاره به بی‌سابقه بودن حضور 70 تا 80 موزیسین در کنار هم این مهم را به دلیل حضور هومان اسعدی در رأس کار خواند و افزود: دبیر جشنواره به‌گونه‌ای برخورد کرده است که تفاهم 70 نفر از استادان موسیقی در کنار هم به‌خوبی دیده می‌شود.

وی اضافه کرد: می‌بینیم امروزه، در کشوری که موسیقی که زیر علامت سؤال است این تعداد از جوانان در جشنواره شرکت کرده‌اند و نشان می‌دهد هرچقدر با موسیقی لجاجت شود به نفع موسیقی است چراکه این روزها شاهد اهمیت به موسیقی در خانواده‌ها در هر طبقه و تفکری هستیم و کمتر خانه‌ای را خواهید دید که در آن ساز وجود نداشته باشد.

علیزاده بابیان اینکه موسیقی هنری است معنوی و خدایی، گفت: این جشنواره نمونه‌ای از یک حرکت معنوی به سمت موسیقی است که در تداوم سعی کرده کمبودها را رفع کند. همه ما بااعتبار اسعدی دورهم گرد آمدیم و قرار نیست صرفاً چند روز دورهم باشیم و مسئولیتی که هرکدام از ما داریم باعث می‌شود تمام سال در ارتباط باشیم.

وی جشنواره را همانند یک کشتی در دریا عنوان کرد و گفت: در موسیقی به دست گرفتن سکان کشتی که نیاز به آب فراوان برای حرکت دارد، این کشتی طوری حرکت کرده که در آینده‌ای نزدیک، اعتبار فرهنگی ایران در جهان خواهد بود چراکه حضور شرکت‌کنندگان با این کسرت در دنیا بی‌نظیر است در دنیایی که با موسیقی مشکلی وجود ندارد! این جشنواره یک حرکت ملی است و مسئولانی که نگاه ملی دارند می‌توانند حامی ما در این راه باشند اما به کسانی که نگاه ملی ندارند باید بگویم حذف ما کار دشواری است.

حمیدرضا اردلان بابیان اینکه حضور حسین علیزاده گواه نوع برگزاری این جشنواره و عدم سیاسی بودن آن است، اظهار کرد: از بحث‌های مهم جشنواره سرنوشت برگزیدگان آن است به همین منظور اتاق فکری برای جشنواره در نظر گرفته شد تا به جنبه‌های گوناگون آن بپردازیم که نتیجه آن حضور 46 درصدی شرکت‌کنندگان موسیقی بخش نواحی در جشنواره است و نشان از احترام به اقوام مختلف کشورمان دارد و هیچ‌گونه نگاه تبعیض‌آمیزی در انتخاب‌ها نداشته‌ایم.

آذین موحد بابیان اینکه حسین علیزاده همیشه نگاه خاص فرهنگی و هنری و تعهد و نگاه ملی خود را دنبال کرده است این مسئله را بااهمیت شمرد و گفت: جشنواره جوان یک جشنواره هنری برای گذراندن اوقات فراغت نیست و تمام تلاشش تبیین تفکر و اندیشه در حوزه‌های گوناگون موسیقی است تا با برگزاری این جشنواره نگاه جامعه ایران نسبت به این هنر تغییر کند و نگاه جامعه اندیشمندتر و مفهومی‌تر شود.

بهرام جمالی ضمن اشاره به دو پدیده صنعتی و فرهنگی در موسیقی گفت: جشنواره موسیقی جوان نماینده فرهنگ موسیقی ست و با پشتوانه استادان بزرگ کشور کار خود را جلو می‌برد و به یازدهمین دوره خود رسیده است.اساتید در کاری شبانه‌روزی برای جشنواره فعالیت می‌کنند و خانواده‌ها بستر اصلی آموزش را برای فرزندان خود فراهم می‌کنند که کار خود را به‌خوبی انجام داده‌اند و از طرفی شرایط حضورشان در تهران و جشنواره را آماده کرده‌اند و اکنون جامعه باید مسئولانه و روشن‌تر به فرهنگ موسیقی توجه داشته باشد.

حسین علیزاده در ادامه نشست درباره بخش آموزش موسیقی توضیح داد: باید به‌صورت ریشه‌ای به این مقوله توجه کرد. از اشخاصی که می‌توانند حمایت مالی داشته باشند، دعوت ملی می‌کنم تا از این جشنواره حمایت کنند. دولت حمایت دارد اما اگر بیشتر شود می‌توان به مسائل بیشتر پرداخت. باید هماهنگی در حوزه آموزش صورت گیرد چراکه هنرستان‌ها در مسیر دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌ها در راستای آموزش نیستند.

علیزاده بابیان تقدیر از معلمان موسیقی که عملکرد درستی دارند گفت: متأسفانه در مقوله آموزش موسیقی شکل واحدی وجود ندارد و موسیقی در ایران خیلی شخصی شده است و هرکسی کتاب چاپ می‌کند و نمی‌دانم چرا نظارتی وجود ندارد که چه چیزی در آموزشگاه‌ها تدریس می‌شود. این روزها هرکسی جعبه‌ساز دستش باشد لقب استاد می‌گیرد درحالی‌که در ایران استادان موسیقی انگشت‌شمار هستند.

وی افزود: جشنواره موسیقی ملی جوان درزمینهٔ آموزش پیش‌قدم است. ناهماهنگی آموزشی زیادی در سطح کشور وجود دارد. نقش وزارت ارشاد باید از طرف خود هنرمندان باشد یعنی یک هنرمند است که یک وزارتخانه را ارشاد کند نه برعکس! حتی برای کلاس‌های خصوصی که برگزار می‌شود نیز باید اصولی وجود داشته باشد.

بهرام جمالی درباره بودجه جشنواره توضیح داد: صد در صد بودجه برای جشنواره هزینه می‌شود از ظرفی این جشنواره بلیت‌فروشی نیز ندارد درواقع جشنواره اقتصادی نیست! برآورد ما برای بودجه این دوره جشنواره یک میلیارد و دویست میلیون تومان است که قطعاً حرکت ملی با این وسعت تنها با حمایت دولت پاسخگو نیست.

جمالی افزود: برگزیدگان سال گذشته را برای اجرای زنده موردبررسی قراردادیم که درنهایت با حلقه مفقوده‌ای مواجه شدیم چراکه آن‌ها نیازمند آموزش‌های تکمیلی و مراقبت تحت نظر اساتید برجسته هستند.

محمدرضا اردلان اضافه کرد: در این جشنواره تولید و آموزش نداریم. در ایران دو نوع آموزش به‌خصوص در موسیقی نواحی و سنتی وجود دارد که یکی آموزش سینه‌به‌سینه است که توسط خانواده‌های دارای سبک به فرزندانشان منتقل می‌شود که حتماً فهم و کارشان بهترست و دیگری آموزش در کلاس‌های آموزشگاه است که در آنجا همه نوع موسیقی را آموزش می‌دهند.

در پایان این نشست از پوستر یازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان رونمایی شد.

دعوت ملی حسین علیزاده برای حمایت از جشنواره موسیقی جوان/ جمالی: جشنواره اقتصادی نیست!

منبع: ریتم نو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه