ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۵۶۱۲۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۲ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۶
در گفتگو با فرهاد میر محمدصادقی عنوان شد؛

اجرای گروه Old Songs در برج میلاد/ آموزش تولید موسیقی در استودیو «آجری آرت»

فرهاد میر محمدصادقی سرپرست گروه Old Songs که اجراهای متعددی را با باز نوازی قطعات نوستالژیک دهه 50 تا 70 میلادی روی صحنه برده ، به‌تازگی استودیویی را به‌صورت کاملاً استاندارد افتتاح کرده و قرار است در این استودیو آموزش‌های لازم برای تولید موسیقی به علاقه‌مندان داده شود.

اجرای گروه Old Songs در برج میلاد/ آموزش تولید موسیقی در استودیو «آجری آرت»میر محمدصادقی در کنار فعالیت‌های خود در زمینه استودیویی، دی‌ماه امسال بار دیگر اجرایی را با گروه Old Songs در برج میلاد برگزار می‌کند که به همین بهانه با او به گفتگو نشستیم.

در ابتدا درباره شکل‌گیری این گروه توضیح دهید و دلیل تأسیس این گروه را بفرمایید؟

گروه Old Songs در سال 93 شکل گرفت. در آن زمان بنده به همراه نیما فاتحی که رهبر ارکستر گروه کُر «آوای ماهان» هستند، تصمیم گرفتیم تنظیم جدیدی از کارهای نوستالژیک دهه 50 تا 70 میلادی را انجام دهیم و به روی صحنه ببریم. من در آن مقطع گروه کوچکی داشتم و به همراه آن گروه تمرین می‌کردم و آقای فاتحی نیز با گروهی که داشتند، کارهایی را انجام می‌دادند. پس از صحبت‌هایی که باهم داشتیم تصمیم گرفتیم که این دو گروه را باهم ترکیب کنیم و یک کار بزرگ‌تری را ارائه دهیم. به همین دلیل تصمیم گرفتیم قطعات نوستالژیک این دو دهه را برای ارکستر بزرگ 45 نفره تنظیم کنیم و بعد از حدود یک سال تمرین و تنظیم قطعات، نخستین کنسرت این گروه را در تالار ایوان شمس برگزار کردیم که خوشبختانه مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت و بلیت‌های اجرا خیلی سریع به اتمام رسید و خداراشکر مخاطبان کار را هم دوست داشتد. پس‌ازآن یکسری تغییرات جزئی در اعضای گروه انجام دادیم همچنین چند قطعه جدید را اضافه کردیم و سعی کردیم یک ارکستر آماده‌تر و حرفه‌ای‌تر برای کنسرت تالار وحدت به روی صحنه ببریم که خداراشکر آن کنسرت هم کنسرت بسیار خوبی بود و دو شب در این سالن به روی صحنه رفتیم که خوشبختانه بلیت‌های این دو شب هم هر سانس در کمتر از سه روز به فروش رفت.ضمن اینکه در حال برنامه‌ریزی هستیم تا بتوانیم در دی‌ماه سال جاری کنسرتی را در برج میلاد تهران برگزار کنیم.

درباره جزئیات اجرایی که در برج میلاد به روی صحنه خواهید برد توضیحاتی بدهید؟

این کنسرت به‌احتمال فراوان در دی‌ماه برگزار خواهد شد و این اجرا، همان پروژه Old Songs است اما با تغییرات کلی به روی صحنه می‌رویم و قرار است چند نوازنده به گروه اضافه شوند و به دلیل صدادهی ای که از آن انتظار داریم، این گروه قرار است کمی بزرگ‌تر شود. ضمن اینکه قرار است در این کنسرت چند قطعه جدید اجرا کنیم و به‌طورکلی رپرتوار تا حدودی تغییر خواهد کرد.ما در کنسرت گذشته که اوایل دی‌ماه سال گذشته برگزار شد، به دلیل حال و هوای کنسرت، صحنه را کاملاً پاییزی چیده بودیم بر روی استیج برگ گذاشته بودیم و به دلیل اینکه پرفورمنس و ویدئو آرت داشتیم، آن شیوه اجرایی را دوست داشتیم.به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این اجرا نیز شیوه اجرایی یک مقدار پرفورماتیک باشد.ضمن اینکه برنامه‌ریزی‌هایی برای اجرا در شهرستان‌های مختلف کشور ازجمله کیش، شیراز و... داشته‌ایم که هرکدام با مختصات صحنه‌ای خودش قرار است که اجرا داشته باشیم.

دلیل اجرای قطعات دهه 50 تا 70 میلادی در این گروه چه بود؟

به دلیل علاقه شخصی و نوستالژی‌ای که ما با آن قطعات داریم، تصمیم گرفتیم که در این گروه قطعات دهه 50 تا 70 میلادی را اجرا کنیم.من و آقای فاتحی به‌شدت به قطعات این دو دهه علاقه داشتیم و خوشبختانه مخاطبان نیز از قطعاتی که اجرا می‌کنیم، استقبال می‌کنند.واقعیت این است که ازلحاظ ساختاری، موسیقی بسیار غنی‌ای است و موسیقی این دو دهه ازلحاظ هارمونیک و فرم، ساختار بسیار جذابی دارد و این موسیقی‌ها برای زمانی است که هنوز به موسیقی بودن موسیقی توجه می‌شد.

باوجوداینکه کنسرت‌های بسیاری برگزار کردید و تمام بلیت‌ها هم به‌سرعت فروش رفت، اما چرا این گروه آن‌طور که باید شناخته‌نشده است؟

من هم متأسفانه دلیل اصلی این شناخته نشدن گروه را نمی‌دانم.واقعیت این است که بسیاری از همکاران ما هستند که آرزویشان است دو سانس در تالار وحدت به روی صحنه بروند و بلیت‌های اجرایشان خیلی سریع به اتمام برسد به دلیل اینکه کار راحتی نیست.به‌هرحال شاید دوست ندارند که ما شناخته شویم و به حقمان برسیم.اما بارها به این موضوع فکر کردم و به خودم گفتم که کجا اشتباه کردم.اگر در برندینگ گروه اشتباه کردم، پس چرا بلیت‌های ما به‌سرعت فروش می‌رود و اگر هم این گروه شناخته‌شده نیست، چرا وضعیت به این صورت است.متأسفانه برای شناخته شدن گروه سرمایه‌گذاری صورت نمی‌گیرد. به دلیل اینکه هیچ‌کدام از ما بودجه آن‌چنانی نداریم که به خواهیم روی این گروه سرمایه‌گذاری کنیم اما شاید یکی از دلایلی که این گروه شناخته‌نشده، نداشتن اسپانسر است.تابه‌حال تمام کنسرت‌ها را با هزینه شخصی برگزار کردیم.به‌عنوان‌مثال برای کنسرت اول گروه، هزینه‌های زیادی را متقبل شدیم و باوجوداینکه تمام بلیت‌ها به فروش رفت، اما بازهم ازنظر مالی ضرر کردیم اما خداراشکر در کنسرت دوم این ضررها جبران شد.من فکر می‌کنم به دلیل اینکه با هزینه شخصی این گروه را اداره می‌کنیم، بودجه‌های کلانی که باید در اختیار داشته باشیم را نداریم.

خودتان دنبال اسپانسر بودید؟

ما دنبال اسپانسر بودیم اما متأسفانه رغبت اسپانسرهای ما خیلی به سمت خواننده‌های پاپ بازاری است.اسپانسر می‌داند که اگر خواننده‌ای در سالن میلاد نمایشگاه کنسرت برگزار کند، حتماً سالن را پر خواهد کرد و در این صورت حتماً سرمایه‌گذاری خواهد کرد.متأسفانه شرایط به این صورت است و فضایی را برای رشد موسیقی‌های دیگر فراهم نمی‌کنند.این مبحث نه‌تنها در موسیقی ما است، بلکه در بسیاری از گروه‌های دیگری است که جور دیگری به موسیقی نگاه می‌کنند.گروه ما نیز سالن‌های زیادی را پر کرد اما نگرش اسپانسرها نسبت به این موضوع متفاوت است.»

شما جوایز مختلفی از جشنواره‌های مختلف کسب کردید که مهم‌ترین آن جایزه Alba بزرگ‌ترین جایزه موسیقی آمریکای لاتین بود.باوجود کسب چنین جوایزی، چرا در بوق و کرنا نکردید؟

به نظر من لزومی نداشت. من جوایز زیادی ازجمله جایزه جشنواره تئاتر شهر، جشنواره تئاتر فجر و ... را کسب کردم اما واقعیت این است که این بحث برای افرادی است که احساس خطر می‌کنند که مبادا تمام شوند اما من کار خودم را می‌کنم و مطمئن هستم که در سال‌های آینده نیز کار خواهم کرد.یک مقدار از کار کردن در ایران دلسرد هستم اما می‌دانم که کار خودم را ادامه می‌دهم حتی اگر برای ادامه کار مجبور شوم به خارج از کشور بروم.

یکی از فیلم‌های شما در جشنواره فیلم کن نمایش داده شد. درباره‌ی این فیلم بیشتر برایمان توضیح بدید؟

یکی از فیلم‌هایی که من کارکردم به نام «آگورا فوبیا» در جشنواره فیلم کن در قسمت فیلم کوتاه قرار داده شد و این فیلم در جشنواره نمایش داده شد و ما را هم دعوت کردند اما متأسفانه آقای احسان علیرضایی که کارگردانی این فیلم را بر عهده داشتند، آزمون جامع دکتری داشتند و تصمیم گرفتیم که در این جشنواره حضور نداشته باشیم اما این فیلم در جشنواره شرکت داده شد و از بین تعداد فیلم‌های زیادی که انتخاب می‌شود، تعداد کمی از این فیلم‌ها برای نمایش انتخاب می‌شود که خوشبختانه این فیلم در جشنواره نمایش داده شد.

شما تابه‌حال تعداد زیادی تئاتر کارکرده‌اید.درباره‌ی این موضوع بیشتر برایمان توضیح بدید؟

من تا به امروز نزدیک به 30 تئاتر انجام دادم و چند موسیقی فیلم کوتاه و صداگذاری کارکردم.آخرین کاری که به‌صورت جدی در این زمینه انجام دادم، تئاتر «برگرد مرا ببین» به کارگردانی سعید بهنام، شیرین فرشباف و نسیم ریاضی بود که در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به روی صحنه رفت که این تئاتر در بخش محیطی جشنواره، تمامی جوایز را دریافت کرد.پس‌ازآن پیشنهادهای زیادی داشتم اما در انتخاب تئاتر یک مقدار وسواس دارم.اما احتمالاً امسال حدود 2 یا 3 کار تئاتر خواهم داشت که در آن‌ها موسیقی و طراحی صدا را بر عهده خواهم داشت.

آیا آلبومی منتشر خواهید کرد یا خیر؟

به فکر انتشار آلبوم هستیم و باید یک مقدار بیشتر روی آن فکر کنیم و بارها از سوی انتشارات و مراکز فرهنگی و هنری مختلف درخواست داشتیم که آلبوم منتشر کنیم.ضمن اینکه چند قطعه آماده داریم که به‌صورت ارکسترال نوشته‌شده و ممکن است که تلفیقی از این قطعات را به‌صورت آلبوم منتشر کنیم.به هر ترتیب احتمال دارد که آلبوم منتشر کنیم اما هنوز چیزی مشخص نیست.

شما از ابتدا با گروه کُر «آوای ماهان» به روی صحنه رفتید.چرا تصمیم گرفتید که با این گروه همکاری کنید؟

«ما یک گروهی به نام «کاما» داشتیم که در آن گروه با چند نوازنده کارمان را آغاز کردیم و شاید نزدیک به 12 سال از شکل‌گیری این گروه می‌گذرد و بعد از مدتی تصمیم گرفتیم که با گروه کُر «آوای ماهان» ترکیب شویم که سازهای بادی و زهی بیشتری به گروه اضافه شد و برند «Old Songs» مخصوص این دو گروه است.

به فکر اجرا در خارج از کشور هستید؟

پیشنهادات زیادی برای اجرا در خارج از کشور به‌خصوص کشورهای ارمنستان، آذربایجان، ترکیه، کردستان عراق و روسیه داشتیم اما هزینه اجرا در خارج از کشور برای ارکستر 45 نفره سنگین است و در حال حاضر در بحث مالی به توافق نرسیدیم و به دلیل نداشتن اسپانسر فعلاً نمی‌توانیم که در خارج از کشور به روی صحنه برویم.در حال حاضر تنها دغدغه ما نداشتن اسپانسر است.

شما تنها مدرس رسمی کمپانی Steinberg آلمان در ایران در زمینه تدریس نرم‌افزار تنظیم آهنگ هستید.درباره‌ی این نرم‌افزار برایمان توضیح بدید؟

من مدرس رسمی کمپانی Steinberg آلمان در ایران هستم که نرم‌افزار Cubase و بسیاری از نرم‌افزارهای دیگر را تولید می‌کند.نرم‌افزار Cubase یکی از مهم‌ترین نرم‌افزاری است که در مورد آهنگسازی استفاده می‌شود و تقریباً در ایران از همین نرم‌افزار استفاده می‌کنند و بنده نیز در این کمپانی این نرم‌افزار را تدریس می‌کنم.

فضای موسیقی امروزی ایران را می‌پسندید یا خیر؟

«موسیقی امروزی ایران به دو بخش موسیقی پاپ و غیر پاپ تقسیم می‌شود.در بخش موسیقی غیر پاپ، ازلحاظ آهنگسازی حساسیت بیشتری دارد و افراد بزرگی هم در این کار هستند.در موسیقی سنتی آقای کیهان کلهر در دنیا نظیر ندارد و همچنین آقای حسین علیزاده که هیچ‌کس نمی‌تواند جای ایشان را بگیرد ضمن اینکه کسی تابه‌حال نوای استاد شجریان را نداشته است.من تا به امروز در فستیوال‌های مختلفی که شرکت کردم، کارهای تلفیقی فوق‌العاده‌ای از هنرمندان ایرانی شنیده‌ام و معمولاً در فستیوال‌های خارجی ایرانی‌ها بسیار فعال هستند اما در فضای موسیقی پاپ وضعیت فوق‌العاده وحشتناکی است و این سبک از موسیقی کم‌کم به سمتی می‌رود که موزیسین بودن معنا ندارد.به‌عنوان‌مثال ده فرم ساختاری خاص برای ملودی وجود دارد و همه از آن استفاده می‌کنند اما در موسیقی غربی این‌چنین نیست.»

از دیگر فعالیت‌های خودتان برایمان بگویید؟

من چند پروژه را هم‌زمان بر عهده گرفتم یکی از این پروژه‌ها، پروژه موسیقی تلفیقی است که موسیقی آلترناتیو راک را با موسیقی سنتی تلفیق کرده‌ام.در سال 1391 تئاتر «البته» را در تئاتر باران کارکردم و در این تئاتر با تعدادی از موزیسین فوق‌العاده ازجمله آیدین شفائی، علی خدیوی، رضا رزاز و ارشان حقی همکاری کردم.آقای رضا رزاز در گروه‌های سنتی کارهایی را انجام می‌داد و طی صحبت‌هایی که با ایشان داشتیم تصمیم گرفتیم که همان قطعات را به‌صورت آلبوم و کنسرت منتشر کنیم.

برنامه‌های آینده گروه به چه صورت است؟

چارت کنسرت «Old Songs» همان‌طوری که از اسمش پیداست، قطعات قدیمی و نوستالژیک را اجرا خواهیم کرد و این دنیا آن‌قدر وسیع است و آن‌قدر ترانه‌های قدیمی زیبا وجود دارد، دوست داریم که برای دوره‌ها و سبک‌های متفاوت کارهای «Old Songs» را عرضه کنیم.

شما اخیراً استودیو «آجری آرت» را با بهترین و بروزترین امکانات راه‌اندازی کردید. چرا به فکر راه‌اندازی چنین استودیویی افتادید؟

من مدت‌هاست ازنظر کیفیت کارهایی که گوش می‌کنم، آن چیزی که خودم می‌خواهم در بین خواننده‌های پاپ و غیر پاپ به وجود نیامده است و کارهایی که گوش می‌کنم، آن امکاناتی که می‌خواهم نیست.به همین دلیل تصمیم گرفتم که یک استودیو به‌صورت کاملاً استاندارد راه‌اندازی کنم و تمام افرادی هم که در این استودیو مشغول فعالیت هستند، شخصاً آموزش‌های Music Production را به آن‌ها آموزش دادم و تمامی این افراد مدرک رسمی از کمپانی Steinberg آلمان را اخذ کرده‌اند.در حال حاضر استودیو آجری آرت را راه‌اندازی کردیم و با تجهیزات پیشرفته‌ای که خودم انتخاب کردم، مشغول فعالیت هستیم و هدفم از تشکیل این استودیو این بود که کیفیت بسیار بالایی که حتی در بسیاری از کارها نمی‌شنوم را در این استودیو بگیرم.دلم می‌خواهد تا زمانی که در ایران هستم بتوانم خدمتی کرده باشم.

تابه‌حال در زمینه نرم‌افزار تنظیم آهنگ ورکشاپ برگزار کردید یا خیر؟

من تا به امروز ورکشاپ های زیادی را برگزار کردم و هم‌اکنون در شهر صدای پارسیان این ورکشاپ ها را برگزار می‌کنم.همچنین سال گذشته در شهر اصفهان این ورکشاپ را برگزار کردم که حدود 6 هفته به طول انجامید.همچنین در شهر شیراز نیز ورکشاپ برگزار کردم که 8 هفته به طول انجامید.امسال نیز به امید خدا قرار است تعدادی ورکشاپ برگزار کنیم اما شرایط برگزاری ورکشاپ در شهرستان یک مقدار پیچیده است به دلیل اینکه فرصت نمی‌کنم که به شهرهای مختلف سفر کنم اما امسال حتماً ورکشاپ هایی را در شهرستان‌ها خواهیم داشت.


نویسنده : حمیدرضا پیرمحمدی
منبع: ریتم نو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه