ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۵۶۱۰۵
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۳ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۶
تشییع پیکر صدابردار پیشکسوت موسیقی ایران

وداع با ناصر فرهودی/ صدای بی صدا

مراسم تشییع پیکر مرحوم ناصر فرهودی صدابردار باسابقه موسیقی کشور و مدیر استودیو پاپ صبح روز دوشنبه 16 مردادماه و با حضور جمعی از هنرمندان و مسوولان در تالار وحدت برگزار شد.

وداع با ناصر فرهودی/ صدای بی صدابه گزارش خبرنگار ریتم نو در ابتدای این مراسم بابک صحرایی ترانه‌سرای مطرح موسیقی کشور گفت: «متاسفانه جام موسیقی ما ترک برداشته و من بر این باورم که صدای موسیقی ایران نیز خش افتاده است. من هیچ گاه باور نمی‌کردم نگهبان امین خاطره‌های موسیقی این‌قدر زود از میان ما پر بزند. ناصر فرهودی برای همه اهالی موسیقی پناهگاه آرامش بود و من نمی‌دانم چرا در این مدت به تصویری دچار شدیم که رخت سیاه را نمی‌توانیم برداریم. ما فکر نمی‌کردیم قبل از سفید شدن موهای‌مان این‌قدر داغ ببینیم. باور کنید که آماده نیستیم دیگر مرگ عزیزی را بپذیریم. تمام کسانی که با ناصر فرهودی همکاری داشته اند می‌دانند که ایشان یکی از بهترین صدابرداران موسیقی ایران بودند و تمام مردم این سرزمین به‌نوعی با ایشان خاطره دارند.»

سپس سیروس الوند کارگردان سینما و تلویزیون دقایقی به صحبت پرداخت و گفت: «من سعادت داشتم که در دهه 50 موسیقی تعدادی از کارهایم را ایشان انجام دادند. یکی از تفاوت‌هایی که ناصر فرهودی نسبت به سایر هم‌صنفان خود دارد، ارادت ویژه‌ای به صدا داشت ایشان اساسا به موسیقی علاقه داشت به‌ویژه بابک بیات و واروژان! به هر حال جای ایشان به‌راحتی پر نمی‌شود و شاهد بودم که در طول عمر ارزشمند خود چه زحماتی را برای موسیقی فیلم‌های سینمایی انجام داد.»

سپس محمد اصفهانی خواننده مطرح موسیقی پاپ نیز در این مراسم ضمن تسلیت به جامعه هنری، گفت: «ما همکاری‌های بسیار خوبی همراه با تعداد زیادی از آهنگسازان پیشکسوت موسیقی ایران در استودیو پاپ داشتیم و باید اذعان کنم زنده یاد فرهودی به‌قدری انسان خوبی بود که ما غیر از فعالیت‌های کاریمان دوست داشتیم با او حرف بزنیم. ناصر فرهودی یار و یاور همه اهالی موسیقی بود که در استودیو پاپ خاطره‌انگیزترین آثار موسیقی را ضبط و ثبت کرد و امیدوارم روحش سرشار از آرامش باشد.»

حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی نیز دقایقی به صحبت پرداخت: «صدابرداری یک بخش تکنیکی دارد که می‌توان آن را یاد گرفت و یک بخش مهم‌تر دیگر دارد که به درک و دریافت زیبایی شناسی صدابردار ارتباط دارد و آن را نمی‌توان یاد گرفت. ناصر فرهودی جزو معدود افرادی بود که این درک دریافت را از موسیقی و صدابرداری داشت. به همین دلیل است که یادگاری‌های جاودانه‌ای از او به جای مانده است.»

در بخش دیگری از این مراسم مانی رهنما درباره فوت این هنرمند برجسته گفت: «هنگامی که نام ناصر فرهودی به ذهن متبادر می‌شود، اسامی زیادی را به دنبال خود دارد. او با عشق به موسیقی و تخصصش، کاری با اثر می‌کرد که قابل شنیدن می‌شد.ناصر فرهودی آموزگار عشق بود و با توجه به علاقه‌اش، دلسوزانه در کنار ما بود و سوای تخصصش بسیار گوش شنوایی برای درد دل‌های ما داشت و موجز و مختصر نصیحت‌مان می‌کرد. فرهودی استودیو بنا نکرد بلکه جایی برای عشق بنا کرد. من 80 درصد آثارم را در استودیو ایشان ضبط کردم و برای 20 درصد باقیمانده متاسفم که چرا در کنار ایشان ضبط نشد. او میراثی به یادگار گذاشته و به همین علت جاودانه است.»

استاد شهرام ناظری دیگر سخنران این مراسم بود و دقایقی به صحبت پرداخت و گفت: «بنده حدود 30 سالی بود که افتخار همکاری با ناصر فرهودی را داشتم که در این مدت آثار زیادی از جمله «مولویه»، «لولیان» و «بشنو از نی» در این مکان با نظارت ایشان انجام گرفت که برای من تجارب بسیار ارزشمندی بود.به هر ترتیب همه می‌دانند که مرحوم فرهودی مظهری از صفات عالی، اخلاق و ادب بود و ما ظرف این 30 سال هیچ گاه نکته منفی که این روزها در جامعه ما رواج دارد، ندیدیم.»

فریدون خشنود آهنگساز کشورمان نیز دقایقی نیز در این مراسم به صحبت پرداخت و گفت: «ناصر دردانه رفیق عزیزم، ملودی‌ها را به یکباره از بام اندیشه‌ام تاراندی، بر شانه ام هیچ ملودی و آهنگی نمی‌نشیند.بهترین نوای سازها و صداها رفت. سکوتی عجیب سهم آن از این روزها خواهد بود.»

حمیدرضا آداب صدابردار و از شاگردان ناصر فرهودی دیگر سخنران این مراسم بود و درباره درگذشت این هنرمند گفت: «ناصر فرهودی با مرگ خود داغ بزرگی بر ما گذاشت، به طوری که فکر می‌کنم جامعه موسیقی ایران را یتیم کرد. ما باید از این اتفاقات نابهنگام درس بگیریم و به این نقطه برسیم که دیگر پشت سر هم حرف نزنیم و همدیگر را دوست داشته باشیم تا در مراسم تشییع پیکر خودمان این چنین از ما استقبال شود.»

محمدعلی چاووشی مدیر استودیو بل نیز دقایقی به صحبت پرداخت و گفت: «بخشی از زندگی کاری من به ناصر فرهودی تعلق دارد. انسانی که در کار با او رقابت فراموش می‌شد و رفتارش مخاطب را مجبور به رفاقت می‌کرد. امیدوارم حداقل به بهانه مرگ ناصر فرهودی، رسانه‌ها و مدیران فرهنگی چه بخش دولتی و چه سمت‌ها، صدا و صدابردارها را مقابل سوپراستارها قربانی نکنند.»

محمد میرزمانی آهنگساز نیز به پشت تریبون رفت و گفت: «افرادی مانند ناصر فرهودی و محسن کلهر نقش زیادی در موسیقی داشتند و مانند دوست در کنار هنرمندان بودند و صادقانه و عاشقانه از کار آن ها گره می‌گشودند. شاخصه فرهودی، دور کردن اضطراب و استرس بود او چنان با آرامش کار می کرد که استرس ها دور می‌شد.»

سعید شهروز خواننده موسیقی پاپ نیز بیان کرد: «خاطره‌های من از زنده یاد فرهودی زیاد است. من فرد عجولی هستم اما زمانی که به استودیوی او وارد می‌شدم، صبر و شکیبایی ایشان باعث می‌شد، کارم را راحت‌تر انجام دهم. من شش یا هفت آلبوم در کنار فرهودی ضبط کردیم و از او درس شکیبایی یاد گرفتم.»

سپس میلاد کیایی نوازنده و آهنگساز نیز در سخنانی کوتاه گفت: «ما برای ناصر فرهودی اشک نمی‌ریزیم، او در قلب و کنار ماست. آنچه می‌ماند اخلاق و فرهنگ است.»

نیما مسیحا نیز در بخش دیگری از این مراسم اظهار کرد:« هیچ چیزی نمی‌توانم جز اینکه جای ناصر فرهودی در هیچ زمانی پر نمی‌شود.من فقط از خداوند برای او طلب آمرزش می‌کنم و امیدوارم روحش قرین رحمت شود.»

سپس مینو قاسم پور نوازنده و همسر زنده یاد ناصر فرهودی نیز با چشمانی اشکبار گفت: «یکی از بهترین آدم‌های دنیا رفت. من نمی‌دانم چه باید بگویم اما می‌دانم اگر او بود، از همه ممنون می‌شد. او آدم خیلی خوبی بود و دوست نداشت یک نفر از او برنجد.»

میلاد فرهودی نیز از حاضران در مراسم تشکر کرد و گفت: «دوست نداشتم شما را اینجا ببینم.»

در پایان این مراسم، پیکر این صدابردار موسیقی از مقابل تالار وحدت به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا تشییع شد.

فرزاد طالبی، بهرام جمالی، علی اکبر صفی پور، مجید انتظامی، کامبیر روشن روان، علی اکبر شکارچی، حمید حامی، تورج شعبانخانی، باربد بیات، مهدی جدانی، حسین شریفی، علی تفرشی، بابک زرین، کیان دارات، بابک ریاحی پور، رضا تاج بخش، علی جعفری پویان، هومن نامداری، کیان دارات، فرهاد بادپا، پوریا ربیعی، حمید متبسم، سمیرا گلباز، حسین علیشاپور، نیوشا بریمانی، نغمه مرادآبادی، مزدا انصاری، همایون رحیمیان، علی دهکردی، پدرام کشتکار، میلاد عمرانلو، محمد حشمتی، علیرضا کهن دیری، مسعود جاهد، رامین کاکاوند، علیرضا میرآقا، هادی آزرم، کیان مقدم، حدیثه تهرانی، قاسم عابدین، ناصر ایزدی، امیرعباس ستایشگر، کامران همت پور، پدرام فریوسفی، حسین علیشاپور، فرید سعادتمند، باراد، علی موثقی، حامد طاهری، محسن افشار، بهزاد ابطحی، مجید صفدری، کامران رسول زاده، مهرداد نصرتی، یغما گلرویی، فرشاد بیات، یاشار درفشه، حامد صوفی پور، نیکان، امیر ارجینی، امیر عظیمی، آرش پاکزاد،‌صبا راد، پوریا حیدری، شاهین آرین، سعید امیر اسلانی، آتنا اشتیاقی، فیروز ویسانلو، محمدرضا الوند و ... از جمله چهره های حاضر در مراسم تشییع پیکر زنده یاد ناصر فرهودی بودند.


نویسنده : حمیدرضا پیرمحمدی | عکس: نگار پوربحری
منبع: ریتم نو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه