ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۱۱:۴۷ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۶
برای نخستین بار

«ردیف‌سازی تنبور» توسط حیدر کاکی ثبت و آوانگاری شد

کتاب «ته رزهای باستانی تنبور» (روایت سازی مقامات مجلسی و مجازی) به روایت استاد علی‌اکبر مرادی که آوانگاری و نت‌نویسی آموزشی و تحلیلی آن توسط حیدر کاکی ثبت‌شده، به‌زودی توسط «انتشارات موسیقی عارف» در بازار موسیقی کشور منتشر می‌شود.
«ردیف‌سازی تنبور» توسط حیدر کاکی ثبت و آوانگاری شدبه گزارش ریتم نو حیدر کاکی درباره این اثر نوشته است: «روایت سازی «مقامات مجلسی و مجازی تنبور»، آوانگاری یک فرهنگ صوتی است که آموزش آن تاکنون شفاهی و به‌صورت سینه‌به‌سینه بوده، اما با نت‌نویسی آموزشی و تحلیلی برای نخستین بار مکتوب و از نشانه‌ها و علامت‌هایی که ویژه نوازندگی تنبور است استفاده شد. این نشانه‌ها هنگام فراگیری، کاربردی عملی دارند و باعث آسانی در اجرای ساز و متناسب بافرهنگ نوازندگی این ساز کهن و مقام‌های آن است. در این کتاب همه مقام‌های مجلسی و مجازی و گوشه‌های مختلف آن‌ها با روش تقریری و دقیق و نه توصیفی نت‌نویسی شده‌اند. در ثبت و آوانویسی آن‌ها بخش‌های مختلف مقام‌ها تفکیک، و گوشه‌ها به‌صورت آغاز مقام، آوازهای هر مقام، زمزمه‌ها، بخش‌های ریتمیک و فرودهای گوناگون تقسیم‌بندی، و برابر اثر صوتی منتشرشده استاد «علی‌اکبر مرادی» باهدف آموزش و فراگیری هنرجویان علاقه‌مند به این ساز، به‌صورت بی‌کلام ثبت‌شده است. البته دو مقام «قه تار» و «هجرانی» که در اثر یادشده به‌صورت بداهه ضبط‌شده بودند، در این کتاب بر پایه روایت باکلام در مقامات «یاری» نوشته‌شده‌اند. امید است که نت‌نویسی مقام‌های مجلسی و مجازی موجب ارتقا، گسترش، و معرفی بیشتر موسیقی تنبور شود و ضمن کمک به فراگیری علاقه‌مندان این موسیقی، پژوهشگران موسیقی و آهنگسازان نیز بتوانند، ارتباط کتبی با این موسیقی برقرار کنند.»
شایان‌ذکر است که «حیدر کاکی» متولد سال ۱۳۵۱ منطقه گوران کرمانشاه، نوازنده تنبور، تار و سه‌تار، دانش‌آموختهٔ مقطع کار‌شناسی موسیقی و کار‌شناسی ارشد آهنگسازی از دانشگاه سوره تهران است. وی نوازندگی تنبور را از کودکی شروع کرده و محضر اساتید قدیمی تنبور چون درویش علی میر درویشی و سید قاسم افضلی را درک کرده و طی سالیان متمادی از محضر استاد علی‌اکبر مرادی بهره‌های فراوان برده است. ایشان درزمینهٔ فراگیری موسیقی دستگاهی از محضر استاد علی‌اکبر شکارچی، استاد عطا... جنگوک و داریوش پیر نیاکان و درزمینهٔ پژوهش موسیقی نیز از محضر پروفسور محسن حجاریان و دکتر ساسان فاطمی و درزمینهٔ موسیقی کلاسیک غربی نیز از محضر استادان مصطفی کمال پورتراب، تقی ضرابی، محسن الهامیان، وارطان ساهاکیان و دکتر کیاوش صاحب نسق بهره‌مند شده است. کاکی همکاری‌های متعددی با استادش علی‌اکبرمرادی درزمینهٔ اجرای کنسرت‌ و انتشار آلبوم‌های موسیقی تنبور و کتاب شیوه آموزش تنبور «صد درس» داشته است. ناگفته نماند «نگارش مقالات پژوهشی در ماهنامهٔ هنرموسیقی و فصلنامه ماهور»، «آلبوم طرز تنبور از آوای باربد»، «آلبوم موسیقی نوایی دیگر (تنبور و پیانو) از حوزه هنری»، «آلبوم سحرگاهان باصدای بیژن کامکار از سروه تنبور»، «آلبوم «نوای تنبور از نشر ماهور» و «کتاب زمینه شناخت تنبور از انتشارات نوید شیراز» از جمله آثار منتشرشده «حیدر کاکی» در ایران است.
«ردیف‌سازی تنبور» توسط حیدر کاکی ثبت و آوانگاری شد

منبع: ریتم نو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه