ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۱۰:۴۰ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۶
گفت و گو با مجید فلاح پور تهیه کننده کنسرت های سنتی و ایرانی

موسیقی سنتی باید به درآمدزایی برسد

این روزها عرصه موسیقی پر از تهیه‌کنندگانی هستند که ترجیح می‌دهند به جای پرداختن به موسیقی ایرانی، از موسیقی پاپ حمایت کنند تا به‌نوعی تامین مالی شوند. این در حالی است که در این میان تهیه‌کننده ای به برگزاری کنسرت‌های سنتی و ایرانی می پردازد و عرق خاصی نسبت به این موسیقی دارد.

موسیقی سنتی باید به درآمدزایی برسد

مجید فلاح پور تهیه‌کننده موسیقی سنتی است که تاکنون کنسرت‌های بسیاری در این زمینه برگزار کرده است و به‌نوعی حامی سرسخت این سبک از موسیقی است تا به گفته خودش به حفظ و نگهداری این موسیقی بپردازد.

ریتم نو با وی به بهانه کنسرت پیش رو که در روز 19 مردادماه جاری در تالار اندیشه حوزه هنری تهران برگزار می‌شود، به گفت‌وگو پرداخت.

این روزها همه تهیه‌کنندگان و شرکت‌های موسیقی به موسیقی پاپ می‌پردازند. فکر می‌کنید چه دلیلی به این هجمه از توجه به موسیقی پاپ در جامعه هست؟

به دلیل اینکه به مردم موسیقی خوب داده نمی‌شود . اندک توجهی هم که از سوی رسانه ملی به این موسیقی می‌شود، آن‌قدر نیست که بتوان به آن خوش‌بین بود. این در حالی است که موسیقی سخیف و غیر ارزشی که اتفاقاً از دسته موسیقی مصرفی نیز هستند، سرتاسر جامعه را فراگرفته است. وقتی مردم موسیقی خوب به گوششان نرسد، هرچه بشنوند را به‌عنوان خوراک موسیقی قبول و دنبال می‌کنند.به همین دلیل است که موسیقی سنتی و ایرانی در میان مردم استقبال چندانی نمی‌شود. البته هستند بسیاری از افراد که طرفدار این موسیقی هستند اما در قیاس با طرفداران موسیقی پاپ ناچیز هستند. حتی تهیه‌کنندگان نیز از موسیقی پاپ استقبال می‌کنند به جهت اینکه می‌توانند به لحاظ درآمد می‌تواند منبع مناسبی باشد.

اگر مساله مالی در میان است پس شما به چه انگیزه‌ای و به چه هدفی به سمت موسیقی سنتی و ایرانی گرایش داشته و به برگزاری این قبیل کنسرت‌ها اقدام می‌کنید؟

من همیشه به موسیقی سنتی و ایرانی علاقه داشته و دارم. غلو نباشد باید بگویم که هدفم ای است که این موسیقی در ایران و جهان مخاطبان میلیونی پیدا کند و به‌نوعی آن را در میان مردم زنده نگه‌داریم. من به‌عنوان فردی کوچک در این عرصه شاید بتوانم کمکی به این موسیقی بکنم و این هنر پیشینیان را حفظ کنم تا به آیندگان منتقل شود.

چرا مخاطبان از موسیقی سنتی گریزان‌اند؟

به این جهت که آن‌قدر که به موسیقی پاپ پرداخته می‌شود و آن را تبلیغ می‌کنند، به موسیقی سنتی نمی‌پردازند. مردم هر آنچه را می‌شنوند به سمت آن می‌روند. هر چیز که بیشتر شنیده شود، بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرد و ازآنجاکه تمام رسانه‌های رسمی و غیررسمی به موسیقی پاپ می‌پردازند مردم نیز به سمت این موسیقی گرایش پیدا می‌کنند. در این خصوص اگر بشود به موسیقی سنتی بیشتر بها داد و به تبلیغ بیشتر آن پرداخت، ناخودآگاه مردم نیز به آن علاقه نشان می‌دهند. باید فضای شنیده شدن این موسیقی در جامعه را هموار کرد.

برای اینکه از موسیقی سنتی هم مانند پاپ استقبال شود چه راهی پیشنهاد می‌کنید؟

اینکه این موسیقی را به قهقرا نبریم و خیلی سخت نگیریم. آموزش این موسیقی را از کودکی در مدارس داشته باشیم تا از همان دوران کودکان با آن آشنا شوند و گوششان ملودی‌های موسیقی ایرانی و سنتی را به‌راحتی هضم کند. از هر قابلیتی برای شنیده شدن این موسیقی استفاده کنیم و رسانه‌های مهم به پخش و نشر این نوع از موسیقی اقدام کنند.

آیا این موسیقی جایی در آینده موسیقی کشور دارد؟ چشم‌انداز این سبک را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

اگر وضعیت به همین منوال باشد فکر نمی‌کنم جایی برای این موسیقی باشد. آینده موسیقی این کشور فعلاً به دست عوامل موسیقی پاپ است و اگر دیر بجنبیم باید قید موسیقی ایرانی را بزنیم. اهالی موسیقی و همین‌طور مسولان باید به فکر نجات موسیقی ایرانی باشند و سعی کنند تا به حفظ و اشاعه آن اقدام کنند. تنها راهی که می‌توان برای نجات این موسیقی انجام داد این است که سطح آموزشی آموزشگاه‌ها و مراکز آموزشی بالاتر برود و مردم را هرچه بیشتر به‌واسطه تبلیغ با آن آشنا کرد.

تصمیم‌هایی برای کنسرت‌های خارجی دارید یا فقط به کنسرت‌های داخلی بسنده کرده‌اید؟

فعلاً که در تدارک چندین کنسرت داخلی هستیم. پیش‌ازاین نیز کنسرت‌های بسیاری در زمینه موسیقی سنتی برگزار کرده‌ام. کنسرت‌های متعددی نیز تاکنون برگزار کرده‌ام که اتفاقاً با استقبال خوب هم مواجه شده‌اند . به‌زودی نیز کنسرتی از گروه فروزان و هوران برگزار می‌شود که تهیه‌کنندگی آن به عهده من است.

کنسرت مشترک گروه دف‌نوازان فروزان و هوران به سرپرستی سیاوش عبدی و بهروز قهاری ساعت 21 روز 19 مردادماه جاری در تالار اندیشه حوزه هنری تهران برگزار می‌شود که به جرات می‌توان گفت یکی از کنسرت‌های خوب در این زمینه است. این كنسرت به خوانندگى پيام عزيزى دوست سال‌ها دور تا اكنون من همراه با گروه فروزان و هوران و اينكه با همراهى مدير اجرايى خانم آيدا اميرى مقدم برگزار می‌شود.

ملاک انتخابتان برای همکاری چیست؟

حرفه‌ای بودن برای همکاری بسیار مهم است و این‌گونه نیست که هر گروهی که از راه رسید با آن همکاری کنم. به همین دلیل قبل از همکاری حتماً آن‌ها را می‌سنجم تا ببینم آیا در حوزه کاری خود حرفه‌ای هستند یا خیر. هرچند تنها حرفه‌ای بودن کافی نیست ولی جزو اولین و اصولی‌تری ملاک‌های من برای همکاری است.

تصمیم ندارید به عرصه پاپ هم سری بزنید؟

تاکنون که چنین کاری نکرده‌ام اما شاید اتفاقی بیفتد و در این زمینه فعالیت کنم . بااین‌حال اولویتم با موسیقی سنتی است.

در پایان ...

امیدوارم روزی برسد که موسیقی مصرفی و غیرحرفه‌ای جای خود را به موسیقی جدی و فاخر بدهد و در این زمینه شاهد فعالیت‌های بیشتر و بهتر باشیم. امیدوارم روزی برسد که این موسیقی نه‌فقط به موسیقی دلی بلکه یک موسیقی درآمدزا باشد و بتوان از آن به‌عنوان بخشی از صنعت موسیقی نگاه کرد.

منبع: ریتم نو
برچسب ها: مجید فلاح پور
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه