ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۵۶۰۷۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۸ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۶
گفتگو با سرپرست گروه «دث تیون» بعد از اجرای موفق در تهران؛

شهرام طهرانی: اجرای این سبک در ایران دور از تصور بود

سبک و سیاق گروه موسیقی دث تیون از نامش پیداست و نیازی به اشاره کردن به آن نیست. سبکی که در ایران هنوز هم آنطور که باید و شاید به رسمیت شناخته‌نشده، بااین‌وجود این گروه از سال 88 تا امروز فعالیت‌هایش را ادامه داده و طی این راه به دلیل سختی‌هایی که داشته، دست‌خوش تغییرات شده است.
شهرام طهرانی: اجرای این سبک در ایران دور از تصور بودمحمد نیک و فرهاد زابلی پور از فعالان موسیقی راک و متال سال 88 باهدف فعالیت در سبک موسیقی دث متال، گروه دث تیون را تأسیس می‌کنند و در همان سال‌های ابتدایی نخستین موزیک ویدیوی آن‌ها منتشر می‌شود اما محمد نیک عضو اصلی گروه به دلایل شخصی گروه را ترک می‌کند و بعد از یک سال سعید قدیانی به‌عنوان گیتاریست به گروه اضافه می‌شود و در ادامه شهرام طهرانی و بابک ترکزاده وارد گروه می‌شوند و نخستین آلبومشان به نام «جنون» شهریور سال 94 به‌صورت زیرزمینی و غیرمجاز به انتشار می‌رسد.
بعد از انتشار نخستین آلبوم، فرهاد زابلی پور بنیان‌گذار گروه نیز تصمیم به جدایی از گروه می‌گیرد و پس از شش ماه محمد میر بلند به‌عنوان درامر به‌جای وی وارد گروه می‌شود تا فعالیت‌های گروه دث تیون بدون مشکل ادامه پیدا کند.
گروه دث تیون اکنون متشکل از بابک ترکزاده (گیتار الکتریک)، سعید قدیانی (گیتار الکتریک)، شهرام طهرانی (گیتار باس) و محمد میر بلند(درامز) است که اعضای آن آرزوی اجرا در داخل و خارج از ایران را در سر دارند.
این گروه پس از نخستین اجرای موفق خود در فستیوال شب شنبه‌ها، قرار است 14 مردادماه در تئاتر مستقل تهران روی صحنه برود و پرفورمنس «افکار ناکوک» را به اجرا دربیاورد.
خبرنگار ریتم نو با شهرام طهرانی سرپرست این گروه به بهانه نخستین حضور رسمی‌شان در فستیوال شب شنبه‌ها در استیج تهران و تمدید مجدد اجرایشان در همین فستیوال گفتگو کرد.


*دلیل تغییرات زیاد در گروه دث تیون چیست ؟
چون هواداران این سبک از متال بسیار کم است و طرفداران خاص خودش را دارد و چون بار معنایی و تکنیکی آن قوی است عموماً نوازنده‌ها طرفدارش هستند. از طرفی اعضا احساس می‌کردند که نمی‌توانیم در ایران کنسرتی برگزار کنیم و درواقع اجرای این سبک در ایران برای خود ما نیز دور از تصور بود.

*انتشار آلبوم دوم به کجا رسید؟
با جدایی فرهاد (زابلی پور) از گروه پس از چند ماه بدون درامر بودیم که محمد میر بلند به گروه اضافه شد و بعدازاین اجرا استارت آلبوم رو خواهیم زد.

*به‌صورت مجاز؟
اصلاً کار مجاز نداریم!

*چرا؟
این سبک در ایران جواب نمی‌دهد و نمی‌توانیم مجوز انتشار کارها را بگیریم. اما کارهایی که اجرا خواهیم کرد، بی‌کلام قطعات گروه است.

*چطوری قطعاتی را اجرا می‌کنید که نمی‌توانید برای انتشار آن مجوز بگیرید؟
قطعات آلبوم دارای وکال است و خواننده هارش می‌خواند به‌نوعی صدای عجیب‌وغریبی دارد نمی‌توانیم مجوز انتشار بگیریم البته اقدام نکردیم چراکه می‌دانیم فایده‌ای ندارد. اما از بابت مجوز ارشاد مشکلی ندارد چون موسیقی‌ها را بدون کلام اجرا می‌کنیم.

*یعنی پیش از اینکه برای آلبوم اقدام کنید جواب خودتان را می‌دانید؟
مسئله کاملاً روشن و مشخص است.

*چند سال پیش هم این تعداد اجرا در سبک راک و متال هم غیرممکن بود اما اکنون شاهد آن هستیم.
حرف شما درست است اما هر وقت این سبک با وکال روی صحنه رفت پس قطعاً می‌تواند برای انتشار آلبوم مجوز بگیرد.

*چرا قطعات آلبوم را به‌صورت اینتسرومنتال منتشر نمی‌کنید تا برای اخذ مجوز مشکل نداشته و بتوانید فعالیت بیشتری در این عرصه داشته باشید؟
بنای این گروه بر این گذاشته‌شده است که اجراهایی در سطح بین‌المللی داشته باشد. ما گروه ایرانی که در خارج از ایران فعالیت مداوم داشته باشد، نداریم البته چند گروهی بوده است که آن‌ها هم اجراهای زیادی نداشتند.
درواقع اجرا در ایران در اولویت دوم گروه دث تیون بود که به دلیل فضای باز این روزها تصمیم گرفتیم اجرایی را روی صحنه ببریم.

*یعنی موسیقی گروه شما قابلیت بین‌المللی شدن را دارد؟
قطعاً دارد. حتی تور کنسرت دریکی از کشورهای اروپایی برای ما فراهم‌شده بود که متأسفانه به دلیل عدم زمان کافی برای صدور ویزا و مشکلات مالی نتوانستیم در این تور کنسرت شرکت کنیم.

*حضور در این کنسرت‌ها برای شما دردسرساز نمی‌شد؟
احتمالش خیلی زیاد بود!

*یعنی شما به تبعات بین‌المللی شدن فکر کردید؟
یکسری گروه‌های ایرانی اجراهایی داشتند و برگشتند و مشکلی برایشان پیش نیامده و فضا تا حدی باز است چون چیزی نمی‌خوانیم که بافرهنگ ما مغایرت داشته باشد. شاید در قبال کنسرت‌ها ممنوع‌الکار می‌شدیم که اولویت ما همان اجراهای بین‌المللی است.

*به‌تازگی برای اجراهای بین‌المللی اقدامی کردید؟
برای اجرایی در امارات اقدام کردیم اما چون یکی از اعضای گروه مشکل پایان خدمت دارد نتوانستیم حضور پیدا کنیم و اساس گروه نیز بر حضور تمامی اعضا است به همین دلیل کارها عقب افتاد.

*دلیل انتخاب اشعارتان به زبان انگلیسی چیست؟
موسیقی کاملاً غربی است البته چند گروه به‌صورت فارسی خوانده‌اند اما خیلی سخت است چون ما اول موسیقی می‌سازیم و بعد اشعار را می‌نویسیم.

*اشعار فارسی را قبول ندارید؟
قبول دارم اما کار سختی است و در برخی سبک‌ها جواب نمی‌دهد.

*منظور من هم در این سبک است.
ما نمی‌توانیم!

*چرا به سبکتان رنگ شرقی نمی‌دهید؟
در آلبوم بعدی این کار را کرده‌ایم و یکسری قطعات جدیدی که برای آلبوم دوم نوشته‌ایم این فضا را رعایت کردیم ضمن اینکه بازهم کار شخصی انجام می‌دهم که سال‌ها پیش نوشته بودم که در ضبط آن‌ها نیز از سازهای ایرانی بهره خواهم برد.

*باوجود سازهای ایرانی در موسیقی‌تان بازهم اشعار انگلیسی خواهد بود؟
هنوز اشعارش را ننوشته‌ایم و فقط موسیقی کارها نوشته‌شده و تم کارها شرقی است و هنوز به اشعار آن فکر نکرده‌ام چراکه خواندن این کارها کمی دشوار است.

شهرام طهرانی: اجرای این سبک در ایران دور از تصور بود*برای اجرای مستقل اقدام کردید؟
بعدازاین اجرا احتمالاً اقدام خواهیم کرد اما ازآنجایی‌که ترجیح می‌دهیم کارهای اجرایی برای خود گروه دث تیون باشد، باید منتظر باشیم تا لاین‌های قطعات آلبوم مشخص و ضبط شود تا بتوانیم اجرای کاملی را در برج آزادی یا فرهنگسرای نیاوران ارائه کنیم. چون در حال حاضر تعداد قطعات گروه 9 قطعه است و علاقه‌ای به اجرای کارهای کاور هم نداریم. درواقع نمی‌خواهیم با اجرای کارهای کاور حتی کارهای قوی، ارزش گروه را پایین بیاوریم.

*یعنی اجرای کارهای کاور را رد می‌کنید؟
خیر؛ شخصاً کارهای گروه‌های مطرح را کاور کرده‌ام و چندین اجرا با گروه‌های گوناگون داشته‌ام. مثلاً در همکاری با گروه «بدرام» چند تراک از کارهای گروه و دیگر قطعات کاور کارهای گروه‌های مطرح دنیا بود.

*متوجه صحبت شما نشدم اگر کاور کردن کارگروه‌های خارجی را رد می‌کنید چرا در گروهی فعالیت داشتید که این کار را می‌کرده است و اگر رد نمی‌کنید چرا در این گروه کاور نمی‌کنید؟
اینجا صحبت درباره کار گروهی است که نظر شما، یک نظر است در مقابل چند نظر دیگر! اگر گروه موسیقی خودش را داشته باشد خیلی بهتر است که با موسیقی خودش روی صحنه دیده و شنیده شود و اگر قطعاتی نداشته باشد، مجبور است برای پر کردن زمان اجرا و حتی سالن، قطعات گروه‌های مطرح خارجی را اجرا کند.
لیست قطعات اجرایی یک گروه در کنسرت بسیار مهم است چون مخاطبان این سبک نگاه می‌کنند چه قطعاتی از گروه‌های مطرح اجرا می‌شود به همین خاطر برخی‌ها برای پیدا کردن ضعف در اجرا به سالن می‌آیند و برخی دیگر هم چون پولشان به کنسرت گروه‌های مطرح دنیا نمی‌رسد به تماشای اجرای زنده این قطعات در سالن کنسرت گروه‌های ایرانی می‌نشینند.
گروه‌های زیادی در ایران کارهای کاور را روی صحنه می‌برند مثل گروه «گروه» که از دوستان من هستند و در این راه موفق جلوه کرده‌اند.

*جدای از این اتفاقات اعضای گروه دث تیون در این سال‌ها از موسیقی درآمد داشته است؟
درآمدی نداریم! تمامی اعضای گروه شغل دیگری داریم و جز محمد (میر بلند) که دانشجوست، همه ما در رشته معماری فعالیت می‌کنیم. موسیقی ولی برای من نداشت که بتوانم سیزده، چهارده میلیون پول ساز بدهم! ما خیلی برای گروه و موسیقی‌مان هزینه کردیم.
همان آلبوم اول گروه از ضبط لاین‌ها تا میکس و مسترینگ هزینه زیادی را به همراه داشت. البته اکنون در حال ساخت استودیو خانگی هستیم که دیگر هزینه‌ای برای رکورد کارها پرداخت نکنیم تا به‌نوعی از هزینه‌های گروه کم کنیم. با یک برند نسبتاً معروف برای میکس و مستر آلبوم جدید صحبت کردیم که قرار شد این کار را پس از ضبط لاین‌های آلبوم انجام دهند.

*چرا سعی نمی‌کنید کارهایتان بیشتر شنیده شود؟
این موضوع به عدم‌حمایت گروه‌ها از یکدیگر برمی‌گردد. باز کارهای ما در سبک ما بازخورد داشت و حتی حمایت مالی از آلبوم شد و رسانه در این سبک خودمان هستیم.

*چرا از گروه بدرام جدا شدید؟
دلایل زیادی داشت. در یک گروه چیزی برای کسی نیست و همه در راستای یک هدف تلاش می‌کنند. منتها در گروه بدرام این مهم تعریف‌نشده بود و از مسیر خودش خارج شد و از هم جدا شدیم.

*به نظر شما چرا در ایران گروه‌های موسیقی ماندگار نیستند و از یکجایی به بعد از هم جدا می‌شوند؟
کار گروهی در ایران جواب نمی‌دهد و دث تیون تنها گروهی است که چهار سال در آن فعالیت دارم و کسی مدعی نیست و همه برای یک ایده عقب می‌کشند. و نه‌تنها در موسیقی بلکه در بسیاری از کارها مشکل منیت‌ها وجود دارد و چون ما در موسیقی فعال هستیم این موضوع را از نزدیک لمس می‌کنیم. از سال 91 تاکنون با چندین گروه همکاری داشتم که متأسفانه همه آن‌ها از هم جدا شدند.
منبع: ریتم نو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه