ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۱۲:۴۶ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۶
خداحافظی غریب ...

پیکر محمود جهان به خانه ابدی بدرقه شد

مراسم تشیع پیکر زنده‌یاد محمود جهان هنرمند پیشکسوت موسیقی نواحی ایران صبح امروز 11 مردادماه سال جاری از تالار وحدت به سمت قطعه هنرمندان بهشت‌زهرا (س) برگزار شد.

پیکر محمود جهان به خانه ابدی بدرقه شدبه گزارش خبرنگار ریتم نو این مراسم در ابتدا با برپایی آیین‌های عزاداری بوشهری چون سنج و دمام زنی آغاز شد و شاهین جمشیدی به‌عنوان مجری مراسم ضمن تسلیت به خانواده جهان و اهالی هنر گفت: «جهانی را از دست دادیم که صحبت کردن درباره‌ی او سخت است چراکه پیش از شروع مراسم هر یک از هنرمندان و نزدیکان ایشان به بخشی از خوبی‌هایش اشاره کردند.»

سید محمد میر زمانی (رئیس هیأت مدیره خانه موسیقی) پشت تریبون قرار گرفت و بیان کرد: «کسی که عاشق باشد و از جانش برای مردم بخواند، چنین بدرقه باشکوهی در انتظارش هست و خوشا به سعادت محمود جهان! زندگی هنری هرکسی با تجربیات بسیاری همراه است و ایشان حدود نیم‌قرن تلاش کرد و جدیت او زبان زد خاص و عام بود. زنده‌یاد جهان بیش از 30 آلبوم منتشر کرد که نشان از علاقه‌اش داشت و وی به لحاظ انسانی و معرفتی بسیار تأثیرگذار بود. او عاشق کارش و امیرالمؤمنین (ع) بود و تمام موانعی که بر سر راهش قرار داشت را با صبوری، لبخند، محبت گذراند.بنده برای جامعه موسیقی آرزوی توفیق و سلامتی می‌کنم و از طرف خانه موسیقی، ضایعه درگذشت زنده‌یاد محمود جهان را به خانواده ایشان و مردم تسلیت می‌گویم.«

در ادامه آکا صفوی خواننده گروه لیان از طرف اعضای این گروه و به نمایندگی از مردم بوشهر ضایعه درگذشت زنده‌یاد محمود جهان را تسلیت گفت و به اجرای آیین شروه خوانی پرداخت.

غلامرضا صنعتگر دیگر سخنران این مراسم ضمن اشاره به همکاری با زنده‌یاد محمود جهان گفت: «روزهای آخر ایشان کاری را با آهنگسازی فربد یزدانفر با نام «خُزن» خواند و دوست داشت در صداوسیما پخش شود اما ما نام این کار را «خداحافظی» می‌گذاریم و آن را تقدیم به شما می‌کنیم.»

با پخش قطعه «خُزن» به خوانندگی زنده‌یاد محمود جهان فضای سنگینی در این مراسم حاکم شد و در ادامه قطعه «سرگشته» به خوانندگی حسین کشتکار اجرا شد.

امید جهان فرزند زنده‌یاد محمود جهان که پیش‌تر اعلام‌شده بود وضعیت مناسبی برای سخنرانی ندارد پشت تریبون آمد و در سخنان کوتاهی گفت: «پدرم اصلاً دوست نداشت که شما عزیزان اینجا باشید. او همیشه خواهان این بود که مخاطبان موسیقی، شاد و خوشحال باشند. به‌هرحال امیدوارم ازاین‌پس بتوانیم در شادی‌ها زحمات شمارا جبران کنیم.»

در پایان محسن شریفیان سرپرست گروه لیان بیان کرد: «محمود جهان ازجمله هنرمندانی بود که کنسرت‌ها را در شرایط بسیار سختی برگزار می‌کرد و ای‌کاش با دفن او، زشتی‌های موسیقی ازجمله برخی از ممنوعیت‌ها و لغو کنسرت‌ها نیز دفن شود.»

گفتنی است؛ این مراسم با حضور اندکی از اهالی و مسوولان موسیقی همراه بود و چهره‌هایی نظیر اصغر همت مدیرعامل خانه تئاتر، ابوالفضل صادقی نژاد، کامران علیشاهی، محسن شریفیان، غلام علمشاهی، غلامرضا صنعتگر، کامران همت پور، مهدی کرد، مهران مستی، شهاب بخارایی، محسن افشار، مهدی رفیعی، فربد یزدانفر و صفر کشکولی در این مراسم حضور داشتند.


عکس: امین باقری
منبع: ریتم نو
برچسب ها: محمود جهان
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه