ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۵۵۶۴۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۸ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶
گفتگو با «احسان کاویانی» از اتفاقات تازه گروهش تا انتخابات ریاست جمهوری؛

روایت داتیک از کله آهنی/ دنیای راکرها فرق دارد!

احسان کاویانی از ساخت موسیقی متن برای انیمیشن سینمایی «کله آهنی» خبر داد و دنیای راکرها را متفاوت از فضای موسیقی پاپ کشور عنوان کرد.

روایت داتیک از کله آهنی/ دنیای راکرها فرق دارد!

گروه موسیقی داتیک که پس از سال‌ها فعالیت؛ سال گذشته چند اجرا در فستیوال شب شنبه‌ها را تجربه کرد، تصمیم به حضور جدی‌تری در عرصه موسیقی راک و متال کشور کرده و قرار است جدای از کاور کردن موسیقی متن فیلم‌های معروف دنیا و تنظیم مجدد آن‌ها و ارائه در فضای موسیقی راک، تک آهنگ‌هایی از ساخته‌های گروه را نیز تولید و منتشر کند تا نهایتاً پس از چند اجرای مستقل، طرفدارانش شاهد نخستین آلبوم رسمی گروه باشند.

محسن نصیری (پیانو و کیبورد)، پدرام فرزام (گیتار الکتریک)، اشکان چیذری (گیتار بیس) و پرهام فرزام (درامز) اعضای گروه داتیک به سرپرستی «احسان کاویانی» نوازنده گیتار الکتریک و تنظیم‌کننده را تشکیل می‌دهند.

احسان کاویانی در گفتگو با خبرنگاری ریتم نو از اتفاقات جدید این گروه تا حضور گروه‌های بین‌المللی در ایران و بحث داغ این روزها یعنی انتخابات صحبت کرد و قرار است امسال شاهد حضور پررنگشان را در عرصه موسیقی راک کشور باشیم.

انتشار نخستین قطعه گروه «داتیک»/ نخستین آلبوم در راه انتشار

احسان کاویانی در ابتدا درباره فعالیت گروه داتیک گفت: «سال گذشته دو اجرا در شب شنبه‌ها برگزار کردیم و روی یک تم کارکردیم که معرفی گروه داتیک به مخاطب روی این تم استوار بود. ما سعی کردیم در این دو اجرا موسیقی متن فیلم‌های معروف سینمایی که بیشتر مردم با آن‌ها خاطره دارند و ملودی‌های شنیده‌شده‌ای است را با تنظیم راک پیاده‌سازی کنیم و نزدیک 20 قطعه را آماده کردیم. اما به دلیل اینکه شب شنبه‌ها به شکل فستیوالی برگزار میشد و گروه‌های مختلفی در آن شرکت می کردند، زمان آن ‌چنانی نداشتیم که تمام این قطعات را اجرا کنیم. اما تقریباً 10 قطعه را در شب شنبه‌ها اجرا کردیم. در حال حاضر هم اگر مشکلی پیش نیاید، تا یک ماه آینده نخستین تک آهنگ گروه منتشر خواهد شد و هم‌اکنون در مرحله ضبط و میکس و مسترینگ این قطعه هستیم. برنامه ما این است که تعدادی تک آهنگ متفاوت در بازه‌های زمانی گوناگون منتشر کنیم و پس ‌از آن هم نخستین آلبوم گروه را به انتشار برسانیم.»

آلبومی با فضای سیمفونیک راک

سرپرست این گروه اضافه کرد: «همان روز اولی که درباره گروه داتیک تصمیم‌گیری کردیم، برنامه ما به این صورت نبود که بخواهیم موسیقی با کلام کارکنیم و قرار بر این شد که موسیقی ما بی‌کلام باشد. تک آهنگی هم که تا یک ماه آینده منتشر می‌شود، مقدمه شروع آلبوم و فضای آن کاملاً سیمفونیک راک است و در آن از سازبندی ارکستر بزرگ استفاده کردیم.»

روایت گروه داتیک از یک داستان

وی درباره دلیل شروع کارشان با پروژه‌های سینمایی توضیح داد: «مسئله‌ای که همیشه در مورد گروه داتیک وجود دارد این است که موسیقی ما تصویر دارد و هیچ‌وقت نه موسیقی را بدون تصویر دیده‌ایم و نه شنیده‌ایم و حداقل بین اعضای گروه، تفاهم و نقطه اشتراک قوی همین موضوع است که ما چیزی را که می‌شنویم، به‌احتمال‌ زیاد قبلاً آن را دیده‌ایم. سعی می‌کنیم که راوی باشیم و یک روایت را از ابتدا تا انتها پیش ببریم و در موسیقی‌مان ارائه دهیم و به مخاطب منتقل کنیم. معانی و مفاهیمی که پشت این تصاویر وجود دارد متفاوت است اما آن چیزی که درباره این تک آهنگ اتفاق می‌افتد، شروع این داستان است.»

«بی‌پایان» منتشر می‌شود

کاویانی نام نخستین قطعه گروه را The Endless” " به معنی بی‌پایان عنوان کرد و گفت: «سعی داریم دیگر قطعات آلبوم را هم با همین روند تولید کنیم و راوی یک داستان به‌صورت متناوب و پشت سر هم و یا در هر قطعه خاص باشیم. اصولاً موسیقی متن برای تصویر ساخته می‌شود و یک تصویر خاصی را در اختیار آهنگساز قرار می‌دهند و از او می‌خواهند که همان صدایی که از تصویر می‌شنود را بر روی آن تصویر پیاده کند.»

سرپرست گروه داتیک درباره ضبط سازها به‌صورت زنده در قطعات آلبوم به وجود مشکلاتی بر سر راهشان اشاره کرد و افزود: «شاید ما جزو معدود گروه‌هایی هستیم که داریم از سازبندی ارکستر بزرگ استفاده می‌کنیم اما دو ضعف بزرگ داریم اول اینکه امکانات صدابرداری آن‌چنانی برای ارکستر بزرگ نداریم و اگر هم وجود داشته باشد، هزینه‌های زیادی را باید متحمل شویم. ما در قدم اول برای اینکه تنها بتوانیم کارهایمان را تولید کنیم ، سعی کردیم که از سمپل‌های نرم‌افزاری استفاده کنیم تا اگر روزی خواستیم به اجرای زنده برسیم ، باید به آن هم فکر کنیم. به هر حال این مشکلات اجازه نداد که بخواهیم قطعاتمان را به‌صورت زنده ضبط کنیم ولی تا آنجایی که توانستیم از سمپل‌های با کیفیت استفاده کردیم که آن صدایی که می‌خواهیم را از آن بگیریم.»

همکاری با پروژه انیمیشن سینمایی «کله آهنی»

وی در مورد قطعات این آلبوم اضافه کرد: «ما تا به امروز 4 یا 5 قطعه از آلبوم را آماده کردیم و البته مراحل ساخت یک قطعه با مراحل ضبط و میکس و مسترینگ ، بسیار فاصله دارد. اما در مورد ساخت می‌توانیم بگوییم که 4 یا 5 قطعه را آماده کردیم که تنظیم و میکس و مسترینگ آن‌ها باقی‌مانده و به دلیل نوع سازبندی که پیاده میکنیم و طولانی بودن زمان قطعات، متأسفانه روند تولید آلبوم زمان بر خواهد شد و مجبور می‌شویم که زمان بیشتری را برای تولید این آلبوم بگذاریم.»

کاویانی در ادامه از همکاری‌اش با یک مجموعه تولید انیمیشن خبر داد و گفت: «تصویرسازی گروه داتیک، خواه یا ناخواه ما را به سمت‌های دیگری سوق داد. سال گذشته یکی از دوستانم مرا به پروژه‌ای معرفی کرد که پروژه‌ی خیلی سنگینی هم بود اما به نظرم تجربه خوبی برای من و گروه داتیک شد. در سال 92 یک تیم بسیار جوان جمع می‌شوند و استارت یک پروژه انیمیشن سینمایی را می‌زنند و به جرات می‌توانم بگویم اولین انیمیشن بخش خصوصی کشور است و هیچ نهاد دولتی یا نیمه دولتی نقشی در آن نداشته است. نام این انیمیشن «کله آهنی» است و فکر می‌کنم ساخت آن نزدیک به 3 سال طول کشیده و نکته مهم این که مدیریت دوبلاژ آن بر عهده استاد «خسرو خسروشاهی» است. کار خیلی قوی و خوبی کردند و من به‌شخصه خیلی خوشحال شدم زمانی که دیدم این‌چنین اتفاقاتی در کشور می‌افتد. کارگردان این اثر «غلامرضا ملااحمدی» و تهیه کننده آن «عرفان لولاکی » است. پس از معرفی بنده به این پروژه قرار بر این شد که ساخت موسیقی متن این انیمیشن را گروه ما انجام دهد. در ادامه ساخت موسیقی این انیمیشن را به همراه محسن نصیری (نوازنده پیانو و کیبورد گروه داتیک) انجام دادیم و البته مسیر خیلی سختی را رفتیم اما از نتیجه آن راضی هستم و امیدوارم مخاطبان هم این کار را دوست داشته باشند. در حال حاضر این اثر در مرحله اخذ پروانه نمایش است و فکر می‌کنم تا یکی دو ماه آینده به ‌صورت سراسری در کشور اکران خواهد شد. ضمن اینکه بعد از اکران سراسری هم وارد شبکه نمایش خانگی خواهد شد. این را هم اضافه کنم که فضای موسیقی این انیمیشن به فضایی که ما در آلبوم داتیک داریم روی آن کار می‌کنیم، تقریباً نزدیک است.»

سرپرست گروه داتیک درباره تجربه ساخت موسیقی فیلم اینگونه توضیح داد که: «من ساخت موسیقی متن را در سال 88 با چند پروژه دانشجویی که شامل تئاتر و انیمیشن های کوتاه می‌شد شروع کردم و با چند فیلم کوتاه و تله فیلم ادامه دادم. اما جدی‌ترین تجربه‌ای که در این مدت در موسیقی متن انجام دادم، به سال 92 برمی‌گردد که همکاری با آقای محمود یارمحمدلو کارگردان و مستند ساز به نام کشور است. مستندی سینمایی ، به نام عیار مشروطه با موضوع زندگی نامه ستارخان بود و فکر می‌کنم نزدیک به 60 دقیقه موسیقی ساختم و همچنین نزدیک به 8 دقیقه هم موسیقی انتخاب کردم. در آبان ماه 93 در جشنواره سینما حقیقت، عیار مشروطه به دلیل مصادف شدن با یکصد و دوازدهمین سالگرد مشروطه، فیلم افتتاحیه جشنواره شد و پس از آن در چندین نوبت از شبکه مستند سیما پخش شد. در مجموع تجربه بسیار خوبی بود و بازخوردهای خیلی خوبی داشت.»

اجرای مستقل گروه داتیک!

وی افزود: «ما در داتیک عملاً دو موضوع را به‌صورت موازی جلو می‌بریم. یکی بحث جمع‌آوری آلبوم و تک آهنگ‌های گروه است و دیگری بحث اجراها است و هر زمان که فکر کنیم می‌توانیم اجرای زنده‌ای را داشته باشیم، قطعاً این کار را انجام خواهیم داد. برنامه ما هم این است که امسال اجرای مستقل داشته باشیم.»

تجربه‌ای نو در شب شنبه‌ها

کاویانی به تجربه اجرایشان در سال گذشته اشاره کرد و درباره حضور در این فستیوال گفت: «شب شنبه‌ها تجربه خیلی خوبی بود! اول اینکه به نظر من برای موزیسین‌هایی که در این سبک در کشور کار می‌کنند، فارغ از کیفیت آن، تجربه جدیدی بود و فکر نمی‌کنم بعد از انقلاب چنین چیزی داشته باشیم که در مختصات برنامه های شب شنبه‌ها وجود داشته باشد. اما فستیوالی برگزار کردن گروه‌های مستقلی که تابه‌حال خیلی شنیده نشده‌اند، خیلی خوب بود و امیدوارم این برنامه‌ها ادامه داشته باشد.»

روایت داتیک از کله آهنی/ دنیای راکرها فرق دارد!

حمایت اعضای گروه داتیک از هم سبک‌هایش/ دنیای راکرها فرق دارد

سرپرست گروه داتیک درباره حمایت اعضای گروهش از اجراهای هم سبک ‌هایش و خرید بلیت اجراهای آن‌ها گفت: «من فکر می‌کنم این قضیه خرید بلیت‌های کنسرت گروه های دیگر بیشتر جنبه حمایتی دارد. برای یک آرتیست مهم‌ترین موضوع این است که سالنی که در آن اجرا برگزار می‌کند، حداقل خالی نباشد و باعث بی‌آبرویی و بی اعتباری نشود. اما در کل این داستان وجود دارد و بلیت کنسرت‌های گروه‌های دیگر را هم خریداری می‌کنیم و بعضی از گروه‌هایی که به هم نزدیک هستند، به یکدیگر بلیت مهمان می‌دهند. دنیای بچه‌های راک با دنیای بچه‌های پاپ بسیار فرق می‌کند و البته هرکدام در جایگاه خودشان قابل ‌احترام و قابل دفاع هستند. اما این فرهنگی که در بچه‌های پاپ در کشور وجود دارد، قابل قیاس با فرهنگی که در بچه‌های راک وجود دارد نیست و شاید اگر روزی بچه‌های راک هم به ‌اندازه بچه‌های پاپ این‌قدر راحت می‌توانستند کار کنند، شاید بلیت یکدیگر را نمی‌خریدند!»

داتیک بین‌المللی می‌شود؟!

وی همچنین درباره دیدگاه گروه برای حضور در عرصه بین‌الملل اظهار کرد: «من به بین‌المللی شدن گروه فکر می‌کنم و شاید بزرگ‌ترین امتیازی که برای ما وجود دارد این است که موسیقی ما بی‌کلام است و اصولاً موسیقی بی‌کلام حد و مرزی برای مخاطب خود نمی‌شناسد. به بین‌المللی شدن فکر کردیم اما همیشه دوست دارم واقع‌گرا باشم و ببینم که در کجا و در چه محیطی دارم کار می‌کنم. مسلماً هیچ آرتیستی بدش نمی‌آید که این اتفاق رخ دهد، اما قطعاً بسترهایی باید برایش به وجود بیاید که شما بتوانید به این فکر کنید که کار بین‌المللی کنید. کار کردن با تیم داتیک در کنار همدیگر، شاید پتانسیل این موضوع را هم داشته باشد. به‌شخصه حتی قبل از اینکه کارم را با گروه داتیک شروع کنم، به این موضوع فکر می‌کردم اما تا به‌حال اقدام آن‌چنانی نکردیم.»

با اجرای پارتیزانت در تالار وحدت مخالفم!

کاویانی همچنین در مورد حاشیه‌های حضور گروه پارتیزانت در ایران و اجرایشان در تالار وحدت گفت: «خیلی خوب است که پای گروه‌هایی مانند پارتیزانت به کشور باز شود. یک واقعیتی وجود دارد و آن اینکه اصل این کاری که ما می‌کنیم ، ریشه‌اش در خارج از کشور است و شما نمی‌توانید بگویید که چالش جدی چندین و چندساله ما صرفاً داستان راک و متال ایرانی یا راک و متال فارسی است! شما بیس آن را نمی‌توانید تغییر دهید و قطعاً خاستگاه فرهنگی، اجتماعی و هنری و حتی تئوریک و علمی آن مخصوص خارج از کشور است. ورود گروه‌های خارجی که در چنین سبک‌هایی فعالیت می‌کنند به کشور ، خیلی خوب است و باعث ارتقا و تبادل اطلاعات و تجارب میشود، اما با برگزاری کنسرت چنین گروه‌هایی در تالار وحدت مخالف هستم و ای‌کاش گروه‌های کوچک و بزرگی که در داخل کشور فعالیت می‌کنند نیز بتوانند در این تالار اجرا داشته باشند. فکر میکنم اولویت باید با گروه ها و هنرمندان داخلی باشد!»

چهار سال گذشته جو بهتر بود

وی در پایان درباره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: «برای من در این سال‌ها این مسائل بسیار شخصی بوده و زیاد اهل چالش نیستم که نظرم را به کسی تحمیل کنم. اما واقعاً انتظارم این است که دوستان در قبال وضعیت موجود منصف باشند و واقع‌بینانه نگاه کنند و به یاد داشته باشند که چه بوده و الان چه شده و اینکه چه می‌خواهد شود. اکثر افرادی که در تمام حوزه‌های هنری فعالیت می‌کنند، به این نتیجه رسیده اند که در 4 سال گذشته یک مقدار جو بهتر شده است. اگر قرار است که انتخابات یک داستانی را رقم بزند که این جو ادامه پیدا کند، مطمئن باشید هیچ آرتیستی نیست که از این موضوع استقبال نکند. هنر هر چه که باشد روح پویایی یک جامعه است و ای‌کاش همه ما بتوانیم در یک فضای منصفانه و برابر و رقابتی کارکنیم و به نظرم این موضوع بهترین اتفاقی است که باید رخ دهد. فقط امیدوارم که هر اتفاقی که قرار است رخ دهد، برای آرامش و امنیت مردم خوب باشد و به نظر من هر شخصی که می‌تواند این مسائل را به وجود بیاورد، باید به آن شخص رأی داد.»



نویسنده : مریم رفائی - حمیدرضا پیرمحمدی | عکس: امین رجبی
منبع: ریتم نو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه