ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۱۱:۰۴ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۴

حمید متبسم از زیبا خوشش آمد و نوای دریا بعد از بیست سال منتشر شد

ریتم نو : جلسه رونمایی از آلبوم « نوای دریا » با حضور « حمید متبسم » و « افشین معصومی » سوم شهریورماه سال جاری  ساعت 18:17 در شهر کتاب مرکزی برگزار شد .در این مجال پس از توضیح در خصوص آلبوم مذکور ،از «حمید متبسم» خواسته شد که به‌عنوان حسن ختام به تک‌نوازی سه‌تار بپردازد.

IMG_2098


حمید متبسم از زیبا خوشش آمد و نوای دریا بعد از بیست سال منتشر شد


افشین معصومی : این روزها از موسیقی‌های تک‌نوازی یا دو نوازی کمتر حمایت می‌شود.

حمید متبسم: نباید با مردم رفت بلکه بایستی برای مردم قدم برداشت

 

در ابتدا « افشین معصومی »، مدیر موسسه‌ی فرهنگی هنری « نغمه‌ی حصار » بیان داشت: «خیلی خوشحال هستیم که شانزدهمین اثر خود را به نام « حمید متبسم » مزین کردیم چراکه همکاری با او همیشه مایه‌ی مباهات است. پیش‌ازاین  در اردیبهشت 1393 چنین تعاملی را با او داشته‌ایم باید بگویم موسسه‌ی ما رویه‌ی سختی را در پیش‌گرفته زیرا امروزه از موسیقی‌های این دستی(تک‌نوازی یا دو نوازی» که شالوده‌ی اصلی موسیقی ایرانی است کمتر حمایت می‌شود .

« حمید متبسم » در مورد آلبوم انتشاریافته اظهار داشت : «بسی خرسندم که چنین حمایت خوبی را از آلبوم «نوای دریا » می‌بینم امیدوارم آثار من ارزش مهربانی و حمایت شمارا داشته باشد. مایلم در ابتدا مطلبی را در خصوص بازار موسیقی بگویم و آن سخن این است که هرچقدر به کیفیت اثر تولیدشده  فکر کنیم و آن را با آثار در سطح بین‌المللی مقایسه کنیم شاهد نتیجه‌ی بهتری هستیم . معتقدم که نباید با مردم رفت بلکه بایستی برای مردم قدم برداشت . پس همیشه هنرمند یک گام فراتر از جامعه‌ی خویش حرکت می‌کند .»

وی در جواب سؤال مطرح‌شده با مضمون برآورد میزان تأثیرگذاری زیست یک هنرمند در کشور خود در مقایسه با کشور بیگانه گفت: «امروزه زیستن در حیات فرهنگی  یک جامعه نیازی به قدم زدن در خیابان‌های آن فرهنگ ندارد بدین ترتیب با تسلط به زبان و فرهنگ یک جامعه می‌توان به آن جامعه دست‌یافت پس وطن هر آرتیست باید اتاق کار او باشد . با توجه به برداشته شدن مرزها شاهد موزیسین‌هایی غیر ایرانی بودم که شاید به زبان آن‌ها تسلط نداشتم اما وقتی ساز دست گرفتن آن‌ها را دیدم متوجه حرف مشترک و نوعی خویشاوندی بین خودم و آنان شدم در حقیقت کسانی وجود دارند که موسیقی ایرانی را خیلی بهتر از افرادی که در وطنم هستند، می‌نوازند. درواقع خواستم بگویم همان‌طور که ما از موسیقی بین‌الملل بهره می‌بریم هستند غیر ایرانی‌هایی که به‌سوی موسیقی ایرانی آمده‌اند.»

متبسم در خصوص تک‌نوازی ساز سه‌تار گفت: «این قضیه به سال‌های 1361یا 1362 برمی‌گردد. زمانی که من تار می‌نواختم و به گفته‌ی برخی اساتید در نواختن این ساز توانا بودم  این را اضافه کنم بیشتر نوازنده‌ها دستی بر نواختن ساز سه‌تار دارند اما باید توجه داشت به علی رقم سهل‌الوصول بودن این ساز در مراتب پایین‌تر؛  در مرتبه‌های تخصصی‌تر کار با این ساز سخت است .شاید اگر بگویم در این خصوص هیچ استادی نداشته‌ام گزاف نگفته‌ام البته که به شیوه‌ی نوازندگی «محمدرضا لطفی»_ که خود او از صبا و هرمزی تأثیر گرفته بود_« احمد عبادی » و « حسین علیزاده » توجهاتی داشتم حتی در همان دوره نزد و استاد مذکور ردیف‌های موسیقی را آموختم اما نواختن سه‌تار توسط من به یک تعطیلی طولانی برمی‌گردد که در آن فاصله فقط سه‌تار نواختم  بعد از نیز فرصت نشد تا نزد استادی این ساز را بیاموزم زیرابه خارج از ایران مهاجرت کرده بودم و در آنجا هنرجویانی داشتم که نزد من این ساز را می‌آموختند .»

راجع به انتخاب ساز سه‌تار استاد کمالیان هم باید بگویم « رامین جزایری » و « کیهان کلهر » به من پیشنهاد دادن که به خانه‌ی استاد بروم و اگر استاد از نوازندگی و شخصیت من خوششان بیاید می‌توانم سازی از ساخته‌های ایشان را داشته باشم. بالاخره به خانه‌ی استاد کمالیان رفتیم. در آنجا سازهای زیادی بود که خوشبختانه من می‌توانستم یکی از آن‌ها را داشته باشم پس با نواختن هر ساز دست به امتحان می‌زدم  که به  انتخاب برسم، غافل از اینکه استاد کمالیان نیز با این شیوه می‌خواهد دست به انتخاب من بزند. این امتحان آن‌قدر ادامه یافت تا به سه‌تاری به نام « زیبا » رسیدم پس‌ازآن این ساز را با سازهای دیگر می‌آموختم وقتی استاد این حرکت را دیدند به کلهر و جزایری رو کردند و گفتند : «حمید از زیبا خوشش آمده» که مزاحی نیز از طرف دوستان من شکل گرفت که برویم خواستگاری؟ بدین ترتیب زیبا برای من شد و در آینده به طرز معجزه‌آسایی من مال زیبا شدم و به‌نوعی زیبا استاد من شد .آموزش‌های این استاد بود که مرا در ساخت « نوای دریا » یاری کرد قطعه‌ای که برای دخترم دریا نواخته بودم و او از کودکی به این ساخته تعلق‌خاطر داشت شاید یکی از دلایل تکمیل « نوای دریا » نیز همین امر باشد.»

متبسم ضمن اشاره به برخی شیوه‌های حرفه‌ای سه‌تار نوازی گفت: «علت اینکه آلبوم مذکور بعد از بیست سال در دست انتشار قرار می‌گیرد کم بودن حمایت‌ها بوده چراکه امروزه کسی حاضر نیست برای کارهای این‌چنینی هزینه‌ای صرف کند  زیرا شاهد تغییر موسیقی و به‌تبع آن دگرگونی ذائقه‌ی مخاطب هستیم.»

نواختن سه‌تار توسط حمید متبسم حسن ختام این جلسه تبدیل شد.



منبع : ریتم نو

نویسنده : فرزین پاک‌طینت

عکس : دنیا گردینی
برچسب ها: حمید متبسم
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه