ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۴

اتحاد دو گروه " آوای عندلیب " و " آوای تال " ،اتحاد دو قوم کرد ولر است

ریتم نو : نشست خبری گروه موسیقی« آوای عندلیب » به سرپرستی « شاهو عندلیبی » و گروه موسیقی « آوای تال » به سرپرستی « فرج علیپور » و « میلاد علیپور »ساعت 11:10  در تالار وحدت برگزار شد .

IMG_1685


اتحاد دو گروه " آوای عندلیب " و " آوای تال " ،اتحاد دو قوم کرد ولر است


 

بعد از گذشت حدود چهل دقیقه از وقت مقرر برای این نشست  « شاهو عندلیبی » در ساعت 11:10 گفت از تأخیر به وجود آمده عذرخواهی می‌کنم چراکه ما فکر می‌کردیم این نشست قرار است ساعت یازده برگزار گردد آقای علیپور هم در حال آمدن هستند ...

این بار پس از ردوبدل شدن سکوت چنددقیقه‌ای ،عندلیبی گفت: این کنسرت با همکاری  گروه « آوای عندلیب » و گروه « تال » در دو بخش موسیقی کردی و لری به روی صحنه‌ی اجرا می‌رود اولین همکاری ما به سال 1381برمی‌گردد که در فستیوال  کردستان عراق  اجرایی را داشتیم  این همکاری زمینه‌ی تعاملات بیشتری را برای این دو گروه به وجود آورد .من نیز خوشحالم در کنار« فرج علیپور » خواننده‌ی بسیار مطرح لر،که در عرصه‌ی بین‌المللی نیز خود را ثابت کرده فعالیت می‌کنم و باید بگویم هم‌خوانی با او افتخار بزرگی است .

وی در ادامه راجع به سبقه ی گروه «عندلیب » گفت: شکل‌گیری این گروه در سال 1383با برگزاری بزرگداشتی برای پدرم « ایرج عندلیبی » از زمان شکل گرفتن این گروه اجراهای متعددی در ایران و خارج از کشور داشتیم و آلبومی هم تحت عنوان« نشمیل نشمیل » منتشر کرده‌ایم. وظیفه‌ی خوانندگی و تنظیم قطعات این گروه با من هست علاوه بر آن چند قطعه نیز برای گروهم ساخته‌ام هدف ما ارائه‌ی موسیقی اصیل کردی همراه با ارائه‌ی  تنظیم‌های خاصی که دربردارنده‌ی نمود بیشتری از موسیقی کردی کلاسیک هستند و اصیل بودن این موسیقی را بیشتر نشان می‌دهند ،است.موسیقی کردی تأثیرات زیادی بر موسیقی‌های دیگر حتی موسیقی فارسی گذاشته است به‌عنوان‌مثال « محمدرضا شجریان » درجایی گفته است در تصنیف « رو سر بنه به بالین » از « سید علی‌اصغر کردستانی » تأثیرات زیادی را گرفته است.

او در خصوص قطعاتی که قرار در این کنسرت برگزار شود بیان کرد: سعی کردم علاوه بر اجرای موسیقی‌های ریتمیک کردی به موسیقی‌های دیگر کردی که امروزه مهجور مانده‌اند توجهاتی داشته باشم چراکه شاهد فراموش‌شدن بخش مهمی از موسیقی کردی هستیم . علاوه بر نواختن قطعاتی نوستالژیک قطعاتی از ساخته‌های من و پدرم نیز خواهید شنید .

تصنیف‌های لری نیز به همین‌گونه ترکیبی از قطعات  خاطره‌انگیز و ساخته‌های «فرج علیپور» و «میلاد علیپور» است.

از قطعات کردی می‌توان به قطعات « نشمیل نشمیل »، « شو آنی شو آنی »، « نجیبی »، « لیلی گیان » و... و از قطعات لری می‌توان به قطعات « دایه دایه »، « لرزانه » و... اشاره‌کنیم.

عندلیبی راجع به همکاری‌اش با گروه « تال » گفت: همیشه کارهای من را عاطفه و دوستی جلو برده‌اند و اصلاً به سیاست‌های کاری فکر نمی‌کنم در خصوص این همکاری هم این امر صادق است اما بدین معنا نیست که همکاری با گروه خودم را قطع کنم به‌نوعی ارتباط‌های دوستانه برایم خط‌مشی تعیین می‌کنند و فکر می‌کنم اتحاد این دو گروه ،اتحاد دو قوم کرد و لری است که باهم اشتراکات زیادی دارند دوستی ما موجب دوستی این دو قوم و جلوگیری از نفاق‌ها است که این مسئله ،مسئله‌ی فرخنده است زیرا همان‌طور که گفتم این دو قوم مشترکات زیادی دارند که تنها یکی از آن‌ها موسیقی است می‌خواستیم ثابت کنیم این دو قوم درهم‌تنیده‌اند و از هم جدا نیستند.

بعد از چند ثانیه وقفه عندلیبی از خبرنگار عذرخواهی کرد و گفت می‌روم تا علیپور را راهنمایی کنم!

بالاخره «فرج علیپور» و «میلاد علیپور»ساعت  11:42به این مجال رسیدند .«فرج علیپور »گفت در کنسرت قبلی شاهد استقبال زیاد حاضرین در سالن بودیم به‌طوری برخی از مخاطبان به من تلفن می‌زدند و در خواست می‌کردند که این کنسرت را تکرار کنیم  به همین دلیل بیشتر قطعات اجراشده در این کنسرت از کنسرت قبلی هستند البته باکمی تفاوت!

«میلاد علیپور » در خصوص تنظیم این ساخته‌ها گفت در تنظیم‌ها سعی کردیم موسیقی اصیل لری را یادآور شویم اما درعین‌حال از ابتکار و خلاقیت چشم‌پوشی نکردیم کما اینکه در  خیلی از ساز بندی‌ها از سازهای امروزی استفاده کردیم

در پایان «فرج علیپور» ضمن اشاره به همکاری‌اش با رحمان پور در جهت ارائه‌ی آلبومی جدید گفت تنظیم این قطعات را میلاد(علیپور) برعهده‌گرفته و در مرحله‌ی اواسط کار هستیم البته باید بگویم که وضعیت بازار وضعیت نابسامانی است که آدم را نگران می‌کند .اما امیدوارم هم‌وطنانم به‌خصوص لرها از ما حمایت کنند که ما جز خدا و آن‌ها کسی را نداریم.

با تشکر «شاهو عندلیبی » از هم‌وطنان لر و کرد جلسه پایان گرفت.

 



 

منبع : ریتم نو

نویسنده : فرزین پاک‌طینت

عکس : دنیا گردینی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه