ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۴۹۶۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۴ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۴

تولید آلبوم شخصی / رضایت مردم از نگاه محسن یگانه

ریتم نو : « مجید برومند » نوازنده ی گیتار بیس متولد اسفند 1366 که در رشته ی دانشگاهی تاسیسات حرارت مرکزی تحصیل کرده است ، در بین گروه های موسیقی خواننده های مطرح امروز داخل کشور انگشت شمارند گروه هایی که مجید برومند سابقه همکاری با آنها را در کارنامه هنری خود نداشته باشد . برومند در گفت و گو با خبرنگار سایت « ریتم نو » از فعالیت های گذشته و آینده خود و همچنین مشکلات نوازندگی گفت.

photo_2015-08-25_09-59-36


گفتگو با  " مجید برومند " نوازنده گیتار بیس


تولید آلبوم شخصی / رضایت مردم از نگاه محسن یگانه


 


از فعالیت هایی که در زمینه آهنگسازی و تنظیم داشتید بفرمایید.

من فعالیت در این زمینه را به تازگی آغاز کردم و کمتر از یک سال است که برای خودم کار تولید میکنم نه برای دیگران و با هدف کسب درآمد , درحال حاضر هم آلبوم شخصی خودم را در دست تولید دارم.

این آلبوم یک مجموعه ( instrumental ) بیس است و دوسالی میشود که نیمی از آلبوم آماده شده و به دلیل فرصت کم نیمی از آن هنوز باقی مانده که درحال کامل شدن است. فکر میکنم حداکثر تا اواخر بهار سال آینده منتشر شود.

هنوز اسم آلبوم را انتخاب نکردم و نوازنده هایی که در این آلبوم بامن همکاری خواهند کرد هم هنوز به طور قطعی مشخص نشده اند چون به مرحله ضبط ساز زنده نرسیدم.

در خصوص فعالیت هایی که تا امروز در زمینه نوازندگی داشتید هم توضیح بدهید.

من تقریبا از سال 87 روی استیج بیس میزنم و تا امروز باگروه های زیادی همکاری داشتم. شروع همکاری هایم با یاور اقتدایی , حمید خندان و مهراج محمدی بوده و با فریدون آسرایی ، حمید حامی ، قاسم افشار ، مجتبی کبیری ، مجید اخشابی ، امیر تاجیک ، مهدی یراحی ، امید حاجیلی ، مرحوم مرتضی پاشایی ، روزبه نعمت اللهی ، نیما مسیحا و مانی رهنما هم اکثراً برای مدت های شیش ماه یا بیشتر همکاری کردم.

درحال حاضر فقط با گروه آقای محسن یگانه همکاری میکنید؟

حدود هشت ماهی است که به صورت ثابت فقط با گروه آقای یگانه همکاری میکنم و به دلیل حجم برنامه های این گروه نمیتوانم با سایر گروه ها همکاری داشته باشم.

 از کنسرت اخیر  محسن یگانه در تهران بفرمایید ، چطور بود؟

بعد از حدود دوماه در تهران کنسرت برگزار شد و برای دومین بار بود که آلبوم نگاه را در تهران اجرا میکردیم و این بار برخلاف کنسرت قبل در سالن وزارت کشور اجرا داشتیم که گنجایش آن حدوداً دو برابر سالن میلاد نمایشگاه است و با این حال از چند روز مانده به کنسرت تمامی بلیت ها فروخته شد که به ندرت این اتفاق برای یک خواننده می افتد که توان پرکردن سالن وزارت کشور را برای دو سانس داشته باشد. فضای کنسرت هم که مثل همیشه خیلی خوب بود و اجرای ما با استقبال بسیاری همراه بود.

استقبال هواداران در کنسرت ها از آلبوم نگاه چطور بوده ؟

یک مسئله ای که وجود دارد این است که هر خواننده ای طرفدار دوآتیشه دارد که هرکاری را اجرا کند با استقبال این دسته از هواداران مواجه میشود.

بهترین راه برای بررسی کیفیت رضایت مردم از یک آلبوم بازخورد اجراهای شهرستان ها است و در این مدت یک ماه تور کنسرت های آلبوم نگاه بود در شهرهای ایران که با استقبال خیلی خوبی روبه بود و تقاضاهای اجرای کنسرت زیادی داریم و این نشان دهنده رضایت مردم و دوست داران محسن یگانه از آلبوم نگاه است.

در خصوص نوازندگی هم اجازه بدهید تعدادی سوال مطرح کنم، با توجه به تلاش نوازنده ها در مسیر حرفه ای که دارند از نظر درآمد و جایگاه اجتماعی فکر میکنید در ایران نوازنده ها شرایط مناسبی دارند؟

در خصوص جایگاه نوازنده ها باید گفت که با توجه به امکانات و تلاش ما سطح انتظارات تعیین میشود ، مشکلی که وجود دارد زیرساخت های نامناسب و عدم ارائه درست موسیقی در کشور است. برای مثال نوازندگی گیتار بیس در هیچ دانشگاهی به صورت آکادمیک تدریس نمیشود , نمیتوان در این شرایط توقع داشت که نوازنده در جایگاه مناسبی قرار بگیرد اما با این وجود و این محدودیت ها دربین بچه های دهه هفتاد نوابغی در زمینه نوازندگی وجود دارد به ویژه ساز گیتار بیس و ساز های الکتریک .با وجود این شرایط حضور این افراد هم جای تعجب دارد هم خوشحالی.

درهر صورت جایگاه نوازنده را خود نوازنده تعیین میکند با توجه به تلاشی که دارد , از نظر جایگاه اجتماعی در تهران شرایط بهتر شده است و بیشتر به عنوان یک شغل به نوازندگی نگاه میکنند. مردم امروز نسبت به چند سال اخیرهم در زمینه آشنایی با موسیقی و سازشناسی خیلی بهتر شده اند و باید اینگونه باشد.

از نظر درآمد هم مشکلی که وجود دارد نبود یک صنف برای نوازنده هاست که از آنها حمایت کند به ویژه در زمان هایی که امکان برگزاری کنسرت وجود ندارد و نوازنده ها منبع درآمدی ندارند , ما حدودا شش ماه در سال اجرا نمیکنیم .

مسئله دیگری که وجود دارد این است که بررسی کنیم ببینیم چند نوازنده داریم که حرفه اصلی آنها نوازندگی میباشد و چندتا خواننده پرکار داریم. من فکر میکنم تعداد خواننده های پرکار ما پنج نفر باشد و با این حساب حداکثر پنجاه نوازنده وجود دارند که به نوازندگی میتوانند به عنوان شغل نگاه کنند و از این حرفه درآمدی کسب کنند و این در حالی است که بیشتر از دوهزار نوازنده فقط در تهران وجود دارد که از این طریق درآمد مناسبی کسب نمیکنند.

شما بزرگترین مشکل نوازنده هارا نبود صنف میدانید؟

دو دسته مشکلات وجود دارد یکی از طرف دولت و دیگری مسائل درونی عوامل موسیقی است.

مشکلاتی که از طرف دولت وجود دارد همین نبود صنف است و این که نوازندگی به رسمیت شناخته نمیشود و به تعهداتی که میدهند عمل نمیکنند برای مثال من سه سال قبل اقدام کردم برای بیمه هنرمندان که هنوز هیچ اتفاقی صورت نگرفته است. مشکلات درونی با سایر عوامل هم وجود دارد که با مدیریت خود نوازنده قابل حل میباشد.

به نظر شما روابط بین اعضای یک گروه چطور است؟

اعضای گروه های موسیقی به گونه است که زمان زیادی را در کنار هم کار میکنند و امکان به وجود آمدن مشکلات هست اما این ها با مدیریت کردن قابل پیشگیری است و خوشبختانه گروه آقای یگانه یکی از بهترین مدیریت هارا داراست و من تا به حال هیچ مشکلی با این گروه نداشتم و علی ثابت سرپرست و رهبر ارکستر گروه تمام وظایف را مشخص میکند و همه ی کارها  در بستری مناسب انجام میشود.این مشکلات در سایر گروه ها وجود دارد و رابطه ی بین اعضای گروه گاهی اوقات طوری که باید باشد، نیست. در نهایت نوازنده با تلاش و کار بدون نقص جایگاه خودش را تثبیت میکند و این حاشیه ها تاثیری بر جایگاهش نخواهد داشت.

نظر شما در خصوص گرایش نوازنده ها به سمت خوانندگی چیست؟

هرکسی میتواند از نوازندگی وارد حرفه خوانندگی شود اما من شخصاً ترجیح میدهم وارد این عرصه نشوم و نوارنده باقی بمانم و به نظرم این بهتر است و اکثر نتایج نشان داده که حداقل نوازنده های داخل کشور در این زمینه موفق نبودند.

سلیقه موسیقی امروز مردم را چطور میبینید؟

لازم است بگویم که سلیقه موسیقی را عوامل شکل میدهند و عوامل دیگری مثل صداو سیما , دولت و فرهنگ تاثیر دارند. در این بین تاثیر صدا و سیما بسیار زیاد است و به نظر من صدا و سیما روی فرهنگ تاثیرگذار است و موسیقی بخشی از فرهنگ است.

در این چند سالی که من فعالیت دارم از نظر من سلیقه موسیقایی مردم خیلی بهتر شده است و امیدوارم کماکان روبه پیشرفت باشد .

صحبت پایانی؟

تشکر میکنم از شما و آرزوی موفقیت برای تمامی مردم دارم.

 

منبع : ریتم نو

نویسنده :
تقویم هنری ادامه