به گزارش ریتم نو، آلبوم «یه شب قد پنجاه سال» از 9 قطعه به نامهای عاشق منم ، خوشبختی ، تو با منی ، آخرین هجای شب ، تهران ، یه شب قد پنجاه سال ، از تو گفتن ، قفس و وطن تشکیلشده که امیر مرزبان ، احمد امیرخلیلی ، نیلوفر بختیاری ، محمدعلی بهمنی و سامیه سلیمی بهعنوان ترانهسرا و مجید سراج و امیرحسین سمیعی نیز بهعنوان آهنگساز در این آلبوم حضور دارند.همچنین امیرحسین سمیعی ، آرمان مهربان و مجید سراج نیز تنظیم قطعات را انجام دادهاند.ضمن اینکه رضا پور رضوی و آرمان مهربان نیز وظیفه میکس و مسترینگ قطعات را بر عهده داشتند.همچنین آرمان مهربان ، امیرحسین سمیعی ، علیرضا دریایی ، بردیا کیارس ، پدرام فریوسفی ، میثم مروستی ، کریم قربانی ، داوود منادی ، زنده یاد علیرضا خورشیدفر ، حسین میرزایی ، باربد بیات ، حسن فراهانی ، ناصر رحیمی ، سارا سقایی ، ایمان جعفری پویان ، فرشید حفظی فر ، فیروز ویسانلو ، فرید سناور ، بهنام شکرالهی ، بابک ریاحی پور و پیمان لطیفی نیز در آلبوم بهعنوان نوازنده هنرنمایی کردهاند.
در ابتدای مراسم مرتضی صیاد (تهیهکننده آلبوم) دقایقی به صحبت پرداخت و گفت : « موسسه هنری طلوع نغمههای همآوا دو سال است که فعالیت خود را آغاز کرده است.ما درزمانی که کارمان را آغاز کردیم ، موسیقی فاخر و موسیقی باکیفیت دغدغه اصلی ما بود.دوست داشتیم که هم درزمینهٔ انتشار آلبوم و هم درزمینهٔ برگزاری کنسرت ، این موضوع را مدنظر قرار دهیم.اولین آلبومی که میخواستیم شروع کنیم ، برای ما از حساسیت بالایی برخوردار بود به دلیل اینکه جریان کار ما را نشان میداد و من بر روی اولین آلبوم خیلی حساس بودم و خیلی فکر کردم و با دوستان زیادی مشورت کردم و از جنبههای مختلفی به این نتیجه رسیدم که این پروژه را باید آغاز کنیم.دوستی من و امیرحسین سمیعی به سالهای قبل برمیگردد و خیلی سال پیش ما باهم کارهای اجرایی بهصورت کنسرت انجام میدادیم.از این نظر خیالم راحت بود که اگر اولین پروژهام را به امیرحسین سمیعی آغاز کنم ، در تمام مراحل میتوانیم خیلی صمیمانه و دوستانه کارکنیم و همیشه از حمایتهای ایشان برخوردار شویم.»
وی ادامه داد : « از طرف دیگر ازنظر تکنیکی مطمئن بودم که اگر از آقای سمیعی کمک بگیرم ، میتوانم بااقتدار گام بردارم و به نتایج خیلی خوبی برسم.در تمام مراحل کار دوست داشتیم از بهترین عوامل و بهترین نوازندهها و ترانهسراها استفاده کنیم.خوشبختانه تمام عواملی که در این آلبوم به ما کمک کردند ، دوستانه و صمیمانه ما را همراهی کردند.»
سپس استاد محمدعلی بهمنی که در این آلبوم در یک قطعه بهعنوان ترانهسرا حضور داشت ، به پشت تریبون آمد و دقایقی درباره این آلبوم و همکاری مجدد با امیرحسین سمیعی به صحبت پرداخت و گفت : « من سالها است که با صدای امیرحسین سمیعی عزیز زندگی میکنم و خوشحال هستم که امیرحسین سمیعی عزیز افتخار دادند و در مراسم جشن تولد من اجرای زیبایی داشتند. صدای امیرحسین سمیعی عزیز متفاوت و دوستداشتنی است.خوشحال هستم که در این آلبوم حضور دارم درمجموع این اثر یکی از کارهایی است که دوستداشتنی است.من هم با امیرحسین سمیعی عزیز آلبوم «تنفس آزاد» را که اجرای دکلمه خودم است و امیرحسین سمیعی برای هرکدام از اینها یک ملودی خوبی را اندیشیده بود.»
وی ادامه داد : « کارهایی که درگذشته از امیرحسین سمیعی شنیدم ، به این دلیل دوست داشتم که درک درستی از ذات کلمه داشتند و این موضوع خیلی مهم است که یک آهنگساز یک موسیقی درون کلمه را بشناسد.برای ترانهسرا بودن و یا برای آهنگساز بودن باید موسیقی درون کلمه را بشناسد تا بتواند به خواننده انتقال دهد.امیرحسین سمیعی آهنگساز ، تنظیمکننده و خواننده بسیار خوبی است اما من دوست دارم تمام خوانندههای ما حتی اگر آهنگساز بسیار خوبی هم باشند ، بد نیست از ظرفیتهای دیگران هم بهره ببرند.به نظر من خوانندهها باید در آلبومهای خود از موزیسینهای جوان بیشتری استفاده کنند.»
پس از صحبتهای استاد بهمنی ، میدیا فرج نژاد (آهنگساز) نیز دقایقی به صحبت پرداخت و گفت : « من این آلبوم را گوش کردم و پیشازاین هم در روند تولید آلبوم حضور داشتم.موسیقی پاپ ما دو دوره طلایی سپری کرد.دوره اول از اواسط دهه 40 شروع شد تا اواسط دهه 50 که میتوانیم به جرات بگوییم امکان ندارد موسیقی پاپ را بررسی کنید و به این زمان برنگردید و هر چیز خوبی که در موسیقی پاپ میشود پیدا کرد را در آن دوره میدیدید.یک وقفه 15 ساله افتاد و دوره طلایی دوم موسیقی پاپ از اواخر دهه 60 تا اوایل 80 بود که در آن دوره هم آهنگسازان بزرگی داریم و درعینحال اشعار خوبی خوانده میشود.تفاوت این دو دوره با بقیه ادوار موسیقی پاپ در چند مورد است.ابتدا شعر است که به مقوله شعر چگونه فکر شده است و دومین تفاوت آن ماجرای موسیقی است.ما در دورهای زندگی میکنیم که جمعکردن یک اثر و ضبط کردن آن ، کار دشواری است.ما در کشوری زندگی میکنیم که قانون مدونی برای جلوگیری از دانلودهای غیرقانونی وجود ندارد و بهراحتی هر اثری در فضای مجازی گذاشته میشود و مردم آنها را دانلود میکنند.مهمترین پارامتر این آلبوم این است که مخاطب ساز زنده میشنود و برای تولید آن دستاندرکاران بسیار زیادی زحمتکشیدهاند و درنهایت به معنای واقعی موسیقی پاپی را میشنوید که حداقل موردپسند یک موزیسین است.»
سپس موزیک ویدئویی از قطعه «از تو گفتن» برای حضار داخل سالن پخش شد که در این موزیک ویدئو ، تصاویری از زنده یاد محمد نوری ، دکتر محمد سریر و استاد محمدعلی بهمنی نمایش داده شد.
پس از پخش این موزیک ویدئو ، آرمان مهربان نیز دقایقی درباره این آلبوم به صحبت پرداخت و گفت : « به دلیل همفکری که با امیرحسین سمیعی داشتم ، در این پروژه خیلی راحت بودم و بدون هیچ مشکلی قطعات را تنظیم کردم و همچنین میکس و مسترینگ اکثر قطعات را نیز انجام دادم.با توجه به اینکه آهنگساز سه قطعهای که من بهعنوان تنظیمکننده حضور داشتم امیرحسین سمیعی بود ، ایشان هیچ دخالتی روی تنظیمهایی که من انجام دادم نداشتند و تنها مرا تشویق کردند.»
وی ادامه داد : « به نظر من آشنایی امیرحسین سمیعی به علم موسیقی ، مهمترین بخش صدایش است.به دلیل اینکه زیبایی صدا یا زیبایی ذاتی که در صدا وجود دارد ، ممکن است بهراحتی از بین برود.آن چیزی که تأثیرگذاری صدا را بیشتر میکند ، آن سواد علمی است که در صدای خواننده است.صدای امیرحسین سمیعی پشتوانه علمی موسیقی را دارد و در تکتک هجاها فکر میکند و تکتک نتها را میشناسد و این موضوع صدای امیرحسین سمیعی را برای من جذاب و زیبا میکند.»
در ادامه این مراسم دکتر محمد سریر آهنگساز ، رهبر ارکستر و رئیس هیات مدیره خانه موسیقی نیز دقایقی به صحبت پرداخت و گفت : « من چندین سال است که امیرحسین سمیعی عزیز را میشناسم و با صدای ایشان آشنا هستم.به نظر من کار خوبی را انجام دادند و به ایشان و استاد محمدعلی بهمنی تبریک میگویم.»
پس از صحبتهای دکتر سریر ، قطعه «قفس» از این آلبوم برای حضار داخل سالن پخش شد و پسازآن ، احمد امیرخلیلی که در این آلبوم در 5 قطعه بهعنوان ترانهسرا حضور دارد نیز دقایقی به صحبت پرداخت و گفت : « اتفاقی که در این آلبوم افتاد این بود که ما با خوانندهای روبهرو شدیم که در دهه 50 ایستاده بود.یعنی علاقه ، عشق و تمام آن چیزی که آموخته بود به آن دوره طلایی موسیقی ما برمیگشت.در این آلبوم من و امیرحسین سمیعی باهم بزرگ شدیم و من سعی کردم امیرحسین سمیعی را تا آنجایی که میتوانم ، از فضای موسیقی کلاسیکی که دیگر به درد ما نمیخورد ، نجات دهم و او را به سمت فضای کنونی موسیقی بکشانم.همچنین ایشان هم سعی میکرد من را از فضای ترانه ای که سخیف است ، دور کند.در این آلبوم در 5 قطعه حضور داشتم که به جرات میتوانم بگویم تمامی این 5 قطعه حداقل ازنظر ترانه باهم متفاوت است.این آلبوم برای من و امیرحسین سمیعی بیشتر یک شروع است تا پایان.»
پس از صحبتهای امیرخلیلی ، نوبت به امیر مرزبان رسید تا وی نیز دقایقی درباره این آلبوم صحبت کند : « تمام افرادی که در این آلبوم حضور دارند ، زیست هنرمندانه دارند متأسفانه کارهایی که ما میشنویم و با اقبال مواجه نمیشوند ، به این دلیل است که چه در ترانه ، چه در ملودی و چه در خوانندگی از هنرمند زاده نمیشوند.به همین دلیل است که بخش عمدهای از موسیقی ما وضع خوبی ندارد.اگر یک زیست عاشقانه را نداشته باشیم و اگر باهم نباشیم و اگر در هنرمان این عشق جاری نباشد ، قطعاً نباید توقع ماندگاری داشته باشیم.»
در اواخر این نشست ، حمید خزایی نیز دقایقی به صحبت پرداخت و گفت : « من چندین بار این آلبوم را گوش کردم.خیلی کم پیش میآید که یک آلبومی تولید شود و تمام عوامل آن در کنار یکدیگر یک زیست عاشقانه داشته باشند.متأسفانه مدتی است که همه آثار به سمت سفارشی شدن رفتهاند و در این آلبوم هیچ جای مشکلی وجود ندارد و همهچیز در کنار هم خوب است.تنظیمها و ترانههای بسیار زیبایی در این آلبوم استفادهشده که مکمل تمام آنها صدای زیبای امیرحسین سمیعی عزیز است که فوقالعاده کار را جذاب کرده است.من برداشت مثبتی از این آلبوم داشتم و حس و حال خوبی به من داد.»
در پایان این مراسم نیز امیرحسین سمیعی دقایقی به صحبت پرداخت و گفت : « من بهموازات تحصیل در هنرستان موسیقی ، شاگرد مرحوم استاد محمد نوری بودم و به شاگردی ایشان افتخار میکنم.زمانی که آواز کلاسیک کار میکردیم ، خیلی صمیمانه موسیقی را دنبال میکردیم و در آن زمان نمونههای موسیقی خوبی هم برای ما وجود نداشت.به جرات میتوانم بگویم هیچ اتفاقی عمیقتر از پیوندی که دکتر محمد سریر در آواز کلاسیک و شعر فارسی به وجود آوردند ، تابهحال در ادبیات و موسیقی ایران اتفاق نیفتاده است.من باافتخار قطعه «از تو گفتن» از این آلبوم را در حضور استاد محمدعلی بهمنی ، به دکتر محمد سریر تقدیم میکنم.بهواسطه محبت استاد محمدعلی بهمنی ، با دکتر سریر آشنا شدم و یکی از زیباترین لحظات زندگی من لحظهای بود که در منزل ایشان کنار پیانو ایشان ایستادم و به اجرای آواز پرداختم.»
وی ادامه داد : « من همیشه میگفتم زندگی من به دو بخش تقسیم میشود یک بخش قبل از آشنایی با استاد بهمنی و بخش دیگر بعد از آشنایی با ایشان.اما امروز به این نتیجه رسیدم که یکچیزی را باید از استاد بهمنی بیشتر یاد بگیرم و آن این است که آنقدر گذشت داشته باشم که زمانی با دشمانم روبهرو شدم ، بتوانم آنها را در آغوش بگیرم و از جان به آنها محبت کنم و امیدوارم که یک روزی یک مقدار از بزرگواری ایشان را بتوانم یاد بگیرم.من در دنیای هنر هرچه دارم از استاد بهمنی دارم و ایشان مانند یک پدر و یک دوست پشت من ایستاد و من را حمایت کرد.»
وی در پایان اظهار داشت : « آلبوم یکشب قد پنجاه سال هیچ ارتباطی به جریان موسیقی پاپ ندارد و تمامکارها را بهصورت آکوستیک ضبط کردیم به دلایلی عمدی خواستیم اعتراض خودمان را جریان رایج موسیقی پاپ نشان دهیم و فکر میکنم توانستیم این کار را بهخوبی انجام دهیم.ضمن اینکه بهترین نوازندگان کشور در این آلبوم حضور داشتند.»
غلامرضا طریقی ، مهوش وقاری ، امید صباغ نو ، محمد سلمانی ، عمران میری ، کامران رسولزاده و مجید حسینخانی ازجمله مهمانان این مراسم بودند.
منبع : ریتم نو
نویسنده : حمیدرضا پیرمحمدی
عکس : نگار پور بحری