ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۱۰:۳۹ - ۰۱ شهريور ۱۳۹۴

برگزاری جشنواره‌ای برای اشعار آیینی با مشارکت حوزه‌ی هنری در خانه‌ی شهریاران جوان

ریتم نو : نشست خبری « جایزه‌ی ملی یوسف لیلا  » با حضور« سعید بیابانکی »، « مرتضی حیدری  »، « تیموری »، « امیرعلی سلیمانی » و « محمد ابویی » مورخ سی و یکم مرداد سال جاری ساعت 12:55 با مشارکت حوزه‌ی هنری در خانه‌ی شهریاران جوان برگزار شد در این مجال ضمن توصیف مقام حضرت علی‌اکبر ، توضیحاتی  در خصوص نحوه‌ی برگزار این گردهمایی شعری و اهداف عوامل دخیل در این گردهمایی داده شد.

IMG_1488


برگزاری جشنواره‌ای برای اشعار آیینی با مشارکت حوزه‌ی هنری در خانه‌ی شهریاران جوان


+ شرایط حضور در این جشنواره


 

ابتدا « امیرعلی سلیمانی » در خصوص جزئیات این برنامه بیان داشت: «این برگزاری‌ها اهداف سه‌گانه‌ای را دنبال می‌کند اولین هدف این است که از امروز تا اول ماه محرم بعد از انجام فراخوان به گردآوری آثار انجام‌شده بپردازیم و در هشتم محرم که  نام حضرت علی‌اکبر را دارا است  به نفرات اول تا سوم جایزه‌ای را اعطا کنیم (به ترتیب نفر اول تا سوم  پنجاه،چهل و سی میلیون ریال)

دومین هدف یا بهتر بگویم فصل دوم این تصمیمات به قالب ترانه  اختصاص پیداکرده است بدین ترتیب که هشت ترانه  که در این فستیوال شعری انتخاب شدند را به‌منظور انتشار آلبومی با مضمون ذکرشده در دست نشر قرار دهیم .

سومین فراخوان به کتاب شعری با همین مضمون اختصاص پیدا می‌کند در این بخش نیز_مانند دو بخش ذکرشده_شاعران با محدودیت سنی مواجه‌اند (زیر سی‌وپنج سال) چراکه این امر با اهداف خانه‌ی شهریاران جوان مطابقت می‌کند باید بگویم  علاوه بر کانون شهریاران جوان ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین حوزه‌ی هنری در شکل‌گیری چنین فعالیت نقش داشته‌اند .

« تیموری » دبیر اجرایی این جشنواره گفت: به نظر من این اتفاق، اتفاق فرخنده‌ای است چراکه از یک‌سو این جایزه عنوان ملی به خود گرفته و از سویی دیگر به اسم حضرت علی‌اکبر متبرک شده است. خوشحالم که تصمیمات و طراحی شش یا هفت ماه پیش عده‌ای از جوانان و کارشناسان در این راستا عملی شد.

« سعید بیابانکی » ضمن تبریک به خانه‌ی شهریاران جوان به خاطر این اتفاق، گفت: روز جوان در تقویم ما عمری طولانی ندارد و باید به کسی که این روز را به نام علی‌اکبر حسین انتخاب کرده تبریک گفت چراکه بارها اشاره‌شده ایشان از هر نظر شبیه به پیامبر اسلام بودند .

در خصوص جایگاه شعر آیینی باید بگویم یکی از رسانه‌های قدرتمند مفاهیم آیینی شعر آیینی است به‌گونه‌ای که اگر این اشعار نبود عملاً برخی جلسات مذهبی تشکیل نمی‌شد و امروزه بخش زیادی از معارف اهل‌بیت را همراه با شعر درمی‌یابیم .خوشحالم که در خصوص مسائل مالی نیز تصمیم گرفته‌شده نسبت به جشنواره‌های دیگر مبلغ بالاتری در نظر گرفته شود چراکه همیشه این نقد وجود  داشت که چرا در حوزه‌ی شعر آیینی کمتر هزینه می‌شود .

از نکات مثبت این جشنواره می‌توان به اعتلای شعر آیینی خصوصاً درزمینهٔ ذکرشده اشاره کرد زیرا باوجوداینکه امروزه بیشتر جوانان پرچم‌دار این اشعار هستند احساس می‌شود شاهد نوعی تکرار در این زمینه هستیم .شاید این امر نیز به شعرهای  گذشته برگردد که آن‌ها هم از تکرار خالی نبودند .معتقدم که باید در بخش داوری سخت‌گیری انجام داد تا اشعاری که چیزی به ادبیات آیینی اضافه می‌کنند،انتخاب شوند امروزه شدیداً وجود نگاهی تازه با زاویه‌ای جدید در این‌گونه اشعار حس می‌شود .به‌طوری‌که گویی اشعار موفق آیینی کمتر از انگشتان یکدست هستند حتی در طول تاریخ تا به اکنون دو اثر طراز آیینی داریم یکی شعر معروف محتشم کاشانی و دیگری مثنوی عمان سامانی ! پیشنهاد من به دوستان جوان‌ترم این است که ابتدا این آثار را مشاهده و بررسی کنند و بعد بامطالعه دست به خلق اثری جدید بزنند .

لازم می‌دانم یادآور شوم که کسب جایزه برای شاعر اهل‌بیت  اهمیت چندانی ندارد چون برای او کسب معرفت و مورد تأیید اهل‌بیت قرار گرفتن اصل است نه کسب مقام و جایزه من یقین دارم موفق شدن کسانی چون محتشم کاشانی و دعبل خزاعی خواسته و نظر پیشوایان دین ما بوده است.

« محمد ابویی » رئیس خانه‌ی شهریاران جوان گفت : هدف این موسسه بهره‌گیری از نیروی جوان به‌منظور تربیت کادر اجتماعی مجرب  و همچنین تربیت نیروهای مدیر آینده تربیت و فرهنگ‌سازی شهروندان نمونه است .خوشحالیم که اولین شبکه‌ی اجتماعی فعال را در راستا همین اهداف به وجود آورده‌ایم . امروزه شاهد بارش اطلاعات بر سر جوانان هستیم اطلاعاتی که سریع و کم‌هزینه هستند ما نیز خواستیم با بهره‌گیری از نیروی جوان،به اعتلای همین نیرو در جامعه کمکی کرده باشیم به همین منظور از هنرمندانی دعوت کردیم تا از هنر خود به‌عنوان ابزاری برای اعتلای سطح اجتماع استفاده کنند.

باید اضافه کنیم خوشحال می‌شویم در همه‌ی حوزه‌ها از کمک و راهنمایی اساتید استفاده کنیم . نکته‌ای دیگر اینکه سعی شده برگزاری این جشنواره در حضور مردم انجام شود تا اشعار آیینی در بین مخاطب عام نیز نفوذ و تأثیرگذاری  خود را داشته باشد.

در پایان گفت در بخش سوم این تصمیمات قصد داریم ضمن تقدیر از کتاب‌های خوب آیینی کسانی که بضاعت مالی چاپ کتاب را ندارند اما استعداد مثال‌زدنی را دارا هستند حمایت کنیم تا بتوانند با انتشارات خوبی مجموعه‌های خود را چاپ کنند.

 

در ادامه بیننده عکس‌های«دنیا گردینی» از این نشست باشید.

 



 

منبع : ریتم نو

نویسنده : فرزین پاک‌طینت
تقویم هنری ادامه