ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۱۰:۴۲ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶

فریدون شهبازیان: موسیقی حوزه هنری رو به تعالی است

نخستین مراسم اتفاق ترانه در سال 96 با رونمایی از آلبوم موسیقایی «دوراهی» و گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم افشین یداللهی شاعر و ترانه‌سرای كشور و با حضور جمع كثیری از اهالی ادبیات، موسیقی و هنر كشور در حوزه هنری برگزار شد.
 

+نظری: شاعران نام‌آشنا در آلبوم موسیقایی «دوراهی» حضور دارند


+بیابانکی: یداللهی یکی از اتفاقات ترانه بود


+بهمنی: خانواده یداللهی را دریابیم


+ قزوه: روح حماسه را کشته‌اند





به گزارش ریتم نو به نقل از خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری، در تازه‌ترین برنامه «اتفاق ترانه» جمعی از شاعران کشور به ذکر یاد و خاطره مرحوم افشین یداللهی شاعر و ترانه‌سرای کشور پرداختند. ناصر فیض مدیر دفتر طنز حوزه هنری بابیان این‌که عادت داریم وقتی کسی فوت می‌کند در تعریف و تمجید از او غلو و اغراق می‌کنیم، اظهار کرد: چه‌بسا وقتی این‌گونه افراد زنده هستند، نسبت به آن‌ها حسادت می‌کنیم و درباره افشین یداللهی هم همین‌گونه بود.


وی ادامه داد: مرحوم یداللهی دیده و شناخته شد و این موضوع تنها به خاطر اشعارش نبود، خیلی از شاعران هستند که ممکن است اشعاری در سطح و اندازه یداللهی داشته باشند، اما «آن» شاعرانگی را نداشته‌اند و همچنین ارتباط اشعار یداللهی با مخاطبان به‌قدری قوی بوده است که اگر اشکالی هم در اشعارش بود، به چشم نمی‌آمد.  درواقع رفتار و منش شاعر، کنار شعرش هم هست و همین رفتار و منش باعث محبوبیت ایشان شد.


فیض بابیان این‌که یداللهی انسانی بود که سوار موج‌های ادبی، سیاسی نمی‌شد، عنوان کرد: بسیاری از شاعران به‌محض این‌که جایگاهی پیدا می‌کنند، اجازه می‌دهند که از این جایگاهشان سوءاستفاده شود. این‌گونه افراد هرلحظه به سمت یک جریان و گروه می‌روند و تلاش می‌کنند تا به هر قیمتی خود را نشان دهند. اما از افشین یداللهی چنین چیزی ندیده‌ایم.


این شاعر کشور با تأکید بر این‌که یداللهی نگاه ویژه‌ای به شعر کهن داشت، عنوان کرد: او با حفظ نگاهش به شعر کهن، اما متناسب با فضای روز، ترانه می‌گفت. ترانه‌سرایی و شعر مدرن، باعث نمی‌شد که از فضای شعر کهن دور شده باشد.


وی تصریح کرد: خیلی‌ از ما وقتی کتاب‌هایمان به چاپ دوم می‌رسد، دست و پای خود را گم می‌کنیم. اگر در کنار هنر، منش و انسانیت و وجدان بیدار را نداشته باشیم نمی‌توانیم به موفقیت برسیم. افشین یداللهی در اذهان ما خواهد ماند و بخشی از این ماندگاری به خاطر آثار و بخشی هم به دلیل منش و رفتار اوست.


سعید بیابانکی شاعر کشورمان نیز در این مراسم بابیان این‌که در ماه اردیبهشت یعنی «ماه شاعران» هستیم، اظهار کرد: فضای انتخاباتی این روزهای کشور باعث شده تا اخبار ادبی و فرهنگی دیده نشود و به‌طور مثال به سالروز درگذشت کیومرث منشی‌زاده در رسانه‌ها به‌خوبی پرداخته نشد.


وی درباره دیدارش با مرحوم افشین یداللهی نیز گفت: نخستین باری که با یداللهی دیدار کردم پس از مراسم هفت مرحوم قیصر امین پور بود. با ایشان درباره ترانه صحبت کردم و گفتم تعریفی که از ترانه ارائه می‌شود، شعری است که در قالب چهار پاره و با زبان محاوره و عموماً با اشتباهات فراوان دستوری و زبانی ارائه‌شده است. درحالی‌که من معتقدم ترانه کلامی است که برای موسیقی سروده می‌شود و یا قابلیت تبدیل به موسیقی را دارد. پس‌ازآن دیدارهای دیگری با مرحوم یداللهی داشتم، اما همیشه حسرت می‌خورم چرا نتوانستم آن‌طور که باید با ایشان رفاقت کنم.


این شاعر کشور با اشاره به این‌که چند سال است که به همراه محمدعلی بهمنی در شورای شعر و ترانه وزارت ارشاد حضور دارد، عنوان کرد: انبوه ترانه‌هایی که به دستمان می‌رسد دچار همین مشکل است که اشتباهات وزنی، دستوری و زبانی بسیاری دارند و به لحاظ مضمون نیز ضعیف هستند. در مواجه با این آثار نمی‌دانیم باید چه کنیم. اگر این‌گونه آثار را قبول نکنیم اعتراض می‌شود و گفته می‌شود که آثارمان دچار سانسور شده است و اگر هم تایید شود، آثار سخیفی را مجوز داده‌ایم.


کسی که شعر محاوره بگوید، نامش ترانه‌سرا نیست


بیابانکی خاطرنشان کرد: کسی که شعر محاوره بگوید، نامش ترانه‌سرا نیست. همچنین معتقدم اگر ترانه‌سرا به موسیقی اشراف داشته باشد و حتی بتواند ترانه‌های خود را بخواند، در سرایش آثارش موفق‌تر خواهد بود. بیژن ترقی  به دلیل اشرافش بر موسیقی و شعر، فاصله زیادی با دیگر ترانه‌سرایان داشت. یداللهی نیز یکی از اتفاقات ترانه بود، او شاعر خوبی بود و اشعارش نیز دم‌دستی نبودند و بسیاری از ترانه‌هایش انسان را به فکر وا‌می‌داشت. به‌طور مثال یکی از ترانه‌های ماندگار او تیتراژ سریال میوه ممنوعه بود که خود این فیلم برگرفته از داستان منطق‌الطیر بود.


وی در ادامه شعر کوتاهی از احمد شاملو را تقدیم به یداللهی کرد.


خانواده یداللهی را دریابیم


محمدعلی بهمنی شاعر و ترانه‌سرای پیشکسوت کشورمان نیز با ذکر خاطره‌ای از دیدارش با خانواده یداللهی و دوستی و آشنایی‌اش با این خانواده، اظهار کرد: در این روزها، بیش از هر چیز، نیاز است که خانواده افشین یداللهی را دریابیم و این امر بسیار واجب است. پدر ایشان 2 سال قبل همسرشان را از دست دادند و سال گذشته نیز فرزندشان به رحمت خداوند رفتند و شرایط سختی را پشت سر می‌گذارند.


فاضل نظری معاون هنری حوزه هنری و شاعر نیز بابیان این‌که این جلسه دو ویژگی دارد، عنوان کرد: این نشست از یک‌سو یادبود مرحوم افشین یداللهی و از سوی دیگر تولد آلبوم موسیقایی محمود آذش است، اظهار کرد: آقای بهمنی گفتند خانواده یداللهی را دریابیم و این سخن بسیار درست و به‌جا بود. از قدیم هم‌چنین رسمی وجود داشته و به دیدار خانواده غم‌زده می‌رفتند.


وی همچنین گفت: متأسفانه این روزها کسی حواسش به دیگران نیست و به عبارتی همه حواسمان به هم نیست. ممکن است روزی نوبت ما باشد که از اتوبانی گذر کنیم و به مقصد نرسیم. مرگ خبر نمی‌کند و خبرترین خبر روزگار همین بی‌خبری است. تمام خواستن‌ها و دویدن‌ها و ... تمام می‌شود، اما ما چون میل به جاودانگی داریم نمی‌توانیم باور کنیم.


حضور شاعران نام‌آشنا در آلبوم موسیقایی «دوراهی»


نظری همچنین با اشاره به رونمایی از آلبوم موسیقایی «دوراهی» اظهار داشت: شاعران نام‌آشنا در این آلبوم کارکرده‌اند و در کار آهنگسازی هم دوستان زیادی جمع شده‌اند. امروز این آلبوم بعد از سخت‌گیری‌های خاص به اینجا رسیده است. موسیقی هنر دسته‌جمعی است و دیگر مثل گذشته نیست که یک نفر همه‌کاره‌ای یک قطعه موسیقایی را انجام دهد.


سعدی در زندگی شخصی پارتیزان بود


در ادامه این مراسم علیرضا قزوه، مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری بابیان این‌که این روزها روز بزرگان ادب پارسی همچون سعدی است، عنوان کرد: سعدی در زندگی شخصی پارتیزان و شخصیتی عجیب‌وغریب بود و در سندی که در کتابخانه «علی گر» هند دیدم، خواندم که او پس از حمله مغول، بالباس مبدل مغول‌ها از شهر نقل‌مکان می‌کند. همچنین گوشه‌هایی از زندگی اقبال لاهوری وجود دارد که هنوز گفته نشده است. اقبال تنها خانه‌ای حدوداً 15 متر داشت که مقبره خانوادگی‌شان بود و بسیار ظلم‌ستیز بود و در اشعارش نیز نشان می‌داد که به‌شدت ضد انگلیس و استعمار است.


وی همچنین در گلایه‌ای خطاب به ترانه‌سرایان کشور، اظهار کرد: متأسفانه ترانه‌سرایان امروز، روح حماسه را در کشور کشته‌اند. هر چه قدر هم که بودجه نظامی را افزایش دهیم و بر روی تجهیزات نظامی برای دفاع از مملکتمان کارکنیم، وقتی روح حماسه در مردم وجود نداشته باشد، فایده‌ای ندارد.


کشورمان به حماسه نیاز دارد


قزوه ادامه داد: متأسفانه در شورای شعر ارشاد هم ترانه‌هایی تصویب می‌شود که به‌غیراز ضعف‌های زبانی و ساختاری، به لحاظ مضمون هم روح حماسه را کشته‌اند. نمی‌گویم نیازی به اشعار و ترانه‌های عاشقانه نیست و نباید عاشقانه گفت، اما باید تعادلی هم وجود داشته باشد. می‌توان عاشقانه هم سرود، اما عاشقانه‌ها هم باید همراه با اندیشه و تفکر باشد. مرحوم یداللهی رگه‌هایی از تفکر و اندیشه را در آثارش داشت. کشور ما همچون شهری در دامنه آتشفشان است و به حماسه نیاز دارد.


مصطفی محدثی خراسانی شاعر کشورمان نیز بابیان خاطراتی از دیدارش با افشین یداللهی ، از برگزاری کنگره شعر حماسی خبر داد و گفت: کنگره «ترنم و تصنیف» به همت سازمان هنری سینمایی دفاع مقدس برگزار می‌شود و اشعار این کنگره در قالب ترانه و تصنیف و سرود دریافت می‌شود.


با اشعاری که نمی‌تواند روزگارمان را زنده کند مخالفم


فریدون شهبازیان آهنگساز پیشکسوت کشور نیز بابیان این‌که ترانه‌های ضعیف این روزها کمکی به فضای موسیقی و ترانه کشور نمی‌کنند، اظهار کرد: تصویب این ترانه‌ها، اجازه نمود و بروز ترانه‌های خوب و باارزش را نمی‌دهند. من هم با اشعاری که نمی‌تواند روزگارمان را زنده کند مخالفم. معتقدم به خاطر خواننده محور بودن موسیقی در کشورمان باید خیلی به شعر و ترانه اهمیت داده شود.


این آهنگساز کشور همچنین گفت: من باعث ساماندهی موسیقی پاپ بودم، اما متأسفانه امروز و در شرایط فعلی از این بابت بسیار متأسفم. اما به‌قدری این موسیقی رونق گرفته است که کسی توانایی مقابله با آن را ندارد. امیدوارم بتوانیم ترانه‌هایی را که شعرایی چون افشین یداللهی گفته‌اند و مسائل شنیدنی را بیان می‌کنند بیشتر گوش کنیم. این موضوع خوشبختانه در حوزه هنری در حال اجرا است و موسیقی حوزه هنری در حال رشد و تعالی است. ان‌شاءالله این روند در بازار موسیقی ایران و مراکز فرهنگی و هنری کشور نیز شکل بگیرد.


مراسم رونمایی از آلبوم «دوراهی» به خوانندگی محمود آذش با حضور عوامل تولید و جمعی از هنرمندان و شاعران مطرح كشور در پایان این برنامه، برگزار شد.


بخش پایانی برنامه «اتفاق ترانه» نیز به اجرای موسیقی توسط محمود آذش با همراهی دكتر محمدرضا چراغعلی با قطعاتی از این آلبوم برای مخاطبان حاضر در برنامه اختصاص داشت.


اجرای این برنامه همچون ماه‌های گذشته به عهده علیرضا بدیع، شاعر و ترانه‌سرای كشور، بود.


در این مراسم شاعرانی چون سجاده جبارپور، محمدحسن جمشیدی، حامد عسگری و علی سعیدپور به شعرخوانی پرداختند.


منبع: ریتم نو

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه