ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۴۳۴۱۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۸ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۵

شروع فعالیت‌های رسمی گروه «داتیک»/ کمک «شب شنبه‌ها» به هنرمندانی که سال‌ها ساز می‌زدند و دیده نمی‌شدند

ریتم نو – گروه داتیک پس از لغو اجرایش در سالن سرنا، 9 بهمن‌ماه در شب شنبه‌ها رویی صحنه می‌رود و نخستین اجرای رسمی اینن گروه رقم خواهد خورد.

+گزارش تصویری از تمرین گروه


photo_2017-01-25_23-01-44




شب شنبه‌ها در جدیدترین تجربه‌ی فصل سوم خود شاهد اجرای سه گروه الکتروکیوت، داتیک و اکو چمبر است و پرفورمنس «زنگ‌ها برای سینما به صدا درمی‌آیند» سانس یک این برنامه به اجرا درمی‌آید.


احسان کاویانی درباره گروه داتیک گفت: «ایده اولیه گروه به ایده پروژه کاور کردن کارهای سینمایی برمی‌گردد و شاید ادعای بزرگی باشد که بگویم ما نخستین گروهی هستیم که مجموعه‌ای از موسیقی متن فیلم‌های سینمایی را با تنظیم راک به مخاطبان ارائه می‌دهیم. البته دوستان بسیار زیادی ازجمله خودم، موسیقی‌های فیلم را به‌صورت موردی اجرا کردیم اما برنامه‌ای که گروه دارد برای تبدیل‌شدن به شناسنامه‌ای که حداقل برای معرفی گروه بسیار خوب باشد، صرفاً کار بر روی کارهای موزیکال سینمایی است که البته ایده آن از سال 82 در ذهن بنده شکل گرفت و طی این سال‌ها چند اجرای شخصی نیز داشتم اما از پاییز سال گذشته با افراد گروه دورهم جمع شدیم و برنامه ارائه این آثار را گذاشتیم و تمام آهنگسازی کارها به‌صورت گروهی انجام می‌شود که در این مدت به تمرین کارها پرداختیم.»


سرپرست گروه در مورد نخستین تجربه گروه داتیک و حضور در شب شنبه‌ها گفت: «تیم اجرایی برای حضور در این برنامه از ما دعوت کردند و اجرایی را ارائه می‌دهیم که گروه نزدیک به یک سال و نیم روی آن تمرین کرده است. ما موسیقی متن فیلم‌های ماندگار سینما جهان را با تنظیم راک روی صحنه می‌بریم. در شب شنبه‌ها هفت تا هشت قطعه را اجرا خواهیم کرد اما پروژه اصلی که گروه روی آن کارکرده و زمان گذاشته است، نزدیک به 20 قطعه و قرار بود در کنسرت اصلی گروه که دنبال آن بودیم، اجرا کنیم منتها به دلیل اتفاقات و مشکلاتی که سر راه گروه پیش آمد نتوانستیم به اجرا در امسال برسیم و ترجیح دادیم با تعداد قطعات کمتری در شب شنبه‌ها حضور پیدا کنیم تا به‌نوعی این اجرا، معرفی از گروه به مخاطبان باشد و قطعاً در سال جدید اجرای مستقل گروه داتیک روی صحنه خواهد رفت.»


وی همچنین بیان کرد: «این‌یک واقعیت است که ما مدت بسیار زیادی را در این سبک‌کار می‌کردیم اما بنا به دلایلی موقعیتی برای بروز نداشتیم. مسلماً شب شنبه‌ها کمک می‌کند به هنرمندانی که سال‌هاست ساز می‌زدند اما دیده نمی‌شدند و از همه مهم‌تر باعث می‌شود این هنرمندان بتوانند فعالیت مجاز و رسمی داشته باشند.»


کاویانی افزود: «فکر می‌کنم بعدازاین همه مدت تقریباً همه متوجه شده باشند که این سبک موسیقی قرار نیست حاشیه‌ای داشته باشد و یا مشکلی برای کسی ایجاد کند و مثل کنسرت‌های تمام سبک‌های موسیقی به‌درستی و بدون هیچ مشکلی برگزار می‌شود. مسلماً برنامه شب شنبه‌ها و دیگر فستیوال‌هایی که موزیسین‌های راک را دورهم جمع می‌کند در شناخته شدن و ادامه‌دار بودن فعالیت‌های هنرمندان این سبک بسیار تأثیرگذار خواهد بود.»


سرپرست و تنظیم‌کننده گروه داتیک با اشاره به اینکه گروه‌های راک رسانه‌ای برای ارائه کارهایشان به‌جز صفحات مجازی ندارند گفت: «مسلماً دنیای مجازی همه کارها را انجام نمی‌دهد یکسری از اتفاق‌هایی که در واقعیت می‌افتد مثل برگزاری کنسرت، به باز شدن راه خیلی کمک می‌کند و دوستان می‌توانند مسیر را ادامه بدهند.»


وی در پایان درباره برنامه‌های آتی گروه اظهار کرد: «برنامه گروه جمع‌آوری آلبومی در سبک سمفونیک راک و سمفونیک متال و تمامی کارها بدون وکال است و اصلاً به دنبال اجرای قطعات با وکال نبوده و نیستیم. تا اکنون چهارتا پنج کار ساخته‌شده که باید وارد مرحله ضبط و میکس و مستر شویم و برای مجوز اقدام کنیم. این اتفاق‌ها در آینده نه‌چندان دور برای داتیک خواهد افتاد. ما فعالیتمان را به همان شکل که در پیش‌گرفته بودیم و با همان ترکیب ساز بندی که در پروژه سینمایی داشتیم ادامه می‌دهیم منتها با سبک و سیاق دیگری و ترکیب ساز بندی ارکستر بزرگ را در آلبوم خواهیم داشت البته شاید امکان ضبط را نداشته باشیم چون هزینه‌های زیادی را دربر دارد اما با سمپلینگ کارها را ضبط خواهیم کرد تا به اجرا برسیم و برای آن تصمیم‌گیری کنیم.»


محسن نصیری (پیانو و کیبورد)، پدرام فرزام (گیتار الکتریک)، اشکان چیذری (گیتار بیس) و پرهام فرزام (درامز) اعضای گروه داتیک به سرپرستی «احسان کاویانی» نوازنده گیتار الکتریک و تنظیم‌کننده را تشکیل می‌دهند.



منبع: ریتم نو


نویسنده: مریم رفائی


عکس: فرنوش مرادمند

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه