ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۱۸:۵۷ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۵

فرمان فتحعلیان: زخم‌های زیادی خوردم/ قابل حمایت نیستم؟!

ریتم نو – فرمان فتحعلیان که در این سال ها زخم‌های زیادی خورده است، قرار است آلبوم جدید خود را با عنوان دیده بیدار با شیوه‌ی جدیدی به انتشار برساند برخلاف منتقدان، بزرگ‌ترین ریسک کارش را زمانی می‌داند که عدم پخش صحیح آلبوم منجر به مهاجرتش شود

+ جایی برای ریسک ندیدم


+ متأسفم که قرار است حال شرکت‌های پخش را بگیریم


farman-fathalian-1




 

نشست خبری آلبوم «دیده بیدار» اثری از فرمان فتحعلیان ظهر امروز (23 شهریورماه) در حالی برگزار شد که قرار است آلبوم پنج شنبه شب از طریق صرفا اپلیکیشن منتشر شود و در درسترس علاقه مندان قرار گیرد.

پس از پخش تیزر آلبوم؛ فرمان فتحعلیان در خصوص حضور سیروس الوند کارگردان مطرح کشور به‌عنوان ترانه‌سرای یکی از قطعات در آلبوم درحالی‌که حاشیه‌های صحبت الوند موجب ممنوع الکاری دوساله این خواننده شده بود، گفت: «ممنوع الکاری بنده از دید هیچ رسانه‌ای پوشیده نماند و یک شیطنت شخصی از سمت مدیر مرکز موسیقی باعث شد که مسئولیت آن را نیز قبول کرده بودند و حتی برخی رسانه‌های خارجی مسئله را به‌عنوان تخلف از سمت من عنوان کردند و باعث ناراحتیم شد.»


خواننده آلبوم دیده بیدار ادامه داد: «ممنوع الکاری پیامدهای زیادی را به همراه دارد، زمانی که مجوز دارید با هزاران مشکل مواجه هستید چه برسد به این‌که واژه ممنوع الکاری روی شما باشد.»


وی در ادامه صحبت‌هایش در خصوص همکاری با سیروس الوند، توضیح داد: «افتخاری همکاری با ایشان را داشتم. شاید صحبت‌های این استاد بهانه‌ای برای ممنوع الکاری بنده شد اما ایشان ترانه‌ی «وهم» را به من پیشنهاد دادند که بهترین ترانه‌ی پیشنهادی بود.»


فتحعلیان در توضیح آلبوم دیده بیدار گفت: «آلبوم در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سبک تلفیقی به ثبت رسیده و داری سه فرم، عاشقانه، معنوی و اعتراضی است و این، اعتراضی به سیستم غلطی هست که در دنیا اتفاق می‌افتد. شخصاً معتقدم این مسئولیت هنرمندانی است که اهل صلح هستند و باید دنیا را به صلح برسانند. »


وی در خصوص فضای آلبوم بیان کرد: « تمام هدف من، رساندن مردم به آگاهی و نگاه درونی بود به همین دلیل نام «دیده بیدار» را برای آلبوم انتخاب کردم. شاید برخی‌ها در تفاسیر عرفانی، این آلبوم را چشم سوم بنامند. انتخاب اشعار را هم بر مبنای همین حال و هوا در نظر گرفتم.»


این خواننده در خصوص نوع ارائه آلبوم جدیدش گفت: «ما تعامل و همکاری با سامانه 780 (هفت هشتاد) داشتیم تا از حقوق هنرمندان دفاع شود چراکه تمامی آلبوم‌ها دو ساعت بعد از انتشار روی سایت‌های دانلود به‌صورت رایگان قرار می‌گیرد و کسی آن زمان بغض ما را نمی‌دید که حق‌وحقوقمان دیده نمی‌شود.»


وی افزود: «این راه بسیار دقیق است و حق‌وحقوق هنرمند در آن رعایت می‌شود. ما سی دی ارائه نمی‌کنیم تا با رعایت حق هنرمندان از محیط‌زیست نیز حمایت کرده باشیم و تمام این مسائل درحرکتی جدید محقق شد.»


فتحعلیان در مورد ریسک همکاری صرف با یک مجموعه برای ارائه آلبوم گفت: « برای زخم‌هایی که خوردم، بزرگ‌ترین ریسک مهاجرت من بود. توقع ای که از مردم فرهیخته ایران دارم حمایت از آلبوم است چراکه دانلود غیرقانونی آلبوم، مصداق دزدی است. بنده چرا نباید توقعی که هنرمندان اروپایی از مردمانشان دارند را از مردمان ایران داشته باشم؟! وقتی‌که مردمان عزیز ما درحرکتی درست از زخم‌های سگ و گربه‌های خیابانی حمایت می‌کنند، بنده در این سال‌ها زخم‌های زیادی خوردم، من به خاطر 24 سالی که صادقانه فعالیت کردم، قابل حمایت نیستم؟! پتانسیلم آن‌قدر بالا هست که مردم حمایت خودشان را بیشتر از دیگر مخلوقات خدا اعلام کنند.»


خواننده دیده بیدار تصریح کرد: «من وقتی در این راه ورود کردم، جایی برای ریسک ندیدم و مطمئن هستم که حمایت بزرگی خواهد شد. چراکه شرکت‌های پخش به ما آمار غلط می‌دادند و همیشه با گذر از موانع مجوز و غیره به دیوار بلندی به اسم پخش می‌رسیدیم.»


وی ادامه داد: «زمانی که مجوز آلبوم را پس از دو سال گرفتم، اشک ریختم و یکی از دوستانی که من را دید گفت؛ برای مجوز آلبوم گریه‌ات را درآوردند؟! این‌ها زخم‌های من است که تصمیم می‌گیرم از پیشنهاد دوستان استفاده کنم و می‌خواهم نشان دهم اگر صدای فرمان را دوست دارید، باید حمایت کنید و دلگرمی دهید و قطعاً ما رکورد بهترین فروش آلبوم را در این سامانه خواهیم داشت. متأسفم که قرار است حال شرکت‌های پخش را بگیریم چراکه در این سال‌ها آن‌ها حال ما را به خاطر پخش ضعیف گرفتند. ما راهی پیدا کردیم تا هنرمندان خوشحال‌تر زندگی کنند شادتر زندگی کنند و به حقوقشان برسند. شرکت‌ها بزرگ نشوند و هنرمندان رنگشان زرد شود و از بین ببرند و قطعه هنرمندان را پر کنند. ما خواستیم که این اتفاق نیافتد و به‌عنوان هنرمند، مردم را خوشحال کنیم.»


فتحعلیان در مورد عدم دسترسی برخی از اقشار جامعه به گوشی‌های هوشمند، گفت: «فکر می‌کنم اکثریت مخاطبان می‌توانند از طریق اپلیکیشن و وب‌سایت به آلبوم دسترسی داشته باشند. بنده از دوستانی که موقعیتشان اجازه ندهد که وارد بشوند، عذرخواهی می‌کنم. من راهی را به‌صورت جمعی و کلی در نظر می‌گیرم. ما اگر به‌صورت سی دی هم تولید می‌کردیم با مشکلاتی از قبیل عدم پخش درست، نداشتن دسترسی به شهر کتاب‌ها مواجه بودیم کما اینکه آثار قبلی بنده اکنون در بازار نیست و نتیجه آن‌ها زحمت من است. ما دوره‌ای به دلیل مشکلات مالی مجبور به واگذاری آثارمان به شرکت‌ها بودیم. به‌طور مثال شرکتی که آلبوم «راه عشق» بنده را خرید که یکی از پرفروش‌ترین آثار من بود چرا نباید اکنون در بازار باشد؟! از زمانی به بعد تصمیم گرفتم آثارم را واگذار نکنم و بهترین راه همین دانستم که به ادبیاتی اعتماد کنم که در تمام دنیا مرسوم و از هر دیدگاهی، نگاه کنید به نفع تمام اهالی موسیقی است. ما به مردم آدرس جدید می‌دهیم و اگر می‌خواهید هنرمندان به خاطر عدم امکانات سکته نکنند و زنده بمانند این بهترین راه است. 5 سال از آلبوم قبلی من گذشت درصورتی‌که دو سال آن در افسردگی گذشت.»


این خواننده در خصوص همکاری با شاهرخ پورمیامین و درگذشت این هنرمند بیان کرد: «ایشان یکی از بزرگ‌ترین و باشعورترین گیتاریست‌ها و متخصص بسیار بالایی در تنظیم و آهنگسازی بود درعین‌حال ما مرز دوستی را گذراندیم و برادری را آغاز کردیم. زمان‌های بسیاری را زندگی کردیم و دیگر ساز اولویت دوم و سوم ما شد. بیماری شاهرخ سرطان بود که بسیار زیاد شده است و یک سال و دو ماه درگیری بیماری ایشان بودیم بااینکه من نمی‌دانستم دو، سه ماه بیشتر زنده نیست. پرواز شاهرخ شوک بسیار زیادی به من وارد کرد. از ایشان سه قطعه در آلبوم داریم که یکی از قطعات به آهنگسازی و تنظیم ایشان است و تشنج شاهرخ سبب شد دیگر نتوانیم از هنر ایشان در آلبوم بهره ببریم.»


گفتنی است؛ آلبوم دیده بیدار از ساعت 21 پنج‌شنبه از طریق سامانه 780 و اپلیکیشن نواک به‌صورت آنلاین و آفلاین در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد.



منبع: ریتم نو


نویسنده: مریم رفایی


عکس: ساقی جهانگیر سلطانی


 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه