ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۳۸۵۷۰
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۰ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۵

نگرش ما جذب و معرفی خواننده‌هایی با توانایی مختلف است

ریتم نو - چند وقتی است که گروهی تحت عنوان مات پا به عرصه موسیقی گذاشته است ، و قرار است با نوآوری‌هایشان اتفاقات تازه‌ای را در زمینه موسیقی کشور رقم بزنند . در یک بعدازظهر تابستانی پای صحبت‌های اعضای این گروه نشسته‌ایم و مصاحبه‌ای که در ادامه می‌خوانید ماحصل این نشست صمیمانه است.
 

photo_2016-08-25_03-42-4033

 

درباره شکل‌گیری گروه مات برای ما توضیحی بدهید


فریان: گروه مات درواقع از خود مردم شکل‌گرفته است به این صورت که ما یک تک آهنگی را در کنسرت قبل از پخش با یک گروه سنتی اجرا کردیم و با،  بازخوردی که از این  تک آهنگ گرفتیم باعث شد تا کنسرت‌های متعددی را برگزار کنیم و بعد قطعاتمان را پخش کردیم و با فید بکی که گرفتیم تصمیم این بود که قطعاتمان را به‌صورت الکترونیک بسازیم. و تا جایی پیش رفتیم که به این نتیجه رسیدیم تا تمامی سازهایی را که در کنسرت داشتیم یکجا جمع کنیم و به این شیوه گروه را شکل دادیم . و با تحقیق و بررسی‌های زیاد به این نتیجه رسیدیم تا موسیقی‌های مختلف را اعم از سنتی ، راک ، پاپ و ... به چه صورتی به گوش مردم برسانیم که وقتی مردم  همه این‌ها را در کنار هم می‌بینند متعجب نشوند . ولی چون این ترکیب ساز بندی جدید است و باید با تفکر پیش رفت و دست روی ملودی‌ها و تنظیم‌های بگذاریم که موردتوجه مردم قرار بگیرد و سطح شنوایی مردم هم بالاتر بیاید.


سهیل:در تکمیل صحبت‌های فریان ، مات درواقع گروهی است که از چندین قالب موسیقی استفاده می‌کند ، یعنی قوانین و قاعده‌های چندین سبک موسیقی استفاده‌شده تا بخش تلفیقی ایجاد شود تا رنگ و بوی جهانی‌تری بگیرد که ما یک سری بازتاب‌هایی هم داشتیم . ولی با تمام این تفاسیر مات گروهی ایست که خواننده محور نبوده و قصد دارد موسیقی خوب برای خواننده‌ها تولید کند



پس درواقع گروه مات ، گروهی است که باهدف معرفی خواننده پا به عرصه موسیقی گذاشته و قبل از ارائه آلبوم رسمی خودش را با کنسرت‌ها به مردم معرفی کند


فریان:  بله ، البته در حال حاضر ما آلبوم ارائه نمی‌دهیم چون خیلی از خواننده‌ها آلبوم می‌دهند ولی متاسفانه خیلی از آلبوم‌هایی که منتشر می‌شوند ناموفق‌اند . ما بر این عقیده هستیم که اصلاً با آلبوم کارمان را شروع نکنیم چون آلبوم یک مبحثی است که وارد بحث ماندگاری آثار می‌شود پس برای انتشار آلبوم یک مقدار باید تفکر بیشتری داشت و باید اول بازخوردها را از مخاطبین بگیریم بعد آلبوم را منتشر کنیم ، کما اینکه در حال حاضر مشغول انجام دادن کارهای آلبوم هستیم و بعد از محرم و صفر از آن رونمایی خواهیم کرد


من فکر می‌کنم گروه مات اولین گروهی است که می‌خواهد در ایران کار گروهی انجام بدهد، به نظرت چقدر در این کار موفق خواهید بود؟


فریان: همیشه و در همه جای دنیا نه تنها در زمینه موسیقی بلکه در همه زمینه‌ها کارگروهی بیشتر و بهتر مور قبول بوده و در ایران هم به خوشبختانه به این نتیجه رسیده‌ایم و روند همه فعالیت دارد به این سمت پیش می‌رود . ما هم از این قاعده مستثنا نیستیم به خاطر اینکه ما 4سال است که در حال فعالیت هستیم و از اول هم دغدغه ما این بوده که چرا اساتید بزرگ موسیقی سنتی یا کلاسیک در کنار هم جمع نمی‌شوند تا اثری فاخر تولید کنند . درواقع می‌خواستیم غرورمان را کنار بگذاریم و در قالب تیم در کنار هم کار کنیم


 


 


با توجه به اینکه موسیقی شما تلفیقی است و این روزها در بازار موسیقی رقبای خیلی سرسختی دارید ، چه تمهیدی اندیشیدید که بتوانید با رقبا هم گام شوید؟


فریان: ما به رقبا فکر نمی‌کنیم ، ما در بحث تلفیقی به این فکر می‌کنیم که اولا در مارکت جهانی فعالیت کنیم و دست روی تمی گذاشتیم به نام تم شرقی که فکر می‌کنم تا چند نسل بعد از ما هم بتوانند روی آن کار کنند . در اینکه این منبع پایان‌ناپذیر است شکی نیست حالا اینکه ما تا کجا می‌توانیم آن را پیش ببریم موردبحث است .


با توجه به اینکه تابه‌حال در مارکت موسیقی به این شکلی که علی (رهبر ارکستر) در حال فعالیت است موردی نداشتیم ، چطور شد که به این نتیجه رسیدید که این‌گونه فعالیت کنید؟


فریان: واقعاً اگر کسی نباشد که کارها را رهبری کند ، کارها به ثمر نمی‌رسند چون اولا چند خط ملودی در حال حرکت است و بچه‌ها در وهله اول این‌قدر درگیر کار خودشان هستند که حتماً باید کار هدایت شود و به سمت مسیر درست برود و بعد بچه‌ها کار را بشنوند .


علی: درواقع همه ما با زمینه‌ای از موسیقی سنتی وارد این عرصه شده‌ایم موسیقی‌ای که اگر بخواهیم ریزبینانه به آن بپردازیم همان موسیقی‌ای است که اساتید ما به آن تعصب‌دارند ولی در یک نقطه‌ای به این نتیجه رسیدیم که باد اتفاق جدیدی بیفتد من فضای کاری‌ام را به‌کل تغییر دادم و به سمت موسیقی کلاسیک و سمفونیک رفتم و پذیرش  اینکه بخواهم وارد فضایی بشوم که موسیقی پاپ ، راک و الکترونیک به مجموعه اضافه شود برای شخص من کار ساده‌ای نبود چون موسیقی کلاسیک و سنتی دو ژانری هستند که تعصب روی آن‌ها بسیار بالاست و برای کسی که در این دو ژانر کارکرده چه با دوستان جوان و چه با اساتید به‌نوعی ریسک و به‌حساب می‌آید مگر اینکه احساس کند این تلفیقی که در حال اتفاق افتادن است کاملاً متفاوت بوده. موسیقی تلفیقی در کشور ما خیلی بد جا افتاده اینکه صرفاً یک ملودی غیر ایرانی با ساز ایرانی یا ملودی ایرانی با ساز غیر ایرانی نواخته شود تلفیق نیست ممکن هم هست که بتوانیم نامش را تلفیق بگذاریم ولی باید ببینیم چه فلسفه‌ای پشتش است.


در مورد سازهایی که قرار است نواخته شوند و تعداد نوازنده و نحوه تنظیم قطعات و این تنظیم قطعات هم به‌صورت گروهی انجام می‌شوند؟


سهیل : بله ، همه تنظیم‌ها هم به‌صورت گروهی انجام می‌شوند


تنظیم‌ها به‌صورت پارتیتور نویسی است یا هر یک از سکشن ها جدا نوشته می‌شوند؟


علی: یک مساله ای هست که به 3 سال پیش برمی‌گردم ، هرکدام در مواضعی که بودیم به‌شدت سخت‌گیر بودیم چیزی که خیلی برای من جذابیت داشت این بود که قطعه‌ای که در حال شنیدن است مهر هیچ‌یک از اعضا رویش نخورده بود .


انتخاب خواننده‌ها به چه شکل بوده؟


سهیل: نگرش ما این‌گونه بود که خواننده‌هایی با توانایی‌های مختلف را جذب و معرفی کنیم و در حال حاضر خواننده‌هایی که با ما فعالیت می‌کنند پاپ ، راک و سنتی می‌خوانند و ر آینده نزدیک شاید خواننده‌هایی را جذب کردیم که جز ، بلوز و سبک‌هایی ازاین‌دست می‌خوانند.


در کدام ژانر و استایل فکر می‌کنید که موفق‌تر باشید؟


سهیل: ما به‌طور مثال اگر روی موسیقی تلفیقی مشرق دست گذاشته‌ایم برای این است که رگه‌هایی از موسیقی اسپانیش ، مصر و ... موجود هست و همه می‌پسندند حتی در غرب و در بخش‌های دیگر موسیقی راک از پرطرفدارترین موسیقی‌های دنیا است پاپ هم درواقع استایلی است که در کشور ما همیشه موسیقی پاپ هست و عامه‌پسند است


علی: ببینید چیزی که هست ، ما اگر بنشینیم و بگوییم فلان ژانر ما موفق‌تر است عملاً خودمان را گول‌زده‌ایم چون چیزی که روشن است ما به فیدبک مخاطبین نیاز داریم ، سعی و خطاها باید انجام شود و باید ببینیم سلیقه مخاطب چیست


با توجه به اینکه موسیقی راک که این روزها آن را می‌شنویم راک خالص نیست ، شما به چه صورت می‌خواهید این موسیقی را به گوش مخاطب برسانید؟


سهیل: واقعیتی که وجود دارد این است که ما در عرصه‌ای که در حال پیشروی هستیم آن‌قدر امکانات نداریم که در دنیا هست و روزبه‌روز صداهای جدید تولید می‌شوند ولی واقعیتی که وجود دارد در عرصه‌هایی که امکان‌پذیر است و مربوط به موسیقی راک هست ما تلاشمان را کردیم که بهترین نحو صداسازی کنیم


فریان : اگر قرار است ما چیزی را تحت عنوان  Progressive  خالص بشنویم ما آن را به کارها تا جایی که بتوانیم استفاده می‌کنیم


درباره تور کنسرت‌هایتان توضیح بدهید:


تمامی مراحل برای برگزاری طی شده و فقط مجوز نهایی مانده ، و به‌زودی در شهرهای مختلف  به روی صحنه خواهیم رفت.



منبع: ریتم نو


 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه