ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۳۳۴۰۰
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۴ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۵

هومن سزاوار: این هفت سال سکوت تجربه تلخی بود/ فکر می‌کردم سه ماه دیگر مجوزم را می‌گیرم

ریتم نو – هومن سزاوار در مراسم رونمایی دومین آلبوم خود از هفت سال سکوتش گفت که تجربی تلخی برای او بوده و شاید به‌اندازه‌ی بیست سال تجربه کسب کرده است و کسانی را شناخته که در روزهای به‌اصطلاح بازندگی کنارش بودند و سخت‌ترین قسمت این بوده که در این مدت فکر می‌کرده سه ماه دیگر به موسیقی پاپ بازمی‌گردد.


محسن رجب پور تهیه‌کننده آلبوم کافه‌های رمانتیک اوایل دولت احمدی نژاد را مقصر خانه‌نشینی بسیاری از هنرمندان می‌داند و می‌گوید این خانه‌نشینی‌ها حق‌الناسی به گردن مسئولین است و حتی برخی مهاجرت‌ها را مختوم به مرگ می‌داند و زمانی هومن سزاوار را برای دومین بار می‌بیند که حال خوش هنری ندارد و به همین خاطر تمام‌کارهایش را کنار می‌گذارد و پیگیر مجوز آلبوم «کافه‌های رمانتیک» می‌شود.


مراسم رونمایی از دومین آلبوم رسمی هومن سزاوار با عنوان کافه‌های رمانتیک عصر روز گذشته در فرهنگسرای نیاوران و با حضور این خواننده و عوامل آلبوم به همت شرکت فرهنگی هنری ترانه شرقی برگزار شد.


ظهور دولت اول احمدی نژاد غیرمستقیم باعث خانه‌نشینی خیلی از هنرمندان شد


به گزارش ریتم نو؛ در ابتدای برنامه محسن رجب پور به‌عنوان اولین سخنران در خصوص سال‌های سکوت هومن سزاوار که همیشه به عدد گفته می‌شود؛ اظهار کرد: « جدای از اینکه امروز عده‌ای از هنرمندان قدیمی را دیدم، یادآور جمله‌ای شدم که از صدسال گذشته تا به امروز هنرمندان ما زمانی که در اوج هستند هیچ‌وقت فکر فرودشان را نمی‌کنند و این باعث می‌شود تا در زمان ممنوع الفعالیتی، پایان فعالیت هنری یا رکود دوران هنری هر سبک و سیاقی، حال خوشی نداشته باشند. هومن سزاوار حاصل بی‌تجربگی خودش است و سهل‌انگاری عده‌ای از مسئولین ما که در دوره‌ی اول دولت آقای احمدی نژاد با کج‌فهمی و کوته نگری عده‌ی کثیری از هنرمندان ما را خانه‌نشین کردند.»


تهیه‌کننده آلبوم «کافه‌های رمانتیک» ادامه داد: «بی‌تعارف می‌گویم که ظهور دولت اول احمدی نژاد غیرمستقیم باعث خانه‌نشینی خیلی از هنرمندان و حتی می‌توانیم بگویم باعث مرگ هنری ناصر عبداللهی شده است. از بین بردن برنامه‌های ارگانی، برنامه‌های شرکت‌های دولتی و اظهارنظرهای فاقد کارشناسی و تنگ‌نظری باعث شد عده‌ای از هنرمندان که شاید نمی‌شد کنسرت 2000نفری برایشان گذاشته شود، امرارمعاششان را درجاهای دیگر انجام دهند و همانند ناصر عبداللهی مجبور می‌شدند که از تهران مهاجرت کنند و برگردند به‌جایی که مختوم به مرگشان شود.»


حق‌الناس است که یک هنرمندی هفت سال فعالیت نداشته باشد


وی در خصوص انتشار دومین آلبوم رسمی سزاوار گفت: «آنچه از دست ما برمی‌آمده انتشار آلبوم هومن سزاوار بود و زمانی با این خواننده برای دومین بار آشنا شدم که حال خوش هنری نداشت و هیچ کاری هم جز پیگیری کارهایش نتوانستم انجام بدهم. به خیلی از مسئولین گفته‌ام که اگر شما اعتقاددارید نباید حق مردم ضایع شود این حق‌الناس است که یک هنرمندی هفت سال فعالیت نداشته باشد و پس از هفت سال به‌زور مجوز گرفته شود. خیلی خوشحالم که آلبوم هومن سزاوار منتشر شد و باید از کیارش حسن زاده تشکر کنم که قدم‌های اولیه این کار به‌واسطه‌ی ایشان برداشته و شعرها توسطشان مجوز گرفته و بعداً به شرکت ترانه شرقی منتقل شده است.»


رجب پور همچنین اضافه کرد: «امیدوارم ما کمتر شاهد باشیم که هنرمندی حال هنری خوبی ندارد چراکه آدم‌ها می‌توانند حال مختلفی داشته باشند اما هنرمند حال متفاوتی دارد امیدوارم ما بتوانیم در زوایای دیگر به کسانی که در حوزه هنر غنی هستند کمک کنیم.»


مسئولین باید نسبت به جوانان گذشت داشته باشند تا بتواند در مملکت خودشان فعالیت کنند


در ادامه وله‌هایی از صحبت‌های عوامل آلبوم پخش شد که ناصر فرهودی در مورد سزاوار گفت: «کار این هنرمندان، موسیقی و روی صحنه بودن است زمانی که هرسال از صحنه دور می‌شوند سنشان بالاتر می‌رود و از ذهن مردم بیرون می‌آیند و انرژی زیادی لازم است تا بخواهند به جایگاه قبلی‌شان بازگردند و در بحث بعدی هزینه‌ای است که پرداخت می‌شود نزدیک به هشت سالی که هومن تصمیم به فعالیت مجاز گرفت شروع به ضبط قطعات کرد و همیشه فکر می‌کرد چند ماه دیگر مجوزش صادر می‌شود و آلبومش باید آمده باشد و هرچند وقت که می‌گذشت احساس می‌کرد کارهای قبلی باسلیقه مردم همخوانی ندارد و مجبور می‌شد کار جدید ضبط کند و حدود 40 قطعه ضبط کرد که در این آلبوم فقط 9 قطعه قابل استفاده بود و دیگر قطعات صرفاً هزینه‌ای شده و احتمال زیاد قابل استفاده نیست. همه این مسائل عمر و هزینه جوان‌هایی است که می‌خواهند کار را ادامه دهند و مسئولین باید نسبت به جوانان گذشت داشته باشند تا بتواند در مملکت خودشان فعالیت کنند.»


میلاد فرهودی نیز به آشنایی خود با این خواننده از سال 79 اشاره و بیان کرد: «هومن برای این آلبوم زحمت بسیاری کشیده است و سعی کردیم کارهایی را نگه‌داریم که به‌روز و سلیقه مردم نزدیک‌تر باشد. این آلبوم را دوست دارم و قطعه «ببخشید» جزو کارهای مورد پسند من بود.»


چاشنی جوانی در شناخته شدن به‌واسطه‌ی کلیپ‌های تصویری مزه کرد


پس از پخش قسمتی از وله‌ها؛ هومن سزاوار روی استیج آمد و در مورد سال‌های سکوت و جدیدترین اثر خود گفت: «همان‌طور که آقای رجب پور گفتند شاید راهنمایی‌های غلط و چاشنی جوانی در شناخته شدن به‌واسطه‌ی کلیپ‌های تصویری مزه کرد و حواسمان نبود که یکسری راه را اشتباه می‌رویم. از سال 88 تصمیم گرفتم تا دیگر فعالیت نداشته باشم حتی در اینترنت هم کاری را منتشر نکنم و نامه‌نگاری‌هایم را برای مجوز شروع کردم. پنج سال با هرکسی که صحبت می‌کردم به من گفته می‌شد سه ماه دیگر مجوزم را می‌گیرم و این سه ماه‌ها هفت سال طول کشید و سخت‌ترین قسمت اینجا بود که فکر می‌کردم سه ماه دیگر به بازار موسیقی پاپ بازمی‌گردم.»


خواننده آلبوم «کافه‌های رمانتیک» در خصوص آشنایی با رجب پور و اخذ مجوز آلبومش توضیح داد:«به‌طور اتفاقی آقای رجب پور را دیدم و طی صحبت‌هایی که داشتیم ایشان بدون هیچ‌گونه چشم‌داشت و توقعی خیلی از کارهایشان را کنار گذاشتند و پیگیر کار من شدند و نهایتاً یک سال زمان برد که این مهم به سرانجام برسد. ای کاش محسن های رجب پور که مورداطمینان سیستم نظارتی هستند حواسشان به هنرمندانی که حضور ندارند و به‌تنهایی نمی‌توانند به‌تنهایی مسیرشان را طی کنند؛ باشد چون خیلی از دوستان من درگیر چنین مشکلی هستند­.»


کسانی را شناختم که در روزهای به‌اصطلاح بازندگی کنار من بودند


وی اضافه کرد: «معمولاً شرکت‌ها، مارکت آلبوم را در نظر می‌گیرند و خیلی به عوامل پشت‌صحنه توجه نمی‌شود درصورتی‌که آقای رجب پور این مراسم را تدارک دیدند تا از زحمت‌های این دوستان تشکر شود و قدردان زحمات باشیم متأسفانه چند نفر از دوستان به وله‌ها نرسیدند.»


سزاوار در پایان گفت: «این سال‌ها به من نشان داد زمانی که مرکز توجه باشی، دوستت دارند اما وقتی کمرنگ می‌شوی شاید دوستت نداشته باشند. این هفت سال تجربه تلخی برای من بود و شاید به‌اندازه بیست سال تجربه کسب کردم و کسانی را شناختم که در روزهای به‌اصطلاح بازندگی کنار من بودند.»


در ادامه وله‌هایی از انوشیروان تقوی، معصومه اکبری، پوریا ربیعی، مهدیه عرب و ... نشان داده شد که هرکدام به‌صورت کوتاه در مورد همکاری‌شان صحبت‌هایی را مطرح کردند و سپس هومن سزاوار به همراه ارکستر سه‌نفره‌اش دو قطعه را به‌صورت زنده به اجرا درآورد.


ما دستمال‌کاغذی نیستیم که زمان انتخابات ما را دربیاورید


محسن رجب پور در پایان بیان کرد: «زمانی به بنده مافیای موسیقی می‌گفتند که فکر نمی‌کنم در موسیقی مافیا داشته باشیم و من بعد از 26 سال دست‌وپنجه نرم کردن در موسیقی دیگر به‌اصطلاح بلد راه موسیقی هستم و مسئولین ارشاد به شرکتی که بعد از بیست سال هیچ تخلفی نکند احترام می‌گذارند که روشی ساده است. بعد از 15 سال تحقیق در حوزه جامعه‌شناسی موسیقی می‌توانم یک جمله بگویم؛ اگر از امروز ترویج موسیقی در مدارس را شروع کنیم، بیست سال بعد جامعه‌ای بانشاط و با درگیری کمتری خواهیم داشت. شما کدام موزیسین و شاعری را می‌شناسید که موسیقی بد یا ترانه دم‌دستی بشنود؟! اگر موسیقی آموزش بدهیم راحت‌تر می‌توانیم جامع را اتوماتیک به شنیدن موسیقی قوی سوق دهیم. بازهم اعلام می‌دارم باید به مسئولین آموزش دهیم که ما دستمال‌کاغذی نیستیم که زمان انتخابات ما را دربیاورید اما دوباره نتوانید ما را جا کنید و دور بیندازید.»


در آخر برنامه به‌تمامی عوامل آلبوم به‌رسم یادگار هدایایی اهدا شد تا به‌نوعی از زحمات این سال‌هایشان تشکر شود.


توضیحات آلبوم «کافه های رمانتیک» دومین اثر هومن سزاوار


گفتنی است؛ این آلبوم دارای 9 قطعه به نام‌های کافه‌های رمانتیک، با من باش، بعد از تو، سقوط، یاغی، ببخشید، گاهی، تنهایی و تقدیر است که ساخت ملودی تمامی قطعات با خود سزاوار است که محمدرضا رهنما به‌عنوان آهنگساز در یک قطعه حضور دارد و کوشان حداد، انوشیروان تقوی، فیروز ویسانلو و محمدرضا رهنما به‌عنوان تنظیم کننده در آن حضور دارند و معصومه اکبری، لیلا عنایتی، فاطمه هاشم زاده، پوریا ربیعی و مرتضی طاهری ترانه‌سرایان این اثر هستند. همچنین کوشان حداد، میلاد فرهودی و انوشیروان تقوی میکس و مستر آلبوم را عهده‌دار بودند.


ضبط موسیقی قطعات در استودیو پاپ (ناصر و میلاد فرهودی) صورت گرفته است و فیروز ویسانلو (گیتار اسپانیش و آکوستیک)، بهنام رهنما (گیتار الکتریک و آکوستیک)، مسعود همایونی(گیتار الکتریک)، بهنام حکیم (بوزوکی) و یاشار خسروی (ساکسیفون) به‌عنوان نوازنده در این اثر هنرنمایی کرده‌اند.


این اثر به همت شرکت فرهنگی هنری ترانه شرقی تهیه و توسط شرکت هنر اول پخش‌شده است.



منبع: ریتم نو
نویسنده: مریم رفایی
عکس: امین باقری

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه