ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۳۲۷۳۴
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۴ - ۲۷ تير ۱۳۹۵

آکادمی هزار صدا برگزار شد/ اجرای حجت اشرف زاده

ریتم نو – سومین برنامه از سری جدید بخش پاپ آکادمی هزار صدا عصر جمعه 25 تیرماه با مدیریت و اجرای آرش نصیری در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

academy 6




بهروز صفاریان، فرشاد حسامی، روزبه نعمت اللهی و افشین مقدم داوران این دوره از آکادمی بودند که به نقد و بررسی آثار شرکت‌کنندگان پرداختند و در آخر حجت اشرف زاده به‌عنوان خواننده مهمان دو قطعه را اجرا کرد.


به گزارش ریتم نو؛ علی بنیادی نفر برگزیده دوره پیشین آکادمی هزار صدا روی استیج آمد و قطعه «به تو بر میگردم» را اجرا کرد.


میلاد عباسپور به‌عنوان نفر اول روی صحنه آمد و قطعه «عشق» را با تنظیمی از «پیام هوشمند» اجرا کرد که افشین مقدم بخش کلام را سطحی خواند و گفت: «خواننده باید بتواند با شعر ازلحاظ عاطفی و حسی ارتباط برقرار کند و ازآنجایی‌که کلام برای آهنگ شیش و هشت نوشته شده چیزی خاصی ندارد که درباره آن صحبت شود.» بهروز صفاریان نیز نظر خاصی در مورد اجرا نداشت چراکه فرم ایستادن روی صحنه خواننده مورد علاقه وی نبود و با توجه به موزیک اکتیو، انتظار کاراکتر دیگری را از شرکت کننده داشت. در آخر نیز فرشاد حسامی به خارج شدن از کوک در بعضی جاهای خواندن اشاره و تأکید کرد که باید کسی که برای اجرا به روی صحنه می‌آید صرفاً به خوانندگی خود نگاه نکند بلکه یک میانگین از تمام موارد را در نظر بگیرد.


پیام رمضان به‌عنوان نفر دوم روی صحنه آمد و قطعه «تفاوت» از سروده‌های فریماه حسینی و موسیقی وحید مهراد را اجرا کرد که صفاریان به صداسازی در صدا و افت کوک در انتهای جملات اشاره و توصیه کرد در انتخاب نوع موسیقی متفاوت عمل کند. نعمت اللهی همچنین گام کار را برای صدای رمضان بالا دانست چراکه قسمت‌های بم بهتر خوانده شد. حسامی صحبت‌های نعمت اللهی را تائید کرد و مقدم کلام این کار را روبه‌جلو خواند.


در میانه برنامه «فرهاد شریف‌زاده» آهنگی با شعر «روزبه بمانی» و تنظیم «فرشاد حسامی» را اجرا کرد و سپس فیلمی مربوط به هجده سال پیش از فریدون فروغی پخش شد که در گروه ایشان بهروز صفاریان نوازنده کیبورد حضور داشت.


کسری احدیان به‌عنوان نفر سوم روی صحنه آمد و قطعه «بخواب» را خواند که نعمت اللهی کار را کاور عنوان کرد البته نوع خواندن مورد پسند وی بود. حسامی نیز به قدرت بیان و کوک خوانی خوب اشاره کرد و امتیاز را به احدیان داد. صفاریان که با کاور کردن موافق نیست قضاوت درحالی‌که صدای خواننده را دوست داشت، سخت عنوان کرد. مقدم به استفاده از ادبیات کلاسیک در ساختار ترانه  اشاره کرد و فضای کار را بین زبان محاوره و ادبیات کلاسیک خواند که ضعف بزرگی به‌حساب می‌آید.


سهیل قره گزلو به‌عنوان نفر چهارم روی صحنه آمد و قطعه «افسانۀ شهرزاد» را با ترانه‌ای از شهاب شهرزاد و ملودی مرتضی لطفی اجرا کرد و حسامی وی را جوان‌ترین شرکت کننده برنامه معرفی کرد و همین امر را دلیل کم‌تجربگی خواند چراکه در اوج انگار جیغ می‌زد. صفاریان لحن خاصی در صدای وی احساس کرد و با آن ارتباط برقرار نکرد و نکاتی نظیر مسلط بودن و تحریر زدن را مطرح کرد.


در قسمت بعدی برنامه «مهرشاد حیدری» با نواختم پیانو آهنگ ماه عسل «فرزاد فرزین» را اجرا کرد.


حامد رادمهر به‌عنوان نفر پنجم قطعه «خداحافظ» را با ترانه‌ای از محمدعلی شیعاوی و تنظیم رضا تاجبخش اجرا کرد که مقدم ترانه‌ی این کار را عاطفی خواند و صفاریان فرم موسیقی را نزدیک به سبک بابک بیات خواند البته فضای ارجینالی ندارد و امتیاز متوسطی را در نظر گرفت و حسامی هیچ خلاقیتی را در تنظیم و ملودی بین کارها ندید.


مرتضی طریقی به‌عنوان نفر ششم قطعه «نقاشی خدا» را با ترانه از غلامرضا طریقی اجرا کرد که حسامی کوک را مناسب ندانست و با توجه به سابقه خواننده انتظاری بیشتری را توقع داشت همچنین نعمت اللهی نوع پوشش را هم حائز اهمیت دانست و صفاریان امتیاز بالایی برای تکنیک و خواندن نداد و اگر به لحاظ بافت موسیقی می‌توانست نمره منفی بدهد حتماً این کار را می‌کرد. مقدم  در ترانه چیزی جدیدی نشنید و زبان و ادبیات آن را قدیمی خواند.


پس از اجرای ششمین شرکت کننده «بهرنگ بهادر زاده» به دعوت از بهروز صفاریان روی صحنه آمد و قطعه‌ای را به‌عنوان خواننده مهمان اجرا کرد.



امین اسدی به‌عنوان نفر هفتم قطعه «انگیزه» را با موسیقی و ترانه «ونداد» اجرا کرد که مقدم ترانه کار را روان‌تر از دیگر شرکت‌کنندگان اعلام کرد و صفاریان مقدمه کار را شبیه به یکی از قطعات آقای صدای عنوان کرد و بهتر دانست آواز و پاپ خواندن از هم جدا شود.  نعمت اللهی انتظار اجرایی پاپ را داشت اما آواز سنتی را شنید و حسامی به استفاده بهتر از میکروفن اشاره کرد.


در ادامه حجت اشرف زاده با همراهی پیانو  حمید اکبر زاده قطعه محبوب ماه و ماهی و قطعه یاد یار را اجرا کرد که با استقبال خوبی از سوی مخاطبان روبرو شد.


پس از اجرای اشرف زاده، با اعلام نظر کارشناسان کسری احدیان (نفر اول)، پیام رمضانی (نفر دوم)، حامد رادمهر و امین اسدی (نفر سوم) این مسابقه انتخاب شدند.


محمدعلی بهمنی، محمد سلمانی، پدرام کشتکار، غلامرضا طریقی، احمد امیرخلیلی، مریم اسدی و ... ازجمله میهمانان حاضر در این برنامه بودند.





منبع: ریتم نو


عکس: عرفان حاجی مولانا



 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه