ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۱۰:۴۳ - ۲۳ تير ۱۳۹۵

گفتگو با اعضای گروه موسیقی « دات »

کنسرت گروه موسیقی «دات» به سرپرستی و خوانندگی شهره سلطانی بازیگر و کارگردان تئاتر ، سینما و تلویزیون (ویژه بانوان) در تاریخ‌های 30 و 31 تیرماه 1395 و در یک سانس (ساعت 15) در تالار وحدت برگزار می‌شود.


تیم خبری «ریتم نو» سری به محل تمرین کنسرت این گروه زد و خبرنگار ما در خلال این تمرین با اعضای این گروه مصاحبه‌ای کوتاه انجام داده است که در ادامه می‌خوانید:

طراوت باباخانلو: جزو افراد خوش‌شانس این عرصه بودم
طراوت باباخانلو نوازنده ساز فلوت و تحصیل‌کرده هنرستان موسیقی درباره سوابق هنری خود گفت: از سال 66 که وارد هنرستان موسیقی شدم ، فلوت می‌نوازم و این ساز را نزد استاد محمدعلی لقا آموختم و با پری زنگنه و دریا ولی لو نیز به‌عنوان نوازنده همکاری داشتم. همچنین به مدت 18 سال در گروه کر و ارکستر پاپ صداوسیما همکاری کرده‌ام. اکنون عضو گروه موسیقی «آوای مهربانی» هستم و پس از کنسرت شهره سلطانی، با گروه «آوای مهربانی» روی صحنه خواهم رفت. 
این نوازنده ساز فلوت درباره چگونگی آشنایی و همکاری با شهره سلطانی توضیح داد: با ایشان در هنرستان همکلاس بودم و خانم سلطانی به بازیگری روی آوردند که البته لیسانس موسیقی هم دارند. بعد از چند سال طی تماسی از تصمیمشان برای تشکیل گروهی ویژه بانوان صحبت کردند و از بنده برای حضور در این گروه دعوت کردند و اکنون افتخار همکاری با ایشان رادارم و در کنسرت پیش رو در کنار ایشان حضور خواهم داشت.
وی در مورد وضعیت بانوان در عرصه موسیقی و تأثیر وجود محدودیت‌ها برای فعالیت بانوان گفت: به‌شخصه جزو افراد خوش‌شانس این عرصه بودم و با خوانندگان آقا همچون دکتر محمد اصفهانی ،علیرضا عصار و فواد حجازی همکاری‌های زیادی داشتم و تقریباً در طول پنج سال، ما هرماه کنسرت‌های زیادی را روی صحنه می‌بردیم. اما باید بگویم متأسفانه به دلیل وجود مشکلات از نوازندگان خانم برای حضور در گروه‌ها دعوت نمی‌شود چراکه اجراهای اکثر خوانندگان در شهرستان‌ها و یا به‌صورت ارگانی است به همین دلیل برایشان همکاری با نوازنده آقا راحت‌تر است. به همین دلیل نوازندگان چیره‌دست خانم مطرح نمی‌شوند. بنده نیز شاید در این سال‌ها اخیر فقط یک کنسرت با فریدون آسرایی داشتم و بد از آن دیگر همکاری شکل نگرفت چون عمده اجراهای ایشان در شهرستان بود. بنابراین تصمیم گرفتم با گروه‌های بانوان همکاری داشته باشم.
باباخانلو درباره ادامه همکاری با شهره سلطانی بیان کرد: صد در صد این همکاری ادامه خواهد داشت. البته همکاری با خانم‌ها بسیار مشکل است اما ازآنجایی‌که اکثر نوازندگان این گروه تحصیل‌کرده هنرستان موسیقی هستند، به‌هیچ‌عنوان به مشکل برنمی‌خوریم و دوستانه در کنار یکدیگر همکاری خواهیم کرد. 

امیر کارخانه: بسیاری از نوازندگان این گروه، از نوازندگان آقا چیره‌دست‌تر هستند
 امیر کارخانه آهنگساز و تنظیم‌کننده درباره سابقه هنری خود بیان کرد: موسیقی را به‌صورت حرفه‌ای از سن 14 سالگی با آهنگسازی و تنظیم شروع کردم و برایم به یک حرفه و منبع کسب درآمد تبدیل شد. از ابتدا هدف بزرگ‌تری از آهنگسازی و تنظیم یعنی رهبری و تنظیم قطعات برای ارکستر داشتم به همین دلیل تحصیلاتم در این زمینه را ادامه دادم و اکنون فوق‌لیسانس موسیقی دارم. باید بگویم خدا من را خیلی دوست داشت که با استاد ناصر چشم آذر آشنا شدم چراکه به قطعات ساخته‌شده توسط ایشان خیلی علاقه داشتم و بعضاً قطعات ایشان را بازسازی می‌کردم. 
این رهبر ارکستر ادامه داد: به‌طور اتفاقی با بهنام ابطحی آشنا شدم و به پیشنهاد ایشان به‌عنوان دستیار در کنارشان کارکردم و با نگاه کردن به دست‌هایشان خیلی چیزها یاد گرفتم. بهنام ابطحی در آن زمان رهبر ارکستر بسیاری از خوانندگان معروف ازجمله ناصر عبداللهی و رضا صادقی بود و شخصاً افتخار همکاری با ناصر عبداللهی و سعید شهروز را داشتم. 
وی اضافه کرد: بنده همچنین تعداد زیادی از موسیقی فیلم‌ها و چند مستند ازجمله «باران در مه» را ساختم و در فیلم‌های سینمایی رسوایی و اخراجی‌ها نیز با بهنام ابطحی همکاری داشتم. اکنون تمرکز من بر روی کنسرت خانم سلطانی است و این نخستین تجربه و همکاری من با گروه بانوان محسوب می‌شود.
کارخانه ضمن اشاره به مشکلات بانوان در عرصه موسیقی گفت: بسیاری از نوازندگان این گروه، از نوازندگان آقا چیره‌دست‌تر هستند. بااینکه نمی‌توانم این گروه را بر روی استیج همراهی کنم اما در تمرینات گروه به‌عنوان رهبر ارکستر حضور دارم از طرفی تنظیم قطعات این کنسرت نیز بر عهده من است. باید این را هم اضافه کنم که آرش یوسفیان به‌عنوان ترانه‌سرا و آهنگساز در کنار ما حضور دارد. درنهایت سپاسگزارم از بابک صحرایی، امیرعباس حسن‌زاده و شهره سلطانی عزیز که به من اعتماد کردند و خیلی هم در این مسیر بدقولی کردم اما صبورانه تحمل کردند.

فروغ فضلی : نوازندگان خانم خیلی تحت‌فشار هستند
فروغ فضلی که از سال نخست راهنمایی در هنرستان موسیقی پیانو کلاسیک نواخته و دارای مدرک لیسانس موسیقی کلاسیک است درباره سابقه هنری خود گفت: بنده از سال سوم دبیرستان نواختن پیانو پاپ و در کنار آن جز را شروع کردم و همین راه را ادامه دادم و الان هم در ارکستر ملی و سمفونیک صداوسیما فعالیت می‌کنم و در گروه شهره سلطانی عزیز نیز حضور دارم و با گروه‌های بانوان دیگری ازجمله خانم سیمین غانم همکاری دارم و ایشان هم در شهریورماه در تالار وحدت به روی صحنه خواهند رفت. من در گروه خانم سلطانی پیانو پاپ-جز می‌نوازم و در کنار نوازندگی رهبر ارکستر هم هستم.
این نوازنده پیانو اضافه کرد: نخستین استاد من به مدت سه سال خانم مهرک صفائیه بودند و بعدازآن آقای امیر صراف تا دیپلم و سپس خانم سودا جعفرآبا در دانشگاه به من آموزش دادند.
وی درباره ارزیابی وضعیت بانوان در عرصه موسیقی گفت:  نوازندگان خانم خیلی تحت‌فشار هستند به دلیل اینکه شاید میدان کار برایشان خیلی کمتر باشد اما اینکه هنرمندانی مثل خانم سلطانی باعث می‌شوند که ما نوازنده‌های خانم روی استیج برویم ، برای ما خیلی خوب است البته در موسیقی پاپ و در موسیقی کلاسیک مشکلی نداریم اما برای موسیقی پاپ خیلی تحت‌فشار هستیم و اینکه بانوانی مثل خانم سلطانی و خانم غانم که باعث می‌شوند ما روی استیج برویم و هنرمان را به نمایش بگذاریم ، خیلی ما را خوشحال می‌کند و باعث افتخار من است که در این گروه فعالیت می‌کنم.
فضلی افزود: انگیزه من برای نوازندگی در موسیقی پاپ خیلی زیاد است و امیدوارم که به‌زودی این اتفاق بیافتد که با خوانندگان موسیقی پاپ بتوانیم به روی استیج برویم. من در ارکستر پاپ صداوسیما فعالیت می‌کردم اما یک سال می‌شود که این ارکستر تعطیل‌شده است و به‌تازگی با ارکستر آقای خشایار اعتمادی به‌عنوان نوازنده پیانو پاپ - جز همکاری داشتم. ضمن اینکه من در کنار نوازندگی، آهنگسازی و تنظیم هم انجام می‌دهم و قطعه "زند" را بنده برای این ارکستر تنظیم کردم.
این نوازنده پیانو در پایان بیان کرد: اگر بانوان ما را حمایت کنند، ما می‌توانیم باقوت و هنر بیشتری و دست پرتر به روی استیج برویم و دلم می‌خواهد بانوان ما بدانند که ما برای آن‌ها این کار را انجام می‌دهیم که حضور پیدا کنند و لذت ببرند و شاید درب دیگری بین بانوان باز شود. بانوان ما را حمایت کنند و بالاخره این حمایت‌ها متقابل خواهد بود تا بتوانیم یک رشد فرهنگی خیلی خوب برای مملکتمان داشته باشیم و نشان بدهیم که بانوان مملکت ما می‌توانند موسیقی پاپ را هم اجرا کنند.

آرمیتا سلیمی : بانوان ما را تنها نگذارند

آرمینا سلیمی نوازنده تار و گیتار باس درباره سابقه هنری خود گفت: از سال 83 در هنرستان موسیقی تحصیل کردم و مدرک کارشناسی موسیقی را در دانشگاه تهران گرفتم. ساز تار به‌عنوان ساز تخصصی بنده است و آن را نزد اساتیدی چون کیوان ساکت ، هوشنگ ظریف ، داریوش پیرنیاکان و خانم کیمیایی آموختم و به مدت 12 سال تار زدم و 2 سال می‌شود که ساز گیتار باس را با استاد آرین کشیشی شروع کردم و این نخستین کنسرت و گروهی هست که بنده به‌عنوان نوازنده گیتار باس در آن فعالیت می‌کنم اما به‌عنوان نوازنده تار اجراهای زیادی داشتم و با گروه‌های زیادی کارکردم. همچنین عضو ارکستر سمفونیک صداوسیما هم هستم و آنجا در زمینه کر فعالیت می‌کنم.
این نوازنده در پایان گفت: از بانوان می‌خواهم که حمایتمان کنند و ما را تنها نگذارند.

نیاز لاهرودی : هنر جنسیت نمی‌شناسد
نیاز لاهرودی فارغ‌التحصیل هنرستان موسیقی درباره سابقه هنری خود گفت: بنده 12 سال است که ساز ویولن آلتو را به‌صورت تخصصی می‌نوازم و عضو ارکستر ملی و سمفونیک تهران هستم و در گروه‌های گوناگونی ازجمله گروه خانم سیمین غانم فعالیت داشتم.
نوازنده ویلن آلتو درباره مشکلات بانوان در عرصه موسیقی بیان کرد:  در موسیقی بانوان حمایت خیلی کم است و از بانوان عزیزمان خواهش می‌کنم که حمایت کنند و مشکلاتی که در موسیقی پاپ است، به‌مراتب بسیار بیشتر از موسیقی بانوان است و متأسفانه رسیدگی نمی‌کنند و از بانوان می‌خواهم که ما را حمایت کنند. اصولاً نوازنده‌های خانم به‌صورت دائمی نمی‌توانند در ارکستر خوانندگان پاپ آقایان باشند و به‌صورت پروژه‌ای از ما استفاده می‌کنند به خاطر سفرهایی که اتفاق می‌افتد و مجوز گرفتن سخت برای خانم‌ها ، معمولاً به‌صورت پروژه‌ای از ما استفاده می‌کنند. من به‌صورت پروژه‌ای با رضا صادقی، علی اصحابی و کنسرت‌های ارگانی با مجتبی کبیری همکاری کردم. البته در چند سال اخیر وضعیت کار برای بانوان بهتر و راحت‌تر شده و حمایت‌ها بسیار بیشتر شده و این اصل را نباید فراموش کرد که هنر جنسیت نمی‌شناسد و هنرمند هرجی دنیا با هر رنگ و هر جنسیتی که باشد ، باز یک هنرمند است.

مهتاب فتح اله نوری : امیدوارم این اجرا مشوقی برای بانوان هنردوست و هنرمند باشد
مهتاب فتح اله نوری درباره سابقه هنری خود گفت: شش سال است که به‌صورت تخصصی گیتار می‌نوازم و این ساز را نزد استاد فرشاد عابدینی آموختم اما رشته تحصیلی‌ام روانشناسی است. هم‌زمان در گروه نیلآوا هم مشغول به کار هستم و از این بابت خوشحالم که افتخار این را داشتم که در گروه خانم سلطانی عزیز و در کنار ایشان و دیگر نوازندگان ساز بزنم. نوازندگان این گروه همگی خیلی قوی و پرانرژی هستند و خداروشکر همه‌چیز در گروه عالی بوده و وجود چنین گروه‌ها و اجراهایی خیلی خوب است مخصوصاً اینکه بانوان هم بتوانند به‌راحتی به روی صحنه بیایند و هنر خود را به نمایش بگذارند.امیدوارم که مردم و علی‌الخصوص بانوان هم از این برنامه‌ها حمایت کنند و همچنین فرآیند مجوز گرفتن این گروه‌ها راحت‌تر شود.
این نوازنده درباره محدودیت‌های بانوان برای حضور در عرصه موسیقی گفت: این محدودیت‌ها باعث می‌شود که برخی حتی وارد عرصه موسیقی نشوند و یا اینکه اگر هم در زمینه موسیقی چه خوانندگی و یا نواختن ساز و ... توانایی و استعداد دارند نتوانند هنرشان را به نمایش بگذارند و در این عرصه فعالیت حرفه‌ای داشته باشند. بنابراین خیلی خوب است اگر به خانم‌ها هم میدان داده شود تا توانایی‌هایی خود را بیشتر بشناسند و در همان راستا فعالیت کنند. چه‌بسا نوازندگان و خوانندگان خانمی هستند که دست‌کمی از خوانندگان و نوازندگان بزرگ ندارند.
وی در پایان اضافه کرد: من شخصاً به موسیقی علاقه بسیار دارم و در راستای همین علاقه مشغول به فعالیت هنری هستم.کار در کنار خانم سلطانی عزیز و دیگر دوستان آن‌قدر به من انرژی می‌دهد که هر زمان که سر تمرین می‌آیم، با انگیزی بیشتری تلاش می‌کنم. در حال حاضر هدفمان یک اجرای خوب و موردپسند است و لذت بردن شنوندگان از این اجرا خود انگیزه و هدف بزرگی برای ماست. در آخر امیدوارم که چنین اجراهایی پیامی باشد برای بانوان هنرمند و هنردوستی که می‌توانند چنین فعالیت‌های هنری داشته باشند و مشوقی برایشان باشد که آن‌ها نیز پا به این عرصه بگذارند و به موفقیت‌های بزرگ دست یابند.

شیرین واعظی : محدودیت‌ها باعث مهاجرت می‌شود
شیرین واعظی متولد 1366 و دارای مدرک لیسانس عمران درباره سوابق هنری خود و چگونگی ورود به عرصه موسیقی گفت: در سال 86 تحت نظر استاد رامین رحیمی به مدت 2 سال شروع به نواختن ساز درامز کردم.به علت مشغله کاری حدود 5 سال از موسیقی دور بودم و حدود 2 سال پیش مجدد شروع به نوازندگی کردم و با گروه‌های گوناگونی کارکردم اما هیچ‌کدام اجرا نداشتند و این اجرا نخستین اجرای رسمی بنده خواهد بود  و صددرصد همکاری من با خانم سلطانی ادامه خواهد داشت.
این نوازنده در مورد وجود محدودیت‌هایی برای بانوان در این عرصه بیان کرد: به نظرم این محدودیت‌ها فقط باعث می‌شود افرادی که هنرمند هستند و می‌خواهند هنرشان را ارائه دهند مجبور شوند به خارج از کشور مهاجرت کنند.
نویسنده : حمیدرضا پیرمحمدی
منبع: ریتم نو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه