ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۲۲:۱۲ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۵

سینماگران به عصر شعر و ترانه آمدند

ریتم نو: سینماگران به نشست عصر شعر و ترانه آمدند و علی‌رغم حضور برخی چهره‌های سینمایی در حوزه موسیقی و خوانندگی این بار شاهد ورود چهره‌هایی از هنر هفتم به فضای ادبیات و شعر بودیم.



این نشست پنجشنبه ششم خردادماه سال جاری با حمایت بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران و اجرای عبدالجبار کاکایی در حالی برگزار شد که حمیدرضا شکار سری،  دکتر یاسمی و فریبا یوسفی به ترتیب کارشناسان شعر آزاد، ترانه و غزل و شعر کلاسیک بودند.



همانند دیگر نشست‌های عصر شعر و ترانه برنامه با اجرای یک گروه موسیقی شروع شد که این بار گروه موسیقی هم‌نوایان حاجبی به سرپرستی محسن حاجبی آغازگر برنامه بودند و باوجود قطع برق سالن برای چند دقیقه این گروه با نور تلفن‌های همراه حاضرین در سالن به اجرایشان ادامه دادند و همبستگی هنر و هنردوستان را رقم زدند.


عبدالجبار کاکایی پس از ورود به روی صحنه ابتدا غزل «چون بجهت خنده زمن نهان دارم از او/ روی ترش سازم از او بانگ و فغان آرم از او» از مولوی را قرائت کرد و در خصوص برگزاری سلسله نشست‌های عصر شعر و ترانه گفت: «در این نشست‌ها به موضوعات کاربردی و کارگاهی در جهت ارتقاء سطح شعر امروز می‌پردازیم.»


کاکایی سپس از کارشناسان برنامه دعوت کرد تا روی صحنه حاضرشده و به‌نقد و بررسی اشعار و ترانه‌های شاعران بپردازند.


آرمین رادمهر دو شعر با موضوع مرگ‌اندیشی و یک شعر با موضوع انتظار را خواند که کاکایی در ابتدا به تفاوت دیدگاه دو شعر (که شعر امروز به‌حساب می‌آید) با اشعار گذشته اشاره و شکار سری دیدگاه "مرگ آگاهی" را برای آن اشعار مطرح کرد و گفت: چند در صد از ما به مرگ آگاه هستیم؟ اشعار "مرگ‌اندیشی" از نوعی ترس یا شادمانی است اما در "مرگ آگاهی" نوعی آرامش دیده می‌شود و شعر ایشان به مرگ آگاهی نزدیک است.


امیرحسین کاکایی به‌عنوان دومین شاعر، ترانه‌ای متفاوت را با اشاره به موضوعات روز قرائت کرد که به دلیل استفاده از اصطلاحات روز فضای مجازی، با استقبال حاضرین روبرو شد و دکتر یاسمی استفاده از اصطلاحات اصناف مختلف (چون شطرنج، پزشکی و ...) در اشعار گذشته را با نوعی هدف‌گیری در ارتباط خواند و در نقد این ترانه بیان کرد: اصطلاحات خارجی در این ترانه بسیار است که در زمان گذشته این‌گونه نبوده و ماندگاری واژگان در اشعار بیشتر بود البته این ایراد نیست و وظیفه اعضای فرهنگستان ما هست که این اطلاع‌رسانی را انجام دهند و کلمات جایگزینی را برای این اصطلاحات معرفی و به تمام رسانه‌های رسمی ابلاغ کنند.


فریبا یوسفی در خصوص شعر فاطمه کرمیان سومین شاعر حاضر در نشست عصر شعر و ترانه گفت: فرم این شعر با دیگر اشعار متفاوت است و نگاه تازه‌ای دارد هرچند کاری تقریباً کم‌حرف بود.


در ادامه سابیر هاکا از شاعران بنام و حاضر در جلسه به‌عنوان شاعر مهمان برنامه یکی از اشعار خود را قرائت کرد.


آریا معصومی یک شعر کوتاه و یک شعر بلند را خواند و شکار سری در خصوص این اشعار گفت: 2 زمان و 2 روایت مختلف که خلاقیت و تفکر داشت با آتش سیگار روشن شد. رندی شاعر در انتخاب واژگان بسیار دقیق بوده است.


امید موید شعری را خواند که شکار سری در ابتدا به ضعف تألیف اشاره کرد و دکتر یاسمی در نقد آن گفت: زمانی که راوی وارد مسیری می‌شود مخاطب تکلیف را می‌داند و وقتی بندهای بعدی شعر بیان‌کننده بند اول هستند، اتفاق مثبتی در شعر است.


محبوبه راهپیما غزلی متفاوتی را خواند که نظر کارشناسان را به خود جلب کرد و فریبا یوسفی در خصوص آن گفت: از ردیف "عجیب نیست" در تمامی ابیات باوجود فراوانی به‌خوبی استفاده‌شده است و با تصویرهای تازه‌ای از قافیه‌ها بهره برده‌اید.


اما یکی از نکات قابل‌توجه در نشست عصر شعر و ترانه حضور سینماگرانی چون بهروز خوش‌فطرت(بازیگر) و مسعود فروتن بود که خوش‌فطرت پس از حضور در جایگاه شعرخوانی در صحبت‌هایش کنایه‌ای به ورود بازیگران در حوزه خوانندگی زد و شعر سرودن را  راهی برای بیان حرف‌های دل خود خواند و کاکایی در خصوص شعر وی گفت: کمتر بازیگری راداریم که آن‌قدر خوب شعر بگوید.


در ادامه همایون حسینیان از شاعران طنزپرداز به روی صحنه آمد و شعری را قرائت کرد که موجب عوض شدن فضای جدی ترانه در این نشست شد.


علی چراغی دومین اجرای این جلسه را رقم زد و دو قطعه را با همراهی پیانوی «پدرام کشتکار» و دو نوازنده آکاردئون و گیتار به‌خوبی اجرا کرد که موجب تشویق هنردوستان شد.


چراغی دومین قطعه اجرایی خود را از اشعار عبدالجبار کاکایی انتخاب کرده بود که نگاهی تازه به موضوع شهدا داشت و پس از استقبال حاضرین نوید انتشار آلبوم خود را داد.


مسعود فروتن چهره‌ی محبوب رادیو هفت پس از اجرای چراغی روی صحنه آمد و در خصوص چاپ رمان‌هایش توضیحاتی ارائه داد و در مورد آخرین کتاب خود گفت: این کتاب با عنوان «یک‌شب یک مرد» توسط نشر ثالث به چاپ رسیده است و ماجرای شبی را روایت می‌کند که خاطراتم را مرور می‌کنم.


قاسم صرافان و علیرضا بدیع دیگر شاعران مهمان این نشست بودند که به شعرخوانی پرداختن و به‌عنوان آخرین نقد، شهرزاد زرگر شعر خود را خواند و شکار سری آن را شعری فنی عنوان کرد.


فریبا یوسفی نیز به‌عنوان آخرین شاعر و حسن ختام برنامه، شعری را برای حاضرین قرائت کرد.


گفتنی است؛ علاقه‌مندان برای شرکت در جلسات کارگاهی عبدالجبار کاکایی می‌توانند در کلاس‌های ایشان که روزهای شنبه از ساعت 4 تا 6 در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود، ثبت‌نام کنند.


 



 

منبع: ریتم نو
نویسنده: مریم رفایی
عکس: شيما رضايي
برچسب ها: عصر شعر و ترانه
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه