ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۱۵:۴۳ - ۰۴ خرداد ۱۳۹۵

صدای « کلهر » سکوت را شکست

ریتم نو : کیهان کلهر که طی این چند سال اخیر کنسرت‌های کمی در ایران برگزار کرده است.این بار تحت عنوان «پردگیان باغ سکوت» در تالار وحدت به روی صحنه رفت.


نوید افقه(تنبک) ،هادی اذرپیرا(تار) و علی بهرامی فرد (سنتور) در این شب «کلهر» را همراهی کردند.

در ابتدا شاید دکور  صحنه تا  یادِ کنسرت‌های اخیر «شهرام ناظری» و به طبع آن نزدیک بودن سلایق دو استادی که اشتراکاتی _چه در سرنوشت هنری،خط‌مشی و..._ بین آن‌ها مشهود است را به ذهن مخاطبان متبادر می‌کرد. سکوت و یا به‌بیان‌دیگر لذت از هنر موسیقی به‌وسیله‌ی سکوت ،از نکات مشترک هوادارانِ این  نوع موسیقی است که به نظر می‌رسید در این شب نیز به شکل هیجان‌آوری در فضای سالن موج بزند؛ سکونی از وجد و احترام و انتظار برای تشویق به‌منظور قدردانی از هنرمند محبوب!

پیش‌بینی می‌شد چنین فضایی در این شب ، بیشتر از اجراهای با کلام در سالن حاکم باشد که چنین هم شد اما استاد «کلهر »ترجیح داد برای دقایقی این بهت  شکسته  شود اما نه به‌وسیله‌ی هواداران بلکه این مهم با آواز خواندن وی انجام شد.

همان‌طور که قابل حدس بود کنسرت با محوریت ساز «کمانچه» برگزار شد. در این میان به‌وسیله‌ی سازهایی چون سنتور و  تار تک‌نوازی‌هایی صورت گرفت که یا به چند نوازی با آلات دیگر منجر شد یا به تک‌نوازی کمانچه! اما در خصوص تنبک قضیه کمی تفاوت داشت گرچه با این ساز تک‌نوازی به معنای ظاهری کلمه صورت نگرفت اما تکرار پشت سر هم چند نت(توسط کمانچه،تار و سنتور) ، آن‌هم بعد از آواز «کیهان کلهر» با تکرار قسمتی از شعر به‌نوعی ساز، به‌نوعی _استثنا این اتفاق تنبک را در محوریت قرار داد به این شکل که در واقع هدف از تکرار آن چند نت  توسط سه ساز مذکور و نواخته شدن تنبک ، به نمایش گذاشتن پتانسیل خلاق ساز نام برده شده بود.ابراز علاقه به‌گونه‌ای بود که نوازنده‌ی تنبک را از جای خود بلند کرد.

درنهایت این شب با گذاشتن کمانچه‌ی «کلهر» به روی زمین به اتمام رسید تا مکان مذکور غرق در تشویق بشود.دیدن چهره‌های هیجان‌زده و بعضاً چشم‌های اشک‌آلود، «کلهر» و گروهش را به تعظیم در مقابل مردم واداشت.

درحالی‌که اجرا به اتمام رسیده بود، گفت‌وگوی چند تن از هواداران با این مضمون که  گرچه دوستش داریم اما برای رفاه حالش و همچنین احترام به این هنرمند، نمی‌خواهیم خواهش کنیم که با ما عکس بگیر... بسیار جالب و قابل‌توجه بود.

لازم به ذکر است؛ «کیهان کلهر» که از ابتدای خردادماه در تالار وحدت به روی صحنه رفته است؛در تاریخ چهارم،دهم،یازدهم و دوازدهم نیز به روی سن خواهد رفت تا به‌نوعی عدم حضورش در این سال‌ها ، برای هواداران وی تا حدی جبران شود.

 

 



 

منبع : ریتم نو
نویسنده : فرزین پاک‌طینت
عکاس : بهزاد حاجی میری
برچسب ها: کیهان کلهر
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه