ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۲۵۲۰۴
تاریخ انتشار: ۲۳:۳۲ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵

مژده اخذ مجوز اماکن در کمتر از 48 ساعت/همکاران ما شاهد خروجی کار هستند

ریتم نو : محسن رجب پور از جلسات هم‌اندیشی با مسئولین امر در وزارت ارشاد، اماکن و حراست خبر و این مژده را داد که مدت اخذ مجوز اماکن برای برگزاری کنسرت‌ها از دو هفته به کمتر از 48 ساعت خواهد رسید.
+محسن رجب پور: ما خیلی بیشتر ازآنچه می‌بایست کارکردیم و اکنون دفتر موسیقی نگاه صنفی تری به ما دارد.
+ مهدی کاشی: هیئت‌مدیره نسبت به زمان کاری فراتر هم رفته است.
+امیر عباس ستایشگر: مجمع می‌تواند به‌عنوان یک بازوی متخصص‌تر در کنار ارشاد قرار بگیرد.
+چمن آرا: همکاران ما تا جایی که می‌توانند از عقد قراردادهای انحصاری و قراردادهای بلندمدت، پرهیز کنند
+ رامین صدیقی: نمایشگاه سالانه صنعت موسیقی را راه‌اندازی خواهیم کرد.
+ رجب پور: به درجه‌   ی مطلوب نرسیدیم اما راه مجوز گرفتنمان خیلی کوتاه‌تر شده است
+ مشکل تک آهنگ‌ها را حل کردیم و دیگر در شورای کارشناسی موسیقی باسلیقه گرایی روبه‌رو نیستیم.
+ با افزایش سایت‌ها و اپلیکیشن های فروش آثار دیجیتال به‌صورت قانونی، صنف ناشران برنده است.
+ رامین صدیقی: با کمک «عبدالحسین مختاباد» توانستیم مشکلات کسانی که به نشر موسیقی کمک می‌کنند را برطرف سازیم.

 


23 تیرماه سال گذشته انتخابات مجمع صنفی برگزار شد و اولین نشست هم‌اندیشی دست‌اندرکاران حوزه‌ی تولید و نشر آثار شنیداری با حضور 120 ناشر در آذرماه برگزار و اهداف مجمع صنفی تولیدکنندگان آثار شنیداری قرائت شد.



پس از تقریباً شش ماه، سکوت خبری مجمع صنفی شکست و محسن رجب پور(مدیرعامل)، مهدی کاشی (نایب‌رئیس)، بابک چمن آرا (رئیس هیئت‌مدیره)، امیرعباس ستایشگر (سخنگوی هیئت‌مدیره ) و رامین صدیقی در گفتگو با «ریتم نو» از کارهایی که این صنف طی این مدت به سرانجام رسانده، پرده برداشتند.



  


چرا ما با سکوتی از سمت مجمع صنفی مواجه شدیم؟


 محسن رجب پور: مجمع صنفی ما نوزاد نوپایی است که تمرین برای راه رفتن می‌کند و این نشانه‌ی سکوت نیست. کارهای زیرساختی و زیر بنایی انجام‌شده و در این مدت با جلسات متعددی که با همکاران داشتیم، تمامی چالش‌ها و مشکلات پیش روی صنف را بررسی کردیم. از طرفی جلسات مستمر و متعددی را با مسئولین امر در وزارت ارشاد، اماکن و حراست داشتیم و بررسی‌هایی در جهت تعامل با دوستان انجام دادیم تا به راه‌حل‌های کوتاه برای همکارانمان برسیم که به موفقیت‌های خوبی دست پیدا کردیم اکنون در حوزه‌ی وزارت ارشاد هنوز به درجه‌ی مطلوب نرسیدیم اما راه مجوز گرفتنمان خیلی کوتاه‌تر شده است. همچنین با تعاملات خوبی که با آقای طالبی داشتیم، در چند ماه اخیر نگاه دفتر موسیقی تغییر کرده و نگاه صنفی‌تری به ما دارد. از همه مهم‌تر جلسات بسیار خوبی با دوستان حراست داشتیم و به‌زودی هم‌اندیشی دوم ما با اداره اماکن و حراست برگزار می‌شود.

مهدی کاشی: همان‌طور که عرض شد مجمع سکوتی نداشته بلکه هیئت‌مدیره نسبت به زمان کاری فراتر هم رفته است، ما ماهانه جلسات منظمی داریم، که برای رفع مشکلات همکارانمان ازجمله موانع حراست،اماکن، شهرداری‌ها و ... جهت پیگیری‌های لازم توسط مدیرعامل مجمع برنامه‌ریزی می‌کنیم.

 

آخرین گردهمایی اعضای مجمع آذرماه سال گذشته بوده، ازاین‌دست گردهمایی‌ها نداشتید؟

محسن رجب پور: مجمع سالی یک‌بار برگزار می‌شود و تا آذرماه نیاز به گردهمایی نداریم. ما و همکارانمان در پانزده روز آینده جلسه هم‌اندیشی با حراست داریم و پس‌وپیش این جلسه همه دوستان اگر مشکلی داشته باشند اعلام می‌کنند.  جدای از این تمام مشکلات شخصی دوستان که به صنف بستگی داشته، حل کردیم. به‌طور مثال همکاری مشکلی در تعیین نرخ داشتند که بنده به‌عنوان مدیرعامل صنف ورود کردم، تدبیر به خرج دادیم و توانستیم به نرخ مشترک برسیم، همکار دیگری داشتیم که با شهرداری مشکل جدی داشتند، مشکل ایشان را هم با دستور مستقیم اعضای شورای شهر، حل کردیم و فکر می‌کنم ما خیلی بیشتر ازآنچه می‌بایست کارکردیم.

رامین صدیقی: گردهمایی که ما انجام دادیم فقط برای باب آشنایی بود بنا نیست تمام فعالیت‌های مجمع به‌صورت جلسات بزرگ و عمومی برگزار شود. جلسه آذرماه برای پاره‌ای از توضیحات در جهت برنامه‌ریزی هیئت‌مدیره بود به همین خاطر از آن زمان مجمع فعالیت خود را انجام می‌دهد ضمن اینکه ما شماره ثبت مجمع صنفی را به‌طور رسمی دریافت نکردیم اما تمامی اعضا نظر بر فعالیت داشتند تا از برنامه‌های کوتاه‌مدت عقب نمانیم چراکه ما باید برای دریافت شماره ثبت و به رسمیت شناخته شدن از طرف ثبت شرکت‌ها پروسه طولانی را طی می‌کردیم. اما بااین‌حال از آذرماه تا به امروز پیگیر تمام مسائل بودیم و اغلب آن‌ها را انجام دادیم و به‌جز هم‌اندیشی که با اداره اماکن جهت سهولت در امر صدور مجوز برای برگزاری کنسرت‌ها داشتیم، موارد کوچک‌تری هم بود که واقعاً نیازی به اعلام عمومی نداشت. برخی از اعضای خانواده ما که در حوزه موسیقی فعالیت می‌کنند اما لزوماً ناشر نیستند (درواقع در شغل‌های جنبی فعال هستند)، با مشکلاتی روبرو می‌شدند به‌طور مثال شرکت‌های بسته‌بندی (که بازوی همه ناشران هستند) چون در زمره‌ی مشاغل فرهنگی قرار نمی‌گرفتند معمولاً بحث پروانه ثبت پیدا می‌کردند و شهرداری نسبت به پلمپ مراکزشان اقدام می‌کرد که ما این بحث را به سرانجام رسانیدم و توانستیم از طریق شورای شهر و با کمک‌های «عبدالحسین مختاباد» مشکل را حل کنیم تا برای افرادی که در این حوزه فعال هستند و به نشر موسیقی کمک می‌کنند این مقوله برداشته شود.

رجب پور: با رأی‌گیری که صورت گرفت،اعضای زیرمجموعه و عضو برای سه سال هیئت‌مدیره را انتخاب کردند تا کارها را انجام دهند و این دلیل بر ارائه گزارش هفتگی نیست. به‌طور مثال جلسه با اداره اماکن برای همکارانی است که مشکلات برگزاری کنسرت در تهران داشتند و یا جلسه با حراست را برای کسانی داریم که در این حوزه سؤال یا مشکل‌دارند و می‌خواهند بدانند راه‌حل به کجا خواهد رسید. از طرفی نتیجه کار ما را همکارانمان مشاهده می‌کنند. زمانی که ما به دفتر موسیقی مراجعه کردیم و طی تعاملاتی که با آن‌ها داشتیم، توانستیم راه‌های دریافت مجوزها را کوتاه‌تر کنیم.

 

تعاملات با دفتر موسیقی در چه زمینه‌هایی صورت گرفته است؟

رجب پور: در حوزه شعر با مشکلات و مسیر طولانی روبرو بودیم که حالا این زمان به یک هفته رسیده است. مشکل صدور مجوز تک آهنگ‌ها را حل کردیم. همچنین تا چند ماه گذشته در حوزه شورای کارشناسی موسیقی باسلیقه گرایی روبه‌رو بودیم که اکنون دیگر بر اساس سلیقه شخصی تصمیم‌گیری نمی‌شود و کارها را با موضوعات سلیقه‌ای رد نمی‌کنند. درواقع همکاران ما شاهد خروجی کار ما هستند.

 

شما گفتید جلسه هم‌اندیشی با اداره اماکن داشتید اما ما در سال جدید با سخت‌گیری‌های بیشتری از سوی این نهاد روبرو بودیم.

 رامین صدیقی:  تفسیرهای مختلفی از طرف اداره اماکن و وزارت ارشاد در خصوص ظرفیت سالن‌ها، مبلغ و غیره بوده که مدیرعامل مجمع به نیابت از اعضای هیئت‌مدیره مسئله را پیگیری می‌کند و به‌زودی جلسه‌ای با اداره اماکن و پلیس امنیت خواهیم داشت.

مهدی کاشی: ما بعد از تعطیلات عید و به درخواست همکاران کنسرت گذار در تهران در پی مشکلات ایجادشده درروند کار و اخذ تعهدنامه جدید اماکن و غیره جلساتی با فرمانده اماکن تهران بزرگ داشتیم و قرار شد بین شرکت‌های فعال درزمینه کنسرت در تهران جلسات مشترکی برگزار کنیم و پس از رسیدگی و جمع‌بندی مشکلات ،جلسه مشترکی با حضور جناب سرهنگ بحیرایی (و در صورت لزوم ریاست حراست و مدیرکل مرکز موسیقی) گذاشته شود تا اقدامی نسبت به رفع موانع ، بخصوص کوتاه‌تر کردن مدت صدور مجوز اماکن، حذف دریافت مبلغ خدمات انتظامی برای سالن‌های کوچک زیر ۵۰۰ نفر انجام پذیرد و تا آنجایی که اطلاع دارم، اواخر همین ماه این جلسه برگزار خواهد شد.

 محسن رجب پور: بعد از عید شرایط را سخت‌تر کردند اما آخرین جلسه را هم با این نهاد داشتیم و ظرف چند روز آینده طی نشستی که با همکاران خواهیم داشت و با رسیدن به شیوه‌نامه، می‌توانیم این مژده را بدهیم که مدت اخذ مجوز از دو هفته به کمتر از 48 ساعت می‌رسد و بعد از جلسه در این هفته بلافاصله روند صدور مجوز در اماکن هم‌تغییر خواهد کرد.

ستایشگر: رایزنی‌های اولیه انجام‌شده و تا انتهای همین ماه نشست عمومی ناشران و مدیران اداره اماکن برای کنسرت‌ها برگزار می‌شود و فکر می‌کنم بعدازاین جلسه طبق تقاضایی که دادیم جلسه‌ای با معاونت هنری جناب آقای مرادخانی برگزار کنیم.

 

در مورد جلسه با جناب مرادخانی توضیح دهید؟

امیرعباس ستایشگر: چون ما تا امروز صنف ناشران را نداشتیم یکسری از وظایف غیر حکومتی را ارشاد بر عهده داشت یعنی ناخواسته بر دوش مدیران ارشاد بود حالا که صنف تشکیل‌شده این وظایف، اختیارات و محدوده‌ی عملکردها می‌تواند به مجمع صنفی انتقال پیدا کند و مجمع می‌تواند به‌عنوان یک بازوی متخصص‌تر در کنار ارشاد قرار بگیرد و یک تعاملی با خانه موسیقی و دفتر امور هنری و حراست معاونت هنری داشته باشد که این هماهنگی‌ها و این توافق‌ها احتیاج به یک جلسه دارد که امیدوارم در اسرع وقت بتوانیم با هماهنگی‌هایی که آقای رجب پور زحمتش را می‌کشند بعد از جلسه اماکن این نشست را برگزار کنیم.

 

لطفاً در خصوص استخدام وکیل برای مجمع صنفی بیشتر توضیح دهید؟

ستایشگر: ما چهار کار را از آذرماه سال گذشته در دستور کار قراردادیم و به فراخور، هرکدام از بخش‌هایی که عملیاتی شدند کار را پیش بردیم. اولین کار ما تعامل و قرار با یک تیم وکالت است برای مقابله با سایت‌های دانلود غیرقانونی موسیقی که مراحل رایزنی، انتخاب و گفتگو با وکلای مختلف انجام‌شده و می‌دانم اکنون در مرحله‌ی قرارداد هستند برای اینکه حجم بسیاری از این سایت‌ها آزادانه فعالیت و بعضاً پول هم دریافت می‌کنند که این پول به دست صاحب اثر نمی‌رسد.

 مهدی کاشی: بنده و بابک چمن‌آرا عضو کارگروه حقوقی هستیم که در قدم اول با وکلایی جهت پیگیری امور مشکلات همکاران جلساتی را داشتیم که با دو نفر به نتیجه نهایی رسیدیم و در گام اول پرونده تخلفات حق کپی‌رایت، در خصوص استفاده و انتشار غیرقانونی سایت‌ها از آثار منتشرشده توسط ناشران موسیقی پیگیری می‌شود و در گام بعدی پس از اخذ پروانه مجمع، پیگیری در خصوص تأسیس و راه‌اندازی شعبه حل اختلاف بین ناشران و هنرمندان عرصه موسیقی راداریم.

رامین صدیقی: استخدام وکیل برای این است که بتوانیم دعاوی بین اعضای خانواده را از طریق مجمع و به‌صورت مستقیم مرتفع کنیم حالا این دعاوی جنبه‌های مختلف دارد بعضی دعاوی بین اعضای نشر و نهادهای دولتی یا حکومتی مثل صداوسیما و بحث کپی‌رایت یا احیاناً دعاوی بین خود اعضای خانواده، ناشر و هنرمند، تهیه‌کننده و برگزارکننده و غیره هست که علاقه‌مندان می‌توانند این وکالت را به مجمع بدهند که از طریق وکیل حقوقی مجمع این کارها پیگیری شود برای همین در این مدت فعالیت‌هایی انجام‌شده که بخشی از آن ضرورتی پیدا نکرد که به‌صورت رسانه‌ای مطرح شود اما ما کانال رسمی را در تلگرام داریم که تمام فعالیت‌هایی را که مجمع انجام می‌دهد برای اعضا خودمان گزارش کنیم.

 

نظرتان در مورد عرضه آثار شنیداری به‌صورت دیجیتال و تحت تأثیر قرار گرفتن فروش فیزیکی آثار چیست؟

بابک چمن آرا: مسئله وجود فروش آثار دیجیتال انکارناپذیر است و دسترسی جدیدی برای مخاطبان و ارائه جدیدی برای ناشران و هنرمندان به وجود آمده و قطعاً بر روی فروش فیزیکی تأثیرگذار بوده است. مسئله ارائه آثار دیجیتال در سال‌های اخیر با توجه سرعت و خدمات اینترنت بهتر شده (البته یک دنیا با شرایط استاندارد فاصله‌داریم) و اطلاع‌رسانی مجازی خیلی کامل‌تر، به‌روزتر و در لحظه‌تر است طبیعتاً استقبال خوبی از فروش یا دسترسی اینترنتی از موسیقی انجام می‌شود. فروش فیزیکی در طول ده سال گذشته پایین آمده و این شیب افت فروش فیزیکی همیشه به دلیل‌های مختلفی وجود داشته اما اکنون بیشتر شده و یکی از علت‌ها شاید این است که اگر در سطح شهر بگردید فروشگاه‌هایی که دستگاه صوتی بفروشند هم کم شده و فروش دستگاه‌های صوتی حرفه‌ای وجود ندارد و اکثراً موسیقی را در دستگاه سینما خانگی پخش می‌کنند تا اینکه بخواهد سیستم جدیدی خریداری کنند. اتوموبیل های جدیدی که عرضه می‌شود کم‌کم سی دی پلیر ندارند و تمام این مسائل تا قیمت پایین سی دی خام و کپی شدن سی دی در پنج، شش سال گذشته می‌تواند تأثیرگذار باشد. به نظر من نباید فروش دیجیتال را به‌عنوان یک تهدید در نظر بگیریم یعنی من ناشر باید به این فکر کنم با این تغییر چگونه کنار بیایم و از آن استفاده کنم. در سال‌های گذشته کاست داشتیم که به سی دی تبدیل شد و حالا به فایل تبدیل می‌شود و هیچ پیش‌بینی از بیست سال آینده نداریم که گردش مالی به چه شکل انجام می‌شود ما باید از فروش اینترنتی استفاده کنیم.

 

یکی از کارهای کوتاه‌مدت مجمع صنفی، آثار شنیداری دیجیتال بود چه تدبیری اندیشیدید؟

محسن رجب پور:  ما قراردادهای وب‌سایت‌های فروش آثار دیجیتال را طوری اصلاح می‌کنیم که نفع صنفی در آن درج شود و از همه مهم‌تر دارای زمان معین باشد. چراکه پیش‌ازاین در قراردادهای قبلی همکارهای ما این ضعف وجود داشت و اگر طرف قرارداد برای تمدید به دیگری خبر نمی‌داد، قرارداد به‌صورت اتوماتیک تمدید و گهگاه بدون ارائه گزارش و یا بر اساس قرارداد قبلی، سهم ناشر دچار مشکلاتی می‌شد.

بابک چمن آرا: این مشکل دو بخش دارد، بخش دوم  که اصلی‌ترین هم هست بخش فرهنگی است یعنی مردم و تمام مصرف‌کنندگان اینترنت باید بدانند رایگان نمی‌توانند محصولی را از اینترنت دریافت کنند درواقع نه اینکه نتوانند بلکه اصولی و انسانی نیست و خارج از قوانین و  به‌نوعی واژه دزدی برای همین‌جا به کار می‌رود و این فرهنگ‌سازی است که از شمای رسانه، من ناشر، تا هنرمند این مسئله را باید فرهنگ‌سازی کنیم البته این مربوط به کشور ما نمی‌شود در تمام دنیا سایت های این‌چنینی وجود دارند اما مردم می دانند که نباید استفاده کنند آن کسی که استفاده می‌کند همان کسی است که از دیوار خانه دیگری بالا میرود. مسئله اول هم مسئله قانونی این کارها است که ما در جلسه‌های مجمع درمورد آن صحبت، بررسی و قریب به صد سایت و وبلاگ را ردیابی کردیم و آدرس هایشان را درآوردیم و نشست هایی با مشاورهای حقوقی داشتیم که بررسی کنیم با چه روش هایی می‌شود با آن‌ها سریع‌تر، کامل‌تر و مانع‌تر برخورد کرد و در نهایت باید پرونده این کار را که در دادگاه مطرح می‌کنیم به پلیس فتا بدهیم و ازآنجا اقدام کنیم این مسئله در واقع یک مسئله استراتژیک بلندمدت هست ضمن اینکه ما می‌توانیم دفه اول را سریع اقدام کنیم ولی این باعث می‌شود دوستان و دشمنانی که آن‌طرف داریم برای خودشان راه حلی پیدا کنند بنابراین باید در نشست هایی که داریم به راه حلی برسیم که بهترین جواب را داشته باشد.

رامین صدیقی: همان‌طور که گفته شد یکی از مواردی که به خاطرش وکیل استخدام می‌کنیم همین مسائل کپی‌رایتی و بحث قانونی آن است. ما به نیابت از اعضای مجمع توانستیم سهم بین ارائه‌دهنده خدمات (که شرکت‌های واسط و مخابراتی هستند) و ارائه‌دهندگان محتوی (ناشران) را قانونمند کنیم و سهم ناشران را با استانداردهای بین‌المللی هماهنگ سازیم. دانلود غیرمجاز بحث دیگری است که وکیل حقوقی ما پیگیری خواهد کرد تا بتوانیم از طریق سیستم قضایی و انتظامی با کمک ارشاد این ماجرا را به سرانجام برسانیم البته همان‌طور که مطلع هستید شاید هر کاری هم انجام دهیم توفیق آن‌چنانی با وضعیت فعلی نداشته باشد. درواقع نهایت کاری که صورت می‌گیرید فیلتر این سایت‌ها به روش قانونمند و شناسایی و تعطیلی دفاترشان در ایران است اما متأسفانه بخش عمده‌ای از دانلودهای غیرمجاز در خارج از ایران انجام می‌شود و جز فیلتر کار دیگری نمی‌توان کرد که ترفندهایی هم برای گذشتن از فیلتر وجود دارد و نهایتاً ماجرا را از بین نخواهد رفت و شاید بتوانیم بخشی از آن را مهار کنیم.

امیر عباس ستایشگر: من هم موافق این صحبت‌ها هستم این بحث کلان است. چندین سال پیش در مقوله سینما با همکاری هنرمندان، پخش مویرگی فیلم‌ها، کاهش هزینه سی‌دی‌ها و ورود ارشاد و روی کار آمدن شورای صیانت، فرهنگ‌سازی جمعی صورت گرفت. کار تیمی اولین قدم ما است که از مردم خواهش کنیم و هم‌زمان کار فرهنگ‌سازی را انجام دهیم و با شناسایی سایت‌هایی که در ایران فعالیت می‌کنند و رایزنی با آن‌ها درخواست داشته باشیم که همکاری کنند و اگر تأثیری نداشت به‌صورت قانونی پیگیری کنیم. سی‌دی‌هایی هم که در کل دنیا از خواننده‌های خیلی معروف منتشر می‌شود بااینکه قوانین سفت و سختی هست اما بازهم دانلود غیرمجاز وجود دارد. درواقع صفر درصد نمی‌توان جلوی آن را گرفت منتهی آنجا آن‌قدر شیوه‌های فروش و مارکت بالاست که اگر از هفتاد هزار دانلودی که شده دو هزارتا دانلود هم غیررسمی و غیرمجاز باشد، آسیبی به صاحب اثر نمی‌رساند ولی اینجا این سیستم نیست هر آنچه دانلود می‌شود به‌جز یک یا دو سایتی که وجود دارد همه‌ی سایت‌ها غیرقانونی قطعات را منتشر می‌کنند و فکر می‌کنم با توجه به هزینه‌ی پایینی که این قطعات دارد اگر ما در ابتدا وارد بحث فرهنگ‌سازی و پیگیری موازی از طرف مراجع قانونی شویم خیلی می‌توانیم موفق عمل کنیم.

 

در چند وقت اخیر تعداد رسانه‌های فروش آثار دیجیتال افزایش‌یافته، دیدگاهتان در خصوص افزایش این رسانه‌ها چیست؟

رجب پور: در تمام دنیا با شکل‌گیری پدیده‌های جدید، تعداد افرادی که می‌خواهند کار کنند هم افزایش می‌یابد. تا چند سال گذشته افراد واسط بین ما و شرکت‌های اپراتور همراه و پیشخوان فروش قراردادهای انحصاری منعقد می‌کردند یعنی محصولمان را به یک سایت واگذار می‌کردیم و فقط آن‌ها مجاز به ارائه‌ی آثار به اپراتورهای همراه بودند. ما این موضوع را حل کردیم و دیگر قراردادها انحصاری نیست و می‌توانیم هم‌زمان کارمان را به ده شرکت واگذار کنیم و هرکسی که تبلیغ و فروش بیشتری داشت به طبع سهم ما هم بیشتر خواهد بود.

صدیقی: این روند مثبت است وقتی تعداد شرکت‌ها و تشکیلاتی که حاضر باشند به‌صورت قانونی آثار هنرمندان را عرضه کنند بیشتر باشد، طبیعتاً امتیازهایی را خواهد داشت و سرویس‌های جذاب‌تری ارائه می‌دهند از طرفی هرکدام جغرافیای مشتری خود رادارند و سبب افزایش حجم گردش کالاهای قانونی بر روی اینترنت و کسب درآمد بیشتر برای هنرمندان و تهیه‌کنندگان می‌شوند. درواقع تکنولوژی جدید مخابراتی، گوشی‌های هوشمند و غیره بخشی از بازار فیزیکی موسیقی را از هنر انداخت اما ما نمی‌توانیم با تکنولوژی مبارزه کنیم پس چه‌بهتر که استراتژی‌هایی را پیدا کنیم و از همین بستر کسب درآمدی برای موسیقی انجام دهیم.

رجب پور: افزایش سایت‌ها و اپلیکیشن های فروش آثار دیجیتال به‌صورت قانونی، دو تبعه مثبت برای ما دارد. یکی فرهنگ‌سازی که جامعه با خرید قانونی و بعد دانلود مواجه خواهد شد و ما پشتیبانی خواهیم کرد. از همه مهم‌تر بین سایت‌ها رقابت به وجود می‌آید و حق ناشر ضایع نمی‌شود. درنتیجه برنده صنف ما است. درواقع ما تأکیدداریم اگر می‌خواهند بیشتر هم بشوند چراکه بعد از مدتی خود این دوستان به این نتیجه می‌رسند که توانشان را روی‌هم بگذارند و درنهایت پنج شرکت قدرتمند باقی بماند.

چمن آرا: طبیعتاً بیشتر شدن این فروشگاه‌ها باعث رقابت می‌شود و به‌هرحال مردم می‌توانند راحت‌تر به موسیقی رسمی دسترسی داشته باشند. در مورد قراردادهای این فروشگاه‌ها اینترنتی بخشی از آن نمی‌تواند متفاوت باشد یعنی درصد فروش یک استاندارد بین‌المللی است بقیه موارد قراردادها اگر تفاوتی دارد اصولا حاشیه‌های قراردادها است که میتواند باعث جذابیت شود که من ناشر با شما قرارداد ببندم یا خیر. نکته‌ای که همکاران من باید در نظر داشته باشند اصولا مسئله‌ای است که ما سال ها در جلسات خودمان عنوان می‌کنیم و مشورت می‌دهیم همکارها باید تا جایی که می‌توانند از عقد قراردادهای انحصاری و قراردادهای بلندمدتی که در طول مدت قرارداد امکان تغییری نیست، پرهیز کنند. قراردادهای انحصاری باعث می‌شود از همین امکاناتی که سایت ها و اپلیکیشن های جدید که پا به عرصه می‌گذارند، عاجز شوند و قراردادهای طولانی مدت به دلیل اینکه این فرهنگ و صنعت دیجیتال جدید است و لحظه‌به‌لحظه اتفاق‌های جدید در آن می‌افتد و لازم است حداقل سالی یکبار بازنگری شود و عقد قراردادهای طولانی مدت منطقی نیست.

 

برای بحث فرهنگ‌سازی به نظرتان چه اقدامی می‌توان انجام داد؟

بابک چمن آرا: به نظر من ساخت کلیپ ساده ترین و اولین راه حلی است که به ذهن هرکسی می‌رسد و فکر می‌کنم در مورد موسیقی هم سال گذشته همین موقع، یک‌چیزی به اسم کمپین حمایت از موسیقی راه افتاد که در حقیقت این هدف را دنبال می‌کرد و واژه کمپین در اینجا به‌اشتباه استفاده‌شده بود. کمپین، مجموعه فعالیت‌هایی است که به‌قصد هدف خاصی انجام می‌شود و ما مجموعه‌ای نداشتیم و فقط یک کار بود برای اینکه این کار به نتیجه برسد و تأثیرگذار باشد تا ما بتوانیم نتیجه درستی از آن برداشت کنیم باید یکسری مجموعه کار با الویت های زمانی و اجرایی طراحی شود برخی از کارها می‌تواند ساخت کلیپ، صحبت هنرمندان پیش از کنسرت، توضیح این کار در بروشور آلبوم ها یا همکاری رسانه ها و نشست های خبری و جوایز باشد ما به تمام این موارد فکر میکنیم همانطور که می‌گوییم یک دست صدا ندارد ما از همه عوامل حتی مردمی که از موسیقی لذت می‌برند نه اینکه منفعت دارند باید بخواهیم ما را در این کمپین همراهی کنند وگرنه به نتیجه نخواهد رسید.

 

مجمع صنفی به برخی حاشیه‌ها و نارضایتی‌هایی که در جشنواره موسیقی فجر به وجود آمده چه واکنشی نشان داد؟

رامین صدیقی: مسائلی در رابطه با جوایز جشنواره موسیقی فجر موجب آزردگی را برای بعضی از ناشران پیش آورده بود که ما بلافاصله بعد از مراسم اختتامیه جشنواره فجر از طریق مجمع و به نیابت از اعضای خودمان نکاتی را برای دبیرخانه جشنواره یادآوری کردیم تا این مشکلات حل‌وفصل شود.

مهدی کاشی: درواقع اعضای هیئت‌مدیره به‌صورت مشترک و  خصوصی با مسئولان برگزاری جشنواره جلساتی داشته‌اند ، و حتی برای رسمی‌کردن  اعتراض ناشران، نامه‌ای مکتوب ارسال شد که متأسفانه پاسخ درست و شفافی در این خصوص به ما داده نشد.

 

سایت مجمع صنفی به کجا رسید؟

رجب پور: سایت مجمع صنفی ظرف یک یا دو ماه آینده راه‌اندازی می‌شود.

ستایشگر: به دلیل به تعویق افتادن صدور پروانه ثبت (که همکارم آقای کاشی پیگیر بودند) صبر کردیم تا بتوانیم با راه‌اندازی سایت، اطلاعات مربوط به مجمع صنفی ناشران، اخبار و تمام مسائلی که دوستان و همکارانی چون شما پیگیر هستند را منعکس کنیم. درواقع شما در سایت می‌توانید به‌صورت جامع به تمام موارد اساسنامه، اخبار جلسات ، شرایط و نحوه‌ی عضویت دسترسی داشته باشید. اگر ناشری عضو مجمع صنفی نباشد از امکاناتی که مجمع صنفی برای حمایتی از اعضایش در نظر گرفته محروم می‌شود.

 

پروانه مجمع صنفی چه زمانی صادر می‌شود؟

مهدی کاشی: در خصوص پروانه باید عرض کنم که در هیئت احزاب به تصویب رسیده و پروانه برای امضا وزیر محترم کشور ارسال‌شده است که بعد از دریافت پروانه و نیز اساسنامه ممهور به مهر وزارت کشور مراحل پایانی و ثبت آن انجام خواهد شد. که یکی از تعجب‌های من برای سؤال اول شما همین بوده است که ما با توجه به اینکه پروانه دریافت نکرده‌ایم حدود ۲۰ جلسه و یک مجمع و ۶_۷ جلسه کوچک برای رفع موانع مختلف انجام داده‌ایم،که به خاطر انگیزه بالای اعضای هیئت  مدیره است.

 

از دیگر کارهایی که مجمع صنفی در دستور کار دارد، بگویید.

رجب پور: برنامه‌های کوتاه‌مدت یا به نتیجه رسیده یا در آخرین نقطه‌هایش هستیم. بخشی از کارهای میان‌مدت را هم پیگیری کردیم جلساتی که بعد از نوروز برنامه‌ریزی مدونی برای برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت داریم .

رامین صدیقی: ما صحبت‌های اولیه‌ای را با انجمن موسیقی انجام دادیم تا بتوانیم نمایشگاه سالانه صنعت موسیقی را راه‌اندازی کنیم کاری که یک‌بار چند سال پیش اتفاق افتاد اما با همان دوره اول دیگر ادامه پیدا نکرد چون ما کماکان با نمایشگاه کتاب به‌جای آن‌چنانی نرسیدیم هرچند به‌صورت معدود ناشران موسیقی در آن شرکت می‌کنند اما هزینه‌ها برای دیگر مشاغل (به‌جز ناشران کتاب) آن‌قدر بالا است که شرکت در نمایشگاه برای ناشران موسیقی صرف اقتصادی پیدا نمی‌کرد به همین جهت ما این تصمیم راداریم که بتوانیم نمایشگاه مستقلی را برگزار کنیم تا هم با ارائه آثار همراه باشد هم فعالیت‌های جنبی ازجمله میزگرد، نشست، ورک شاپ حتی اجراهای محدود زنده را دربر بگیرد. البته موافقت‌های اولیه در جلسه مجمع با انجمن موسیقی گرفته‌شده است و برای انجام این کار باید منتظر دریافت شماره ثبت باشیم تا به مرحله اجرایی برسانیم و به‌محض اینکه به ثبت برسیم جزو دستورات اولیه ما است.

 

منبع: ریتم نو

نویسنده: مریم رفایی
تقویم هنری ادامه