ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۲۴۳۷۵
تاریخ انتشار: ۲۲:۳۹ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵

کنسرت 4 خواننده پاپ ایران در اروپا / رسانه شمایید! تبلیغات ماهواره‌ای نداریم

ریتم نو : در نشست خبری کنسرت مشترک چهار ستاره موسیقی پاپ ایران در اروپا ضمن اشاره به برنامه‌های این اجرا، خوانندگان از عدم وجود تبلیغات ماهواره‌ای برای برنامه‌های خارج از ایران خبر دادند و رسانه‌های داخلی را بهترین رسانه خواندند.
 

+ ستاره‌های موسیقی پاپ با «ای ایران» یک‌صدا می‌شوند


این نشست عصر امروز (12 اردیبهشت‌ماه) با حضور شهرام شکوهی، بنیامین بهادری ، و رضا نوری (تهیه‌کننده) با بیش  از یک ساعت تأخیر در حالی برگزار شد که « محمد علیزاده » در اواسط برنامه رسید و « محمد اصفهانی » ستاره چهارم حضور پیدا نکرد.

کنسرت مشترک چهار خواننده موسیقی پاپ ایران در تاریخ 24 اردیبهشت‌ماه در استکهلم سوئد و در تاریخ 25 اردیبهشت‌ماه در «اوبرهاوزن» آلمان برگزار می‌شود که در این برنامه « مهران غفوریان » به‌عنوان مجری حضور خواهد داشت.

 

بنیامین بهادری در ابتدا ضمن عذرخواهی از تأخیر پیش‌آمده در شروع برنامه و اشاره به استقبال خود نسبت به حضور در نشست خبری جهت تبلیغ و اطلاع‌رسانی درست اولین کنسرت مشترک خوانندگان پاپ گفت: امیدوارم دوستان دیگر رسانه‌ها که سالن را ترک کردند باانرژی بازگردند و یا خبرهای مربوط به این اجرا را بر روی رسانه‌ی خود قرار دهند.

بنیامین همچنین به سختی‌های هماهنگی بین گروه‌ها اشاره کرد و افزود: تابه‌حال حداقل در حوزه موسیقی پاپ خوانندگان ایران شبیه این اجرا وجود نداشته است و اولین اتفاق ازاین‌دست هست و امیدواریم به نحوه  درست برگزار شود تا الگوی درستی برای برنامه‌های بعدی باشد.

شکوهی در ادامه‌ی صحبت‌های «بنیامین» به اجرای دونفری خود با «بابک جهانبخش» در کانادا اشاره کرد و گفت: پیش‌ازاین اجرای دو نفر خواننده پاپ را به‌صورت مشترک داشتیم و اگر کنسرت‌های مشترک بازخورد خوبی داشته باشد در ایران هم می‌توان با داشتن سالن بزرگ‌تر استفاده کرد.

بنیامین در خصوص ارکستری که این 4 خواننده را همراهی می‌کنند، توضیح داد: 14 نوازنده ما را در این تور همراهی می‌کنند اما هر خواننده با 9 یا 10 نوازنده روی استیج می‌رود که این حاصل توافق موزیسین‌های باهوش گروه است.

رضا نوری در جهت تکمیل صحبت‌های بنیامین افزود: هر گروه رهبر ارکسترش را معرفی کرد تا آن‌ها موزیسین‌های خودشان را انتخاب کنند و برای اولین بار به‌صورت کار گروهی فعالیت می‌کنند.

وی همچنین از شروع تمرین گروه‌ها برای این اجرا خبر داد و گفت: سه یا چهار جلسه از تمرین گروه مانده و دوستان خودشان سورپرایزی را برای کنسرت تدارک دیدند که شخصاً نیز از آن بی‌خبر هستم.

تهیه‌کننده کنسرت مشترک اروپا چهار خواننده پاپ در توضیحات بیشتر این برنامه گفت: سه سال پیش در لندن متوجه کاهش کنسرت در اروپا شدم و به دنبال دلیل آن بودم که ایده فستیوال به سرم زد و آن را برای نخستین بار در لندن با بنیامین بهادری در میان گذاشتم که ایشان در آنجا تائید کردند و  گفتند؛  اگر به‌جایی رسیدید من هستم! درواقع بنیامین هم اعلام حضور کرد و هم می‌دانست کار سختی است. از طرفی یک سالی هست که می‌خواستم برای آقای شهرام شکوهی کنسرتی را در اروپا برگزار کنم که به دلایلی نشد.

بنیامین در خصوص حضور «مهران غفوریان» در این برنامه به محبوبیت غفوریان اشاره کرد و افزود: به‌عنوان برنامه‌ای متفاوت ایشان در جایگاه مجری حضور خواهند داشت و نمی‌دانیم با حضور ایشان چه اتفاقی خواهد افتاد چراکه ایشان غیرقابل‌پیش‌بینی هستند.

تهیه‌کننده برنامه نیز در مورد استقبال از این کنسرت گفت: فکر می‌کنم کل دنیا در مورد این برنامه صحبت می‌کنند. تقریباً دو هفته پیش سایتی را برای تبلیغات شارژ کریم که بالغ‌بر 120 هزار کلیک خورد و بازخورد خیلی بالا بود و اینکه چه اتفاقی خواهد افتاد را بعد از برنامه می‌توانیم در موردش اظهارنظر کنیم.

بنیامین در مورد جزئیات قطعات اجرایی ترجیح داد صحبتی نشود تا برای مخاطبان کنسرت جذاب باشد و پیشاپیش قضاوتی صورت نگیرد و به اجرای کمتر «محمد اصفهانی» نسبت به دیگر خوانندگان اشاره کرد و در خصوص قطعات اجرای خود گفت: به‌زودی قطعه‌ای را منتشر می‌کنم که در صورت استقبال اجرا خواهد شد.

شکوهی در راستای صحبت‌های بنیامین به اجرای قطعات خاطره‌انگیز اشاره کرد.

بنیامین همچنین نقش رسانه‌های داخلی را در جهت تبلیغات پررنگ دانست و اضافه کرد: ما بر روی کارهای خبری این گروه خیلی فکر کردیم و جمع‌بندی امروز خیلی می‌تواند تأثیرگذار باشد.

شکوهی نیز خوانندگان پاپ را در خارج از کشور مظلوم خواند و توضیح داد: ما امکان تبلیغات در هیچ سایت پربازدید و یا شبکه موسیقی خارجی را نداریم. درصورتی‌که ما احتیاج به هجمه تبلیغاتی داریم تا در خارج از ایران مظلوم واقع نشویم. ما موظف به رعایت یکسری قوانین هستیم که آن‌طرفی‌ها رعایت نمی‌کنند و امکانات در جهت تبلیغات گسترده را دارند. درواقع هرچه هستید شمایید! و در هیچ شبکه ماهواره‌ای تبلیغات نخواهد شد.

بنیامین در جواب سؤالی در خصوص تبلیغات فیلم‌های سینمایی در ماهواره و عدم امکان تبلیغ کنسرت‌های موسیقی در این شبکه‌ها گفت: سینمایی‌ها در ایران حلال‌زاده تر هستند و ممنوعیت‌هایش کمتر از موسیقی است. با موسیقی به‌خصوص موسیقی پاپ در این مواقع سنگین‌تر برخورد می‌کنند.

وی در ادامه صحبت‌هایش به حضور ستاره‌های موسیقی سنتی در شبکه‌های ماهواره‌ای اشاره کرد که این اشاره مستقیماً نام یک ستاره موسیقی سنتی را در ذهن‌ها تداعی کرد و این امر موجب مزاح شهرام شکوهی و جواب "نمیدونسته" شد.

بنیامین که نمی‌خواست آتشی به پا کند صحبت را به سمت سینما برد و ادامه داد: اهالی سینما دستشان در برخی موارد بازتر است و حتی در موسیقی سنتی و کلاسیک این مسائل بوده که باحالت اغماض به آن نگاه می‌شود در موسیقی پاپ شدت برخورد سریع‌تر است و ما دوست نداریم به خاطر یک بی‌قانونی، مردم از شنیدن موسیقی محروم شوند.

در ادامه این نشست «رضا نوری» به سابقه‌ی برگزاری کنسرت برای خوانندگان موسیقی پاپ در اروپا اشاره کرد و گفت: دوست دارم کار خاص انجام بدهم و کارهایم به‌درستی انجام شود حالا شاید خیلی اشتباه هم داشته باشم اما علاقه دارم درست باشد. اتفاقی که این بار افتاد برای این بود که می‌خواستم خاص و استثنایی باشد و انتخاب این دوستان به‌خودی‌خود انجام شد و هدف اصلی ما تفاوت در مخاطب بود و می‌خواستم این برنامه کاملاً خانوادگی باشد.

وی همچنین افزود: اگر این اجرای مشترک تجربه‌ی خوبی باشد راه برای اجرا در دیگر کشورها باز می‌شود. امیدوارم با انجام این کار نه‌تنها من بلکه دیگر تهیه‌کنندگان این کار را به‌درستی انجام دهند. طی این چند روز خیلی افراد تماس گرفتند و در مورد این کار و دیگر کارها صحبت کردند.

نوری دلیل برگزاری این اجرای مشترک در اروپا توضیح داد: کنترل کاری من در اروپا خیلی قوی‌تر است و دوست داشتم این اتفاق درجایی باشد که تسلط کافی دارم.

شکوهی همچنین برگزاری کنسرت در ارمنستان، دبی، ترکیه و ... را جدای از مارکت موسیقی داخلی دانست و گفت: تعداد نوازندگان در اجرای این کشورها خیلی کمتر است و کیفیتی اجراهای داخلی قطعاً بهتر است. از طرفی ایرانی نشین در این کشورها کم است و کسی از داخل برای کنسرت به این کشورها نمی‌آید.

بنیامین بهادری اما به تجربه‌اش در تور کنسرت آمریکا اشاره کرد و افزود: بعضاً خانواده‌هایی را می‌دیدیم که سفرشان را طوری تنظیم کرده بودند که به اجرای ما در این کشور برسند.

باگذشت نیمی از این نشست، محمد علیزاده وارد سالن شد و دلیل تأخیرش را ترافیک و تداخل برنامه عنوان کرد.

محمد علیزاده نیز در مورد اجرای خود گفت: اجراهای من متعلق به خودم است و همان فضایی که در ایران داریم آنجا انجام خواهیم داد. شخصاً در مورد اجراهایم ثانیه‌ای فکر نمی‌کنم شاید کلیت اجرا را بدانم اما اینکه بخواهم برنامه خواستی داشته باشم نیست حتی تا آنجایی که می‌توانم ارکسترم را نیز سورپرایز می‌کنم.

وی در ادامه صحبت‌هایش به ضعف انجام کارهای گروهی در بخش‌های مختلف در ایران اشاره و بیان کرد: این کنسرت مشترک اتفاق خوبی است و یاد می‌گیریم که کارهای گروهی هم می‌تواند خوب باشد. بااینکه خیلی از دوستانم عقیده داشتند که این کار را نباید انجام می‌دادم اما نظر شخصی بنده روی انجامش هست و از اینکه اولین نفر از سمت ما این اتفاق می‌افتد بسیار خوشحال و امیدوارم.

بنیامین و علیزاده در خصوص انتشار ویدیویی از این کنسرت هر دو بر یک دیدگاه مشترک بودند که باید کنسرت به سرانجام برسد تا تصمیم‌گیری شود.

نوری به ظرفیت 3200 نفری سالن در استکهلم و 5000 نفری در اوبرهاوزن اشاره کرد و در جواب به خبرنگار این رسانه که آیا حضور چهار خواننده در یک کنسرت مشترک به دلیل عدم استقبال از اجرای خوانندگان موسیقی پاپ داخلی در اروپا است، گفت: باید بگویم خیر؛ چراکه در اروپا هر نوع کنسرتی امروزه افت کرده و اینکه کنسرت تهران جواب بیشتر می‌دهد به دلیل جمعیت میلیونی است و جمعیت ایرانی در استکهلم کمتر است و ما نمی‌توانیم تناسب ایران با اروپا را یکی بگیریم.

بنیامین در ادامه این جواب اضافه کرد: وضعیت اقتصادی ایرانی‌های مقیم در اروپا و کانادا ضعیف‌تر است نه اینکه بخواهیم بگویم بی‌پول هستند بلکه سهم کار و تفریح به هم چسبیده است و شاید بتوانند در طول ماه یک یا دو کار تفریحی انجام دهند. کلاً در اروپا برنامه‌هایی ازاین‌دست با ضعف جذب مخاطب به‌طورجدی مواجه است و برای این برنامه فکر شده و اگر هرکدام از ما می‌توانستیم به‌تنهایی یک سالن را پرکنیم دلیلی نداشت با نفر بعدی و نفر بعدی اجرا داشته باشیم.

وی ادامه داد: مثال فوتبالی می زنم؛ فکر کنید هرکدام از ما در تهران رقابت می‌کنیم در فصل‌های مختلف رقیب هم می‌شویم و حالا تیم ملی هستیم که می‌خواهد یک اتفاق بزرگ‌تر، خانوادگی‌تر و وسیع‌تر را رقم بزند و برای اولین بار است. همه صحبت‌های شما درست است اما عمومیت دارد و مخصوص موسیقی پاپ آن هم از نوع داخلی نیست در کل کنسرت‌های فارسی‌زبان در سال‌های اخیر با افت روبرو بوده است.

بنیامین همچنین گفت: دوست داشتیم تمام خانواده‌ها باسلیقه‌های مختلف به این اجرا بیایند.

محمد علیزاده به صحبت‌های بهادری اضافه کرد: 4 طیف مختلف موسیقی آنجا اجرا می‌شود و احساس می‌کنم این کنسرت بسیار خوبی می‌شود. این را باید در نظر بگیرید که ما چقدر ایرانی در اروپا داریم؟ و چقدر ایرانی کنسرت برو داریم؟ این خیلی مهم است.

در ادامه این بحث بنیامین بهادری در خصوص دیگر سؤال خبرنگار «ریتم نو» که آیا خوانندگان ما نتوانسته‌اند مخاطبان غیر ایرانی جذب و تشویق به حضور در کنسرت کنند گفت: ما همیشه 10 درصد مخاطب داریم که زبان کنسرت را متوجه نمی‌شود که کسانی هستند که با ایرانیان ازدواج کردند.

شهرام شکوهی اما با یک جمله به این سؤال پاسخ داد: هر وقت شما تونستید "سمند" رو در بازار آمریکا بفروشید، ما هم کنسرتمون می فروشه!

در پایان این نشست؛ بنیامین به دیگر مشکلات برگزاری در کشورهای خارجی اشاره کرد که موجی از عدم صدور ویزا راه می‌افتد و مخاطبان تا لحظه‌ی آخر از حضور هنرمندان به این کشورها شک می‌کنند و ممکن است در مورد این برنامه نیز این موج را راه بیندازند و مردم بدانند این کنسرت برگزار می‌شود.

 

همچنین چهار ستاره موسیقی پاپ با قطعه «ای ایران» در اروپا یک‌صدا می‌شوند و این اجرا در حالی است که هزاران ایرانی ایستاده با آن‌ها همخوانی می‌کنند.

 

منبع : ریتم نو
نویسنده : مریم رفایی
عکاس : امین باقری

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه