ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۲۴۱۰۸
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۸ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۵

انتخابات تعیین می‌کند چه افرادی می‌توانند خانه موسیقی را اداره کنند

ریتم نو: دبیر و سخنگوی خانه موسیقی گفت: انتخابات تعیین می‌کند که چه افرادی می‌توانند بیایند و  خانه موسیقی را اداره کنند و بهترین موقعیت برای افراد است که قدم جلو بگذارند و در انتخابات نوبت دوم شرکت کنند.

P_BFBB24D_1_F8DC01FF





به گزارش ریتم نو به نقل از سایت خانه موسیقی، داریوش پیرنیاکان ، دبیر و سخنگوی خانه موسیقی در گفتگویی با اشاره به‌نوبت اول مجمع عمومی کانون‌های خانه موسیقی و نرسیدن به نصاب لازم برای برگزاری انتخابات هیئت‌مدیره این کانون‌ها گفت: در این پانزده سالی که خانه موسیقی فعالیت می‌کند -که قبلاً دو سال یک‌بار انتخابات کانون‌ها برگزار می‌شد- همیشه همین‌طور بود و تقریباً هیچ‌وقت مجامع عمومی در نوبت اول به حدنصاب لازم نمی‌رسید.


صرفه‌جویی در وقت اهالی موسیقی براى شركت در مجامع



وی افزود: جمعیت برخی کانون‌ها هم خیلی زیاد است و در نوبت اول باید نصف بعلاوه یک نفر از اعضا حضورداشته باشند تا انتخابات برگزار شود. در برخی کانون‌ها، مجمع در نوبت اول با بیش از 2500 نفر رسمیت می‌یابد که حضور این تعداد افراد در یک‌زمان خيلي بعید است. شاید اهالی موسیقی برای کارهای دسته‌جمعی دیر اقدام می‌کنند و هرکدام با خود می‌گویند که وقتی می‌دانیم در دور اول به حدنصاب نمی‌رسد بنابراین ما هم به مجمع نمی‌رویم.



پیرنیاکان با اشاره به حضور بسیاری از اعضای خانه موسیقی در شهرستان‌ها نیز گفت: جمعیت اعضای خانه موسیقی تنها در تهران نیست و بسیاری در شهرستان‌های دور و نزدیک ساکن هستند و فردی هم که از شهرستان برای انتخابات می‌خواهد حضورداشته باشد ترجیح می‌دهد فقط یک‌بار این مسافت را طی کند.



در کارها شفاف‌سازی کردیم



دبیر و سخنگوی خانه موسیقی با اشاره به برخی مسائل مطرح‌شده درباره خانه موسیقی توسط منتقدان گفت: انتقاد بسیار کار درستی است و هیچ‌کسی به انتقادات ایرادی نمی‌تواند بگیرد. همان انتقادات هم باعث شد تا بسياري از مسائلی شفاف‌سازی شود و مثلاً در يك مورد ما بگوییم چرا انتخابات عقب افتاد و چه مسائلی وجود داشت و نشان دهیم تمام‌کارهای انجام‌شده قانونی بود و همه رسیدگی شد. الان جا دارد همه دوستانی که انتقاداتی را مطرح می‌کردند اختلافات را كنار بگذارند و بیایند در انتخابات شرکت کنند.



الان بهترین موقعیت برای حضور منتقدان در انتخابات است



پیرنیاکان با اشاره نقش تعیین‌کننده انتخابات در سرنوشت نهاد خانه موسیقی گفت: انتخابات تعیین می‌کند که چه افرادی می‌توانند بیایند خانه موسیقی را اداره کنند و بهترین موقعیت است که افرادی که مدعی هستند بهتر می‌توانند این نهاد را اداره کنند قدم جلو بگذارند و در انتخابات شرکت کنند. دیدم که شورای عالی خانه موسیقی از همه افراد برای شرکت در انتخابات دعوت کرده بود و من هم به‌عنوان سخنگوی خانه موسیقی و هیئت‌مدیره از کسانی که انتقادی داشتند، دعوت می‌کنم در انتخابات شرکت کنند.  بیش از یک سال انتقادات مطرح‌شده و همه نظرات له و عليه خانه موسيقى در رسانه‌ها و فضای مجازی ارائه‌شده و اينك بهترین موقعیت است که همه در انتخابات شرکت کنند.



همیشه استقلال خانه موسیقی را حفظ کردیم 



وی افزود: نه‌تنها منتقدان، بلکه همه جوانانی که می‌توانند ایده‌هایی جدید برای اداره یک صنف بیاورند باید در انتخابات حضورداشته باشند. خانه موسیقی همیشه مستقل از همه‌جا بوده و تا الان همین استقلال را نشان داده است. تا امروز در مقابل خیلی از جریاناتی که می‌توانست استقلال خانه موسیقی را خدشه‌دارد کند ایستادگی کردیم و نگذاشتیم این قضیه اتفاق بیافتد. گلایه‌ای هم از منتقدین دارم که خودشان خواسته یا ناخواسته، استقلال خانه موسیقی را خدشه‌دار می‌کنند. ما هیچ‌گاه نباید از مراکز دولتی و حکومتی درخواست كنيم که بر یک جای صنفی نظارت داشته باشند. درهرصورت نظارت بر انتخابات درخواست منتقدین بود و ما هم حرفی نزديم و پذيرفتيم ضمن اينكه ساختار نظارتى در خود خانه از اولين انتخابات وجود داشته است.



با اتخاذ سیاست‌های درست، نه منفعل بودیم نه تندروی داشتیم



داریوش پیرنیاکان با اشاره به دستاوردهای حدود پانزده سال حضور خانه موسیقی در کشور درباره دیدگاه خود به آینده این نهاد صنفی گفت: آینده نهادهای صنفی بستگی به اعضایش و افرادی دارد که با انتخاب اعضا در بخش‌های مدیریتی نهاد قرار می‌گیرند. من از اعضای هیئت مؤسس خانه موسیقی هستم و از ابتدا تمامی قضایا را بررسی کردم و به‌نوعی تاریخ پانزده‌ساله خانه موسیقی در دست من است. می‌توانم بگویم چه فشارهایی به خانه موسیقی آمده و این نهاد در مورد آنان ایستادگی کرده و با اتخاذ سیاست‌های دقیق نگذاشتیم خانه موسیقی دولتی شود و از طرفی این‌قدر هم تندروی در آن وجود نداشته که در دورانی به تعطیلی کشیده شود.



خانه موسیقی در مقابل فشارها همیشه ایستادگی کرده است



دبیر و سخنگوی خانه موسیقی گفت: واقعیت این است که در ده سال گذشته خانه موسیقی برای همکاری‌های خاص و مواردی دیگر  تحت شدیدترین فشارها بود که در مقابل آن‌ها ایستادگی کرد. درعین‌حال طوری باسیاست و متانت با قضایا برخورد کرد که به تعطیلی خانه هم نینجامد. این نهادها بسیار حساس هستند و ممکن است موقعیت‌هایی پیش بیاید که در یک موضع‌گیری مورد خطر قرار بگیرد و یا در یک موضع‌گیری کاملاً منفعل باشد. به نظر من هیچ‌وقت خانه موسیقی دچار این دو وجه انفعال و تندروی نشد ولی درعین‌حال مسائل صنفی را هم مطرح کردیم.



پیرنیاکان به برخی فعالیت‌های صنفی انجام‌شده در خانه موسیقی اشاره گرد و گفت: اگر کسی روال کاری را در همه این سال‌ها ببیند، من به‌عنوان سخنگوی خانه موسیقی در مقابل هر موضوع صنفی موضع‌گیری کردم. مثلاً اگر یک کنسرت درجایی لغو شده، موضع خانه موسیقی را اعلام کردم. اگر برای یک عضو هم مشکلی پیش‌آمده پیگیری کردیم. فکر می‌کردیم برخی را نباید رسانه‌ای می‌شد. درباره بحث آموزش موسیقی در فرهنگسراها موضع‌های بسیار جدی گرفتیم و اين خانه موسيقى بود كه باعث راه‌اندازی مجدد آن شد.



برخی فعالیت‌ها هیچ‌وقت رسانه‌ای نشده و نخواهد شد



وی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های خانه موسیقی در خصوص بیمه اعضا و هنرمندان گفت: بیمه خانه موسیقی کار بسیار بزرگ و سنگینی است که بتوانیم در این فضایی که الان برای موسیقی وجود دارد، حدود هفت هزار نفر را تحت بیمه تأمین اجتماعی قرار دهیم. این فعالیت بسیار گسترده‌ای است که برای هنرمندان و اعضا انجام پذیرفته است. برخی از فعالیت‌ها هم هست که مربوط به آبروی افراد و هنرمندان است زیرا خانه موسیقی کمکی انجام داده و هیچ‌وقت رسانه‌ای نشده و نمی‌شود.



آینده خانه موسیقی بر اساس خردورزی و تعقل شکل می‌گیرد



دبیر و سخنگوی خانه موسیقی در ادامه گفت: آینده خانه موسیقی وابسته به افکاری که اینجا می‌آید و این نهاد را اداره می‌کند خواهد بود. ما که از روز اول در اینجا حضور داشتیم دل‌بستگی به خانه موسیقی داریم ولی می‌دانیم همیشه اینجا نیستیم و نباید هم باشیم به همین خاطر از همه افرادی که احساس مسئولیت می‌کنند، می‌خواهیم بیایند و بر اساس تعقل و خردورزی و در نظر گرفتن همه شرایط سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی کشور برای خانه موسیقی هدف‌گذاری کنند.



وی افزود: اساسنامه ما بسیار قوی است و البته نکاتی وجود دارد که باید برطرف شود. اگر اهداف بر اساس تعقل نگاه فرهنگی اجتماعی،مشخص شود فکر می‌کنم آینده خانه موسیقی بسیار روشن خواهد بود. باید اضافه کنم همین افرادی که الان در خانه موسیقی حضور دارند برای آینده این نهاد کار مهمی را انجام دادند که بسیار ضروری بود و این تهیه مکان برای خانه موسیقی بود. همیشه این ساختمان سندش به نام خانه موسیقی است و متعلق به موزیسین‌هاست.



داریوش پیرنیاکان در پایان سخنانش با اشاره به جایگاه معتبر خانه موسیقی در فضای موسیقی کشور گفت: امروزه خانه موسیقی جایگاه بزرگی در کشور دارد که ما در ابتدا شاید تصور آن را نمی‌کردیم، از این بابت بسیار خوشحالم و از همه نیروهای جوان می‌خواهم به خانه موسیقی بیایند و همه در انتخابات نوبت دوم کانون‌ها حاضر شوند.



منبع: ریتم نو

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه