ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۰۹:۰۲ - ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵

آی محمد یوسفی با دوتار ابریشمی خود به جشنواره موسیقی نواحی می‌آید

ریتم نو: امسال برای نخستین بار استاد آی محمد یوسفی قدیمی‌ترین و اصیل‌ترین نوازنده بخشی در سبک درگز در نهمین جشنواره موسیقی نواحی اجرای برنامه می‌کند.

368_01





به گزارش ریتم نو؛ بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته از سوی دبیرخانه جشنواره موسیقی نواحی که از روز 17 اردیبهشت‌ماه جاری در کرمان آغاز می‌شود، ضمن تجلیل از استاد آی محمد یوسفی به‌عنوان قدیمی‌ترین و اصیل‌ترین خواننده و نوازنده بخشی در سبک درگز، این استاد موسیقی نواحی برای نخستین بار در نهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران قطعاتی را در جشنواره اجرا خواهد کرد.


استاد آی محمد یوسفی برگزاری جشنواره موسیقی نواحی ایران را فرصتی می‌داند که استادان موسیقی نواحی بتوانند تجربه‌های خود را به جوان‌های علاقه‌مند منتقل کنند.


این خواننده و نوازنده پیشکسوت دوتار ابریشمی که همیشه از طريق كشاورزي روزگار ‌گذرانده و پیش‌ازاین تنها دریکی دو جشنواره منطقه‌ای و یک‌بار نیز در کشور اتریش اجرای برنامه داشته، با ابراز خرسندی از حضورش برای نخستین بار در جشنواره موسیقی نواحی از برگزاری این جشنواره به‌طور مستقل ابراز خرسندی می‌کند و امیدوار است این جشنواره در سال‌های آینده نیز به همین روند و به‌صورت منظم برگزار شود تا از دل آن نوازنده‌های جوان به جامعه معرفی شوند.


آی محمد یوسفی متولد 1302 در روستای تگن شهر درگز استان خراسان رضوی و شاگر اولیاقلی یگانه بوده است. او از معدود نوازندگانی است که هنوز با تار ابریشم که صدایی بم‌تر از دوتار  سیمی دارد و رنگ و صوت آن متفاوت است، می‌نوازد. آی محمد یوسفی بیش از شصت سال است که به شیوه بخشی‌های شمال خراسان می‌خواند و دوتار می‌نوازد و در زمینه داستان‌سرایی و نقل افسانه‌ها و آیین‌های قومی و منطقه‌ای فعالیت دارد.


نهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران به دبیری ایرج نعیمایی از روز 17 تا 21 اردیبهشت‌ماه جاری در شهر کرمان برگزار می‌شود.



منبع: ریتم نو

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه