ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۱۰:۰۱ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵

موسیقی نواحی گنجینه‌ای است که همه باید از آن محافظت کنند

ریتم نو: عاشیق احد ملکی علیشاهی گفت: موسیقی نواحی گنجینه‌ای است که همه موظف هستند به بهترین شکل ممکن از آن نگهداری کرده و آن را زنده نگه دارند.

IMG14462388




به گزارش ریتم نو به نقل از ستاد خبری نهمین جشنواره موسیقی نواحی: عاشیق احد ملکی علیشاهی نوازنده و خواننده شناخته‌شده موسیقی عاشیقی آذربایجان با بیان اینکه موسیقی نواحی همانند گنجینه‌ای است که همه موظف هستند به بهترین شکل ممکن از آن نگهداری کنند، گفت: الان وضعیت موسیقی به خصوص موسیقی نواحی ما به شکلی است اگر آن را احیاء نکینم و زنده نگه نداریم در سال‌های آینده دیگر چیزی از موسیقی نواحی باقی نمی‌ماند.


این خواننده و نوازنده قوپوز ادامه داد: باید اساتید موسیقی نواحی، دست‌اندرکاران و به ویژه علاقه‌مندان به این موسیقی همه با هم در زنده نگه داشتن این گنجینه کمک کنند و من هم واقعا از تمام کسانی‌که در این چند سال به اهمیت موسیقی نواحی پی برده‌اند و برای آن تلاش می‌کنند، خسته نباشید می‌گویم.


عاشیق علیشاهی با بیان اینکه مردم با موسیقی نواحی زندگی می‌کنند، افزود: مثلا در آذربایجان مردم واقعا از موسیقی نواحی و عاشیقی لذت می‌برند چراکه این موسیقی برای آنها خاطرات قدیمی را زنده می‌کند و به آنها آرامش می‌دهد. اما متاسفانه این روزها شاهدیم که در مراسم‌های مختلف موسیقی‌های غربی دارد جایگزین موسیقی نواحی می‌شود و دست‌اندرکاران باید برای حل این مسئله فکری بکنند.


این استاد موسیقی نواحی با اشاره به اهمیت تاثیرگذاری رسانه‌های خبری به ویژه رسانه ملی در احیاء موسیقی نواحی اظهار داشت: اگر رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما از موسیقی نواحی بیشتر حمایت کنند بطوری‌که مثلا در تلویزیون سازهای موسیقی نواحی و اجرای اساتید موسیقی نواحی نشان داده شود، همین کار باعث خواهد شد که مردم هم علاوه بر اینکه با آهنگ‌های موسیقی نواحی آشنا شده و در ذهن‌شان می‌ماند، با سازهای موسیقی نواحی نیز آشنا می‌شوند و به مرور مطمئنا استقبال و گرایش هم به این نوع موسیقی بیشتر می‌شود.


عاشیق علیشاهی همچنین با بیان اینکه برگزارکنندگان جشنواره موسیقی نواحی واقعا برای برگزاری این برنامه زحمت زیادی می‌کشند و همین که شرایطی را فراهم می‌کنند تا اساتید موسیقی نواحی در یک رویداد مهم کنار هم جمع شده و اجرای برنامه کنند باید از آنها تشکر کرد، خاطر نشان کرد: من فکر می‌کنم که نگاه به موسیقی نواحی نباید فقط به روزهای جشنواره خلاصه شود، چراکه موسیقی نواحی مانند کت و شلوار است. به این معنا که مانند کت و شلوار که می‌توان هم در مهمانی پوشید و هم در عزا، موسیقی نواحی نیز این قابلیت را دارد که در همه زمان‌ها و در طول سال از آن بهره برد و استفاده کرد.


نهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران با دبیری ایرج نعیمایی از روز 17 تا 21 اردیبهشت‌ماه سال‌جاری در شهر کرمان برگزار می‌شود.



منبع: ریتم نو

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه